انتقاد از اصلاحات در نظام‌ مهندسی، مغرضانه یا سازنده اصلاحات در نظام‌ مهندسی

انتقاد از اصلاحات در نظام‌ مهندسی، مغرضانه یا سازنده؟

شاید قیاس مع‌الفارق باشد ولی جدال لفظی میان اکبر ترکان و عباس آخوندی، با اندکی اغماض جدال بین سخنگوی قوه قضاییه و احمدی ‌نژاد را در ذهن متبادر می ‌کند.

کد خبر: 970216003 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷ - ۱۰:۰۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، شاید قیاس مع‌الفارق باشد ولی جدال لفظی میان اکبر ترکان و عباس آخوندی، با اندکی اغماض جدال بین سخنگوی قوه قضاییه و احمدی ‌نژاد را در ذهن متبادر می ‌کند.

انتقاد از اصلاحات در نظام‌ مهندسی، مغرضانه یا سازنده

انتقاد از اصلاحات در نظام‌ مهندسی، مغرضانه یا سازنده

انتقاد از اصلاحات در نظام‌ مهندسی، مغرضانه  یا سازنده؟

در تنش لفظی بین احمدی ‌نژاد و قوه قضاییه ابتدا لحن دو طرف در لفافه و با تکه ‌پرانی بود ولی بعد کار به ‌جاهای باریک کشیده شد و دو طرف سنگین‌ ترین اتهامات را به یک دیگر وارد کردند و کار به ‌جایی رسیده که هریک از طرفین به‌ مثابه کُری ‌های خیابانی به جنگ لفظی علیه یک دیگر پرداختند.
در مورد جبهه ‌ای که اکبر ترکان و فرج‌ الله رجبی علیه عباس آخوندی تشکیل داده ‌اند هم ماجرا همین‌ طور است، اگر به پیشینه گفتمان این دو در فرآیند اصلاحات مربوط به نظام‌ مهندسی نیم ‌نگاهی بیندازیم می ‌بینیم که در ابتدا نوع گفتمان این دو در ابتدا عمدتاً نرم و کارشناسی و طبق ادبیات محترمانه بود ولی با ابلاغ شیوه ‌نامه ‌های و بخش‌ نامه‌ های وزیر راه و شهرسازی به روسای نظام‌ مهندسی و وارد شدن روند اصلاحات مدنظر وزارتخانه راه و شهرسازی به فاز اجرایی، ناگهان لحن منتقدان درجه ‌یک عباس آخوندی تغییر اساسی پیدا کرد و کار به‌ جایی رسیده است که این عده گفتمان بی ‌سابقه و هنجار شکنانه ای را برای نقد وزیر راه به‌ کار برده‌اند.
به ‌عنوان‌ مثال صفاتی نظیر زورگو، مستبد، قلدر، لجباز، خودرأی، منزوی، تناقض‌ گو و… ازجمله مواردی است که طی روزهای اخیر از طرف اکبر ترکان و ریاست شورای مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور به وزیر راه و شهرسازی نسبت داده ‌شده است. هم چنین در همین روزها نیز، یک پیشکسوت حوزه نظام ‌مهندسی ساختمان که خود از نویسندگان پیش ‌نویس آیین‌ نامه کنترل ساختمان است نیز به ‌صراحت عنوان کرد که آن چه در سازمان خودگردان نظام ‌مهندسی رخ ‌داده است بی‌ نظمی است، هر جا پای پول وسط بیاید، آدم ‌حسابی‌ها کنار رفته و قَداره ‌بندها جلو می ‌آیند.

انتقاد از اصلاحات در نظام‌ مهندسی، مغرضانه یا سازنده

این نوع موضع ‌گیری‌ ها در حالی صورت گرفته است که به باور بسیاری مسبوق به سابقه نبوده است و هرگز رویارویی ‌ها تا به این حد صریح و علنی نبوده است. البته آن ‌سوی ماجرا هم عباس آخوندی که به ‌صراحت لهجه مشهور است و طی این سال‌ ها به قول خودش به علت نقدهای صریح حتی کارش به استیضاح هم کشیده شده است نیز نقدهای صریحی را مطرح کرده است.
آخوندی در برابر هجمه ‌ای که طی روزهای اخیر در نقد اصلاحات و بخش‌ نامه‌ های جنجالی‌ اش به کار برده است، مصادیقی را ذکر کرد که به مذاق بسیاری از مهندسان خوش نیامد به ‌عنوان‌ مثال او برای اینکه ثابت کند که لغو مصوبه دریافت دستمزد پنج درصدی عوارض نظام ‌مهندسی امری ضروری است گفت نظام ‌مهندسی دست در جیب مهندسان کرده است، او سپس در اظهارنظر دیگری نیز تأکید کرد که نظام ‌مهندسی کلونی حقیر تولید می‌ کند.
جدال‌ های لفظی بین جامعه مهندسی از یک ‌سو و وزارتخانه راه و شهرسازی در حالی ادامه دارد که به باور بسیاری از کارشناسان اساساً به‌ کارگیری چنین ادبیات هنجار شکنانه ای از طرف هریک از طرفین دعوا می ‌تواند به زمینه‌ای مبدل گردد که راه تعامل و گفتگو را به‌ صورت کامل مسدود کند و هم چنین شائبه مغرضانه بودن این نوع انتقادات را در ذهن متبادر کند.
ریاست شورای مرکزی نظام‌ مهندسی ساختمان بارها عنوان کرده است که از مسیر تعامل می ‌خواهد این جدال‌ ها را حل کند و به یک تفاهم با وزارت راه برسد؛ ولی سؤالی که در این ‌بین وجود دارد آیا این حملات لفظی بستر مفاهمه کارشناسی و تعامل را از بین نخواهد برد؟ به‌ هر روی مطرح کردن نقدهای کارشناسی و سازنده می‌ تواند فضای گفتگو و تعامل را فراهم کند وبی شک تداوم حملات لفظی دربردارنده هیچ نتیجه ‌ای نخواهد بود و بهترین روش همان گفتگو و تعامل است و بنظر میرسد پیشنهادی نظیر آن چه اخیر ریاست شورای مرکزی به وزیر راه ارائه داده است، بهتر از نقدهای هنجار شکنانه می‌ تواند مؤثر واقع گردد.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی اجرا معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ اردیبهشت ۹۷
1006 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0