ارائه‌ی خدمات به عضوهای سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور پژوهش گرحقوق مهندسی مطرح کرد:

مدیریت بحران درمنطقه های زلزله زده استان کرمانشاه

محمدرضام محمدیان ، پژوهش گرحقوق مهندسی از مدیریت بحران درمناطق زلزله زده استان کرمانشاه چنین گفت:ساعت ۳۰: ۲۱ دوشنبه بر اثر وقوع زلزله در غرب کشورتا به حال چهارصد و سی گواهی فوت صادر گردیده و احتمال افزایش این آمار هم وجود دارد. هم چنین هفت هزار و سیصد و هفتاد نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد نهصد و هفتاد و پنج نفر بستری و ششصد و نود نفر مرخص شده‌اند و از میان مصدومان چهار هزار و هفتصد و سی و هشت نفر بصورت سرپایی درمان شده و ششصد و نود و نه نفر توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده‌اند.

کد خبر: 960901007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ آذر ۹۶ - ۱۰:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویر احمد، محمدرضام محمدیان پژوهش گرحقوق مهندسی از مدیریت بحران درمناطق زلزله زده استان کرمانشاه چنین گفت:مدیریت بحران درمنطقه های زلزله زده استان کرمانشاه

مدیریت بحران درمنطقه های زلزله زده استان کرمانشاه

مدیریت بحران درمنطقه های زلزله زده استان کرمانشاه

مدیریت بحران درمنطقه های زلزله زده  استان کرمانشاه

ساعت ۳۰: ۲۱ دوشنبه بر اثر وقوع زلزله در غرب کشورتا به حال چهارصد و سی گواهی فوت صادر گردیده و احتمال افزایش این آمار هم وجود دارد. هم چنین هفت هزار و سیصد و هفتاد نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد نهصد و هفتاد و پنج نفر بستری و ششصد و نود نفر مرخص شده‌اند و از میان مصدومان چهار هزار و هفتصد و سی و هشت نفر بصورت سرپایی درمان شده و ششصد و نود و نه نفر توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده‌اند. طبق برآورد اولیه این زلزله به ۷ شهرستان و یک هزار و نهصد و پنجاه روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد است.در جریان این زلزله دوازده هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده و بیش از پانزده هزار واحد دیگر هم آسیب دیده است.
ایران كشوری زلزله خیز است و سابقه تاریخی آن گواهی بر این موضوع است. هراز گاهی زلزله بخشی از این كشور پهناور را در هم كوبیده و خسارات بسیاری را بر پیكره آن وارد کرده است. بانگاهی به زلزله های گذشته معمولا پس از هر حادثه طبیعی زلزله ویران گر در یکی از مناطق کشور، برای مدتی مقوله مقاوم‌ سازی سازه‌های ساختمانی در راس اخبار و تحلیل‌ های خبری و کارشناسی قرار می ‌گیرد و بیش از هر زمان دیگری به این ضرورت انسانی و حیاتی پرداخته می ‌شود، و بعد از گذشت مدت زمان کوتاه بدون هرگونه تغییراتی در روند , و کیفیت اجرای مقررات ساخت وسازها، این موضوع توسط مدیران ومسئولان دست اندرکار به نسیان سپرده شده و دوباره روند ساخت وسازهای غیر استاندارد ونا ایمن توسط سازندگان ومتعاقب آن بی توجهی مدیریت شهری وسایرعوامل دخیل در ساخت وسازها شاهد هستیم، حادثه زلزله استان کرمانشاه هم ازاین قاعده مثتثنی نیست .تخریب درزلزله امری طبیعی است ولی توجه خاص به شهرهای آسیب پذیر وشناخت وضعیت موجود ساخت وسازها و در آخر برنامه ریزی مدیریت بحران جهت مقابله با بحران ‌های ناشی از زمین لرزه در آن ها، امری خیلی ضروری است
با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن حوادث طبیعی و ضرورت اتخاذ سریع و صحیح تصمیمها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی دانشی با عنوان «مدیریت بحران» به وجود آمده است. این دانش به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود كه پیش از وقوع، زمان وقوع و بعد از وقوع حوادث طبیعی ، جهت كاهش اثرات این حوادث و كاهش آسیب پذیری انجام گیرد.
