چهارمین جشنواره چهره سال صنعت ساختمان

ساخت‌وسازهای پرچالش

در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره چهره سال صنعت ساختمان در گفت‌وگو با سه تن از روسای سازمان نظام‌مهندسی استان‌ها به بررسی موضوع عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وساز شهری و تأثیر آن بر حقوق شهروندی پرداخته است.

کد خبر: 8334 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ بهمن ۹۵ - ۱۰:۴۴ ق.ظ
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)مشروح این گزارش به شرح ذیل است:ساخت‌وسازهای پرچالش
ساخت‌ و سازهای پر چالش دست‌ پخت سازندگان غیرحرفه‌ای

ساخت‌وسازهای پرچالش

ساخت‌وسازهای پرچالش

ساخت‌وسازهای پرچالش

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی آذربایجان شرقی بابیان اینکه قوانین و مقررات ملی ساختمان در نحوی اجرا با مشکلات متعددی مواجه است گفت: هر قانونی دارای قوت و ضعف‌هایی است که نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی است و قانون مقررات ملی ساختمان نیز از این امر مستثنی نیست.
علی طوماری  افزود: هر قانونی حاوی مزایا و معایبی است که در حین کار مشخص و قابلیت اصلاح پذیری و بازنگری پیدا می‌کند.
وی بابیان اینکه هدف غایی قانون باید در جهت منافع ملی شکل بگیرد گفت: هر اصلاح و تغییری در قانون باید برای ارتقای وضعیت ساخت‌وساز و تأمین منافع ملی باشد. در غیر این صورت تغییر آن فایده‌ای نداشته و باعث سردرگمی بیشتر می شود.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی در ادامه افزود: اکنون ساخت‌وساز کشور درگیر دو مشکل، مجری ذی‌صلاح و عدم نظارت دقیق است .متأسفانه عدم حضور این دو موضوع باعث ایجاد منافع شخصی ، ثروت اندوزی و تخریب صنعت ساخت و ساز شده است.
طوماری بابیان اینکه متأسفانه کیفیت ساخت‌وساز در کشور به یک مطالبه عمومی مبدل نشده است عنوان کرد: در حال حاضر هیچ خریداری از سازنده یا مالک سؤالی در خصوص کیفیت نمی‌پرسد زیرا برای اکثریت شهروندان این موضوع به‌صورت مطالبه شکل نگرفته است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: درحال حاضر اکثر شهروندان از مالک و سازنده سؤالاتی در خصوص نما و ظواهر بنا خریداری شده دارند اما هیچ‌گاه در خصوص کیفیت و فونداسیون ساختمان سوالاتی را مطرح نمی کنند.
طوماری با انتقاد از اینکه در حال حاضر فعالیت و کارکرد مطلوب مهندسان حرفه مند به واسطه ساخت‌وسازهای افراد غیرمتخصص زیر سؤال می‌رود گفت: برخی با مشاهده عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات ملی در ساخت‌وسازها احساس می‌کنند فساد وارد فعالیت مهندسان شده است درحالی‌که باید به این عده گفت اکثر مهندسان حرفه‌ای فعالیت‌های حرفه‌ای دارند و به‌طور نسبی ساخت‌وسازهای پر چالش دست‌پخت سازندگان غیررسمی و غیرحرفه‌ای است.
وی با بیان اینکه نظارت‌های دقیقی باید در خصوص ساخت‌وساز اعمال شود گفت: نظارت به‌عنوان عامل پیشگیری می‌تواند در بهبود وضعیت ساخت‌وساز، موفقیت‌آمیز تلقی شود .
وی در ادامه گفت: از آنجایی که مهندسان ناظر تا حدودی می‌توانند در توقف پروژه‌ها مؤثر باشند اعمال امر نظارت در زمان و مکان مناسب می‌تواند از هدر رفت سرمایه‌های مالی و معنوی جلوگیری می کند. در حالت کلی توقف یک پروژه به‌جز هدر رفت سرمایه باعث سردرگمی کارگران و شاغلان پروژه می‌شود.
