فساد و رانتی که در پروژه متروپل اتفاق افتاده و از همه مهم‌ تر مشارکت شهرداری در این پروژه فساد و رانتی که در پروژه متروپل اتفاق افتاده و از همه مهم‌ تر مشارکت شهرداری در این پروژه

فساد و رانتی که در پروژه متروپل اتفاق افتاده و از همه مهم‌ تر مشارکت شهرداری در این پروژه

فساد و رانتی که در پروژه متروپل اتفاق افتاده و از همه مهم‌ تر مشارکت شهرداری در این پروژه ، یکی از مصادیق بارز انحراف است. یعنی نهاد بازرسی، خود با سرمایه‌گذار شریک شده است

کد خبر: 010519001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ مرداد ۰۱ - ۸:۳۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، فساد و رانتی که در پروژه متروپل اتفاق افتاده و از همه مهم‌ تر مشارکت شهرداری در این پروژه ، یکی از مصادیق بارز انحراف است. یعنی نهاد بازرسی، خود با سرمایه‌گذار شریک شده است

فساد و رانتی که در پروژه متروپل اتفاق افتاده و از همه مهم‌ تر مشارکت شهرداری در این پروژه

فساد و رانتی که در پروژه متروپل اتفاق افتاده و از همه مهم‌ تر مشارکت شهرداری در این پروژه
ردپای قانون نظام مهندسی در فاجعه متروپل
فساد و رانتی که در پروژه متروپل اتفاق افتاده و از همه مهم‌ تر مشارکت شهرداری در این پروژه یکی از مصادیق بارز انحراف است. یعنی نهاد بازرسی، خود با سرمایه‌گذار شریک شده است.
بهروز گتمیری استاد دانشکده عمران دانشگاه تهران در جلسه بررسی علل فروریزش متروپل و حوادث مشابه، توضیح می دهد که اینکه نظام مهندسی بجای ارتقای کیفیت دنبال ارتفای معیشت مهندسان است، خنده دار است. گتمیری می گوید جدایی نظام فنی اجرایی از نظام مهندسی از اشتباهات قانونی است.
استاد دانشکده فنی، عضو سابق شورای عالی کانون و رییس سابق جامعه مهندسین مشاور با بررسی نظام مسئولیت و نظام آموزش مهندسی در کشور و تطبیق آن با سایر کشورها اشهار داشت: «نظام آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و … که سبب چنین شرایطی شده است، در این فاجعه نقش دارند و به تبع آن حوزه مهندسی نیز در این حادثه نقش دارند.»
گتمیری گفت: «فساد و رانتی که در این پروژه اتفاق افتاده و از همه مهم‌تر مشارکت شهرداری در این پروژه یکی از مصادیق بارز انحراف است. یعنی نهاد بازرسی، خود با سرمایه‌گذار شریک شده است. ما بارها از مشارکت بخش خصوصی با بخش دولتی سخن گفته‌ایم. اما نگفته‌ایم که بازرس برود با سرمایه‌گذار شریک شود. این نتیجه یک بهم‌ریختگی ساختاری کلان در بدنه نظام ساخت و ساز است.»
گتمیری در اظهارات خود با اشاره به نظام فنی و اجرایی افزود: «ما دو نظام در بخش مهندسی داریم. یکی نظام فنی و اجرایی که از سوی سازمان برنامه و بودجه حدود ۷۰ سال قبل پایه‌گذاری شد و دیگری نظام مهندسی.
به گفته گتمیری، نظام فنی و اجرایی، یک نظام سه عاملی است که شامل شرکت‌ های پنجاه ساله و شصت ساله متخصص در صنعت احداث و بخش ساخت و ساز و انرژی است که نظام مهندسی اجازه ورود اینها را به ساخت و ساز شهری نمی‌ دهد. این متخصصان در نظام مهندسی حذف می‌ گردند. نظام مهندسی هم باید نقشش تایید صلاحیت و دادن محوز حرفه‌ای کار به مهندسان باشد؛ بویژه با توجه به نظام آموزشی ما که بسیار مشکل دارد.»
به گفته گتمیری، ورود نظام مهندسی به حوزه تامین معیشت و مسایل مالی بزرگ‌ ترین انحراف از نقش تایید صلاحیت خود بود. چرا که نظام مهندسی خود را مسئول معیشت مهندسان می‌ داند نه مسئول ارتقای کیفیت مهندسان. نظام مهندسی در حال حاضر پنج درصد از درآمد مهندسان ناظر را دریافت می‌کند و تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی شده است.
وی، وجود دو نظام موازی برای صنعت ساخت و ساز را یکی از آسیب‌ های این حوزه دانست و با اشاراتی نظام‌ های ساخت‌وساز مشابه در کشورهای دیگر نظیر فرانسه را تشریح کرد.
گتمیری، هم چنین در بخش دیگری از اظهاراتش، ورود بیمه به حوزه ساخت و ساز را به نوعی کنترل خودکار تشبیه کرد. در این بخش بیمه مکلف به تامین خسارت است لذا خود به نوعی کیفیت پروژه‌ها را کنترل می‌ کند.
منبع: دنیای اقتصاد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ مرداد ۰۱
446 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0