حمایت و همکاری مستمر سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران محمد طاهری

حمایت و همکاری مستمر سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران

محمد طاهری رییس بهمراه جمعی از اعضای هیات مدیره سازمان با حناچی، شهردار تهران روز سه شنبه مورخ سی و یکم اردیبهشت نود و هشت دیدار و گفتگو داشتند..

کد خبر: 980307011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ خرداد ۹۸ - ۶:۱۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران،محمد طاهری رییس بهمراه جمعی از اعضای هیات مدیره سازمان با حناچی، شهردار تهران روز سه شنبه مورخ سی و یکم اردیبهشت نود و هشت دیدار و گفتگو داشتند..

حمایت و همکاری مستمر سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران

حمایت و همکاری مستمر سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران

حمایت و همکاری مستمر  سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران در مورد ارائه راهکار خدمات شناسنامه فنی و ملکی و مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان

محمد طاهری در این دیدار با یادآوری هماهنگی و تعامل بین شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی گفت: این تعامل سبب شده ساخت و ساز شهری خیلی بهتر از گذشته شود. در این راستا صدور شناسنامه فنی وملکی جزو سیاستهای اصلی دو طرف بوده اما در عمل اتفاقات دیگری می افتد که سازمان نظام مهندسی را دچار چالش کرده است. وقتی ساختمانی هزینه شناسنامه فنی ساختمان را به سازمان نظام مهندسی واریز می کند فارغ از کنترل نقشه، یک کد شناسایی ملک برای هر پلاکی صادر می گردد، سازمان نظام مهندسی فرآیندی را آغاز می کند، بازرسی از یازده رسته از گودبرداری ساختمان گرفته تا نما و نازک کاری و …انجام می‌شود.

هر جنسی در بازار خریداری می‌شود یک کد شناسایی دارد که مشخصات آن جنس رانشان می‌دهد. کد شناسایی ساختمان در اصل همان شناسنامه فنی ساختمان است که هم جزئیات و مشخصات فنی ساختمان در آن قید گردیده است که حتی می‌توان با آن بر روی ساختمان قیمت گذاری کرد.

وی گفت: ساختمان یک سرمایه ملی است که با جان و مال شهروندان ارتباط مستقیم دارد و در صورت نبود این شناسنامه ممکن است حادثه ای مثل پلاسکو پیش بیاید که فرو ریخت و فاجعه به بارآورد که این اتفاق نیز ممکن است برای هر یک از ساختمانهای تهران پیش بیاید. به دلیل این که هیچ اطلاعاتی از نحوه ساخت و کیفیت و نظارت سازمان( شناسنامه فنی ساختمان) وجود ندارد. در ادامه صحبت از چالشی که شهرداری برای نظام مهندسی پیش آورده عنوان شد که براساس آن شهرداری برخلاف ماده سی و پنج آیین نامه اجرایی که به شهرداری صراحتا تکلیف شده است که بدون صدور شناسنامه فنی ساختمان پایان کار داده نشود ولی در سال نود و هشت شهرداری به صورت یک طرفه صدور شناسنامه فنی را متوقف کرده و پایان کار صادر می کند.

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: مبحث بیست و دوم (تعمیرو نگه‌داری ساختمان ) که هر کالایی از جمله ساختمان با هر کیفیتی که احداث گردد اگر نگهداری و تعمیرآن به صورت اصولی انجام نگردد خیلی زود کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهد.

حناچی، شهردار محترم تهران در ادامه با اشاره به اهمیت که این دو موضوع شناسنامه فنی ساختمان و مبحث بیست و دوم افزود: لازم است سازوکار و زیرساختی لازم است جهت جلوگیری تخلفات احتمالی که از سوی مجریان ممکن است پیش بیاید، گرفته شود. وی، هم‌چنین از ظلمهایی ممکن است چنانچه ما به صورت صرفا صنفی به این موضوع نگاه کنیم و به درآمدها همکاران بیاندیشیم اما در خدمت رسانی به مردم ضعیف عمل کنیم و مشکلاتی از این قبیل، به ضرر مردم می شود. البته که این مشکلات قابل حل هستند و حل این تخلفات و مشکلات با خود نظام مهندسی است. که با ابزارهای بازدارنده از جمله بازرسان نظام مهندسی جلوی این تخلفات گرفته می شود.

