کمبود فضاهای شهری مناسب در شیراز ریاست سازمان نظام مهندسی کشور

انتخاب مهندس ناظر ساختمان توسط مالک خلاف قانون

ریاست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به این که ابلاغ شیوه‌نامه‌های جدید در حوزه نظام مهندسی بازگشت به آیین‌نامه دولت است، بیان کرد: انتخاب مهدس ناظر توسط مالک و پیمانکار خلاف قانون بود که متأسفانه بصورت یک‌جانبه زیرپا گذاشته شده بود.

کد خبر: 980213005 تاریخ انتشار: جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸ - ۱۱:۵۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسی نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به این که ابلاغ شیوه‌نامه‌های جدید در حوزه نظام مهندسی بازگشت به آیین‌نامه دولت است، بیان کرد: انتخاب مهدس ناظر توسط مالک و پیمانکار خلاف قانون بود که متأسفانه بصورت یک‌جانبه زیرپا گذاشته شده بود.

انتخاب مهندس ناظر ساختمان توسط مالک خلاف قانون

انتخاب مهندس ناظر ساختمان توسط مالک خلاف قانون

انتخاب مهندس ناظر ساختمان  توسط مالک خلاف قانون است

فرج‌الله رجبی، در پاسخ به این پرسش که وزارت راه و شهرسازی شیوه‌‌نامه جدیدی از انتخاب مهندسان ناظر ساختمان و ممنوعیت این انتخاب توسط مالکان ابلاغ نموده است، اظهار داشت: در مورد ارجاع کار به مهندسان ناظر یک کار مشترکی میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور انجام گردید چرا که این «ارجاع کار» یکی از موارد مورد اختلاف میان سازمان نظام مهندسی و وزیر اسبق راه و شهرسازی بود.
رجبی گفت: سرانجام توافق کردیم و مقرر گردید تا ارجاع کار به مهندسان ناظر دولت دوباره به سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان بازگردد.
رجبی با اشاره به این که در این اصلاحیه و شیوه‌نامه جدید ابلاغی هم وضعیت مردم و هم وضعیت مهندسان در نظر گرفته شد، تصریح کرد: ارجاع کار به مهندسان ناظر که مجدداً به سازمان نظام مهندسی برگردانده شده در حقیقت به مصلحت ساخت و ساز کشور است.
رجبی در پاسخ به این سؤال که به هر حال با وزیر سابق راه و شهرسازی در خصوص ارجاع کار و حق‌الزحمه مهندسان ناظر اختلافات شدیدی داشتید و این اختلافات منتج به تصمیمات تند وزیر سابق راه و شهرسازی شد و حتی پروانه اشتغال به کار شما را باطل کرد، گفت: آنچه مورد بحث از سوی ما بود این بود که همه و حتی دولت باید به آیین‌نامه و مقررات و قانون احترام گذاشته و آن را رعایت کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: آن چه ما می ‌گفتیم این بود که درصدی که باید براساس ماده سی و هفت قانون به اعضای نظام مهندسی داده می‌ شود، رعایت گردد.
رجبی گفت: در این شیوه‌نامه جدید که برای ساختمان‌ های «الف وب» سقف پنج درصدی در نظر گرفته شده است. در حقیقت ملاحظاتی بود که خوشبختانه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور گرفته و تصمیم بر اجرای آن شده است.
وی افزود: ولی نگاه گذشته بر این بود که تمام منفذهای درآمدی گرفته شود و اصلاً بحث اصلاح مطرح نبود.

انتخاب مهندس ناظر ساختمان توسط مالک خلاف قانون

رجبی گفت:‌ متأسفانه درگذشته رویکردهایی مطرح بود که طبق آن مالک و پیمانکار می‌ تواند مهندس ناظر ساختمان را انتخاب کند که این اصلاً بهیچ وجه به نفع ساخت و ساز نبود.
* انتخاب مهندسان ناظر توسط مالکان ممنوع است
منصور نویریان، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی، از ابلاغ شیوه نامه‌ها و بخشنامه‌های جدید در حوزه نظام مهندسی ساختمان خبر داده و افزود: از این پس انتخاب مهندسان ناظر توسط مالکان ممنوع است.
نویریان ادامه داد: این ابلاغیه همان اصلاحیه شیوه‌نامه تبصره دو ماده چهارده آیین‌نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان‌ است و آن شیوه‌نامه‌ای که قبلاً ابلاغ گردیده بود، روی آن شیوه‌نامه اصلاحیه‌ای زده شد.
وی تصریح کرد: این اصلاحیه «ارجاع کار» به مهندسان ناظر را دوباره به سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان البته برای شروطی برمی‌گرداند، یعنی شرط اصلی اینست که باید همکاران در سازمان‌ های نظام مهندسی کار را به ترتیب یعنی اول به تمام اعضای سازمان نظام مهندسی یک کار توزیع گردد و پس از آن کار، دوم بعد از این که در صف قرار گرفتند به آن ها ارجاع گردد و گزارش ارجاع را بصورت ماهانه به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهند کرد.
*تغییر در حق الزحمه مهندسان
نویریان ادامه داد: بخشنامه دیگر اینست که آن درصدی که باید براساس ماده سی و هفت براساس قانون به نظام مهندسی داده می شد، دوباره البته بصورت پلکانی برقرار شد.
وی یاد آور شد: ساختمان‌ های «الف و ب» که همان سقف پنج درصد را می‌ توانند سازمان‌ های نظام مهندسی بابت هزینه‌های خود برداشت کنند و در ساختمان‌ های گروه «ج» که ساختمان ‌های متوسط هستند این عدد حق‌الزحمه مهندسی چهار درصد می ‌شود و نهایتاً در ساختمان‌ های گروه «د» این حق‌الزحمه به سه درصد می‌ رسد.
منبع: اکو فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ اردیبهشت ۹۸
974 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0