ایجاد فضاهای شغلی جدید توسط نظام مهندسی نادر محمدزاده

ایجاد فضاهای شغلی جدید توسط نظام مهندسی

نادر محمدزاده با اشاره به طرح واگذاری امر بازرسی و کنترل ساختمان به شهرداریها بیان کرد: یک واقعیت در حوزه ساختمان این است که تعداد مهندسان خیلی بیش تر از میزان اشتغالی است که حداقل در حوزه شهرداری ‌ها وجود دارد.

کد خبر: 970720001 تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ مهر ۹۷ - ۱۰:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی،نادر محمدزاده با اشاره به طرح واگذاری امر بازرسی و کنترل ساختمان به شهرداریها بیان کرد: یک واقعیت در حوزه ساختمان این است که تعداد مهندسان خیلی بیش تر از میزان اشتغالی است که حداقل در حوزه شهرداری ‌ها وجود دارد.

ایجاد فضاهای شغلی جدید توسط نظام مهندسی

ایجاد فضاهای شغلی جدید توسط نظام مهندسی

ایجاد فضاهای شغلی جدید توسط  نظام مهندسی

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با عنوان این مطلب گفت: از همین رو مهندسان نباید تصور کنند که فقط میتوانند در این بخش کار کنند. بهر صورت فضای حرفه مهندسی آزاد است و مهندسان می‌ توانند ظرفیت‌ های خود را حتی در خارج از کشور بروز دهند.
نظام مهندسی فضاهای شغلی جدید ایجاد کند
مسئولیت سخت سازمان نظام مهندسی در کاریابی جدید
محمدزاده افزود: برخلاف آن چه که مهندسان به آن امید بسته اند، ما نمی ‌توانیم بگوییم که با واگذاری امر بازرسی و کنترل ساختمان به شهرداریها برای تک‌ تک مهندسان، شغل در شهرداری ‌ها تعریف می‌ گردد و همه آن ها می ‌توانند با استفاده از پروانه‌ های خود کار طراحی، نظارت و یا اجرا انجام دهند.
وی با اشاره به رسالت خطیر سازمان نظام مهندسی در این بخش اظهار داشت: به همین علت مسئولیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در این بخش سخت ‌تر می گردد و باید به این سمت برود که بتواند پاسخ این حرفه را بدهد و مهندسان امکان فعالیت در فضاهای جدید را نیز داشته باشند.
محمدزاده در ادامه به بحث تعارض منافع اشاره کرد و بیان داشت: البته با توجه به شرایط و مسائل موجود، همه مهندسانی که بصورت تمام‌ وقت در یک ارگانی مشغول بکار هستند، نباید پروانه اجرا و نظارت داشته باشند.
تبعات غیبت ناظران و مجریان دو شغله در پروژه ‌های ساختمانی
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، در همین راستا بحث جلوگیری و حذف تضاد منافع از سال گذشته در وزارتخانه مطرح و ابلاغ گردید که این مهم بخش زیادی از این مسئله را حل می ‌کند. چرا که براساس آن هر مهندسی که در یک نهاد شغل تمام‌ وقت دارد، پروانه اجرا و نظارت نباید در اختیار داشته باشد.
این مسئول هم چنین گفت: در حوزه نظارت، مهندس ناظر حتی اگر تضاد منافع هم نداشته باشد، ولی در جای دیگری اشتغال داشته باشد، طبیعی است که امکان حضور به موقع برای نظارت بر مراحل مختلف اجرای ساختمان را ندارد.
محمدزاده تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر بخواهند یک تخلفی را در پروسه اجرای یک ساختمان انجام دهند و بدانند که ناظر ساختمان نمی‌ تواند در آن ساعت بر سر پروژه حضور داشته باشد، قاعدتا آن تخلف را در غیبت ناظر انجام می‌ دهند و ناظر هم در آن ساعات قابلیت کنترل و نظارت را نخواهد داشت.
وی با تاکید بر این که هر مهندسی که بصورت تمام‌ وقت در دستگاه ‌های دولتی و غیردولتی شاغل است، باید از فعالیت در حوزه های نظارت و اجرا خارج گردد، ادامه داد: شاید در یک مقطع زمانی تعداد مهندسان کم بود و برای پوشش اجرای پروژه های عمرانی، مجبور شدیم که از مهندسان شاغلان در نهادهای دیگر هم در این بخشها استفاده کنیم، ولی امروز به این شکل نیست.

ایجاد فضاهای شغلی جدید توسط نظام مهندسی

محمدزاده گفت: در حال حاضر ما به تعداد کافی در همه مناطق کشور و شهرها و روستاها، مهندسان متخصص در اختیار داریم و بهمین علت لزومی ندارد که از مهندسان شاغلی که تمام ‌وقت آن ها پر شده است و دیگر وقتی برای پرداختن به سایر مسئولیتها ندارند، در بخش ساخت و ساز استفاده کنیم.
استثنا برای مهندسان طراح
محمدزاده، حوزه طراحی ساختمانها را مستثنی از این اصل دانست و گفت: در باره طراحی این چنین نیست و از آن جایی که طراحی چه در حوزه سازه و چه در حوزه معماری و چه در حوزه تاسیسات یک حوزه مستقل است و انتخاب مهندسان طراح طبق توانمندی فردی آن ها انجام میگیرد، استفاده از تخصص مهندسان شاغل در سایر بخشها در حوزه طراحی بلامانع است و ایرادی ندارد.
این مسئول دولتی، طراحی ساختمانها را یک موضوع خلاقانه عنوان کرد که طراحان می‌ توانند در هر ساعت از شبانه‌روز آن را انجام دهند و خاطر نشان ساخت: این در حالی است که در حوزه اجرا چنین نیست و یک مجری نمی ‌تواند بصورت تمام‌ وقت در جای دیگری شاغل باشد و اسم خود را مجری بگذارد.
به گفته وی، ممکن است دو مهندس که تحصیلات و مدارک مشابه دارند، توانمندی طراحی متفاوتی داشته باشند و بخشی از آن بر می‌گردد به استعدادها و تلاش‌ هایی که طراحان از خود نشان می ‌دهند.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی مکانیک

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مهر ۹۷
1378 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0