نگرانی ‌ها از بی ‌توجهی به تامین زیرساخت ‌ها در نوسازی بی ‌توجهی به تامین زیرساخت ‌ها در نوسازی

نگرانی ‌ها از بی ‌توجهی به تامین زیرساخت ‌ها در نوسازی

نوسازی بافت‌ فرسوده آن طور که باید رونق نگرفته و راضی‌ کننده نیست. چراکه در این بخش مباحثی همچون هزینه‌ های بالای سازمان نظام مهندسی مطرح است و مالکان به علت این هزینه‌ ها، از نوسازی ملک خود پشیمان می‌ شوند و انصراف می‌ دهند.

کد خبر: 960716016 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ مهر ۹۶ - ۳:۳۲ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،  نوسازی بافت‌ فرسوده آن طور که باید رونق نگرفته و راضی‌ کننده نیست. چراکه در این بخش مباحثی همچون هزینه‌ های بالای سازمان نظام مهندسی مطرح است و مالکان به علت این هزینه‌ ها، از نوسازی ملک خود پشیمان می‌ شوند و انصراف می‌ دهند.نگرانی ‌ها از بی ‌توجهی به تامین زیرساخت ‌ها در نوسازی

نگرانی ‌ها از بی ‌توجهی به تامین زیرساخت ‌ها در نوسازی

نگرانی ‌ها از بی ‌توجهی به تامین زیرساخت ‌ها در نوسازی

نگرانی ‌ها از بی ‌توجهی به تامین زیر ساخت ‌ها در نوسازی

آمار ارائه شده از طرف سازمان نوسازی شهر تهران نشان می‌ دهد، ۵ درصد از مساحت شهر تهران بافت فرسوده است که بیست ودو درصد از پلاک‌ ها و پانزده درصد از جمعیت شهر را شامل می‌ شود و با مقایسه این سه رقم می‌ توان به میزان فقر سرانه ‌ها، فشردگی و تراکم جمعیت بالا در بافت ‌های فرسوده پی برد.
در این میان، علی رغم این که بافت فرسوده سطح وسیعی از خانه‌ ها و محلات شهر تهران را درگیر خود کرده، ولی بر اساس اعلام ریاست سازمان نوسازی شهر تهران، نوسازی بافت فرسوده در پنج ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد شصت و هشت درصدی را تجربه کرده است. به گفته عبادالله فتح‌ اللهی این رشد قابل‌ توجه در آمار صدور پروانه، دقیقا بعد از ابلاغ بسته تشویقی نوسازی اتفاق افتاده که توانسته بیست و پنج درصد از هزینه ساخت ‌و ساز در بافت‌ های فرسوده را کاهش دهد.
حال در شرایطی که احیا و نوسازی بافت‌ های فرسوده بر اساس دستور اکید شخص ریاست جمهوری، به یکی از سیاست‌ های اصلی و مهم دولت دوازدهم تبدیل شده است، سوال اینست که برای تسریع در پیشبرد این امر، سایر نهادهای مسئول ازجمله شهرداری و سازمان نوسازی، چه برنامه ‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند؟
برنامه های شهرداری تهران برای نوسازی
در همین رابطه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری منطقه یازده عنوان کرد: قبل از آن که ریاست جمهوری به اهمیت نوسازی بافت ‌های فرسوده تاکید کنند، شهرداری به این بخش ورود پیدا کرده بود و در حد توان و امکاناتی که در اختیار داشت، مساعدت ‌های لازم در این مورد به‌ عمل می‌ آمد.
محمد شهرآبادی تصریح کرد: برای نمونه ما در مورد کمک و تشویق مردم به نوسازی بافت ‌های فرسوده و خانه ‌های قدیمی، اقدام به ارائه تسهیلات لازم ازجمله صدور پروانه بصورت رایگان در حد سطح اشغال و تعداد طبقاتی می‌ کردیم که ضوابط و مقررات اجازه می‌ داد. چون تعداد طبقات و سطح اشغال در بافت‌ های فرسوده و در محلات متفاوت بصورت گوناگون است.
شهر آبادی با اشاره به این که در بافت فرسوده همه ساختمان‌ ها دارای شرایط و امکانات خاصی نیستند، ادامه داد: امکان دارد که در برخی از محلات فرسوده تعداد طبقات برای طرح تفصیلی سه طبقه، در برخی جاها چهار طبقه و پنج طبقه باشد و این تفاوت ‌ها در اثر شرایط املاک و متراژ زمین‌ آن ها ایجاد می ‌شود. از طرفی بعضا دو یا سه همسایه نسبت به تجمیع املاک خود اقدام و ۲ یا ۳ پلاک را به یک پلاک تبدیل می ‌کنند که همه این ها در تعداد طبقات موثر است. بهمین خاطر نمی‌ توان نسخه واحدی برای نوسازی همه املاک داخل بافت ‌های فرسوده پیچید.
راهکارهایی برای افزایش انگیزه
ارائه تسهیلاتی نظیر حذف عوارض صدور پروانه‌ ها از دوره قالیباف، شهردار سابق تهران شروع شده بود و در قبال سطح اشغال مجاز که براساس ضوابط و مقررات طرح تفصیلی مد نظر قرار گرفته بود، بابت پروانه ‌های ساختمانی عوارضی اخذ نمی‌ شد.
