گرداوری شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب با اقلیم و آمایش گیلان ریاست سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان بیان کرد:

گرداوری شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب با اقلیم و آمایش گیلان

ریاست سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان اظهار داشت: شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب و همگون با وضعیت اقلیمی و آمایشی استان گیلان دارای چارچوب قانونی، جهت پیشگیری از فرآیند نامطلوب برداشتهای معدنی گرداوری می گردد.

کد خبر: 970722005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷ - ۱۲:۵۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان اظهار داشت: شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب و همگون با وضعیت اقلیمی و آمایشی استان گیلان دارای چارچوب قانونی، جهت پیشگیری از فرآیند نامطلوب برداشتهای معدنی گرداوری می گردد.

گرداوری شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب با اقلیم و آمایش گیلان

گرداوری شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب با اقلیم و آمایش گیلان

شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب با اقلیم و  آمایش گیلان گرداوری می گردد

فرهاد دلق پوش در جلسه مشترک سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان و هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن گیلان، بر لزوم برنامه‌ ریزی منسجم نظام مهندسی معدن در نحوه برداشتهای مواد معدنی تأکید کرد و افزود: باید طرحی براساس استانداردهای نوین جهانی و همگام با ضوابط زیست محیطی استان برای بهره برداری معادن ارائه شود. در گذشته بسیاری از برداشتهای معدنی خارج از چارچوب و رویه قانونی صورت میگرفت که در حال حاضر تا حدی نظام مند شده و ضوابطی بر آن حاکم شده است.
لزوم ساماندهی و تجمیع فعالیت های فرآوری مواد معدنی
دلق پوش با بیان لزوم ساماندهی و تجمیع فعالیت های فرآوری مواد معدنی، ادامه داد: یکی از برنامه‌ های ما در حوزه معدن ایجاد سایت و پهنه معدنی مشخص، برای جلوگیری از پراکندگی فعالیتهای معدنی بویژه در حوزه شن و ماسه است. در حال حاضر برخی از فعالیتهای معدنی در دامنه سرسبز استان، منظر و جلوه مطلوبی ندارند که با توجه به گردش پذیر بودن استان این مسئله اصلا زیبنده نیست.
تشکیل شورای معادن استان
ریاست سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان در ادامه از تشکیل شورای معادن استان بعنوان یک فرصت مطلوب یاد کرد و گفت: بسیاری از امور و طرح های معدنی جهت ساماندهی امور معادن با رعایت تکالیف سایر دستگاه ‌های مرتبط با اخذ مصوبه از شورای معادن رفع می گردد و ظرفیت ‌های بالقوه معادن استان باید شناسایی گردد و با توجه به تعداد پروژه های عمرانی در دست اقدام استان از ظرفیتها و منابع جدید استفاده شود.
معادن، بعنوان پشتوانه آبادانی و عمران گیلان هستند
وی ادامه داد: معادن، بعنوان پشتوانه آبادانی و عمران گیلان هستند. لذا درک شرایط تخصصی و ضوابط قانونی نیز باید ملاک عمل قرار گیرد که در برخی مواقع نگاه و رویکرد یک طرفه و صرفاً منفعت گرایانه می‌ باشد. این در حالیست که معادن انفال هستند و متعلق به بیت‌المال و با پرداخت حقوق دولتی بسیار اندک همواره در به عنوان پشتیبان طرحهای عمرانی حائز اهمیت هستند.
گیلان-جلسه مشترک صمت +با سازمان نظام مهندسی معدن
متولی بخش صنعت معدن و تجارت استان گیلان، شناسایی ظرفیتهای معدنی جدید جهت ساخت پروژه های عمرانی و افزایش اشتغال و رونق اقتصادی استان را ضروری دانست و گفت: با استفاده از توانایی ‌های اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان محدوده های جدید معدنی به سازمان جهت واگذاری و بهره برداری معرفی شود تا پاسخگوی نیاز گسترده پروژه های عمرانی باشیم.
وی، اصلاح رویه برداشتهای معدنی با هدف کاهش فرایند زائد اداری را منوط به تعامل بیشتر و تسریع در پاسخ استعلامات دستگاههای مرتبط دانست و افزود: اصلاح رویه ها با هم اندیشی و تعامل سایر استانهایی که معادن مشابه دارند و تجارب مطلوبی در این زمینه دارند در دستور کار قرار گرفته است.
فرهاد دلق پوش با عنوان این که اصلاح رویه‌های غلط و خارج از چارچوب گذشته با مقاومتها و فشارهایی همراه شده است که امور معدنی را با کندی روبرو کرده است، ادامه داد: مسئولان و ناظرین فنی معادن سابق از معدنکاران حقوق دریافت میکردند و این موضوع با اصل نظارت مغایرت داشت که برای جلوگیری از تخلفات این امر اصلاح گردیده و در حال حاضر سازمان نظام مهندسی معدن حقوق دریافت میکنند.

گرداوری شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب با اقلیم و آمایش گیلان

متولی بخش صنعت معدن و تجارت استان گیلان، در ادامه جلسه از ریاست سازمان نظام مهندسی معدن گیلان فعالیت مسئولین فعال فنی بصورت چرخشی در معادن مختلف را خواستار شد و گفت: نظارت دقیق بر گزارشات کارشناسان و مسئولین فنی معادن به عهده سازمان نظام مهندسی است. باید دقت و حساسیت لازم را در نحوه فعالیت مسئولین فنی جهت پیشگیری از بروز هرگونه شبهه و تخلف احتمالی داشته باشند و وضعیت آن ها در معادن به نحو مطلوب ساماندهی گردد.
ریاست سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان ارائه طرح مهندسی برای صدور پروانه بهره‌ برداری معدن را الزامی دانست و تصریح کرد: طرحهای معدنی باید مطالعه شده با استراتژی مشترک کارشناسی در ابتدای فعالیت هر معدنی، تهیه گردد تا در حین فعالیت طبق آن طرح عمل نموده و دچار مشکل نشود.
نصب باسکول در معادن برای ساماندهی میزان دقیق استخراج مواد معدنی
رضا فلاح، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان گیلان در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت فعالیت نظام مهندسی معدن و نحوه نظارت مسئولان فنی در معادن ارائه داد و گفت: تهیه طرح برای فعالیت معدنکاران سبب تحول مطلوبی در بخش معدن خواهد شد و نظارت بر برداشت و عملکرد معادن را نظام مند و تسهیل میکند.
فلاح، همچنین از نصب باسکول در معادن به عنوان یک ضرورت برای ساماندهی میزان دقیق استخراج مواد معدنی یاد کرد و خاطر نشان ساخت: با الزامی شدن نصب باسکول در معادن، مسئولین فنی میتوانند آمار دقیق تری از مواد معدنی برداشتی و انطباق آن با مجوز صادر شده ارائه کند.

منبع : خبرگذاری موج

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ مهر ۹۷
1152 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0