طوماری در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه نظارت‌ها از سوی سازمان نظام مهندسی استان ها به‌صورت متوالی از سوی بازرسان شکل می‌گیرد اما این امر باید دقیق‌تر و متناوب‌تر اعمال شود.
وی در خصوص وضعیت اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان در استان آذربایجان شرقی گفت: در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در بهبود وضعیت ساخت‌وساز استان شکل‌گرفته است اما به نظر می‌رسد تا نقطه ایدئال فاصله داشته باشیم.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی درنهایت گفت: ساخت‌وساز یک پرسه حساس، دقیق و در ارتباط باجان و مال شهروندان است بنابراین هر اغماض در این قضیه غیرقابل ‌بخشش بوده و برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل باید تمامی ارگان‌ها با سازمان نظام‌مهندسی همکاری تنگاتنگی داشته باشند.
قانون نظام‌مهندسی ناقض هیچ قانونی نیست
همچنین رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه قانون نظام‌مهندسی همانند قوانین دیگر مانند قانون مجازات، تأمین اجتماعی یا شهرداری‌ها لازم الزام اجرا است گفت: اگر مقررات ملی ساختمان به طور صحیح در تمام مراحل طراحی ، اجرا و نظارت اجرایی شود هیچ مشکلی برای سازه ها چه از نوع اسکلت فلزی و چه اسکلت بتنی به وجود نمی آید.
 احمد خورشیدی گفت: نباید مسئولین دراجرای قوانین مسامحه کنند زیرا اجرای دقیق این قوانین حافظ منافع ملی و اقتصادی جامعه است.
وی بابیان اینکه باید هماهنگی‌های خوبی بین عوامل ساخت‌وساز اعم از طراح، ناظر، سرمایه‌گذار، سازنده و مالک شکل بگیرد گفت: هرکدام از این عوامل حلقه‌های یک زنجیر هستند و نبود یکی از این حلقه ها کل زنجیر را متزلزل می کند.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سازمان نظام‌مهندسی نباید در زمینه انجام وظایف خود به نحو مطلوب از هیچ تلاشی فروگذاری یا ملاحظه کاری داشته و منافع یک شخص را به جامعه ترجیح دهد.
خورشیدی در ادامه گفت: شهرداری باید صرفاً نقشه‌هایی را بپذیرد که علاوه بر اینکه ممهور به مهر یک مهندس طراح صلاحیت‌دار بوده به تأیید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان نیز رسیده باشد.
وی بابیان اینکه شهرداری باید پرونده‌های متقاضیان در حیطه دریافت پروانه ساخت را به سازمان نظام‌مهندسی ارجاع دهند افزود: ازآنجایی‌که تعداد تخلفات ساختمانی روند کاهشی ندارد باید تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی عزم جدی برای اصلاح وضعیت موجود داشته باشند.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گفت: سازمان نظام‌مهندسی همواره در راستای اجرای قانون و مقررات ساختمان با مهندسانی که به هر نحو در تقویت چرخه تخلفات دخیل و یا در انجام تعهدات خود مسامحه کنند برخورد قانونی و قاطع داشته و خواهد داشت. جرم این عده قابل‌بخشش نیست زیرا این عده همانند پزشکان متعهد به حفظ اخلاق حرفه‌ای و به‌طور مستقیم باجان مردم در ارتباط هستند.
خورشیدی در ادامه بابیان اینکه قانون نظام‌مهندسی ناقض هیچ قانونی نیست تأکید کرد: تمام قوانین ساخت‌وساز پشت‌به‌پشت هم و تکمیل‌کننده هم است و نباید در خصوص اجرای قوانین یک ارگان مانند شهرداری یا نظام‌مهندسی دچار تناقض شویم.
