تبدیل پایتخت به کارگاه ساختمانی بدهی ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران

تبدیل پایتخت به کارگاه ساختمانی بدهی

ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با عنوان این که متاسفانه اگر شهرداری شهر را به کارگاه عمرانی تبدیل کند، برای آن کارنامه موفقی در نظر میگیرند، گفت: این امر سبب شده کیفیت زندگی در شهر کاهش پیدا کند و شهری که دارای بیش ترین دارایی ملکی است تمام املاک و اراضی خود را برای ایجاد این کارگاههای عمرانی از دست بدهد و با پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مواجه گردد.

کد خبر: 190715009 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸ - ۴:۵۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با عنوان این که متاسفانه اگر شهرداری شهر را به کارگاه عمرانی تبدیل کند، برای آن کارنامه موفقی در نظر میگیرند، گفت: این امر سبب شده کیفیت زندگی در شهر کاهش پیدا کند و شهری که دارای بیش ترین دارایی ملکی است تمام املاک و اراضی خود را برای ایجاد این کارگاههای عمرانی از دست بدهد و با پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مواجه گردد.

تبدیل پایتخت به کارگاه ساختمانی بدهی

تبدیل پایتخت به کارگاه ساختمانی بدهی

تبدیل پایتخت به کارگاه ساختمانی بدهی پنجاه  هزار میلیارد تومانی به بار آورد

محمد سالاری در جلسه هم اندیشی بررسی شناسنامه فنی-ملکی ساختمانهای شهر تهران صحبتهای ابتدایی خود را با یک پرسش از اعضای هیات مدیره نظام مهندسی شروع کرد و پرسید: میزان پولهایی را که برای صدور شناسنامه فنی-ملکی گرفته اید اعلام کنید. هر ساله ده الی دوازده هزار پروانه صادر می گردد، ولی از سال نود و پنج تا به امروز در ازای پولهای دریافت شده هیچ خدمتی به مردم ارائه نشده است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، طی سالهای گذشته هزینه صدور شناسنامه فنی-ملکی ساختمان از مردم دریافت و به حساب سازمان نظام مهندسی واریز میشده، ولی خدماتی ارائه نشده است.
سالاری افزود: بهمین منظور بعنوان افرادی که در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به مردم خدمت میکنند قبول کردیم تا دریافت این پول قطع گردد. این در حالی است که امروز اعلام کردند سامانه ای بدین منظور و برای صدور شناسنامه فنی و ملکی صادر شده است. البته این امر ملزم به این است که شناسنامه صادر گردیده، واقعی باشد و همانند گذشته شناسنامه صوری صادر نگردد که این امر به جایگاه مهندسی و هم‌چنین سازمان نظام مهندسی لطمه میزند.

وی با عنوان این که اعضای شورا نمایندگان مردم تهران هستند و این امر مطالباتی را در رسانه ها ایجاد میکند، ادامه داد: مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی ملزم به صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در طراز تعیین شده هستند. البته امروز مردم تهران و کشور زمانی که نسبت به خرید مسکن اقدام میکنند سوالی در مورد شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نمیپرسند و اگر این پرسش مطرح گردد در آن زمانی میتوانیم ادعا کنیم اقدامات ما سبب ایجاد ارزش افزوده شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معمای شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: امروز کسی در مورد شناسنامه فنی پرسشی نمی پرسد و این موضوع هیچ تاثیری در ارتقای کیفیت ساختمان ندارد در حالیکه در رابطه با طراح معمار و نما همیشه سوال پرسیده میشود و وقتی پای یک برند خاص در میان باشد قیمت یک ساختمان چندین برابر میشود و در نتیجه امروز برند فروشی اتفاق افتاده است. برخی از مالکان برای این که ساختمانهایشان با قیمت بالاتری به فروش برسد نسبت به اجاره برندها اقدام میکنند.

