تناقض انتخاب ناظر با فلسفه نظارت در سازمان نظام مهندسی ساختمان
تناقض انتخاب ناظر با فلسفه نظارت در سازمان نظام مهندسی ساختمان ، انطباق اجرائیات سازه با نقشه های مصوب طراحی و قوانین جاریه است
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تناقض انتخاب ناظر با فلسفه نظارت در سازمان نظام مهندسی ساختمان ، انطباق اجرائیات سازه با نقشه های مصوب طراحی و قوانین جاریه است
تناقض انتخاب ناظر با فلسفه نظارت در سازمان نظام مهندسی ساختمان
انتخاب ناظر با فلسفه نظارت در نظام مهندسی در تناقض است
آنچه در ادامه می خوانید گفتگو با محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راهوشهرسازی است.
در حوزه ساختمان صحبت از جان و مال مردم است. سازنده البته می تواند طراح یا مجری ساختمان را خود انتخاب کند. وظیفه ناظر نظام مهندسی اما بازرسی است. انطباق اجرائیات سازه با نقشه های مصوب طراحی و قوانین جاریه است. اگر با انتخابی شدن نظارتها کیفیت ساختمان سازی اُفت کرد، چه؟ اگر فرداروزی روی سرِ مردم آوار شد، چه؟ چهکسی پاسخگو است؟ در قالب آییننامه جدید در حال راهاندازی شرکتهای بازرسی ساختمان هستیم.
شرکت های تعمیر و نگه داری و شرکت های بازرسی. همه مجموعه های ساختمانی موظف هستند توسط این شخصیت های حقوقی کنترل شوند. برای تضمین کیفیت ساختمان ها، برای رعایت حقوق عمومی. حاکمیت باید مانع از سکونت مردم در ساختمان های فاقد امنیت شود. برای این که در آینده کمتر شاهد فاجعه هایی مانند «پلاسکو» یا «کلینیک سینا» باشیم. چند ساختمان خطرناک دیگر در سطح شهر یا کشور وجود دارد که مورد توجه نیست؟
فقط نباید به ساختمان های عمومی پرداخت؛ به مالکان ساختمان های مسکونی هم باید تفهیم کرد سازه فرسوده شما مناسب زندگی نیست. یا باید مقاومسازی شود، یا بازسازی.
خبر خوب معاون وزیر؛ تعرفههای جدید از ابتدای ۱۴۰۰ عملیاتی خواهد شد
قانون می گوید تعرفه های مهندسی باید طبق تعدیل سهماههی چهارم هزینه ساخت باید تعیین گردد؛ این تعدیل را سازمان برنامه و بودجه هر سال اعلام میکند. سپس شورای مرکزی نظام مهندسی براساس همین نرخ یک عدد را برای بررسی و تصمیم گیری پیشنهاد خواهد کرد. تعدیل سهماهه چهارم معمولاً بُرج ۳ یا ۴ تازه از جانب سازمان برنامه ابلاغ می گردد. یکی دو ماه هم پروسه اداری؛ بنابراین معمولاً هر سال افزایش تعرفهها حوالی شهریور اعلام می شود.
پیشنهاد وزارت خانه اما امسال در نظر گرفتن تعدیل «سهماه سوم» به جای تعدیل «سهماه چهارم» است. توافق شد؛ برای مقام عالی وزارت فرستادیم؛ اگر مورد تأیید قرار بگیرد میتوانیم از همان ماه های نخست ۱۴۰۰ شاهد افزایش تعرفهها باشیم. به این ترتیب دیگر شاهد تعرفههای دوگانه نخواهیم بود؛ اینکه ۶ ماهه اول سال «تعرفه علیالحساب» لحاظ گردد.
ترافیک، گودبرداری و شهرسازی؛ درباره تازهترین صلاحیت ها و مقررات ملی ساختمان
در حوزه تدوین مقررات ملی ساختمان که پس از سال ها به وزارتخانه برگشته، اولویت «کیفیت ساختمان» است. برای نخستین بار در حال صدور پروانههای تخصصی در حوزه مهندسی هستیم. در همین آزمون اردیبهشت پیش رو هفت تخصص جدید مهندسی را وارد کردیم. از صلاحیت گودبرداری گرفته تا اجرای تأسیسات. مهمتر اینکه برای هرکدام در حال تدوین مقررات ملی هستیم. همین امسال شورای تدوین مقررات «ترافیک» را تصویب کرد.
واقعاً «ترافیک» حوزه مفصلی است؛ خیلی ها تصور می کنند منظور همان ترافیک خیابانهای شهری است. در حالیکه در ساختمان ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مثلاً یک ساختمان بزرگمقیاس را تصور کنید؛ اینکه ابعاد آسانسور چقدر باشد؟ این که جهت رفتوآمد پارکینگها چگونه است و غیره. کلیات مبحث «ترافیک» بعنوان مبحث بیستوچهارم مقررات ملی تصویب شده است.
دیگر مقررات جدید، موضوع «شهرسازی» است. کلیات آن هم با عنوان «انطباق شهری» تصویب شده است. این مباحث برای نخستین بار در کشور صورت می پذیرد. در آینده تدوین مقررات ملی حوزه «نقشهبرداری»، «تعمیر و نگه داری ساختمان» و «تخریب و جمعآوری مخروبهها» در دستور کار است. در همین تهران ملاحظه کنید ساختمانهای بزرگمقیاسی که قبل از انقلاب ساخته شده، حالا فرسوده شده و باید تخریب شوند. تخریبها باید اصولی و طبق مقررات باشد.
برای برگزاری مجمع عمومی به سازمان های نظام مهندسی ابلاغ کردیم؛ آنها که طبق نظر ستاد مبارزه با کرونا ممکن است، حضوری برگزار گردد. آنهایی که امکانپذیر نیست، مجمع را به صورت مجازی برگزار کنند. اگر امکان برگزاری این هم وجود نداشت، می توانند تورم رسمی اعلامی را به بودجه سال گذشته اضافه کرده و بعنوان بودجه مصوب در نظر بگیرند. به این ترتیب سه مسیر برای تعیین برگزاری مجمع عمومی سازمانهای نظاممهندسی پیشبینی شده است.
منبع: تاسیسات آنلاین