با اجرای شیوه نامه جدید مهندسی بدنبال احیای نظام مهندسی ساختمان هستیم عباس آخوندی در جلسه با مدیران راه و شهرسازی استان ‌ها بیان داشت:

با اجرای شیوه نامه جدید مهندسی بدنبال احیای نظام مهندسی ساختمان هستیم

با توجه به قانونی بودن آئین نامه جدید نظام مهندسی بجز دولت و دیوان عدالت اداری هیچ نهاد دیگری حق نقض آنرا ندارد و هرگونه نقض این دستورالعمل کشوری قطعا آثار حقوقی بهمراه خواهد داشت.

کد خبر: 970129010 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷ - ۲:۵۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،آخوندی عنوان کرد: با توجه به قانونی بودن آئین نامه جدید نظام مهندسی بجز دولت و دیوان عدالت اداری هیچ نهاد دیگری حق نقض آنرا ندارد و هرگونه نقض این دستورالعمل کشوری قطعا آثار حقوقی بهمراه خواهد داشت.

با اجرای شیوه نامه جدید مهندسی بدنبال احیای نظام مهندسی ساختمان هستیم

با اجرای شیوه نامه جدید مهندسی بدنبال احیای نظام مهندسی ساختمان هستیم

با اجرای شیوه نامه جدید مهندسی بدنبال  احیای نظام مهندسی ساختمان هستیم

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه مدیران کل راه و شهرسازی استان ‌ها در سال نود و هفت ضمن تبریک سال جدید و اعیاد ماه رجب و شعبان، گفت: در حوزه شهرسازی و مسکن مساله اصلی، مدیریت تحول است و همه می‌ دانیم که مدیریت تحول با مقاومت ‌های فراوانی در درون و بیرون سازمان رورو است. زیرا همواره مقاومت وجود دارد و دور از ذهن نیست ولی نحوه رویایی و برخورد با آن ها و حل مسائل است که باید موردنظر قرار گیرد. بنابراین این که مقاومت‌ های مختلف را ببینیم امری طبیعی است و شناسایی مقاومت‌ ها و علل آن نیز اهمیت دارد.
آخوندی اظهار داشت: اکنون ما با دو مشکل بنیادین در زیست شهری روبرو هستیم که یکی از آن ها، بحث حرکت است. این مشکل نه فقط در کلان‌ شهرها و شهرهای بزرگ بلکه در شهرهای کوچک نیز وجود دارد و با توجه به مجموعه تحولات فناورانه که در دنیا وجود دارد و انتظاراتی که ایجاد شده است، شاهد هستیم که حرکت در ایران کند است.
عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: در جا به جایی کالا، پست، نقل و انتقال پول و… اگر سرعت را مبنا قرار دهیم، شاهدیم که حرکت در ایران با گرفتاری روبرو است و این نیست که براحتی از کنار مفهوم حرکت بگذریم. بنابراین مجبور هستیم به این مساله توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به سفری که اخیرا به پاکستان داشت، ادامه داد: در سفر به پاکستان یکی از بنادر مورد بررسی قرار گرفت. در آن سفر در یک شرکت اپراتوری بین‌المللی ترمینال، موضوع این بود که وقتی یک کانتینر کالا از بندر بیرون می‌ رود چه مدت زمانی (ساعت) طول می ‌کشد تا به مقصد برسد. در حالی که در آن جا (پاکستان) واحد بررسی سرعت رسیدن کالا از بندر به مقصد، ساعت است، در ایران واحد، روز است و این تفاوتی است که وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. آن ها می ‌گویند چند ساعت طول می‌ کشد تا کالا از بندر به مقصد برسد و ما می‌ گوییم چند روز و این تفاوت، بیست و چهار برابر است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مفهوم حرکت در ایران، دچار گرفتاری جدی است و به رغم آن که در این رابطه قصد ندارم بحث نظری داشته باشم ولی معتقد هستم این موضوع خیلی مهم است و باید در مورد آن صحبت کنیم. زیرا مساله حرکت در ایران مساله‌ای مهم است و نباید بدون حل کردن مساله، بسادگی از آن عبور کنیم.
تلاش‌ ها منجر به ارتقا کیفیت زندگی نشده است