وی با تاکید بر این که امروز جایگاه سازمان نظام مهندسی مناسب نیست، گفت: این در حالی است که تاثیر برندها از سازمان نظام مهندسی بیشتر است و بجای این که به حقوق عمومی توجه گردد مطالبات حقوقی سوداگران مورد توجه قرار میگیرد. باید از خود سوال کنیم بعنوان اعضای شورای شهر تا چه اندازه رویکردهای شهرداری و مدیریت شهری را در توجه به حقوق عمومی تغییر داده ایم. سازمان نظام مهدسی نیز باید این پرسش را از خود داشته باشد. اگرچه نمایندگان مجلس، شورا و سایر افراد تنها اقداماتی را انجام میدهند که برای آنها رای آور باشد. بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب با هدف تعالی کشور، همچنان در این زمینه با بحران مواجه هستیم.
وی با عنوان این که متاسفانه اگر شهرداری شهر را به کارگاه عمرانی تبدیل کند، برای آن کارنامه موفقی در نظر میگیرند، گفت: این امر سبب شده کیفیت زندگی در شهر کاهش پیدا کند و شهری که دارای بیشترین دارایی ملکی است تمام املاک و اراضی خود را برای ایجاد این کارگاههای عمرانی از دست بدهد و با پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مواجه گردد.
سالاری با عنوان این که توجه به کارگاههای عمرانی باعث کاهش توجه مناسب به ایجاد زیرساختهای نرم افزاری و رعایت مقررات شهرسازی و معماری شده است، افزود: جامعه شهری به این نتیجه رسیده که شورایی موفق است که اقدام سخت افزاری انجام دهد. بطور مثال، مدت طولانی است که برای احیای نهاد مطالعات تلاش میکنم؛ نهادی که در دولت احمدی نژاد بصورت یک طرفه کنار گذاشته شد. در نهایت پس از مذاکره با سه معاون شهرسازی موفق به احیای این نهاد شدم.

تبدیل پایتخت به کارگاه ساختمانی بدهی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معمای شورای شهر تهران گفت: زمانیکه در نشست های نهاد مطالعات خواستم تا سازمان نظام مهندسی هم بعنوان عضوی از این نهاد حضور داشته باشد سایر اعضا با این امر مخالفت کردند که این نشان میدهد سازمان نظام مهندسی با صد و بیست هزار عضو عملکردش به گونه ای بوده که تمایلی برای حضور نماینده ای از این سازمان در نهاد مطالعات وجود ندارد. ولی سازمان مشاوران با توجه به رویکردش نسبت به منافع حقوق عمومی در این نهاد نماینده دارد و این موضوع حاکی از آن است که سازمان نظام مهندسی مطالبات سوداگران را دنبال می کند.

سالاری در ادامه از اقدام سازمان نظام مهندسی بمنظور بازسازی اعتماد از بین رفته تشکر کرد و افزود: راه اندازی سامانه صدور شناسنامه فنی-ملکی ساختمان میتواند در این زمینه موثر باشد اگرچه این تنها منجر به ایجاد بستر میشود و محتوا حائز اهمیت است. در واقع، شناسنامه فنی ساختمان باید بیمه های کشور را که تضمین کننده کیفیت هستند برای ورود به این موضوع قانع کنند.
وی با توجه به اهمیت وجود مجری ذی صلاح، گفت: اگر شناسنامه فنی-ملکی ساختمان واقعی باشد سازندگان از این موضوع استقبال میکنند. اخیراً بازدیدی از ساختمان ناایمن دویست و یک خیابان انقلاب داشتم. این ساختمان پس از حادثه پلاسکو نسبت به ایمن سازی اقدام کرد و با حضور شهرداری منطقه و سازمان آتش نشانی ذی نفعان پذیرفتند با هزینه شخصی مشکل این سازمان را که از سازه بود برطرف کنند. اگرچه حتی متراژ برخی از املاک کاهش پیدا کرده ولی طبق اعلام خودشان قیمت املاک آنها افزایش پیدا کرده است.

منبع: فصل اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ تیر ۹۸
560 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0