احداث نود درصد ساختمان ‌ها با افراد بدون صلاحیت حسن قربانخانی تاکید کرد:

احداث نود درصد ساختمان ‌ها با افراد بدون صلاحیت

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: حدود نود درصد ساختمان ‌ها در استان تهران و کشور را افراد بدون صلاحیت احداث کرده اند.

کد خبر: 960824014 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶ - ۱۰:۰۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: حدود نود درصد ساختمان ‌ها در استان تهران و کشور را افراد بدون صلاحیت احداث کرده اند.احداث نود درصد ساختمان ‌ها با افراد بدون صلاحیت

احداث نود درصد ساختمان ‌ها با افراد بدون صلاحیت

احداث نود درصد ساختمان ‌ها با افراد بدون صلاحیت

احداث نود درصد ساختمان ‌ها با افراد  بدون صلاحیت

وی در جلسه خبری مشترک با مدیرکل استاندارد استان تهران با اعلام این که در چنین شرایطی نمیتوان رعایت استاندارد و کیفیت را در این ساخت و سازها تایید کرد ، گفت : طبق الزام قانونی تمام ساختمان ها باید شناسنامه فنی و ملکی داشته باشد و شهرداریها باید کارفرماها را برای اخذ این شناسنامه به سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان متولی صدور شناسنامه فنی و ملکی هدایت کنند که متاسفانه رعایت نمیکنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که در ۱ سال گذشته فقط برای شصت و هفت ساختمان در استان تهران شناسنامه فنی صادر گردیده است، ادامه داد : این درحالیست که در این مدت چندهزار ساخت و ساز در استان تهران انجام شده است و ساختمان ها علاوه بر شناسنامه فنی و ملکی از داشتن بیمه تضمین کیفیت که حداقل حقوق خریداران و بهره برداران از ساختمان است ، بی بهره اند و شهرداریها بوظایف خود در این حوزه عمل نمی کنند.
وی، ایمنی و سلامت جان انسان ها را از هر اولویتی بالاتر دانست و تصریح کرد : فاصله هزینه ساخت و سازهای استاندارد با ساخت وسازهای غیر استاندارد به اندازه جان ساکنان ساختمانها نیست و ما مکلف به رعایت ضوابط ساخت و ساز در اجرای ساختمانها هستیم .
قربانخانی تصریح کرد : خسارت وارده به هزاران ساختمانی که تخریب گردیدند در صورت داشتن بیمه تضمین کیفیت و شناسنامه فنی و ملکی جبران میشد و بازرسین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران سالانه هزاران بار از شهرداریها درخواست توقف ساخت و ساز دارند اما شهرداری ها رعایت نمیکنند .

احداث نود درصد ساختمان ‌ها با افراد بدون صلاحیت


وی با اشاره به رعایت الزامات کیفیت و استاندارد عنوان کرد : کسانیکه ضوابط ساخت و ساز را رعایت نمیکنند بر این باور هستند که به نفع مردم کار میکنند و هزینه ها را کاهش میدهند در حالیکه خسارت و آسیبهای ناشی از ساخت و سازهای بی کیفیت و فاقد استاندارد نتیجه همین اقدامات غلط است.
قربانخانی افزود : در ۴ سال گذشته سی و دو هزار فقره بازرسی از طرحهای گودبرداری داشتیم ، گودبرداریهای پرخطر و رهاشده را شناسایی و به شهرداری ها اعلام کردیم ، حتی برای رسیدگی به نهادها و دستگاه های قضایی ارجاع دادیم.
وی گفت : ضوابط ساخت و ساز در بسیاری از ساختمان های تهران رعایت نشده است یا تراکم کم تر داشته یا تخلفات دیگری که با جریمه مشکل رفع میشود ، اگر این ها خلاف مصالح مردم است نباید از تخلفات گذشت اما متاسفانه درآمد شهرداری ها از محل فروش تراکم و تخلفات است.
قربانخانی خاطر نشان کرد : مساحت شصت و هشت درصد از ساختمان های تهران کم تر از هزار و پانصد متر است و ما برای این ساختمان ها به اندازه کافی مهندس ناظر نداریم.
وی در خصوص نظارت بر طرح های مسکن مهر گفت : مسکن مهر خارج از نظارت سازمان نظام مهندسی و ساختمان بوده و چون اجرای این طرح از مسیر ما سپری نشده است ، نمیدانیم چه کسانی این مسکنها را تولید کرده اند و نمیتوانیم در این مورد اظهار نظر کنیم.
قربانخانی با اشاره به این که باید از حوادثی که در کشور اتفاق می افتد ، درس بگیریم ، یاد آور شد : نظام ساخت و ساز در کشور نیازمند تغییرات اساسی است و تمام دستگاههای مرتبط باید نسبت به بروز رسانی خود اقدام کنند چرا که در غیر این صورت باید منتظر آسیبهای بمراتب جدی تری باشیم .
منبع : خبرگزاری صدا و سیما

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

خرید اینترنتی کتاب مباحث نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۶
1152 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0