انجام ساخت‌ و ساز باید توسط مهندسان و افراد صاحب‌ صلاحیت عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران گفت:

انجام ساخت‌ و ساز باید توسط مهندسان و افراد صاحب‌ صلاحیت

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران با تأکید بر این که ساخت  ‌و ساز باید توسط افراد صاحب صلاحیت و مهندسان صورت گیرد، بیان کرد: سازمان نظام مهندسی تهران پیگیر تخلفات مالی اخیر در این سازمان بوده و تا به حال سه نفر بازداشت شده‌اند.

کد خبر: 970709002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ مهر ۹۷ - ۹:۰۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران با تأکید بر این که ساخت  ‌و ساز باید توسط افراد صاحب صلاحیت و مهندسان صورت گیرد، بیان کرد: سازمان نظام مهندسی تهران پیگیر تخلفات مالی اخیر در این سازمان بوده و تا به حال سه نفر بازداشت شده‌اند.

انجام ساخت‌ و ساز باید توسط مهندسان و افراد صاحب‌ صلاحیت

انجام ساخت‌ و ساز باید توسط مهندسان و افراد صاحب‌ صلاحیت

ساخت‌ و ساز باید توسط مهندسان و افراد صاحب‌  صلاحیت انجام گردد/ سازمان نظام مهندسی پیگیر تخلفات مالی اخیر است

مهیار فرنیا در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا در تخلفات اخیر که در سازمان نظام مهندسی تهران صورت گرفته بود، کسی بازداشت شده است، گفت: تخلفات مالی در هر سازمان و هر ارگان و وزارتخانه‌ای رخ می‌ دهد، مهم این است که با آن متخلف آن مجموعه چگونه برخورد گردد.
فرنیا ادامه داد: آن چه که مهم است این است که سازمان نظام مهندسی خود بعنوان شاکی وارد عمل شد، پس بنابراین سازمان نظام مهندسی تهران شاکی است و اتفاقاً در این مورد ۳ نفر بازداشت شده‌اند، بنابراین سازمان نظام مهندسی پذیرفته که تخلفاتی صورت گرفته است، ولی مهم اینست که این سازمان خود بعنوان شاکی پیگیر پرونده مزبور است.
حدود ۱ ماه پیش احمد خرم _ ریاست سازمان نظام مهندسی تهران از کشف و جلوگیری از یک اختلاس به مبلغ پانزده میلیارد تومان در سازمان نظام مهندسی تهران خبر داد.
وی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی تهران از سال نود و یک که پول‌ هایی بابت حق‌الزحمه مهندسان وارد این سازمان شد واحد حسابداری آن در حد آن مبالغ ورودی رشد نکرده بود، به هر حال در بحث دزدی اخیر و یا خیانت در امانت سندسازی‌ هایی توسط کارمندان سازمان شده بود که هم اکنون در سیکل قضایی در حال بررسی است.
فرنیا با تأکید بر این که بنده بعنوان عضو هیأت مدیره این سازمان به شخصه حق شکایت از این افراد را دارم، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی تهران یک نهاد عمومی غیردولتی است که با انتخاب اعضا انتخاب می ‌شوند و منتخبان می ‌توانند به هیأت مدیره راه بیابند.
وی در پاسخ به این پرسش که پرسید اینکه گفته می‌ شود، سال ‌هاست افراد بدون صلاحیت‌ و حتی پزشکان وارد عرصه ساخت‌ و ساز می‌شوند، آیا مجموعه شما اقدامی برای مقابله با ورود افراد بدون صلاحیت‌ به عرصه ساخت‌وساز انجام خواهد داد، تاکید کرد: به هر حال بدون تفکرات سیاسی و جناحی این صنف که متشکل از مهندسان است که معیشت خود را از ارائه خدمات می ‌گذراند، در تلاش خواهد بود تا از ورود افراد بدون صلاحیت‌ به عرصه ساخت ‌‌و ساز جلوگیری کند.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران گفت: به هر حال برای افزایش ظرفیت اشتغال باید مجریان ذی صلاح وارد عرصه ساخت‌ و ساز شوند، پس باید به این عقیده برسیم که از مهندسان صاحب صلاحیت استفاده گردد.
فرنیا افزود: همان طور که در سازمان نظام پزشکی خدمات پزشکی ارائه می ‌گردد، باید در نظام مهندسی نیز باید هر گونه ساخت‌ و ساز توسط مهندسان انجام شود، بنابراین هر قشری می‌تواند بعنوان سرمایه‌گذار وارد عرصه ساخت ‌و ساز گردد، ولی عملیات اجرایی و پیگیری جواز و ساخت‌‌ و ساز باید توسط مهندسان انجام گردد.
وی گفت: ساختمان باید توسط مجری صاحب صلاحیت و زیر نظر مهندس دارای صلاحیت احداث گردد و در نهایت مجری صاحب صلاحیت شناسنامه فنی را صادر کند.
به گفته عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران، این که گفته می‌ شود امضا فروشی توسط مهندسان صورت می ‌گیرد، درست نیست، ولی مهندسی که با پروانه اشتغال خود کار نکند، مهندس صوری است.