آخوندی در ادامه، بحث قابلیت زندگی در شهرهای کشور را مورد توجه قرار داد و در این رابطه، گفت: کیفیت زندگی و ارتقای آن موضوع مهمی ‌است که مدنظر ما قرار دارد. در این رابطه، شاهد هستیم که همه در تلاش هستند و نمی ‌توانیم بگوییم وزارت نیرو یا بهداشت طی پنجاه سال گذشته تلاشی نداشته ‌اند ولی برغم تلاش‌ های انجام شده آیا هم ‌اکنون می‌ت وانیم بگوییم که کیفیت زندگی خوب بوده است؟ این سوال کلیدی است که باید مورد توجه قرار دهیم و در پاسخ به آن نباید چشم‌ پوشی کنیم و از این مفهوم مهم، بگذریم.
آخوندی تصریح کرد: بهمین خاطر است که مرتب این مساله را مطرح و در صحبت ‌هایم به بحث اقلیم می ‌پردازم زیرا اقلیم نیز از موضوعاتی است که نمی ‌توان نسبت به آن بی ‌توجه بود. زیرا اثر بی توجهی به اقلیم آثار خود را در طرح‌ های جامع، شهرسازی و کاربری اراضی نشان می ‌دهد و بهمین علت نباید نسبت به آن و آن چه که در اطراف شهرها در حال رخ دادن است نمی‌ توان بی ‌توجه بود.
وی با طرح این سوال که آیا به مساله آب، آلودگی ‌هوا و موضوعاتی از این دست می ‌توان بی ‌توجه بود؟، خاطر نشان کرد: مسلما توجه به مسائلی بنیادین هم چون آب، آلودگی ‌هوا و اقلیم خیلی مهم هستند زیرا همه این ها پارامترهایی طبیعی، انسانی، جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی هستند که اهمیت ویژه ‌ای در زندگی و کیفیت زندگی دارند و در عین حال، وقتی وارد مقوله فرهنگ زندگی می‌ شویم ناچار هسیتیم به این پارامترها توجه داشته باشیم.
سمت و سوی تحول مهم است و نمی‌ توان به آن بی ‌توجه بود
وزیر راه و شهرسازی در این زمینه با تاکید بر این که برای مدیریت به شیوه ای تک بعدی خودمان را تربیت کرده‌ ایم، یاد آور شد: در ایران برای آن که بتوانیم خودمان را مدیریت کنیم ، تک ‌بعدی تربیت می ‌کنیم. این که گفته شود، من وظیفه دارم این جاده را بکشم و این که چه پیامدهایی دارد، وظیفه من نیست و دیگران باید جواب بدهند، عمل به وظایف نیست بلکه باید همه جانبه موضوعات را در نظر گرفت. در باره بحثهای اجتماعی هم همینطور است و نمی ‌توانیم نسبت به پیامدهای اقداماتی که انجام می ‌دهیم بی تفاوت باشیم و حتما آثار خواهد داشت.
آخوندی در ادامه اظارات خود، به شهر تهران اشاره‌ای کرد و افزود: در تهران مناطق پرتراکم زیادی داریم و این تحول اگر با نوسازی به سمت پرتراکم‌ تر شدن برود، نتیجه ‌اش همان می ‌شود که تراکم در سالیان گذشته ده برابر بیش تر شد. در این موضوع نیز آیا می ‌توان به وضعیت کنونی عنوان تحول داد؟. بنابراین این که تحول به چه سمتی می‌ رود خیلی مهم است و نمی ‌توانیم به سمت و سوی آن بی‌ توجه باشیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: در همین زمینه باید نگاه مان به سمت تصویری بزرگ ‌تر باشد. اگر قرارست امید در جامعه ایجاد کنیم و بدنبال این باشیم که شدت خشونت کاسته گردد و سازگاری، صلح و همزیستی را افزایش دهیم باید به ریشه ‌ها توجه کنیم و حتما باید فهمی ‌از ریشه‌ ها ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: رفتن به سمت این موضوع، یعنی برهم زدن تعادل موجود، یعنی رفتن به این سمت که منافع گروه‌ های موجود جا ‌به ‌جا گردد. بهمین خاطر همزمان نمی‌ توان هم منافع باشد و هم تحول و امیدواری ایجاد کنیم.
وی مطرح کرد: وقتی به سمت اصلاح می ‌رویم حتما تعادل منافع گروه‌ های اجتماعی بهم خواهد خورد. ما بدنبال بهم خوردن این مسائل و موضوعات هستیم چون این منافع یک منافع ظالمانه است. این تعادل ممکن است تعادل ایجاد کرده باشد ولی تعادل در راستای توسعه و ارتقا کیفیت زندگی نیست و نمی ‌تواند حرکت و تحول ایجاد کند. این تعادلها دقیقا از نوع تعادل ‌های ضد پویایی، ضد توسعه و ضد حرکت هستند. بنظر من لرزاندن و تکاندن این تعادل اشکالی ندارد. بنابراین بدنبال این هستیم که چنین اتفاقی بیفتد و تسلیم این تعادل نادرستی که وجود دارد، نخواهیم شد.