بحران عبارت است از عدم ‌انطباق بین نیازها و منابع. بدین معنی كه در شرایط عادی، توازن میان نیازهای جامعه از یك طرف و توانمندی‌ ها و منابع موجود از سوی دیگر برقرار است. با بروز شرایط بحرانی كه می‌ تواند نتیجه بروز هر اتفاق غیرعادی و پیش ‌بینی نشده طبیعی و غیرطبیعی هم چون زلزله، سیل، توفان‌ های بزرگ، جنگ و… باشد، به علت شرایط خاصی كه بر جامعه تحمیل می‌ شود، دیگر شاهد توازن میان نیازها و منابع نخواهیم بود.
مدیریت بحران
مدیریت بحران علم جدیدی است که درسطح مختلف کشوری میتواند اشکال مختلف ومتفاوتی داشته باشد. در مدیریت بحران خطرات بالقوه ومنابع موجود مورد ارزیابی قرارگرفته سعی میشود که با برنامه ریزیهای فنی ودقیق میان منابع وتوانایی های موجود ونیز خطرات احتمالی زلزله توازن برقرار گردیده تا با یاری منابع موجود بتوان بحران را کنترل کرد. بحران از هر نوع که باشد آثار قابل ملاحظه ای بر جامعه خواهد داشت
لذا به طور ملموس مجموعه اقداماتی كه پیش از وقوع، در حین وقوع و پس از وقوع حادثه، جهت كاهش هرچه بیش تر آثار و عوارض آن انجام میگیرد را بعنوان مدیریت بحران تعریف میكنند.

مدیریت بحران درمنطقه های زلزله زده استان کرمانشاه


مدیریت بحران دارای ۵ مرحله به شرح زیر میباشد:
مرحله اول:امروزه مفهوم «مدیریت ریسك» كه بیش تر به انجام امور پیش گیری از بحران تاكید دارد جایگزین و مكملی منطقی برای مدیریت بحران است لذا لازم است پیش از وقوع زلزله و به عنوان مرحله اول مدیریت بحران اقدامات ذیل که جزء پدافند غیرعامل است، در دستورکار مسئولان ودستگاههای اجرایی قرار گیرد:
۱- ابتدا طبق گزارشات لرزه نگاری موجود شناسایی کامل شهرهایی که امکان وقوع زلزله را دارند. وداشتن برنامه های ازپیش تعیین شده .
۲- توجه جدی و ضربتی بمقاوم سازی بناها و الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان .
۳- انجام مطالعات لازم و پیش بینی ایجاد سایتهای اردوگاهی در کنار شهرها که از پیش سکوهایی برای استقرار چادرها بنا شده کابل کشی برق وآبررسانی هم چنین ساخت چند دستگاه سرویس بهداشتی تا در موقع وقوع زلزله بلافاصله چادرها را برافراشته و خانواده ها را در آن استقرار بدهند.
۴- بررسی و فهرست بندی ماشین آلات آواربرداری و آتش نشانی و بیل و کلنگ و کپسولهای آتش نشانی وسایر ملزومات ضروری درمحل.
۵- با توجه به زلزله خیز بودن کشور استانها منطقه بندی شده ودر صورت وقوع زلزله دریک استان به طور مشخص استانهای کمک رسان ومعین مشخص وآماده باش باشند.
۶- پیش بینی مراکز توزیع و نگه داری ( آب و نان و موادغذایی) برای زلزله زدگان .
۷- پیش بینی راه ها وجاده های اضطرای برای تردد خودروهای امدادرسان.
۸-پیش بینی و نصب سنسورهای حساسی که در مواقع زلزله بطور اتوماتیک مانع ارتباط یافتن جریان انرژی در تاسیسات شهری از قبیل ایستگاه های تقلیل فشار گاز و ترمینالهای توزیع برق و آب میگردند.
۹-آمار گیری دقیق نفوس و مسکن و ایجاد پایگاههای سازماندهی شده مردمی جهت کمک رسانی.
۱۰- تهیه نقشه های مالکیت ثبتی که در قالب طرح کاداستر میتواند درشناسایی املاک ومرمت و بازسازی پس از زلزله سرعت بخش باشد.
۱۱-تسلط وکنترل انتظامی منطقه زلزله زده و برخورد جدی با سوء استفاده کنندگان از شرایط به وجود آمده ازجمله عملیاتی است که باهدف امنیتی صورت میگیرد. معمولاً در زلزله های شدید به علت خرابی خانه ها، بانك ها، مغازه ها و… . امكان سوء استفاده و هرج ومرج بالاست از طرف دیگر هجوم مردم عادی جهت امدادرسانی نیز علاوه بر خطرات برای خود آن ها و مصدومان میتواند سبب بروز مسائل امنیتی شود. از این رو معمولاً نیروهای مسلح نظامی وانتظامی بایستی با سرعت و حساسیت اقدام به ایجاد كمربند امنیتی در حوزه موردنظر كنند.