حمایت و همکاری مستمر سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران

طاهری در پاسخ افزود: در باره حجم کار و اینکه عرضه خدمات مهندسی خیلی بیشتر از تقاضای مردم است و باید عرضه را کنترل کرد یعنی ظرفیت و تعداد کار مهندسین را کم کرد چون اعتقاد داریم که استفاده از کیفیت خوب و خدمات نیازمند صرف هزینه است.

درست است که یکی از وظایف نظام مهندسی حفظ حقوق اعضای نظام مهندسی است ولی در مقابل برای حفظ حقوق بهره بردار نیز صد و بیست و سه بند و چهل و دو ماده اختصاص داده شده که سازمان نظام مهندسی در جاییکه تخلف دیده می شود با اعضا برخورد کند.

شهردار تهران از تجربه تلخ زلزله ۱۹۹۹ ترکیه سخن گفت و تاکید بر انجام کار کارشناسی در تهران در باره بیمه زلزله ساختمانها، که این امر نیازمند استاندارد بودن ساختمانها، و نمایانگر کیفیت آن ها است.

حناچی گفت: تعیین میزان مقررات ملی در ساختمان از این روش میسر است که با همکاری شرکتهای بیمه ای تحت عنوان بیمه اجباری ساختمان انجام گیرد.

در ادامه رییس سازمان نظام مهندسی استان اظهار کرد: قانون گذار این بیمه را درشناسنامه فنی ساختمان پیش بینی کرده و دراصل یکی از الزامات صدور شناسنامه فنی،بیمه تضمین کیفیت است و براساس ماده هجده شیوه نامه اجرایی ماده سی و سه یعنی جایی که شناسنامه فنی ملکی توزیع میشه تا زمانی که مجری سازنده بیمه تضمین کیفیت رو ملزم به شناسنامه فنی ملک نکند اساسا شناسنامه فنی صادر نمی گردد و یکی از الزامات ساخت و ساز است. درون شناسنامه فنی قوانینی وجود دارد که می‌تواند در فدایند اجرای ساخت وبعد از ساخت به کیفت کمک کند.

مومنی مقدم، نائب ریس اول سازمان نیز در این دیدار مهم‌ترین مشکل ساخت و ساز را عدم هماهنگی متولیان ساخت و ساز شهر دانست و گفت: شورای شهر، وزارت خانه، استانداری، وزارت کشور و نظام مهندسی از متولیان اصلی ساخت و ساز هستند که هماهنگی با هم مشکلات اساسی را حل می‌کند. در تهران ساختمان‌های پر خطری وجود دارد که ستادبحران نمی‌داند اگر آتش سوزی اتفاق افتد تاسیسات ساختمان کجاست، این هماهنگی اگر خوب به مرحله اجرا در اید میتوان از پتانسل قوی سازمان نظام مهندسی برای ایمنی شهر استفاده کرد.

در ادامه اکبریان راد، عضو هیات مدیره سازمان به حناچی پیشنهاد داد: که طی یه بازه زمانی ۶ ماهه شناسنامه فنی ساختمان توسط نظام مهندسی اجرا گردد و گزارش عملکرد نظام مهندسی و شهرداری تهران به صورت مکتوب به دو طرف ارائه شود، تا ایرادات روند اجرایی برطرف شود.

در بحث معماری شهر نیز علی اکبر نبی ئی گفت: نماهایی که ثبت و تایید می گردد بخصوص در حوزه نما های شاخص حضور نظام مهندسی کم رنگ دیده می شود که نیازمند تجدید نظر است.

در خاتمه نشست، ریاست سازمان نظام مهندسی استان خاطر نشان ساخت: این که مشکلاتی در شناسنامه فنی ساختمان وجود دارد منجربه حذف شناسنامه فنی ساختمان نشود و در نشست های مستمر و مشترک فی مابین راه‌کارهایی ارائه گردد برای حل کردن موضوع.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه دست نویس نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ خرداد ۹۸
504 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0