شورای مرکزی، عصاره فضایل فنی استان‌های کشور مازيار حسيني، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي

شورای مرکزی، عصاره فضایل فنی استان‌های کشور

مازيار حسيني، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي بیان کرد: شوراي مركزي بايد عصاره فضايل فني استان هاي كشور باشد

کد خبر: 980330003 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ خرداد ۹۸ - ۱۰:۱۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی،مازيار حسيني، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي بیان کرد: شوراي مركزي بايد عصاره فضايل فني استان هاي كشور باشد

شورای مرکزی، عصاره فضایل فنی استان‌های کشور

شورای مرکزی، عصاره فضایل فنی استان‌های کشور

شورای مرکزی، عصاره فضایل فنی  استان‌های کشور

وی در ديدار با اعضاي هيأت مديره و بازرسان سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، مدير كل و مديران عالي اداره راه و شهرسازي خراسان رضوي و مدير كل دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري خراسان رضوي، گفت: در ابتداي امر بايد ساختمان استاندارد را تعريف كرد. ساختمان استاندارد ساختماني است كه ۴ عنصر آرامش، آسايش، دوام و ايمني در آن لحاظ شده باشد. ساختمانهاي قديمي ايراني به دلیل نوع طراحي آن و وجود حياط مركزي، عدم مشرفيت و… عنصر آرامش را دارند. امروزه به دلیل سكونت در ساختمان هاي مرتفع با توجه به وجود امكانات كامل در طراحي خانه ها از قبيل سيستمهاي سرمايشي و گرمايشي، آشپزخانه مجهز و… فضاي خانه داراي آسايش است، ولی با توجه به مباحث فرهنگي و استفاده از پوشش پنجره ها فضاي خانه از نور طبيعي محروم است كه يكي از مهم ترين عوامل در ايجاد فضاي آرام در محيط است.
اين موارد كاملاً قابل حل است به شرطي كه در ضوابط شهرداري مهندسان معمار به اين سمت سوق داده شوند.
حسيني اظهار داشت: امروزه در علم سازه بحث حفظ جان به تنهايي مطرح نيست و حفاظت از مال و سرمايه نيز در كنار آن مورد توجه است.
اين موضوع كه هر بیست يا سی سال يك ساختمان را تخريب و از نو ساخت تفكري است نادرست و جايگاه تعمير و نگه داري ساختمانها در طول عمر بناخا بسيار موثر و مفيد است. بطور مثال با صرف هزينه حدود ۲ ميليارد ريال و تعمير و به روزرساني سيستمهاي اطفاي حريق و موارد ايمني در ساختمان پلاسكو ميتوانستيم از حریق و تخريب آن جلوگيري كرده و از تحميل خسارات سنگين جاني و مالي آن پيش گيري كنيم.
معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي بیان داشت: اين ۴ ركن ساختمانِ استاندارد، ۴ رشته عمران، معماري، برق و مكانيك را در كنار يكديگر قرار ميدهد. با اين حال همه رشته ها، از اهميت برخوردار بوده و در پروسه ساخت نقش خود را ايفا ميكنند. زمانيكه ساختماني احداث مي گردد هر چند از لحاظ جغرافيايي در يك نقطه قرار دارد، ولی با كوچه، محله و شهر داراي يك هويت مشترك است كه اين اشتراك و انسجام را مهندسان شهرسازي تعريف ميکنند.
حسینی افزود: كنترل و نظارت بر طرحهاي جامع و تفصيلي از ديگر وظايف مهندسان شهرساز است.
نقش مهندس شهرساز بعنوان جايگاه حاكميتي در تعريف و تطابق بين طرحهاي موضعي و موضوعي و طرحهاي جامع و تفصيلي و كنترل اجراي آن با اسناد تعريف مي گردد.
معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي تصریح کرد: ساختمانها بايد قابليت دسترسي و ارتباط با هم را داشته باشند. اگر نقطه ايجادكننده سفر هستند پیش از اين که حقوق مكتسبه اي به نام پروانه ساختماني براي آنها ايجاد گردد، بايد مطالعات ترافيكي آن ها انجام شده باشد. نكته اي كه در بحث مهندسي ترافيك داراي اهميت فراوان است، زماني است كه بطور مثال يك مجتمع تجاري كه مولد تعداد زيادي تقاضاي سفر هست ساخته گردد. چنان‌چه قبل از ساخت مطالعات ترافيكي آن انجام نگردد، پس از ساخت مشكلات عديده اي را براي آن منطقه جغرافيايي ايجاد خواهد كرد.