این درحالیست که طبق مرکز لرزه نگاری کشوراین زمین لرزه دارای سه پیش لرزه بین ۱٫۹-۴٫۵ ریشتربوده است که زنگ هشداری برای مسئولان مدیریت بحران استان بوده است ومیبایستی مورد توجه قرار میگرفت با نگاهی به وضعیت سازه های تخریب شده عدم توجه “عوامل دخیل درساخت وسازها” شهر سرپل ذهاب کاملا مشهود وملموس است. بعد از هر حادثه طبیعی، دولت و نهادهای مسئول موظف هستند بسرعت شرایط را برای آسیب دیدگان بهبود دهند. امداد رسانی در همه ابعاد در همان لحظات اولیه باید بسرعت تمام شروع گردد. مواد ضروری هم چون آب و غذا، اقلامی برای سرپناه و حفاظت از آسیب دیدگان در مقابل سرما، دارو و … در کم ترین زمان ممکن و در ابعادی بالاتر از نیاز بحران تهیه و به منطقه بحران فرستاده شود. اعزام نیروهای امدادی هم بخش دیگری از کنترل بحران است. آیا این اتفاق در زلزله غرب رخ داده است؟
ولی کم کم در عمل ضعفها روشن میشود. آب و مواد غذایی بمقدار لازم و کافی در مناطق زلزله زده توزیع نشده است، گزارشها نشان میدهد تعداد امداد رسانان جواب گوی حجم فاجعه نبوده طوریکه در شب و در دمای هوای نزدیک به صفر درجه منطقه اکثر خانوارها بدون چادر سر کردند. آسیب دیدگان از نبود آب بمیزان کافی گلایه دارند. گزارش گران و ناظران حاضر در محل فاجعه، از ضعف مدیریتی سخن میگویند. از طرف دیگر برخی مدیران دولتی میگویند امکانات به اندازه کافی وجود دارد، ولی در توزیع آن ها ضعف وجود دارد. قاعدتا کشور اکنون در تامین نیازهای اولیه زلزله زدگان ناتوان نیست، امدادگر هم کم ندارد، مسئله چیست؟ همه این مسائل از دو چیز سرچشمه میگیرد، ضعف مدیریت بحران و دیگر این که قبل از وقوع حادثه هیچکس آمادگی برای آن ندارد.
مرحله دوم: لحظه های وقوع زلزله كه مقیاس زمانی آن درحد ثانیه تا حداكثر دقیقه میباشد. دراین لحظه ما شاهد کیفیت اجرای مرحله اول خواهیم بود .یعنی آسیبهای كالبدی، آسیبهای تبعی زلزله هستند كه ناشی از آسیب تاسیسات زیربنایی همچون گاز، برق و آب است (مانند آتش سوزی و آب گرفتگیها) چنان چه درمدیریت بحران بموارد مرحله اول کم توجهی شود بحران شدت بیش تری می یابد. عملیات امداد و نجات، در این مقطع كه علی القاعده بایستی در لحظات اولیه صورت پذیرد با هدف نجات جان مصدومین و افرادی است كه در زیر آوارها گرفتارند. ویژگی مهم این مرحله سرعت عمل و دقت در عملیات امدادی است، زیرا بعضاً عدم دقت در نجات فرد گرفتار سبب میشود تا صدمات بیش تری به وی وارد شود.یکی از موارد خیلی مهم دراین مرحله لجستیك و ماشین آلات حمل و نقل است که در یك حادثه زلزله بایستی پیش بینیهای لازم صورت گیرد.
مرحله سوم: عملیات نجات و امداد كه از ساعتهای اولیه آغاز و تا هفته ها ادامه می یابد. دراین مرحله درصورت منطقه بندی شدن کشور استانهای هم جوار بموضوع امداد با برنامه ریزی ازپیش تهیه شده ورود می یابند واز خدمات اکیپهای اعزامی و پشتیبانی حداکثر بهره برداری میشود.که شامل فراهم نمودن امكانات اولیه موردنیاز مردم، توزیع مناسب آن ها، رساندن غذای گرم، مایحتاج مصرفی و دارویی، توزیع مناسب، كارآمد و عادلانه اقلام از ویژگی های این مرحله است.دراین زلزله هم نبود یک مدیریت واحد و یک پارچه برای توزیع کمک‌ ها، نارضایتیهای مردم آسیب دیده وانتقادات بعضی ازنمایندگان مجلس را به دنبال داشت.کمک‌ های مردمی به شکل قابل توجهی وارد منطقه شده است ولی یک ستاد واحد هماهنگ ‌کننده برای این کار وجود ندارد و چون هر کسی بطور مستقیم اقدام به پخش می‌ کند این کار موجب می گردد که پخش اقلام بدرستی صورت نگیرد.
