اصلاح افزایش شدت مصرف انرژی در کشور مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بیان کرد

اصلاح افزایش شدت مصرف انرژی در کشور

نوید مسائلی تصریح کرد: افزایش شدت مصرف انرژی در ایران موضوع مهمی است که باید با برنامه‌ ریزیهای اساسی اصلاح گردد.

کد خبر: 971115016 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷ - ۷:۲۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، نوید مسائلی تصریح کرد: افزایش شدت مصرف انرژی در ایران موضوع مهمی است که باید با برنامه‌ ریزیهای اساسی اصلاح گردد.

اصلاح افزایش شدت مصرف انرژی در کشور

اصلاح افزایش شدت مصرف انرژی در کشور

اصلاح افزایش شدت مصرف  انرژی در کشور

وی، با عنوان این که درآستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد تغییر و تحولات زیادی در بخش انرژی کشور بوده ایم، ادامه داد: مصرف بهینه انرژی در بخشیهای مختلف کشور یکی از موضوعات مهمی است که در طول این سالها شاهد آن هستیم.
مسائلی، با عنوان این که روند مصرف انرژی در کشور یکی از شاخص ‌های رشد و رفاه اجتماعی محسوب می گردد، گفت: افزایش شدت مصرف انرژی در ایران موضوع مهمی است که باید با برنامه‌ ریزیهای اساسی اصلاح گردد.
مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، تدبیر مقام معظم رهبری در تصویب و ابلاغ سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف در سال هشتاد و هشت را از جمله اقدامات اثرگذار و شاخص در حوزه بهره وری انرژی دانست و افزود: اصلاح الگوی مصرف یکی از ضروریات و الزامات تحقق اهداف توسعه پایدار در کشور است که این امر مهم با رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری و نامگذاری سال به نام سال “اصلاح الگوی مصرف” و هم‌چنین سال “اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل” است و ضرورت توجه به این موضوع را بعنوان یکی از ارکان اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی افزایش داده است.
وی ادامه داد: طبق آمار وزارت نیرو در سال پنجاه و هفت میزان عرضه انرژی اولیه در ایران به میزان دویست و چهل و شش میلیون بشکه معادل نفت خام، میزان سهم گاز طبیعی معادل ۲۴٫۵ میلیون بشکه معادل نفت خام و میزان سهم نفت خام و فرآورده های نفتی معادل ۲۱۱٫۷ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است و متاسفانه سهم انرژی هسته ای و تجدیدپذیر به میزان صفر درصد رسیده است. این در حالیست که طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، میزان عرضه انرژی به میزان هزار و هفتصد و نود و هفت میلیون بشکه معادل نفت خام رسیده است که از این میزان سهم انرژی هسته ای به میزان ۰٫۸ میلیون بشکه معادل نفت خام است و سهم انرژیهای تجدیدپذیر به میزان ۰٫۲ میلیون بشکه معادل نفت خام رسیده است. این رشد نه برابری در زمینه عرضه انرژی در طول چهل سال انقلاب ایران در مقایسه با کشورهای جهان در شکل ذیل نشان داده شده است.
مسائلی با اشاره به این که میزان ظرفیت نصب شده نیروگاههای آبی و تجدیدپذیر در سال پنجاه و هفت به میزان هزار و هشتصد و چهار مگاوات بوده است، گفت: این در حالیست که طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، این میزان با رشد شش برابری به ۱۰۹۵۷ مگاوات رسیده است. هم‌چنین میزان تولید فرآورده های نفتی ایران در سال پنجاه و هفت به میزان ۴۱۵۹۹ هزار متر مکعب بوده است که این میزان طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، با رشد ۲٫۵ برابری به ۱۰۲۲۹۱ هزار متر مکعب رسیده است.
وی گفت: میزان میانگین ظرفیت عملی نیروگاههای برق ایران در سال پنجاه و هفت به میزان ۶۳۶۲ مگاوات بوده است و این میزان با رشد ده برابری به ۶۳۸۷۶ مگاوات رسیده است.

اصلاح افزایش شدت مصرف انرژی در کشور

مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تصریح کرد: میزان کل مصرف نهایی انرژی ایران در سال پنجاه و هفت به میزان ۱۶۸٫۷ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده در حالی که براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، این میزان با رشد ۶٫۹ به ۱۱۶۰٫۶ میلیون بشکه معادل نفت خام رسیده است.
مسائلی گفت: میزان متوسط هزینه آب، سوخت و روشنائی یک خانوار شهری در سال پنجاه و شش به میزان ۴٫۶ درصد از کل هزینه های غیر خوراکی بوده است که این میزان علی رغم تغییر سبک زندگی، با کاهش هفت درصدی در سال نود و شش مواجه بوده است و به ۴٫۲ درصد رسیده است و این نشانی ازارتقاء آگاهی و مدیریت مصرف خانوارهای شهری است. هم‌چنین طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران شاخص خود کفایی (نسبت تولید به عرضه انرژی اولیه) در کشور ایران به میزان ۱٫۳۴ است که این میزان با توجه به نمودار زیر نسبت به کشورهای جهان از جایگاه خوبی برخوردار است.
وی خاطر نشان کرد: براساس آمار موجود سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ واحد مسکونی جدید در سطح کشور احداث می ‎گردد. بخش ساختمان با مصرف بیش از چهل درصد کل انرژی تولید شده در کشور و صرف هزینه ‎ای معادل سی درصد از درآمد حاصل از فروش نفت، بیش ترین میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است بخش ساختمان، بزرگ ترین مصرف کننده انرژی و بزرگ‌ترین تولیدکننده آلاینده است، و متاسفانه سی و هفت درصد از سهم هزینه های اجتماعی ناشی از انتشار CO2 نیز در انحصار این بخش است.
مسائلی افزود: مدیران اجرایی باید رهنمودهای مقام معظم رهبری بالاخص قانون اصلاح الگوی مصرف را جدی بگیرند و با ارتقا شاخصهای بهره وری و اصلاح الگوی مصرف، آثار بحران اقتصادی پدید آمده در کشور را به حداقل ممکن برسانند.

منبع: خبرگزاری برنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی مکانیک pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ بهمن ۹۷
535 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0