گرداوری الزامات ترافیکی ساختمان‌ها؛ ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در سازه‌ها گرداوری الزامات ترافیکی ساختمان‌ها؛ ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در سازه‌ها

گرداوری الزامات ترافیکی ساختمان‌ها؛ ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در سازه‌ها

گرداوری الزامات ترافیکی ساختمان‌ها؛ ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در سازه‌ها ، متاسفانه ما با تاثیر کارکرد بیرونی ساختمان‌ ها غریبه هستیم

کد خبر: 000929001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ آذر ۰۰ - ۱۲:۰۴ ق.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ، گرداوری الزامات ترافیکی ساختمان‌ها؛ ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در سازه‌ها ، متاسفانه ما با تاثیر کارکرد بیرونی ساختمان‌ ها غریبه هستیم

گرداوری الزامات ترافیکی ساختمان‌ها؛ ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در سازه‌ها

گرداوری الزامات ترافیکی ساختمان‌ها؛ ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در سازه‌ها
رئیس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی بیان داشت:

گرداوری الزامات ترافیکی ساختمان‌ها؛ ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در سازه‌ها

رئیس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی عنوان کرد: الزامات ترافیکی ساختمان ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در ساختمان‌هاست که مدیران را با تاثیرات شناسایی شده در مقابل هر سازه مواجه می‌کند.

غلامرضا شیران، با اشاره به موضوع تهیه پیش‌نویس الزامات ترافیکی ساختمان‌ ها در مبحث مقررات ملی ساختمان، افزود: الزامات ترافیکی ساختمان ابزاری برای پیش‌بینی عواقب ترافیکی در ساختمان‌هاست که مدیران را با تاثیرات شناسایی شده در مقابل هر ساختمان مواجه می‌ کند. در این صورت با توجه به راهکارهای مدیریتی ارائه شده، مشکلات امروز را آیندگان نداشته یا کم تر خواهند داشت.

شیران ادامه داد: با اشاره به اینکه در مباحث ساخت‌وساز توجه به سازه تا تأسیسات و دیگر مباحث درونی ساختمان رویکرد خیلی مهم و ارزشمندی است (مباحث ۱، ۲، ۳، ۱۷، ۱۸، تا ۲۲) اما مسئله مهمی که مورد غفلت قرار گرفته یا کمتر به آن توجه می گردد مسئله ترافیک ناشی از ساخت و ساز است. در واقع ترافیک یکی از سه ضلع مغفول مانده در ساخت‌وساز است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما با تاثیر کارکرد بیرونی ساختمان‌ ها غریبه هستیم، تاکید کرد: آنچه در محیط پیرامونی ساختمان با ایجاد سازه‌های ساختمانی باید مورد توجه قرار گیرد، مسائل و مشکلاتی است که بعد از ساخت ساختمان در اطراف آن بوجود می‌آید. این امر میتواند نقش بسزایی در زیبایی و سلامت محله، شهر و کشور داشته باشد.

رئیس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی با عنوان اینکه معضلاتی که بدون توجه به مبحث الزامات ترافیکی در ساخت یک ساختمان به وجود می‌آید، علاوه بر درگیر کردن مسئولان، باعث ایجاد مشکل برای مهندسان و خود مردم می شود، گفت: مشکلات درون ساختمان تنها سکنه را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ اما معضلات محیطی بر تمام بخش‌ های پیرامونی تاثیرگذار است. امروزه می‌ بینیم در سطح بین‌المللی برای رفع مسایل پیرامونی ساختمان‌ ها جلسات متعددی برگزار می‌شود؛ مانند مهار تغییرات اقلیمی، آلودگی‌ های هوا، آلودگی‌های زیست‌محیطی، تصادفات و مصرف انرژی.

