نا ایمنی ساخت و ساز در سایه نظارت سازمان نظام مهندسی خطر در کمین ساختمانهای مسکونی غیر استاندارد

نا ایمنی ساخت و ساز در سایه نظارت سازمان نظام مهندسی/ خطر در کمین ساختمانهای مسکونی غیر استاندارد

با توجه به زلزله اخیر در برخی از استانهای کشور، رسیدگی به کیفیت ساخت و ساز از اهمیت زیادی برخوردار است که در این میان تهران با توجه به جمعیت زیاد و ساخت و سازهای متعدد باید در راس مدیریت صحیح از طرف مسئولان قرار گیرد تا شاهد خطرات جبران ناپذیری در این زمینه نباشیم.

کد خبر: 960930002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ آذر ۹۶ - ۸:۱۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، با توجه به زلزله اخیر در برخی از استانهای کشور، رسیدگی به کیفیت ساخت و ساز از اهمیت زیادی برخوردار است که در این میان تهران با توجه به جمعیت زیاد و ساخت و سازهای متعدد باید در راس مدیریت صحیح از طرف مسئولان قرار گیرد تا شاهد خطرات جبران ناپذیری در این زمینه نباشیم.نا ایمنی ساخت و ساز در سایه نظارت سازمان نظام مهندسی

نا ایمنی ساخت و ساز در سایه نظارت سازمان نظام مهندسی

نا ایمنی ساخت و ساز در سایه نظارت سازمان نظام مهندسی

نا ایمنی ساخت و ساز در سایه نظارت سازمان نظام  مهندسی/ خطر در کمین ساختمانهای مسکونی غیر استاندارد

با توجه این که در چند ماه اخیر شاهد افزایش لرزش زمین در مناطق مختلف کشور بوده ایم که این امر سبب خسارتهای زیادی بخصوص در بخش مسکن شده است و این اتفاق بعنوان هشداری برای سایر شهرها بخصوص کلانشهری مانند تهران بشمار می آید زیرا این شهر با توجه به داشتن جمعیت فراوان و نبود نظارت در ساخت و ساز مسکن در مرز خطر قرار دارد.
نکته قابل توجه این جاست که ساخت و ساز غیر اصولی در تهران یکی از معظلات و خطرهای پیرامون بشمار می آید که یکی از مشکلات وجود چاه در زیر واحدهای مسکونی است، جالبتر این که فاضلابهای موجود در زیر خانه ها هم چنان در حال فرونشست هستند و هیچ از مسئولان و ناظرین در ساخت واحدهای مسکونی به این نکات توجه نمیکنند.
بعلاوه یکی دیگر از مشکلات در ساخت و ساز کشور این است که در گوشه و کنار کلانشهر تهران شاهد حفر چاههای عمیق هستیم که مشخص نیست این چاههای عمیق به چه صورت پر میشوند و این امر در بلند مدت خطرات زیادی را بدنبال خواهد داشت و در صورت بروز حادثه ای مانند زلزله، زیانهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت که همه این موارد از نبود نظارت از طرف سازمان نظام مهندسی کشور نشات میگیرد.
در این بینن لوله کشیهای قدیمی گاز در مناطق شهری یکی دیگر از خطرات ساخت و سازها در تهران بشمار می آید که در این میان قرار بود تا سازمان نظام مهندسی در این راستا و جهت ارتقاء ایمنی ساختمانها لوله کشیهای گاز قدیمی را سامان بخشد و ساخت و سازها را ملزم به استفاده از شیر ضد زلزله نماید که این امر هم تا به امروز محقق نگردیده است.
این موارد فقط گوشه ای از مشکلهای احداث مسکن در تهران هستند و این عوامل حاکی از نبود نظارت کافی بر ساخت و سازها دارد.
در این رابط حمید ادیبی کارشناس صنعت ساختمان بیان کرد: یکی از آفتها و فسادهای بزرگ صنعت ساختمان، نظام مهندسی است.
ادیبی ادامه داد: اکنون در کشور ساختمان ایمن کم داریم و به جرأت می ‌توان گفت در سال های اخیر علی رغم بودجه آئین نامه ها و قوانین متعدد در زمینه ارتقای ایمنی در ساخت و سازها نتوانسته ایم این ایمنی را افزایش دهیم.

نا ایمنی ساخت و ساز در سایه نظارت سازمان نظام مهندسی

وی گفت : برای دست یابی به ایمنی در ساخت و ساز ها، یکی از مهم ترین روش ها افزایش آگاهی شهروندان و مطالبه گری از نهادهای حاکمیتی از طرف مردم، رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد است که میتوانیم در زمینه ارتقاء کیفیت ساخت و ساز پیشرفت خوبی داشته باشیم.
این کارشناس صنعت ساختمان در توضیح آفتهای موجود در صنعت ساختمان کشور عنوان کرد: یکی از آفتها و فسادهای بزرگ صنعت ساختمان، سازمانهای نظام مهندسی هستند که با شفاف سازی در هزینه های ساخت و ساز مخالف هستند. اخیراً این موسسه تحقیقاتی، نرم افزاری طراحی نموده که امکان هر گونه فعالیت خارج از قوانین طراحی و ساخت را از سازنده سلب میکند ولی نظام مهندسی از آن استقبال نکرده است.
ادیبی، عمر مفید ساختمانها در ایران را بین بیست تا سی سال عنوان و تاکید کرد: این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته، عمر ساختمانها به هشتاد تا صد سال میرسد. چرا که در این کشورها، شرکتهای بازرسی وجود دارند که استانداردسازی ساختمانها را رصد و کنترل میکنند.
به گفته وی، برای ارتقای کیفی سازی ساختمانها بدون آن که هزینه های زیادی روی دست سازنده و مردم گذاشته شود، مدلهایی طراحی گردیده که با اجرای آن ها میتوانیم در ارتقای ایمنی ساختمان اثرگذار باشیم.
این پژوهشگر صنعت ساختمان با اشاره به این که ادغام دو وزارت راه و مسکن و ایجاد وزارت راه و شهرسازی مسئله ساز شده است، گفت: این ادغام موجب گردید که تمرکز بر مسکن از بین برود و مسئولین بیش تر بدنبال این باشند تا این که بدنبال آن باشند که درمورد ایمنی ساختمان صحبت کنند از تعداد راههایی که ایجاد شده سخن بگویند. بنظر من تفکیک دو وزارت خانه خیلی لازم است.
حال با وجود شرایط نا بسامان ساخت و ساز در تهران باید دید چه زمانی سازمان نظام مهندسی، نظارت خود را در این بخش افزایش خواهد داد و به بحث ایمنی واحدهای مسکونی بطور جدی تر نگاه خواهد کرد؟

منبع : میزان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی برق ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ آذر ۹۶
882 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0