همکاری شهرداری با مالک متروپل و عدم توجه به تذکرات مهندسان ناظر همکاری شهرداری با مالک متروپل و عدم توجه به تذکرات مهندسان ناظر

همکاری شهرداری با مالک متروپل و عدم توجه به تذکرات مهندسان ناظر

همکاری شهرداری با مالک متروپل و عدم توجه به تذکرات مهندسان ناظر ، اشخاص فاقد صلاحیت حرفه‌ای در ساخت متروپل آبادان دخالت داشتند

کد خبر: 010308011 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ خرداد ۰۱ - ۸:۳۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، همکاری شهرداری با مالک متروپل و عدم توجه به تذکرات مهندسان ناظر ، اشخاص فاقد صلاحیت حرفه‌ای در ساخت متروپل آبادان دخالت داشتند

همکاری شهرداری با مالک متروپل و عدم توجه به تذکرات مهندسان ناظر

همکاری شهرداری با مالک متروپل و عدم توجه به تذکرات مهندسان ناظر
شهرداری با مالک متروپل ساخت و پاخت داشته است!
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی میگوید: اشخاص فاقد صلاحیت حرفه‌ای در ساخت متروپل آبادان دخالت داشتند. هم‌چنین رییس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده که شهرداری در این ساختمان شریک بوده و با توجه به داشتن منافع با مالک، به تذکرات مهندسان ناظر در مورد مخاطرات این پروژه توجهی نکرده است.
با گذشت ۵ روز از حادثه‌ی فروریزش ساختمان متروپل آبادان به تدریج ابعاد این حادثه مشخص می‌گردد. بعد از آن‌ که رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان اعلام کرد روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل طی نشده است، رییس کمیسیون عمران مجلس و یک عضو سازمان نظام مهندسی از تخلفات متعدد در جریان این ساخت و ساز خبر دادند.
علی کریمی‌آنچه ـ عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی با اشاره به مقررات ملی ساختمان گفته است: سازمان نظام مهندسی در ۳ بخش طراحی، نظارت و اجرا سهیم است و شخصی خارج از صلاحیت‌ حرفه‌ای حق دخالت در ساخت و ساز را ندارد. این موضوع به کرات در کشور و در استان ‌های مختلف از جمله پروژه متروپل آبادان زیر پا گذاشته شده است.
نماینده مجلس: شهرداری با مالک متروپل ساخت و پاخت داشته است
از طرف دیگر محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس از ساخت و پاخت بین شهرداری و مالک پروژه سخن می‌گوید. بنا به گفته او ساختمان متروپل بصورت مشارکت بین بخش خصوصی و شهرداری در حال انجام بوده که از نظر من این تعارض منافع است؛ چرا که شهرداری شریک این ساختمان بوده و از طرف دیگر وظیفه‌ی نظارت دارد. بنابراین در قوانین باید به این موضوع دقت بیشتری صورت گیرد.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌ کرد یادآور شد: ابتدای کار با وجود آن‌که می‌ بایست نظام مهندسی برای نظارت ورود کند، به هر علتی یک شرکت مشاور، کار طراحی و نظارت را بر عهده گرفته که با مداخله وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی، سه مهندس ناظر برای پروژه تعیین شده است. پروانه برای ۴ طبقه صادر شده اما متاسفانه طبقات بیشتری به این پروژه اضافه می ‌شود؛ بدون این ‌که نقشه و محاسبات اولیه تغییر کند. مهندسین ناظر چندین بار تذکر دادند اما چون شهرداری منافعش در این قضیه بوده و از طرفی هم ساخت و پاختی با مالک ساختمان داشته توجه نکرده است.
هم ‌چنین کریمی‌آنچه ـ عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی گفت: در پروژه متروپل آبادان طراح و ناظری که در سال نود و شش، فعالیت کرده صلاحیت لازم را از نظر وزارت راه و شهرسازی و قوانین سازمان نظام مهندسی نداشته و بنابراین آغاز و بنای این پروژه فاقد صلاحیت و بر اساس زیر پا گذاشتن مقررات سازمان نظام مهندسی بوده است.
وی ادامه داد: بعد از اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان به مالک و شهرداری مبنی بر نظارت ناظرین نظام مهندسی و مکاتبات مکرر در مورد بروز تخلف و لزوم توقف این پروژه، مالک متروپل از توجه و اجرای این مکاتبات امتناع کرده که در نهایت ناظرین از این پروژه انصراف دادند.
کریمی‌آنچه با اشاره به مکاتبات و بنابر اعلام سازمان نظام مهندسی استان خوزستان و دفتر نمایندگی آبادان به شهرداری، مالک، فرمانداری، اداره راه و شهرسازی آبادان افزود: وظیفه سازمان نظام مهندسی مکاتبه است که ناظر این پروژه مکاتبات مربوط را در سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ انجام داده و آخرین مکاتبه مربوط به سال ۱۴۰۱ است که در آن به تخلفات عدیده، مخاطرات عینی و مشکلات مربوط به کیفیت مصالح ساختمانی اشاره شده بود و سازمان نظام مهندسی ساختمان درخواست جلوگیری و توقف این پروژه را داد.
وی گفت: در پروژه متروپل ناظر اعلام پایان کار نکرد و اصولاً ساختمانی که فاقد پایان کار است اجازه بهره برداری ندارد
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی افزود: شهرداری ‌ها و سایر مراجع صدور پروانه موظفند با اعلام کتبی سازمان نظام مهندسی در اسرع وقت و با اطلاع ناظر دستور اصلاح را صادر و تا زمان رفع تخلف از ادامه کار جلوگیری کنند.
گزارش حادثه به معاون اول رییس‌جمهور اعلام می‌گردد
بعد از بازدید هیأت کارشناسی سه نفره شامل مشاور معاون اول رییس‌جمهور، رییس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و معاون عمرانی وزارت کشور از محل وقوع حادثه، نخستین جلسه فنی، کارشناسی و هم‌اندیشی آسیب‌شناسی عوامل سانحه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در شهر آبادان برگزار و مقرر گردید، گزارش نهایی علل فروریزش به معاون اول رییس‌جمهور ارایه گردد.
چکیده نخستین نشست که با حضور حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تعدادی از اعضای هـیئت علمی این مرکز، رئیس و تعدادی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، معاونین مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان، معاون مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی و جمعی از مهندسین، اساتید و صاحب‌نظران استان برگزار گردید

این بود که نقشه ‌های جامع ساختمان مذکور توسط اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی استان خوزستان و با تعامل مضاعف با شهرداری آبادان تهیه و اخذ شود. هم‌چنین اخذ نمونه‌گیری بتن از اماکن مختلف ساختمان مورد نظر توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خوزستان و انجام آزمایش‌ های متنوع تخصصی بر روی نمونه ها در بخش فناوری بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از دیگر مصوبات این جلسه بود.
برگزاری جلسات تکمیلی با حضور صاحب ‌نظران و نقش آفرینان تمامی دستگاه‌ های فنی و مهندسی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تهیه و تنظیم گزارش نهایی برای بهره‌ برداری معاون اول رییس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و استاندار خوزستان و دیگر دستگاه‌ های بهره‌بردار در اسرع وقت در دستور کار این جلسه قرار گرفت.
منبع: قدس آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ خرداد ۰۱
454 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0