انجام ساخت‌ و ساز باید توسط مهندسان و افراد صاحب‌ صلاحیت

هم چنین در این جلسه، کامبیز رضوی عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی با اشاره به این که سالیان سال است که سازمان نظام مهندسی با صد و بیست هزار عضو دچار یکسری معضلاتی شده است، بنابراین همواره در این مورد که چرا بحث ترافیک یک رشته مظلومی در سازمان نظام مهندسی است، بحث شده است.
رضوی گفت: متأسفانه توجهی به ترافیک در عرصه ساخت‌وساز صورت نمی‌ گیرد، ولی به تازگی موفق شدیم مبحث بیست و سه قانون نظام مهندسی را پیش برده و پیش‌نویس آن را تهیه کنیم.
وی خاطر نشان کرد: الزامات ترافیکی در ساخت‌ و ساز جزو این مبحث بیست و سه بوده است، چرا که معتقد هستیم باید در ساخت‌ و ساز به بحث ترافیک توجه ویژه‌ای گردد، پس بنابراین طبق این پیش‌نویس کدی به شهرداری‌ برای صدور پروانه ساخت ‌و ساز ارائه خواهد شد.
رضوی ادامه داد: طبق این کد شهرداری می ‌تواند رصد کند که اگر طبق طراحی خطایی شد وارد شده و با آن برخورد گردد، پس امیدوار هستیم با تعاملی که با وزارت راه و شهرسازی خواهد شد، این پیش‌ نویس تصویب گردد.
کامبیز صمدزاده _ عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی نیز در مورد پدیده‌ای به نام امضافروشی افزود: امضافروشی نداریم، چرا که قبلاً مهندسان حقیقی یک تعداد برگه‌هایی را گواهی امضا کرده و به دفاتر پروژه ارائه می‌ کردند و مُهر آن مهندس پای نقشه زده می ‌شود.
صمد زاده افزود: چون مهندس با رضایت کامل مُهر را در اختیار دفاتر می‌ گذاشت، این اقدامات صورت می‌ گرفت، ولی اگر تمام مهندسان در بخش ‌های معماری، سازه، مکانیک و برق در یک جا باشند، امضافروشی بطور کامل جمع شده است، پس نود درصد پدیده امضافروشی حل شده است و ده درصد باقی ‌مانده اگر قانون‌گذار به شرکت ‌های حقوقی پر و بال بدهد آن ده درصد هم از میان می ‌رود.
شاهین جعفرنژاد _ عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی نیز با تأکید بر این که ایراد کلی و شاید ساده وجود دارد که نود درصد ساختمان ‌ها در ایران توسط مهندسان احداث نمی‌ گردد، ‌تصریح کرد: اگر مشکلات مجریان ذی صلاح مرتفع شود، ساختمان را باید مهندسان بسازند، ولی متأسفانه معمولاً صاحبان سرمایه پیمانکاران را بصورت امانی انتخاب و آن ها اقدام به ساخت‌ و ساز می ‌کنند.
جعفر زاده گفت: برای ارتقای صنعت ساخت‌ و ساز حتماً باید مجری ذی صلاح ساختمان را بسازد.
سیدعلیرضا میرجعفری از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ادامه داد: متاسفانه بهره برداران ساختمان به دلیل نبود شناسنامه فنی ساختمان از مصالحی که در ساختمانها استفاده شده است بی اطلاع هستند؛ در حالیکه باید با اجرایی شدن لزوم ارائه شناسنامه فنی ساختمان، خریداران بدانند ساختمان آنها با چه کیفیتی احداث شده است.
میجعفری گفت: پارسال تعرفه خدمات مهندسی افزایش یافت ولی امسال هنوز ثابت مانده است و این میتواند بر کیفیت ساخت و ساز در کشور خیلی موثر باشد.
عباس هادیان دیگر عضو این سازمان، نیز بیان کرد: قانون نظام مهندسی پس از بیست سال باید اصلاح گردد تا اختیارات سازمان در فرایند ساخت و ساز کشور مشخص گردد.
هادیان تصریح کرد: در ماده سی و دو این قانون اصلاح قانون نظام مهندسی تکلیف شده است زیرا مقررات ملی ساختمان به مرور بعد از پانزده تا بیست سال و با تغییر شرایط جامعه باید اصلاح گردد.
منبع : خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ مهر ۹۷
907 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0