در پروژه ايران مال اگر مطالعات ترافيكي انجام نشده و پيش بينيهاي لازم لحاظ نشده بود يك نقطه بالقوه سفر به يك نقطه معارض تبديل ميشد. در بحث مهندسي نقشه برداري هم تهيه نقشه هاي ازبيلت و نقشه هاي تفكيك جهت صدور اسناد مالكيت از توانمنديها و وظايف مهندسان نقشه بردار است كه اجراي دقيق آن از ايجاد بسياري از پرونده هاي حقوقي و معضلات آن جلوگيري نموده و عملاً با صدور سند پروسه حقوقي آن ساختمان كامل مي شود.
وی، ضمن تأكيد بر بروز كردن ضوابط و مقررات ملي و كنترل ساختمان گفت: خواست ما در وزارتخانه استفاده از مهندسان جوان داراي سابقه اجرايي در كميته هاي تخصصي گرداوری مقررات ملي است.
اين در حالي است كه در قانون خلأ چنداني احساس نمي گردد، ولی آئين نامه هاي اجرايي نياز به بازنگري و مطالعات فراواني دارد. آيين نامه ها نبايد آن قدر پيچيده نوشته شوند كه عملاً امكان اجرا نداشته باشند. در بحث آيين نامه ها بايد مباحث حداقلي بعنوان الزام مطرح گشته و موارد بيش تر بصورت پيشنهادي و با توجه به شرايط هر منطقه تعيين شود. موضوع ديگر، در نظر گرفتن شرايط اقتصادي براي نوشتن ضوابط و آيين نامه هاست. در هر استان و گاهي در مناطق مختلف شهر شرايط اقتصادي خانوارها يكسان نيست و اين موضوع بايد در نحوه گرداوری ضوابط اجرايي لحاظ گردد.
حسینی ادامه داد: موضع وزارت‌خانه اين است كه اختياراتي كه از لحاظ قانوني قابل تفويض است را به هيأت ۴ نفره استان واگذار كند، با اين حال وزارت‌خانه سياست گذاري و تعيين ضوابط كلان را بر عهده خواهد داشت. در اين مورد و در بحث تعرفه اين اختيار كاملا ًبه هيأت ۴ نفره استان ها واگذار شده است و ابلاغيه وزارت‌خانه مبني بر تعديل بیست و پنج درصد نيز در همين راستا است.
به گفته حسینی، موضوع مهم ديگر بحث نظام كارداني است و يكي از مواردي كه بايد اقدام شود، استفاده از كاردانهاي فني در كنار مهندسان است. با توجه به اين كه يكي از ضعفهاي صنعت ساخت و ساز كمبود تكنيسين ماهر است، اين ضعف با استفاده از كاردانهاي فني قابل حل بوده و به نحوي بايد نظام كارداني و نظام مهندسي از لحاظ عملكردي ادغام شود، تا علاوه بر صرفه جويي در منابع نحوه ارائه خدمات نيز مناسب تر شود.
وی در مورد انتخابات آتي شوراي مركزي اظهار داشت: شوراي مركزي بايد عصاره فضايل فني در استانهاي كشور باشد. شوراي مركزي نبايد محلي براي تنظيم و تنسيق امور هيأت مديره هاي استانها باشد. خواسته ما اين است تا ضمن مشاركت جدي در بحث انتخابات شوراي مركزي زمينه حضور افرادي صالح در اين جايگاه فراهم گردیده كه شرافت مهندسي خود را با چيزي معاوضه نكرده و بدنبال منافع جامعه مهندسي و اعتلاي جايگاه اين حرفه باشند.
حسینی تصریح کرد: قانون و دستور مقام عالي وزارت مبني بر آغاز ارجاع كار است كه بايد در سطح كشور هرچه زودتر اجرايي شود. در همين زمينه كارگروهي در وزارت‌خانه تشكيل شده تا تمام موارد مربوط به طرح ارجاع كار را در استانهاي مختلف بررسي نموده و استان خراسان رضوي در برخي موارد مانند حساب بانكي مهندس ناظر كه يكي از ۴ مورد اصلي است از ديگر نقاط كشور جلوتر است.
وی افزود: روساي سازمانهاي نظام مهندسي استانها ميتوانند در شوراي مركزي حضور داشته باشند، ولی در صورتيکه عضو هيأت رئيسه شوراي مركزي شوند بايد از رياست سازمان خودشان استعفا دهند.
محمدرضا اخوان عبداللهيان نيز در اين نشست، گفت: تمامي دستور نشست ها و مصوبات هيات مديره استان را بدقت دنبال كرده و از روند مناسب و سمت و سوي آن رضايتمند هستم.
مدير كل راه و شهرسازي استان گفت: اجراي ابلاغيه هاي منطبق بر قوانين و ارتقاي جايگاه مهندس و مهندسي در جامعه جزو وظايف سازمان نظام مهندسي ساختمان است، كه با هم سويي اعضاي هيأت مديره دوره هشتم از يك طرف و تعامل مناسب بين سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، استانداري، شهرداري، شوراي شهر و… از طرف ديگر منجر به بهبود روند و فرآيندهاي اجرايي در استان شده است.