مرحله چهارم: اسکان موقت؛ بعد از ساعات اولیه حادثه كه معمولاً افراد در شوك ناشی از وقوع زلزله به سر میبرند، مسأله اسكان بازماندگان مطرح میشود. این اسكان درابتدا به صورت موقت خواهد بود كه عمدتاً از چادر بهره گرفته میشود و به تدریج از اتاقك مجهز استفاده میشود.دراین مرحله چنان چه سایت مورد نظر درمرحله اول آماده باشد سریعاً چادرها در سکوها ومکانهای پیش تعیین شده نصب وبا راه اندازی سایت مربوطه مشکل اسکان حل میگردد درغیر این صورت از روزهای اول تا ماهها اسكان افراد بی خانمان و نیز استقرار موقت كاربریهایی كه دچار تخریب و آسیب شده اند به طول می انجامد. و بخش عظیمی از توان مدیریتی دراین زمینه هدر میرود.نکته ای که بیش تر باید مورد توجه قرار گیرد، حوادث ناشی از زلزله دارای آثار خیلی مخرب روانی بر افراد است. از دست دادن بستگان، هراس از آینده، خلاء ناشی از نابودی ناگهانی امكانات و اموال و مشاهده ضجه های دل خراش برخی از این آثار هستند. در این مرحله حساسیت برخورد با افراد از نظر روانشناسی خیلی مهم و ظریف است. توزیع سریع، برنامه ریزی شده و منسجم امكانات اسكانی در این مقطع خیلی حساس است.آن چه که مطرح است ضعف اجرایی ناشی از ناتوانی مقامات است. مدیران باید در شرایط بحرانی توانمند باشند و بتوانند بسرعت تصمیم‌ گیری کنند. مردم توان تصمیم‌ گیری در شرایط بحرانی را ندارند و حق دارند که دست و پای خود را در این شرایط گم کنند. ولی یک مقام اجرایی حق ندارد در زمان وقوع بحران تصمیم ‌گیری غلط داشته باشد. او باید آن قدر توانمند باشد تا کار را بدرستی جلو ببرد.
در این زلزله به علت تاخیردستگاههای متولی مدیریت بحران، ناچاراً ارتش ونیروهای سپاه پاسداران وارد منطقه شدند وامداد رسانی شهر وروستا را بعهده گرفتند. وما شاهد حرکتهای مردمی گسترده درایران وسرازیرشدن کمکهای مردمی وارسال اقلام ضروری آسیب دیدگان هستیم.که علاوه برایجاد ناهماهنگیهای گسترده در منطقه ،متاسفانه دربسیاری از موارد نیز به علت ضعف مدیریت در بحران این اقلام به صورت عادلانه وبا برنامه توزیع نشد.
مرحله پنجم: مرحله رفع آثار تخریب ناشی از زلزله بوده و عملیات پاك سازی و بازسازی را شامل میشود (ترمیم اولیه زیر ساختهای شهری از جمله راهها، لوله كشی آب، برق و گاز و نظایر آن).ابعاد بحران بعد از وقوع زمین لرزه بسرعت گسترش یافته و نیازمند به كارگیری روش ها و اصول مدیریت بحران است. به طوری كه در یك زلزله برای كنترل بحران علاوه بر مواردی كه در همه بحران ها به شكل عمومی بایستی رعایت کرده و از اصول عمومی مدیریت بحران میباشند. اگر چه جلوگیری کامل از تلفات و خسارات ناشی از زلزله‌ های شدید اکنون امکان‌ پذیر نیست، لیکن با استفاده از تمهیدات مدیریت بحران زلزله و تصمیم‌ گیری و برنامه ‌ریزی و نیز اجرای برنامه‌ های مناسب و مقتضی با شرایط رخ داده، می ‌توان اثرات ویران گر زمین ‌لرزه‌ها را تا حد بسیاری کاهش داد.