وی با اشاره به این دو مقدمه با تاکید ویژه روی فهم مسائل اجتماعی و عدالت در استان ‌ها، یاد آور شد: با این دو مقدمه ای که به آن ها اشاره شد باید نگاه ویژه ‌ای روی فهم حرکت و قابلیت زندگی داشته باشیم و به این طریق یک درک و فهم درست از مسائل اجتماعی و عدالت در استان‌ ها بوجود آوریم. این نوع عدالت توزیعی که مارکسیست ‌ها دنبالش بودند و عملا در ایران هم طرفدارانی جدی داشت، نتیجه ‌اش رفتن به سمت پروژه مسکن مهر بود.
آخوندی با یادآوری این مطلب که در عدالت توزیعی فقط بدنبال توزیع بودند بدون این که پایداری، خلاقیت و صلاحیت در آن ایجاد گردد، بیان داشت: مفهوم عدالت به زعم تعریف امیرالمومنین (علیه السلام) اینست که هرچیز در جای خودش باشد. امیر‌المومنین هیچوقت دنبال عدالت توزیعی نبودند بلکه بدنبال عدالت به مفهوم پایداری سازگار با فطرت بودند که موضوعی مهم است، بود.
پویایی اقتصادی با توزیع رانت هم خوانی ندارد
آخوندی با اشاره به این که در این زمینه مجموعه وزارت راه بدنبال یک مدیریت تحول همراه با پویایی اقتصادی است، اظهار داشت: موضوعی که ما در این مورد بدنبال آن هستیم اینست که یک مدیریت تحول را همراه با پویایی اقتصادی ایجاد کنیم. پویایی اقتصادی دو عامل می ‌خواهد که مقابل یک عامل منفی که نباید داشته یک عامل مثبت لازم دارد. عامل منفی که نباید باشد توزیع رانت است. هرجا که رانت وجود دارد، تولید وجود ندارد و هر تلاشی کنید اتفاقی در تولید رخ نخواهد داد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: جایکه رانت توزیع می‌ شود و هرچه که می ‌خواهد باشد مثل مجوز، زمین، پول، یارانه و هرچیز دیگر بهیچ وجه تولید نداریم و غیرممکن است رانت و تولید را بتوان با هم جمع کرد و این آموزه ای است که بشر در چندین هزار سال یاد گرفته که این دو را نمی‌ توان جمع کرد.
آخوندی گفت: متاسفانه اکثر پیشنهادهایی که در مورد رفاه اجتماعی، کمک به مستعضفان و دیگر مسائل بزک شده انتهای کار به توزیع رانت ختم گردیده است. این ادعای من نیست و این یک دستاورد بشری است و بنابراین باید جلوی رانت را باید گرفت.
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: راه‌ حل در دستگاه خودمان این است که همه چیز در قالب و مبنای رقابت باشد. از حوزه رقابت و از حوزه آزادی اطلاعات نباید دور گردیم. رقابت جایی ایجاد می‌ شود که آزادی اطلاعات باشد و اینها همه به هم پیوسته و یک سیستم هستند.
آخوندی گفت: وقتی از عصر دسترسی آزاد اطلاعات صحبت می‌ کنیم، بدنبال کار خیر و شیک نیستیم چون اصلا بدون بحث آزادی دسترسی به اطلاعات رقابت وجود ندارد و اگر رقابت نباشد، توسعه ای وجود ندارد. ارتباط این فاکتورها با هم واضح است و اگر این مسایل را مبنا قرار دهیم، در کار خودمان در بحث حمل و نقل، بازآفرینی شهری، مسکن و اخیرا بحث مهندسی که در حال انجام آن هستیم، باید به این سمت برویم.
بدون رعایت اصل آزادی و رقابت، در ارایه خدمات مهندسی نمی‌ توان حرف از امید زد
وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد بر اصل آزادی دسترسی به اطلاعات در ایجاد رقابت به بحث تصمیم گرفته شده در مورد نظام مهندسی پرداخت و ادامه داد: تمام حرف اینست که در ارایه خدمات مهندسی اصل آزادی و رقابت است. سوالم اینست که آیا توزیع کار توسط یک سازمان متمرکز بین مهندسها رقابت ایجاد می ‌کند؟ معلوم است که هیچ رقابتی ایجاد نمی ‌کند و از آن هیچ چیز بیرون نمی ‌آید.
آخوندی ادامه داد: وقتی دنبال توزیع کار می روید ، در نهایت یک‌ سری کلونی‌ های حقیر تولید می‌ شود که از آن مهندسی، فناوری و هیچ چیز دیگری را شاهد نیستیم. در این حالت، سیستمی ‌ایجاد می گردد که در آن آزادی و حق انتخاب اصل نیست و مالک هیچ حقی در انتخاب مهندسانی که قاعدتا باید به او ارائه خدمات کنند وجود ندارد که در اینصورت نیز رشد مهندسی امکان پذیر نیست.