حال این که حذف عوارض پروانه ‌های ساختمانی، تا چه حد در مشارکت بیش تر در نوسازی بافت فرسوده موثر بوده، سوالی است که شهرآبادی در پاسخ به آن افزود: اواخر سال گذشته وقتی مشاهده گردید مشوق‌ هایی که در مورد بافت‌ های فرسوده ایجاد شده، باز هم انگیزه لازم را برای نوسازی ایجاد نمی‌ کند؛ سازمان نوسازی شهرداری تهران نشست هایی را با همراهی و مساعدت استانداری و شرکت‌ های آب و فاضلاب، گاز و برق با ریاست معاون عمرانی استاندارد برگزار کرد. لذا مجددا تسهیلات خاصی را در نظر گرفتند که این تسهیلات شامل اشتراک رایگان ‌برق و آب و گاز بود. درواقع هرچند این تسهیلات از آغاز سال گذشته هم وجود داشت، ولی از ابتدای سال جاری شدت و قوت گرفت.
او گفت: از طرفی، سازمان نوسازی کمک ‌ها و تسهیلاتی را هم در مورد نماها ارائه می ‌دهد. یعنی هر شهرداری یک کمیته نما دارد که در آن کمیته، نماهای ساختمانی با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ ها و کارشناسان مورد بررسی قرار می ‌گیرد و اگر سازندگان و مالکان، نمای خانه خود را از نماهای بومی و مصوب انتخاب و بر اساس نماهای مورد تایید کمیته، اقدام به ساخت ‌و ساز کنند، کمک‌ هایی هم در این بخش انجام می ‌شود. لذا این شرایط دست‌ به ‌دست هم داده تا روند رو به ‌رشدی را در بحث نوسازی شاهد باشیم.
هزینه ‌های گران نظام مهندسی
وی در ادامه تصریح کرد: ولی با این حال، باز هم نوسازی بافت ‌های فرسوده آن طور که باید رونق نگرفته و راضی‌ کننده نیست. چراکه در این بخش مباحث دیگری مثل هزینه ‌های بالای سازمان نظام مهندسی مطرح است. هرچند در این نشست ها تصمیماتی در مورد کاهش این هزینه‌ ها گرفته شد تا از طرف سازمان نظام مهندسی هم یک سری مساعدت‌ ها بعمل بیاید، ولی باز هم می‌ بینیم نوسازی رونق آن چنانی نگرفته است. یعنی هرچند شرایط بهتر شده و آمار صدور پروانه افزایش پیدا کرده، اما هنوز انتظارات موردنظر را برآورده نمی ‌کند.
به گفته وی، ساختمان‌ های موجود در بافت‌ های فرسوده به علت شرایط خاص خود، نیازمند یک سری اقدامات ازجمله آزمایش مکانیک خاک، شناسنامه فنی، ضرورت چهار ناظره بودن و… است که همه این ها در افزایش هزینه‌ ها موثر است. لذا بارها اتفاق افتاده که مالکان به علت این هزینه ‌ها، از نوسازی ملک خود پشیمان می‌ شوند و انصراف می‌ دهند.
شرایط دشوار دریافت وام نوسازی
یکی دیگر از چالش ‌هایی که در زمینه مشارکت مالکان در بخش نوسازی وجود دارد، بحث استفاده از وام‌ هایی است که قرار بوده با توجه به مساحت و تعداد طبقات ساختمان‌ ها، از طرف دولت ارائه گردد. ولی این در حالیست که با توجه به اظهارات متقاضیان شرایط دریافت این تسهیلات، شرایط ساده و آسانی نیست. لذا مالکان در دریافت به موقع تسهیلات دچار سرگردانی و مشکلاتی هستند و از آن جایی که این تسهیلات سر موقع ارائه نمی‌ شود، سازندگان دچار مشکلاتی می‌ شوند و در برخی موارد کار متوقف می‌ گردد.
شهر آبادی ضمن تایید مطلب فوق، به یکی دیگر از نگرانی ‌های کارشناسان حوزه شهرسازی در روند نوسازی اشاره کرد و عنوان کرد: اکنون این نگرانی وجود دارد که در جریان نوسازی فقط به نوسازی ساختمان و تک ‌پلاک‌ های فرسوده توجه می ‌شود. درواقع هرچند در اثر این نوسازی، خیابان‌ ها عریض می‌ شود و گذرها از نظر رفت ‌و آمد، شرایط خوبی پیدا می‌ کند، ولی نگرانی ما اینست که این زیرساخت ‌ها انتظارات پیش ‌بینی شده در طرح‌ های تفصیلی را برآورده نمی ‌کند.
ناتوانی مالی شهرداری در تامین زیرساخت‌ ها
این مسئول شهرداری با اشاره به توان مالی پایین شهرداری در نوسازی بافت‌ های فرسوده تاکید کرد: در این زمینه دولت هم آن طور که در مورد بهبود سرانه‌ فضای سبز و تامین زیرساخت‌ های خدمات شهری مثل پارکینگ‌ های عمومی و… به شهرداری کمک نمی‌ کند. بنابراین اکنون توجه به بحث زیرساخت‌ ها در بحث نوسازی بافت‌ های فرسوده نگران‌ کننده است.