شورای مرکزی، عصاره فضایل فنی استان‌های کشور

عبداللهیان گفت: دفاتر مهندسي يك ظرفيت است كه بايد در جهت مناسب از آن استفاده كرد.
وی با اشاره به مهيا شدن بستر ارجاع كار در استان و پياده سازي زير ساختها توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اعلام آمادگي تيم اجرايي خراسان رضوي جهت رفع مشكلات احتمالي و اجراي مناسب ارجاع كار را نويد داد.
ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان نيز طي سخناني گفت: اجرايي شدن مناسب الگوريتم ارجاع كار اولويت و دغدغه اداره كل راه و شهرسازي استان، سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي و جامعه مهندسان است.
محمدحسين شركاء در آغاز نشست، با ارائه گزارش اجمالي از فعاليتهاي هيأت مديره دوره هشتم، افزود: از ابتداي فعاليت، خط مشي هيأت مديره رعايت قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان بوده و جهت اجرايي کردن بند بند آن هدف گذاري و برنامه ريزي كرده است.
شرکا گفت: در قدم اول با توجه به اين كه انجمنها و NGO ها جزء اركان قانوني سازمان هستند، براساس بند يك قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان با قدرت و در سلامت كامل برون سپاري را شروع و در حال حاضر ارائه برخي از خدمات را به انجمنها واگذار كرده ايم.
وی افزود: توليد ۳۷۵۰۰ كارتابل الكترونيكي بمنظور انجام مكاتبات در تمامي حوزه هاي مرتبط فني، آموزشي و … بمنظور جلوگيري از رفت و آمدهاي درون شهري و پي گيري فيزيكي درخواستها يكي ديگر از اقدامات مهم سال گذشته بوده است.
شرکا با تأكيد بر پي گيري اجرايي شدن ارجاع كار مناسب براساس قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و ابلاغيه مقام عالي وزارت، بیان کرد: شروع فرايند مذكور را طي نامه اي به اداره كل راه و شهرسازي استان اعلام نموده ايم.
در ادامه وی، با تأكيد بر نگرانيها و تجربيات سنوات گذشته از روند نامناسب اجرايي ارجاع كار كه منجر به اختلافاتي في مابين وزارت راه و شهرسازي و شوراي مركزي شد؛ گفت: از اين كه نمايندگي مطلق در استانها توسط مقام عالي وزارت در اين مورد، به مديران كل استان تخصيص مي يابد، بسيار خرسند و با كمال افتخار در راستاي هم افزايي در مورد پياده سازي الگوريتم اجرايي مناسب ارجاع كار و اقدامات مشترك في مابين با اداره كل راه و شهرسازي استان همگام خواهيم بود.
وی ادامه داد: چابك سازي، اصلاح و بهبود ساختار سازماني، شفاف سازي، مبارزه با دلالان، پياده سازي سيستم يك پارچه سازمان نظام مهندسي ساختمان استان (ساجام)، تشكيل دپارتمان نخبگان، انعقاد تفاهم نامه با سازمان بنياد نخبگان خراسان رضوي براي نخستین بار در سطح كشور، انعقاد تفاهم نامه با اداره ثبت اسناد و املاك خراسان رضوي و شهرداري مشهد جهت جلوگيري از موازي كاري در امر بازديد و كارشناسي پروژه هاي ساختماني كه منجر به بهره برداري صورت‌جلسه اسناد تفكيكي منحصراً با بازديد