سازمان نظام مهندسی ساختمان، رکن اجرای بازآفرینی شهری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان داشت:

سازمان نظام مهندسی ساختمان، رکن اجرای بازآفرینی شهری

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، سازمان نظام مهندسی ساختمان در حفظ معماری بومی اسلامی نقش کلیدی دارد و باید از این ظرفیت بخوبی بهره گرفته شود.

کد خبر: 191012006 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ مهر ۹۸ - ۱۰:۲۴ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین

،به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، سازمان نظام مهندسی ساختمان در حفظ معماری بومی اسلامی نقش کلیدی دارد و باید از این ظرفیت بخوبی بهره گرفته شود.

سازمان نظام مهندسی ساختمان، رکن اجرای بازآفرینی شهری

سازمان نظام مهندسی ساختمان، رکن اجرای بازآفرینی شهری

استفاده از مصالح مناسب باید به  قانون تبدیل گردد /سازمان نظام مهندسی ساختمان، رکن اجرای بازآفرینی شهری است

علی‌رضا خزایلی، شامگاه پنج‌شنبه بهمراه رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین، شهردار، رییس و اعضای شورای شهر، مدیرکل راه و شهرسازی استان و جمعی از مدیران دستگاه‌ های اجرایی استان قزوین از نمایشگاه صنعت ساختمان بازدید کرد و این نمایشگاه را رویدادی تخصصی و منحصر به فرد دانست.

خزایلی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان برای برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان زحمات زیادی متحمل شده که قابل تحسین است، هم‌چنین ارایه خدمات کارشناسانه و آموزشهای تخصصی سبب شد، فعالان صنعت ساختمان و عموم شهروندان از این نمایشگاه استقبال چشم‌گیری داشته باشند که این در سابقه فعالیت نمایشگاه‌های قزوین بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: بسیار خرسند هستم که شاهد هستیم، بیش تر فعالان این صنعت شامل: تولید کنندگان و خدمات‌دهندگان صنعت ساختمان در نمایشگاه حضور یافته اند و مشارکت بالایی در برگزاری این نمایشگاه دارند، البته این موفقیت، درایت و مدیریت کارآمد سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین را نشان میدهد.

وی در ادامه اظهاراتش، قزوین را دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی دانست که همه کشور به آن افتخار می‌ کنند و بخشی از تاریخ ایران را رقم زده است، ادامه داد: بافت ‌های تاریخی و بناهای میراثی بخش مهمی از پیشینه تاریخی قزوین را شامل می‌ شوند و باید به نحو مناسب و مطلوبی این ‌ها را برای آیندگان حفظ کنیم که بتوانند تاریخ و فرهنگ کهن این سرزمین را بهتر بشناسند و به این تاریخ و نام قزوین که نقش بسزایی در تمدن ایران ایفاء کرده، افتخار کنند.

خزایلی با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته و قانون در این مورد، برای نظام مهندسی وظایفی در نظر گرفته، افزود: خوشبختانه سازمان نظام مهندسی قزوین ظرفیت‌ ها و پتانسیل های مطلوبی دارد تا وظایفی که قانون به عهده او قرار داده است را بخوبی اجرایی کند، هم‌چنین از آن جایی که شاهد بوده‌ایم این سازمان تخصصی، همواره در سایر زمینه‌ ها پیشرو بوده بطور حتم در حوزه بازآفرینی شهری نیز می‌ تواند به خوبی ایفای نقش کند و دستآوردهای خوبی رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه بافت قدیم قزوین بخش مهم تاریخی و هویت شهر بشمار می ‌رود بهمین علت، آن‌را فرسوده تعریف نمی‌ کنیم، گفت: در این حوزه رویکرد اصلی بازآفرینی آن است و امیدوار هستیم بتوانیم با همکاری سایر اقشار جامعه و بویژه متخصصان و کارشناسان با تجربه همچون بهره گیری از ظرفیت‌ های سازمان نظام مهندسی ساختمان، بافت تاریخی قزوین را به فضایی مستحکم تبدیل و پیوند ارتباطی مستحکم تری با این بافت برقرار کنیم.

این مسوول با اشاره وجود نماهای رومی در قزوین و مغایرت آن با معماری اسلامی و اقلیم جغرافیایی قزوین، تصریح کرد: میراث فرهنگی استان در این زمینه با نظام مهندسی ساختمان قزوین وارد مراوده شده تا از اجرای این‌گونه نماها در قزوین جلوگیری گردد.

خزایلی گفت: اداره کل میراث فرهنگی بعنوان دستگاهی که در گرداوری ضابطه‌ها، اعلام قانون و مقررات در حریم بناها و درون بافت تاریخی مسئولیت دارد، استفاده از مصالح مناسب را در قوانین مطرح کرده، بنابراین افرادی که خواستار پروانه و ساخت ساختمان در این بافت ‌ها باشند باید این قوانین را اجرایی و لحاظ کنند که در این‎ مورد، از سازمان نظام مهندسی ساختمان انتظار داریم با ما همراهی کارشناسانه داشته باشد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان، رکن اجرای بازآفرینی شهری

وی افزود: امیدوار هستیم با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، شورای شهر و شهرداری و نظام مهندسی ساختمان استان بتوانیم در اجرای این مقررات که بر حفظ هویت شهری قزوین تاکید میکنند، کوشا باشیم و این مهم را به خوبی در شهر نهادینه کنیم.

این مسوول اضافه کرد: در سال‌ های گذشته کشور در حوزه توجه به کیفیت ساخت و ساز مسیر رو به جلویی را در پیش داشته و کارها را مبتنی بر اصول توسعه پایدار و فرهنگ تاریخی دنبال کرد، هم‌چنین اصول لازم در راستای حفاظت از بناهای تاریخی، هویت فرهنگی و تاریخی و محیط زیست در جامعه نهادینه شده که بخش قابل توجهی از این خدمات توسط مهندسان حوزه ساخت و ساز محقق شده است.

خزایلی گفت: موضوعات کارشناسی و ضروری در زمینه حفاظت از فرهنگ و هویت تاریخ باید در میان عموم جامعه و از سنین کودکی و دوران مدرسه نهادینه گردد تا با دستاودرهای بهتری مواجه شویم.

وی با تاکید بر رعایت معماری اسلامی در ساخت وسازها گفت: این مقوله تنها شامل: رنگ، شکل و فرم خاصی نیست و مولفه هایی زیادی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، یعنی همان‌گونه که دین اسلام بر همه بخش ‌های زندگی انسان تاکید دارد، لازم است که در شهرهای اسلامی و معماری ‌ها نیز همین توصیه ‌های اسلامی جاری و ساری شود؛ البته این ضوابط در حال گرداوری و پیوسته در حال تکمیل است و امیدوار هستم بتوانیم با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و بهره گیری از دیدگاههای تخصصی مهندسان آن در شهر قزوین در این حوزه پیشتاز از سایر استان‌ها حرکت کنیم.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی معماري(اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مهر ۹۸
563 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0