نتیجه گیری
حال با کسب از تجارب حاصل از زلزله های (رودبار، بم، ورزقان وغیره ) و با توجه به این واقعیت که ایران کشوری زلزله ‌خیز است و طبق سوابق لرزه خیزی در آینده نیز هم چون گذشته، زلزله ‌ای ترسناک دیگری مشابه زلزله های فوق در یک نقطه از کشور تجربه خواهد شد و بدنبال خود نیز می ‌تواند خسارت‌ ها و تلفات بسیاری را بهمراه داشته باشد، لذا گرچه فعلاً زلزله را نمی‌ توان پیش بینی کرد، اما می‌ توان با ارتقا ایمنی تأسیسات و زیرساخت ‌ها، مقاوم‌ سازی ساختمان ‌ها، بازسازی و نوسازی اماکن، رعایت اصول ایمنی و استاندارد سازی درساخت وسازها و هم آمادگی و انجام اقدامات پیش گیرانه مناسب و در کل تقویت فرهنگ هم زیستی با زلزله، اثرات آنرا کاهش داد.ایران یکی از ده کشور اول زلزله‌ خیز جهان است و تقریباً طبق تجارب گذشته سالانه حدود ده درصد از تولید ناخالص ملی کشور، صرف حوادث غیرمترقبه مختلف از جمله زلزله می‌ شود و زلزله نیز بعنوان بخشی از عملکرد طبیعی کشورمان همیشه وجود داشته، بنابراین ما باید این پدیده‌ مهم را بخوبی بشناسیم، چرا که شناخت، پذیرش و تدبیر را بدنبال خواهد داشت و تنها در نتیجه‌ ناآگاهی و نا آشنایی است، که باید انتظار خسارات، تلفات و تبعات منفی ناشی از زلزله را داشته باشیم، پس باید با برنامه ریزی منسجم ویک پارچه وهماهنگ تمام دستگاههای اجرایی موارد ذیل را در برنامه های اجرایی خود قرار دهند.
 از آنجائی که زلزله ذاتاً خسارت زا نبوده، بلکه این بناها و ساختمان‌ های غیرمستحکم و غیرایمن و شریان های حیاتی غیراستاندارد و غیرمقاوم هستند که در اثر زلزله آسیب پذیر می‌ باشند. بنابراین باید با اولویت دادن و تداوم اموری که در این مورد موثر باشد، از جمله بهسازی و استاندارد سازی ساختمان‌ ها، شریان‌ های حیاتی و تأسیسات زیربنائی، آن ها را در مقابل زلزله مقاوم کرد.
 باید نظارت جدی بر نحوه‌ اجرا و رعایت قوانین و آئین نامه‌ های مرتبط با زلزله، مخصوصا قوانین مرتبط با ساخت و ساز (مثل آئین نامه دو هزار و هشتصد)مقررات ملّی ساختمان، خیلی بیش تر از حال صورت گیرد و نباید با وجود جامعه بزرگی از متخصصان در کشور، تنها به دلیل برخی ملاحظات اجتماعی و اقتصادی، شاهد ساخت ساختمان‌ های غیرمقاوم و شریان ‌های حیاتی و تأسیسات زیربنائی غیراستاندارد در کشور باشیم.
 بیش از گذشته الزام دارد با توجه به زلزله‌ خیزی کشور، استاندارد سازی و مقاوم‌ سازی مراکز امدادی، درمانی و خدماتی، شریانهای حیاتی و تأسیسات زیربنائی، شهرها را در مقابل زلزله مقاوم کرد. و از سویی نیز توسعه و تقویت این مراکز و ساماندهی آن ها در کشور خیلی لازم است. تا شاهد تخریب یک ساختمان عمومی و یا دولتی در یک زلزله ای هم چون در یک نقطه از کشور که باید در زمان زلزله و بعد از آن به مردم خدمات دهد، نباشیم. بعد از زلزله تصاویری منتشر گردید که نشان میداد تنها بیمارستان سرپل ذهاب ویران گردیده است. سرپل ذهاب کانون تلفات زلزله بود و بیش ترین خسارت و تلفات در آنجا گزارش گردیده است. ویران شدن بیمارستان این شهر نشان دهنده وضعیت نامناسب امکانات بهداشتی و اماکن بیمارستانهاست. این در حالیست که این اماکن باید امن ترین مکانها در هر منطقه ای باشند.