مهندسين نقشه بردار عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان استان و در نهايت صدور سند تفكيكي تك برگي، انعقاد تفاهم نامه كنترل و بازرسي بر اجراي تأسيسات آب و فاضلاب تمامی اماكن مشهد در راستاي ساماندهي و آموزش مجريان تأسيسات، هم چنين اقدام براي پروژه هاي مشاركتي شهرداري مشهد، آستان قدس، بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان و شهرداري ثامن همه گوشه اي از دستاوردهاي هيأت مديره دوره هشتم در اين مدت دانست.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، در خاتمه با سپاس از همه مديران استاني، همدلي موجود بين مديران شهري در استان را نقطه عطفي در ارائه خدمات شهري دانسته، تأثير همراهي و همدلي در ادارات، سازمانها و نهادهاي متولي امر ساخت و ساز نظير استانداري خراسان رضوي، اداره كل راه و شهرسازي استان، شهرداري مشهد، شوراي اسلامي شهر مشهد را ضمن اين كه به نفع سرمايه گذاران خارجي و داخلي در استان دانست، بلكه آن را در كمك به چرخه اشتغال و معيشت شهروندان و در واقع رونق توليد موثر ارزيابي كرد.
منصور نويريان، مدير كل دفتر توسعه مهندسي ساختمان وزارت راه و شهرسازي نيز در ادامه به نقل از رئيس انبوه سازان مشهد افزود: مردم قضاوت خوبي از ارائه خدمات مهندسان ندارند.
وی گفت: با تشكيل شوراي توسعه نظام مهندسي ساختمان آسيب شناسي در حوزه مختلف را شروع و با توجه به حركت شتابان در اين حوزه در حال اصلاح و برگشت بسياري از فرايند ها به مسير اصلي هستيم.
وی، ۳ ركن اصلي كنترل و بازرسي، سازنده متخصص و تعمير و نگه داري (گارانتي) را از اصول تعريف شده اين شورا اعلام و بیان داشت: با تربيت و بكارگيري سازندگاني ماهر و متخصص كه بهترين عوامل در طراحي، اجرا و تعمير و نگه داري از ابتدا تا انتها هستند، سعي در ارايه بهترين خدمات به جامعه هدف هستيم.
مدير كل دفتر توسعه مهندسي ساختمان وزارت راه و شهرسازي خاطر نشان ساخت: با اين نگاه به سمت اركان حقوقي رفته و سعي در پر رنگ نمودن شركتهاي حقوقي جهت ارائه خدمات واقعي با نظارت مستمر و كامل خواهيم داشت.
وی در خاتمه نيز به پرسش هایی كه از طرف برخي از اعضاي هيات مديره عنوان شد، پاسخ داد.
قابل ذكر است؛ اين جلسه با حضور مازيار حسيني معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، منصور نويريان مدير كل دفتر توسعه مهندسي ساختمان، حامد ماني فر مدير كل دفتر مقررات ملي و كنترل ساختمان، عباس فرهاديه مدير كل دفتر اقتصاد مسكن، وحيد قرباني مدير كل دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري خراسان رضوي، اخوان عبداللهيان مدير كل راه و شهرسازي استان خراسان رضوي، رئيس، اعضاي هيات مديره و بازرسان سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوي برگزار گردید.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ خرداد ۹۸
612 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0