انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان استان تهران و وزارت مسکن عراق انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان استان تهران و وزارت مسکن عراق

انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان استان تهران و وزارت مسکن عراق

انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان استان تهران و وزارت مسکن عراق/ تهدیدها به فرصت تبدیل می گردند

کد خبر: 971003013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ دی ۹۷ - ۴:۴۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی​ کشور،انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان استان تهران و وزارت مسکن عراق/ تهدیدها به فرصت تبدیل می گردند

انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان استان تهران و وزارت مسکن عراق

انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان استان تهران و وزارت مسکن عراق

انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان استان  تهران و وزارت مسکن عراق

استبرق ابراهیم الشرک معاون وزیر راه، مسکن، شهرسازی و شهرداریهای کشور عراق و هیات همراه عصر ۱ شنبه (دوم دی ماه) از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دیدن کرد و برخی مسئولان سازمان به گفتگو پرداخت.
در این دیدار، فرهاد مقدم راد – ریاست دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان سازمان نظام مهندسی استان تهران ضمن عرض تبریک و خیرمقدم به استبرق ابراهیم الشرک به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با معرفی این سازمان بعنوان یکی از مهم ترین NGO ها و موسسات غیرانتفاعی کشور در حوزه ساختمان، گفت: امیدواریم که این دیدار منتج به نتیجه خوب و امضای تفاهم نامه بین نظام مهندسی و مجموعه وزارت مسکن و شهرسازی در کشور عراق باشد.
مقدم راد، خطاب به وزیر راه، مسکن و شهرسازی کشور عراق ضمن ابراز امیدواری از تاثیر حضور وی در کشور ایران بیان داشت: مفتخریم که حضور وی همزمان با دومین گردهمایی صادرات خدمات مهندسی است که روزهای ۳ شنبه و ۴ شنبه مصادف با چهارم و پنجم دی ماه در شهر شیراز برگزار می گردد.
وی با اشاره به نخستین گردهمایی صدور خدمات برای اسفندماه سال نود و پنج که در سالن اجلاس سران برگزار گردید، افزود: دومین گردهمایی بصورت ملی برگزار گردید و با دعوت از بزرگانی من جمله وی بعنوان یکی از عالیترین مقامات در دولت کشور عراق همراه است.
رییس دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان ضمن تشریح وضعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که متولی ساخت و ساز شهری در ایران است، گفت: این سازمان دارای حدود پانصد هزار عضو است که حداقل مدرک تحصیلی تعداد کارشناسی است. و مقطع تحصیلی دکتری در هفت رشته اصلی شهرسازی، معماری، عمران، نقشه برداری ترافیک، تاسیسات مکانیک و تاسیسات برقی که در صنعت ساختمان تعریف می گردد، تشکیل می گردد.
مقدم راد، ضمن تاکید بر این مطلب که با توجه به تعداد فارغ التحصیلان در حال تحصیل در این رشته ها پیش بینی می گردد که در سال های آینده تعداد مهندسین فراتر از این اعداد باشد، ادامه داد: ایران هم اینک از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته مهندسی، سومین کشور در دنیا محسوب می گردد که این مهم را باید به فال نیک گرفت. این فارغ التحصیلان و این مجموعه عظیم تخصصی میتواند خدمات خوبی را به کشور برادر یعنی کشور عراق ارائه دهد.
وی تصریح کرد: نظام مهندسی متولی بحث ساخت و ساز شهری است و حدود بیست و سه سال است که از تاسیس نظام مهندسی ساختمان میگذرد و طبق مقررات ملی ساختمان و مباحث بیست و دو گانه، مسائل در کشور از نظر استاندارها رعایت می گردد و در چند سال اخیر که بحث صادرات خدمات در سازمان نظام مهندسی شکل گرفته، دبیرخانه دائمی خود را در این سازمان شکل دادیم و با توجه به این که حدود ۱ سال و نیم از رسمیت ایجاد این دبیرخانه میگذرد توانستیم تفاهم نامه و قراردادهای خوبی با کشور مالزی و شورای آ س آن داشته باشیم.
مقدم راد، ادامه داد: در رابطه با برگزاری گروههای آموزشی نیز توانستیم ۴ سطح را برای مهندسین درنظر بگیریم و به آن ها آموزش دهیم تا آن ها را به استانداردهای جهانی در خدمات فنی مهندسی برسانیم و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.
مقپم راد، همچنین با اشاره به اهداف برگزاری از دومین گردهمایی صدور خدمات، افزود: امیدواریم بتوانیم در آنجا معرفی خوبی از دبیرخانه دائمی صادرات خدمات مهندسی داشته باشیم تا این که ارگانها و سازمانهای مختلف ضمن شناخت بیش تر از سازمان نظام مهندسی ساختمان و دبیرخانه دائمی آن پیدا میکنند بتوانند در اجرای مسائل همکاری و همراهی خوبی داشته باشند.

انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان استان تهران و وزارت مسکن عراق

رییس دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان، ضمن اشاره به این مطلب که سازمانهای نظام مهندسی در کشور عراق بطور غیرهمگون به بازار خدمات مهندسی این کشور در استانهای مختلف ایران ورود کرده اند، مطرح کرد: از جمله این موارد میتوان به استان قزوین، استان ایلام و سایر استانها اشاره کرد لیکن این ها مستقیما همسو با خود وزارتخانه راه و شهرسازی عراق نبوده و ما قصد داریم این همراهیها و همکاری را در کشور عراق بصورت منسجم و یکپارچه داشته باشیم.
وی، با عنوان این که امروز در خدمت ۳ تن از اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران هستیم، خاطر نشان کرد: اصل نشست ما در شیراز خواهد بود و نشست امروز مقدمه ای برای آن نشست خواهد شد و قطعا در این راستا تلاش برای سفر به عراق خواهیم داشت و بحث آموزش و Work shop را برای ۲ طرف خواهیم داشت.
رییس دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان، گفت: با توجه به تجربیاتی که در حوزه آموزش داریم میتوانیم کمک حال دوستان عراقی داشته باشیم و همچنین میتوانیم از مهندسان عراق دعوت کنیم تا ضمن بازدید از پروژه های ایران از آموزش نیز استفاده کنند.
در ادامه این دیدار استبرق ابراهیم الشرک معاون وزیر مسکن و شهرسازی و شهرداریهای کشور عراق نیز ضمن تشکر از برقراری این دیدار در راستای معرفی دو مجموعه به یک دیگر، ادامه داد: وزارت مسکن، راه و شهرسازی عراق در حقیقت مسئولیت مسکن، راه و بلدیه شهرداریها و زیرساختهای آب و فاضلاب را بعهده دارد و بخشهای ما مسئولیتهای خیلی زیادی دارد تا بتوانیم به مردم سرویس بهتری ارائه دهیم.
ابراهیم الشرک، گفت: پروژه های زیادی برای انجام در عراق داریم که متاسفانه به علت مشکلاتی از جمله جنگ زیرساختهای اقتصادی ما را با ضعف مواجه کرده است. امیدوار هستم خروجی این جلسه به همکاری نزدیکتر میان ۲ سازمان کمک کند. چیزی که میدانم اینست که ما در عراق مجموعه ای تحت عنوان مجموعه مهندسان داریم که چیزی شبیه به سازمان مهندسی در ایران است و خوشحال میشوم این ۲ را به یک دیگر نزدیک کنیم و موافقت نامه و یا تفاهمی را با هم امضا کنیم.
وی، اظهار داشت: زمینه های کاری دیگری ما میتواند در راستای مقررات ملی ساختمان باشد. ما کدهای محلی در این زمینه داشتیم و نتوانستیم کدهای آمریکایی و انگلیسی را بپذیریم. ما در این زمینه ۴۳ کد را تعریف کردیم که از میان آن ها بیست و هشت مورد عملیاتی شده است.
وزیر مسکن و شهرسازی عراق خاطر نشان کرد: علاوه بر این موارد میتوانیم بحث آموزش مهندسان مان را با یک دیگر جلو ببریم. من علاوه بر این سمتی که در وزارت مسکن دارم مدیر صندوق بازنشستگی مهندسان عراق نیز هستم که از سال هفتاد و یک تاسیس شده است و مشابه صندوقهای بازنشستگی ایران مسئولیت تعیین زمان بازنشستگی افراد زیر نظر را به عهده دارد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ دی ۹۷
691 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0