 باید آموزش‌ های هدف مند در مورد مسائل مرتبط با زلزله را در جهت ارتقای فرهنگ ایمنی جامعه، در میان عموم مردم و آموزش‌ های تخصصی را در بین نیروهای امدادی وخدماتی، تقویت کرده و بصورت پیوسته و مستمر در کشور اجرا کرد و نباید این امر مهم و حیاتی را هرگز فراموش کرد.
 الزام دارد از مشارکت مردمی در همه مراحل چرخه‌ مدیریت بحران زلزله (آمادگی، مقابله، پیش گیری، بازسازی و بازتوانی) استفاده بهینه گردد.
 باید امور و برنامه‌ های چرخه‌ کامل مدیریت بحران (یعنی همه مراحل آن) در سطح کشور مد نظر مردم و دولت قرارگیرد و نباید تنها به یک جنبه‌ آن مثلاً امور مقابله‌ ای عنایت کرد. از سویی باید مرتباً امور مرتبط با بحران زلزله به روز شده و در مقاطع زمانی گوناگون جهت بهبود و مصونیت هر چه بیش تر مردم در شهرها و آبادی‌ های کشور برنامه ‌ریزی لازم صورت پذیرد.
 آموزش عمومی مستلزم بالا بردن آگاهی عموم افراد جامعه ازخطر بالا و آموزش دادن درمورد اهمیت آن هاست. آموزش بهترین راه پیش گیری میباشد و هدف آن ارتقای فرهنگ ایمنی است. روند رو به رشد شهرنشینی و جمعیت شهری بعنوان پتانسیلی برای خسارتهای زیاد به هنگام بروز بلایای طبیعی میباشد. گسترش شبكه های ارتباطی و زیر ساختهای شهری از یك سو و عدم رعایت ابتدایی ترین نكات ایمنی در ساخت و سازهای شهری و بدون برنامه بودن رشد و توسعه شهر از سوی دیگر، زمینه ایجاد خسارتهای زیاد در زمان وقوع زلزله را فراهم کرده است. مدیریت بحران در نواحی شهری اقدامی است كه در هنگام بروز بلایا و بخصوص زلزله میتواند تاحد بسیاری اثرات بحران و بلایا را كاهش دهد و شامل ۴ مرحله میباشد. برنامه ریزی شهری نقش خیلی موثری در كاهش ضایعات زلزله دارد.
 در میان سطوح مختلف برنامه ریزی كالبدی، كارآمدترین سطح برای كاستن از میزان آسیب پذیری شهرها در مقابل زلزله، سطح میانی یا همان شهرسازی است، مفاهیم موجود در شهرسازی همچون ساختار شهر، فرم شهر، كاربری اراضی شهری، تراكمهای شهری، تاسیسات و زیرساختهای شهری اعم از شبكه آب، برق و گاز و تلفن شبكه ارتباطی شهر و … نقش مهمی در میزان آسیب پذیری شهر در مقابل زلزله دارند. انعطاف پذیری در فرم شهر، هم جواری و تناسب كاربریها با یك دیگر، توزیع متناسب تراكمهای شهری اعم از تراكم مسكونی با جمعیتی و داشتن شبكه ارتباطی كارآمد و دارای سلسله مراتب، ساخت تاسیسات زیربنایی و زیر ساختهای شهری بصورتی مطمئن و مقاوم و قابل ترمیم، از جمله عوامل مهم شهرسازی است كه میتوانند به میزان زیادی اثرات و تبعات ناشی از زلزله را کم کنند.
 داشتن آمادگی پیش از وقوع زلزله و اطلاع رسانی به مردم نیز نقش مهمی در كاهش اثرات زلزله دارد. سطوح شهری هم باید به امكانات مختلف، اعم از تجهیزات امداد و نجات و خاموش کردن آتش مجهز باشد تا اقدامهای لازم جهت كاهش تاثیر هرچه بیش تر زلزله بر پیكره شهر و اجتماع ساكن در آن صورت گیرد. بنابراین می بایست با انجام مطالعات لرزه خیزی و شناسایی نقاط آسیب پذیر و حساس نسبت به مقاوم سازی آن ها اقدام کرد و از طرف دیگر آمادگی جهت مقابله با بلایا را در مردم ایجاد کرد و از مدیریت مشاركتی آن ها در مدیریت بلایا هم استفاده کرد. استفاده از از پتانسیلهای دستگاههای مختلف در هنگام بروز بلایا و ایجاد هماهنگی لازم بین آن ها مقابله با حوادث را بهتر مینماید.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویر احمد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی اصفهان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ آذر ۹۶
1047 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0