مورد توجه کردن صراحت‌ های قانونی حوزه ساخت و ساز معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

مورد توجه کردن صراحت‌ های قانونی حوزه ساخت و ساز

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: امروز در حوزه مسکن به اندازه لازم قانون داریم که ضرورت دارد در این زمینه اولویت ‌ها و صراحت ‌های قانونی را شناسایی و بدان عمل کنیم.

کد خبر: 980225009 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ - ۱:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: امروز در حوزه مسکن به اندازه لازم قانون داریم که ضرورت دارد در این زمینه اولویت ‌ها و صراحت ‌های قانونی را شناسایی و بدان عمل کنیم.

مورد توجه کردن صراحت‌ های قانونی حوزه ساخت و ساز

مورد توجه کردن صراحت‌ های قانونی حوزه ساخت و ساز

صراحت‌ های قانونی حوزه ساخت و ساز  باید مورد توجه قرار گیرد

مازیار حسینی در جلسه ای با اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در سخنانی بیان کرد: نظام ملی ساخت و ساز در قانون آمده که متأسفانه بدان توجه لازم و جدی نشده است.
حسینی ادامه داد: امروز در حوزه مسکن به اندازه لازم قانون داریم که ضرورت دارد در این زمینه اولویت ‌ها و صراحت‌ های قانونی را شناسایی و بدان عمل کنیم.
وی افزود: امروز به باز نو اندیشی در قوانین ساخت و ساز نیازمند هستیم که در این راستا باید برای رسیدن به وضع مطلوب گام ‌هایی برداریم.
حسینی با عنوان این که باید سعی کرد تا محصول تولیدی ما در فرآیند ساخت و ساز استاندارهای لازم را داشته باشد، گفت: در این راستا باید به دنبال مشوق ‌ها و آیتم‌ های تشویقی نیز باشیم و صرفاً با سیاست‌ های تنبیهی نمی‌ توان کیفیت در امر ساخت و ساز را دنبال کرد.
وی تصریح کرد: ساختمان؛ حق عمومی جامعه است که باید نسبت به این حق مهم حساسیت لازم را داشته باشیم و نباید نسبت به حقوق بهره بردار بی تفاوت باشیم.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با عنوان این که در زمینه مقررات ملی ساختمان چیزی کم نداریم، گفت: مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که این ضوابط می ‌بایست در همه کشور قابل اجرا باشد و شرایط ساختمان‌ های معمولی با ساختمان ‌های ویژه باید جدا از هم در نظر گرفته شود و در این زمینه باید تجدید نظر کرد چرا که امروز دیگر زمان آن نیست که تنها مباحث فنی ملاک باشد و باید شرایط مختلف شهرها و استان‌ ها را مدنظر قرار داد.
حسینی با عنوان این که موضوع نگه‌داری ساختمان ‌های موجود مورد غفلت قرار گرفته، گفت: در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، اگر حداقل‌های ممکن در امر نگه‌داری مورد توجه قرار می ‌گرفت این ساختمان می‌توانست پا بر جا باشد و این امر با هزینه سیصد میلیون تومانی می ‌توانست محقق گردد که در اینصورت شاهد تخریب ساختمان پلاسکو نبودیم.
حسینی مطرح کرد: در کشورهای پیشرفته نیز شاهدیم که از سال اول احداث یک پروژه برای آن بودجه نگه‌داری در نظر گرفته می ‌شود.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: امروز باید به دنبال شیوه نامه برای اجرای قوانین موجود باشیم و در این راستا اختیارات لازم به استان‌ ها واگذار می‌ شود.
حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، گفت: این انتخابات خیلی مهم است که می‌ بایست به دنبال انتخاب افراد اصلح باشیم.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: سیاست برای بخش‌ های صنفی و حرفه‌ای سم مهلک است و نباید از مجموعه‌ های حرفه‌ای همانند نظام مهندسی ساختمان انتظار کار سیاسی داشت.
وی خاطرنشان کرد: شورای مرکزی عصاره مهندسی کشور است و باید تلاش کرد در عین حالی که از ظرفیت و تجربه پیشکسوتان بهره میبریم، از حضور مهندسان جوان نیز باید استفاده کرد و ما تلاش می ‌کنیم در وزارت راه و شهرسازی در کمیته‌ های تخصصی از ظرفیت‌ های مهندسان جوان استفاده کنیم.
حوزه مسکن نیازمند اقدامات جهادی است
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست بیان کرد: حوزه مسکن جزو دغدغه‌ های کشور و نظام است و باید اقدامات جهادی در این بخش صورت گیرد
منصور نویریان گفت: امروز حوزه مسکن جزو دغدغه ‌های کشور و نظام است و باید اقدامات جهادی در این بخش صورت گیرد و در این حوزه نیازمند کار مضاعف هستیم تا این افزایش قیمت ‌های اخیر مسکن تعدیل گردد و از طرفی می‌ بایست به کیفیت ساختمان ‌ها نیز توجه داشت.

مورد توجه کردن صراحت‌ های قانونی حوزه ساخت و ساز

وی گفت: در دفتر توسعه مهندسی ساختمان در دو حیطه اقداماتی خواهیم داشت و در حوزه نرم افزار و سخت افزار باید ساماندهی ‌هایی صورت گیرد و حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان ‌ها را باید دنبال کنیم که کارگروهی در این زمینه فعال شده است
نویریان ادامه داد: در زمینه تشکل‌ های مهندسی در سال‌های اخیر شاهد تنش‌هایی بین مجموعه ‌های مرتبط بودیم که باید از این اختلافات فاصله گرفت چرا که این تنش‌ ها به نفع مردم نیست و اخیراً در این راستا بخش‌نامه‌هایی نیز صادر گردید.
وی تصریح کرد: وقتی در جایگاه وزارت مسکن و شهرسازی و یا سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم باید ابعاد مختلف را در تصمیم گیریها مدنظر قرار دهیم.
به دنبال ارتقا جایگاه نظام مهندسی ساختمان هستیم
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان با عنوان این که ما به سازمان نظام مهندسی ساختمان اعتقاد داریم گفت: نظام مهندسی ساختمان بزرگ‌ترین تشکل حرفه‌ای کشور است و با وجود نقاط ضعف و قوت این مجموعه باید سعی کرد تا جایگاه این سازمان ارتقا یابد و رضایتمندی‌ ها در ارائه خدمات را افزایش دهیم تا در نهایت ساختمان ‌هایی با کیفیت تولید گردد.
نویریان گفت: در نظام ملی ساخت و ساز باید تکالیف برای دستگاه‌ های مختلف مشخص و جایگاه مباحثی همچون استاندارد و کیفیت، ضمانت و بیمه در تولید ساختمان باید شفاف گردد.
وی یاد آور شد: در ماه ‌های اخیر شورای توسعه نظام مهندسی احیا گردیده و تلاش می‌ شود طبق خرد جمعی تصمیمات لازم گرفته شود.

منبع: فصل تجارت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ اردیبهشت ۹۸
517 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0