شیران با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته با نادیده گرفتن موضوع ترافیک اجحاف بسیاری در حق همه و جامعه شده است، گفت: با ساخت یک ساختمان بدون در نظر گرفتن ترافیک ناشی از آن بار مسئولیت، عواقب، بازتاب‌ها و تاثیرات منفی آن علاوه بر مدیریت شهری و دولت، مردم را درگیر می‌کند. تنها به این علت که در طراحی‌ های اولیه و نظارت بر ارائه پروانه ساخت، به این مسئله مهم بی‌توجهی شده و تاثیرات ناشی از ترافیک در درون و بیرون ساختمان در ارزیابی اولیه مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی با توجه به سبقه چهل ساله و تحصیلات و سوابق مدیریتی و اجرایی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی، گفت: امروز می‌بینیم در ساختمان‌ ها چه شخصی و غیرشخصی مردم برای تردد، آمد و شد، پارکینگ و غیره با مشکلات عدیده ای مانند آسانسور غیراستاندارد هم چنین پارکینگ‌های غیر استاندارد با شیب‌ های تند و ورودی‌های نامناسب مواجه هستند.

این دکترای مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، با عنوان اینکه از این پس هیچ ساخت‌وسازی بدون درنظر گرفتن ترافیک نباید انجام شود، تصریح کرد: موضوع ترافیک قرار نیست که جلوی ساخت‌وساز را بگیرد، بلکه ساخت‌وساز را نظام‌مند می‌کند و به موضوعات ترافیکی داخل و خارج آن توجه می‌ گردد.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مهم ترین نقاط پرگره ما در حوزه شهری، نقطه اتصال ساختمان‌ها به ورودی و خروجی شبکه‌ های خیابانی است.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک سازمان نظام مهندسی استان اصفهان، با اشاره به مبحث بیست و سوم (الزامات ترافیکی ساختمان) افزود: مبحث پیشنهادی و مصوب ترافیک که ما بعنوان مبحث ۲۳ می‌شناسیم به این موضوعات رسیدگی می‌ کند که هم درون ساختمان آمدوشد ایمن، منطقی و استاندارد باشد و هم بیرون ساختمان در نقطه اتصال به محیط پیرامونی و شهری با کمترین عواقب در حوزه‌های مختلف مواجه شویم.

شیران گفت: در این طرح مدیران در هنگام ارائه پروانه‌ها به مسائل محیطی و پیرامونی توجه کرده و همچون نقشه‌های سازه، تأسیسات و برق، طراحی و نقشه‌هایی برای محیط اطراف در نظر می‌گیرند تا مردم و مدیریت شهری با کمترین حوادث و مشکلات مواجه گردند.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک سازمان نظام مهندسی اصفهان، در رابطه با نحوه و زمان عملیاتی شدن مبحث بیست و سوم افزود: از سال نود و دو تا نود و پنج مشغول جمع‌آوری اطلاعات و تدوین این مبحث بودیم که در سال ۹۵  در یک مراسم رسمی از این طرح رونمایی گردید؛ ولی به مدت ۴ سال زمان صرف شد تا مسئولان در این خصوص توجیه گردند.

وی ادامه داد: در دوره‌ای با وجود تلاش‌ های بسیار شاید به دلیل اینکه برخی مسئولان در رد این مبحث ذی‌نفع بودند، وقعی به این درخواست گذاشته نشد؛ اما به لطف خدا در پایان سال نود و نه و در دومین جلسه شورای جدید ترافیک در دوره وزارت مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی و محمودزاده و با درایت آنان و همکاری وزارت راه و سازمان نظام مهندسی کشور، کلیات این طرح تصویب گردید.

وی با بیان اینکه برخی جزئیات نیازمند رسیدگی و اصلاح بود که تاکنون در ۲ جلسه فنی برای رفع این مشکلات مباحثاتی صورت گرفته، افزود: امیدواریم در ماه‌های آینده با توجه به استقبالی که برخی نهادها مانند وزارت کشور، شهرداری‌ها و پلیس از این طرح داشته‌اند و بارها برای اجرایی و عملیاتی کردن آن اعلام آمادگی کرده‌اند؛ زیرا اهمیت اجرای این مبحث را به خوبی درک می‌کنند شاهد ابلاغ، اجرا و عملیاتی شدن آن باشیم.

شیران ادامه داد: امید است با به ثمر نشستن این الزامات وظیفه اخلاق مهندسی در باب ترافیک و حمل‌ونقل را به جامعه ادا کنیم.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ آذر ۰۰
357 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0