وی همچنین در ادامه گفت: باید حمایت‌های زیادی در خصوص فرهنگ‌سازی اعمال شود. در حال حاضر کوچک‌ترین فرهنگ‌سازی برای اجرای صحیح قوانین و مقررات ملی ساختمان نشده است همه‌روزه تبلیغات متعددی از تلویزیون سراسری و استانی بابت کالاهای مختلف یا صرف جویی اعمال می‌شود اما تاکنون هیچ تبلیغی در خصوص یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد و اجتماع یعنی ساخت‌وساز پخش نشده است.
خورشیدی بابیان اینکه متأسفانه رسانه‌ها حمایتی از عرصه ساخت‌وساز نمی‌کنند گفت: این بخش به حمایت همه‌جانبه و نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده است.
وی درنهایت گفت: در حال حاضر اجرای قوانین نظام‌مهندسی قابل‌لمس است اما در رتبه قابل قبولی قرار ندارد.
ساختمان ناایمن حاصل سهل انگاری در اجرای قوانین
در همین زمینه رئیس نظام‌مهندسی استان هرمزگان بابیان اینکه قوانین و مقررات ملی ساختمان همواره نیازمند به‌روزرسانی است گفت: با توجه به فنّاوری‌های متعدد و گذر زمان برخی از قوانین نیازمند تغییر و بازنگری است.
 مهدی رضایی سردره در گفت‌وگو با دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان کشور افزود: به‌طورکلی در تمام استان‌ها در اجرای بخش‌هایی از قوانین و مقررات ملی ساختمان عملکرد مطلوب‌تری نسبت به بخش‌های دیگر داریم.
وی بابیان اینکه مالکان باید درخصوص اهمیت جایگاه مهندسان ناظر و طراحان توجیه شوند گفت: در حال حاضر برخی از مالکان اصرار به دخالت در حیطه استحفاظی مهندسان ناظر و طراح دارند و آن‌ها مجبور به اعمال فعالیت‌هایی می‌کنند که به‌هیچ‌عنوان قانونی نیست.
رضایی گفت: اجرای قانون مجری ذی‌صلاح یکی حرکت خوش‌آیند در ساخت‌وساز کشور محسوب می‌شود زیرا یک ساختمان خوب نتیجه تلاش یک طراح توانمند و متخصص، یک سازنده قوی، باتجربه و کارآمد و نظارت ویژه یک مهندس ناظر متعهد است؛ که همه این فعالیت‌ها باید در حیطه قانونی و با توجیه مالک صورت می‌گیرد.
وی بابیان اینکه سازه خوب کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد تأکید داشت: برای داشتن یک ملک ایمن باید وحدت اجرایی در کل مجموعه داشته باشیم به این نحو که مهندسان به گونه ای وظیفه محوله را انجام دهند که هماهنگی مناسبی با بخش‌های دیگر داشته باشند.
رئیس نظام‌مهندسی استان هرمزگان ادامه داد: قانون نظام‌مهندسی در کشور قانون جامع و فراگیری است اما اجرای همه بخش‌های آن به بسترهای فنی و اجرایی خاصی نیاز دارد که همکاری بیشتر سازندگان را برای بالا بردن کیفیت ساخت و مهندسان اجرا و ناظر را برای ارتقای سطح فعالیت آن‌ها می‌طلبد.
رضایی سردره درنهایت گفت: تمام اجزای ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین سهل‌انگاری در بخشی از ساختمان بخش‌های دیگر را به چالش می‌کشد و درنهایت بنای حاصل یک ساخت‌وساز ناایمن و بی‌نظم خواهد بود.
گفتنی است؛ با توجه به استقبال گسترده از طرح انتخاب چهره سال در سه سال گذشته، دبیرخانه جشنواره چهره سال صنعت ساختمان (چهره عمرانی) برای چهارمین دوره پیاپی، انتخاب چهره سال ۹۵ را با حمایت رسانه‌های عمومی و تخصصی و بارأی گیری از کاربران خود برگزار خواهد کرد.

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ بهمن ۹۵
984 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0