نگرانی ‌ها از بی ‌توجهی به تامین زیرساخت ‌ها در نوسازی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۱ در ادامه با تاکید بر این که بمنظور تامین زیرساخت‌ ها در هر محله و منطقه ‌ای، باید اعتبارات خاصی در نظر گرفته شود و دولت کمک ‌های لازم را انجام دهد خاطر نشان ساخت: در حد توان مالی شهرداری ‌ها نیست که در حوزه تامین زیرساخت‌ ها و رفع کمبود سرانه‌ های موجود وارد شوند. لذا دولت باید سرانه‌ های مورد نیاز را پیش‌بینی کند و اگر دولت در این بخش کمک‌ ها و مساعدت‌ های لازم را انجام دهد، روند موجود می‌ تواند بهبود یابد. چون اگر مالکان ببینند زیرساخت‌ های مورد نظر از جمله سرانه‌ های آموزشی، بهداشتی، درمانی، فضای سبز و… در منطقه دیده شده است، رغبت بیش تری برای ساخت ‌و ساز خواهند داشت.
وی هم چنین در بخش دیگری از سخنان خود با ارزیابی مثبت از تعامل میان شهرداری و وزارت راه و شهرسازی یاد آور شد: با توجه به تشکیل کمیته زیرساختی توسط دولت و سازمان نوسازی و شهرداری، هماهنگی ‌ها و مشورت ‌ها به نحو احسنت در حال انجام است.
تسریع نوسازی مرهون اجرای مصوبات
شهرآبادی در عین حال با اشاره به این که بحث نوسازی با توجه به شرایط و امکانات موجود راضی ‌کننده است، گفت: سال جاری تسهیلاتی که برای این منظور در نظر گرفته ‌اند، نسبت به سال نود و پنج و سال‌ های گذشته مقداری افزایش یافته است. ولی مسئله مهم این است که وام‌ ها بموقع پرداخت گردد و اعطای تسهیلات دچار بروکراسی اداری و در مراحل اجرایی دچار مشکل نگردد تا روند خوبی در بخش نوسازی در پیش گرفته شود.
شهر آبادی هم چنین با اشاره به حجم گسترده بافت فرسوده تهران مطرح کرد: از مساحت هزار و دویست وهشت هکتاری منطقه یازده قریب به سی درصد فرسوده است. هرچند از زمان ابلاغ نوسازی بافت‌ های فرسوده برای این منطقه پیش ‌بینی شده بود که سی درصد آن نوسازی گردد، ولی حدود سی و سه درصد نوسازی صورت پذیرفته است.
درمجموع، سرعت بخشی در نوسازی بافت فرسوده، نیازمند مساعدت و همکاری دولت و شهرداری است و در این مسیر اگر مصوبات ابلاغ گردیده، شکل اجرایی به خود بگیرد، روند نوسازی بطرز چشم گیری بهبود می یابد و شاهد رونق ساخت ‌و ساز و نوسازی بافت‌ های فرسوده خواهیم بود. بهر حال با توجه به خطراتی که در کمین شهر تهران به لحاظ وجود گسل‌ ها نشسته است، می‌ طلبد که مسئولین هم بیش از گذشته تلاش کنند و اهمیت بیش تری به موضوع نوسازی بافت فرسوده بدهند.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ مهر ۹۶
870 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0