اظهار نظر و ارزیابی بهای اراضی شهری از بدیهی ترین صلاحیتهای مهندسان ارزیابی بهای اراضی شهری

اظهار نظر و ارزیابی بهای اراضی شهری از بدیهی ترین صلاحیتهای مهندسان شهرساز

نشست گروه تخصصی شهرسازی در روز ۳ شنبه مورخ 01/08/1397 با هدف بررسی مبانی گرداوری شاخصهای قیمت گذاری خدمات مهندسی شهرسازی و بررسی روند پیگیری صلاحیت مهندسان شهرساز از کانون کارشناسان دادگستری تشکیل گردید.

کد خبر: 970808001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ آبان ۹۷ - ۱۱:۱۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نشست گروه تخصصی شهرسازی در روز ۳ شنبه مورخ ۰۱/۰۸/۱۳۹۷ با هدف بررسی مبانی گرداوری شاخصهای قیمت گذاری خدمات مهندسی شهرسازی و بررسی روند پیگیری صلاحیت مهندسان شهرساز از کانون کارشناسان دادگستری تشکیل گردید.

اظهار نظر و ارزیابی بهای اراضی شهری از بدیهی ترین صلاحیتهای مهندسان

اظهار نظر و ارزیابی بهای اراضی شهری از بدیهی ترین صلاحیتهای مهندسان

اظهار نظر و ارزیابی بهای اراضی شهری از بدیهی ترین  صلاحیتهای مهندسان شهرساز

 

در شروع نشست، وثیق نیا _ ریاست گروه تخصصی شهرسازی پیشاپیش روز جهانی شهرساز را که در نیمه آبان برگزار می گردد، گرامی داشت و جهت هماهنگی از شورای مرکزی خواست با دبیرخانه برگزاری روز جهانی شهرساز همکاری کند.

در ادامه نشست، البرزنیا جدول “تدوین شاخصها و خدمات مبانی قیمت گذاری شهرسازی” را در ۲ حوزه عام و خاص و در موارد بررسی مستندات و بازدید، تفسیر و انطباق مستندات حقوقی، شناخت هدفمند، بررسی وضعیت پیشنهادی زمین در طرحهای مصوب، تحلیل اثرات تحقق طرح پشنهادی یا جایگزین و ارائه طرح پیشنهادی یا نظر نهایی در گروه عنوان کرد تا بعد از اعلام نظر اعضای گروه، این جدول به هیات رئیسه شورای مرکزی ارائه گردد.

در مورد پیگیریهای انجام شده توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری نیز، اعلام گردید:”بخش غالب بهای ساختمانها به قیمت زمین آن مربوط می گردد یعنی با فرض تشابه مصالح و تجهیزات بکار رفته و مساحت یکسان زمین و زیر بنای ساختمان، متناسب با ارزش عرصه آنها (زمین تحت پلاک ساختمانهای مشابه) چه بسا اختلاف قیمتی زیادی بین آنها وجود داشته باشد. در این زمینه موارد زیادی در همه مناطق شهرهای کشور قابل ارائه است و علت اصلی آن نیز تفاوت در ارزش زمین است که تحت تاثیر عواملی مانند: کاربری زمین (مانند تجاری، مسکونی، اداری، ورزشی و …)، تراکم و سطح اشغال زمین، موقعیت و دسترسی به شبکه معابر، ضوابط مربوط به پارکینگ و مواردی از این دست است.

اظهار نظر و ارزیابی بهای اراضی شهری از بدیهی ترین صلاحیتهای مهندسان

طبق مذاکرات این جلسه موارد یاد شده همگی از دروس دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته شهرسازی است و فارغ التحصیلان این رشته اقدام به تهیه طرحهای جامع و تفصیلی شهری می کنند. این طرحها نیز مشتمل بر ضوابط مربوط به ساخت و ساز پلاک های شهری هستند. ولی متاسفانه متخصصان این رشته به رغم دانش مستقیم مربوط به زمین که علی الاصول باید اظهار نظر و ارزیابی بهای اراضی شهر از بدیهی ترین صلاحیتهای آنها باشد فاقد چنین صلاحیتی هستند”.

 

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی-طراحی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۷
704 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0