وی مطرح کرد: اگر می ‌خواهیم، مهندسی در ایران بدرخشد باید یک رقابت سالم در جامعه مهندسی اتفاق بیفتد. در اینصورت است که مهندسی به دانش روز و فناوری مجهز میگردد و هزاران کار بدنبال آن ایجاد خواهد شد.
آخوندی اظهار داشت: همگی شما دوستان مدیرکل مهندس هستید. بواقع، یک ساختمان بیست هزار متری را چند مهندس باید امضا کنند؟ هم ‌اکنون، یک لیست سی، چهل نفره ای وجود دارد که چهل ناظر را تعریف کرده است. آیا برای این ساختمان باید چهل نفر به نظارت بروند؟. در این باره، وقتی ما مهندسان می‌دانیم چنین موردی، بیش تر شبیه جوک است، آیا می ‌توانیم این جوک را به جامعه بفروشیم و از آن انتظار داشته باشیم که رشد پایدار مهندسی ایجاد گردد؟
آخوندی عنوان داشت: در حال حاضر، پروانه هایی داریم که درون آن صد امضاست و معلوم است که اینکار نیست و مشخص است از درون این مسائل خروجی مناسبی نخواهیم داشت.
عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: برای صحبت از امید در ابتدا باید توزیع ارایه خدمات مهندسی را اصلاح کرد. بنابراین کاری که ما انجام می ‌دهیم کار عجیب و غریبی نبوده و کار و حرف ساده ای است که اجماع جهانی روی آن وجود دارد.
وی تاکید کرد: ما مسلمان هستیم و در یک معامله اگر شما می‌ خواهید خرید انجام دهید باید خریدار، فروشنده و موضوع خرید مشخص بوده و همگی راضی باشند. در حال حاضر، ما سرویسی را می ‌فروشیم که موضوع، اجرا کننده، خریدار و فروشنده در آن مشخص نیست. واقعا به این شکل چطور می ‌توانیم اعلام کنیم روش ما بر مبنای عدالت اجتماعی است.
شیوه‌ نامه‌ های قبلی، مهندسی ایران را به خاک سیاه نشاند
وزیر راه و شهرسازی با تاکید در تعارض شیوه ‌نامه نظام مهندسی با بحث عدالت اجتماعی، بیان داشت: واقعا به این شکل کدام عدالت اجتماعی را شاهدیم. این بحثی نیست که تازه آغاز شده باشد و من قبل از این هم ده ها مقاله در این مورد نوشتم و اعلام کردم که این شیوه نامه موضوعی است که مهندسی ایران را به خاک سیاه نشانده و آنرا به زمین میزند چون هیچ خروجی ندارد.
آخوندی گفت: از این دستورالعمل و آیین نامه جز نابودی و عقبگرد شاهد چیزی دیگر، نخواهیم بود. بهمین خاطر کار شروع شده است و بدنبال انجام آئین نامه کنترل ساختمان هستیم. در این مسیر، با مقاومت‌ های زیادی روبرو شدیم که هم چنان ادامه دارد ولی خوشبختانه در دستور کار دولت، آئین نامه کنترل ساختمان تصویب خواهد شد و ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در سبک کار مهندسی، افزود: این موضوع داستان یک آئین نامه نیست بلکه موضوع یک سبک کار در مهندسی است که جامعه در مورد آن گفتگو خواهد کرد که چه بسا اگر این اتفاق رخ ندهد تغییری رخ نخواهد داد.
آخوندی ادامه داد: اصلاحات صورت گرفته، مقدمه اصلاحات اصلی است که برمبنای قانون در وزارتخانه آنرا پیش بردیم. بهمین خاطر بحث مطرح شده صددرصد قانونی است. موضوعی که این همه در مورد آن مقاومت است اگر مشکلی قانونی داشت تا به حال در دیوان عدالت اداری می ‌توانستند آنرا متوقف کنند. بنابراین حرف قانونی است و کسانیکه این حرفها را می ‌زنند حرف خلاف قانون می ‌زنند که اگر بود تا حالا متوقف گردیده بود. بنابراین من فکر می ‌کنم در حوزه مهندسی باید اینکار را انجام دهیم و پی آنرا خواهیم گرفت.
در اجرا و نظارت بر آئین‌ نامه جدید نظام ‌مهندسی با هیچ‌ کس تعارف نداریم
آخوندی با تأکید بر این که بر روی اجرای این قانون ابلاغ شده در حوزه مهندسی نظارت ویژه‌ای خواهند داشت، گفت: بدون شک قدم بعدی که در این مسیر پیش خواهیم رفت بحث نظارت بر اجرای عناوینی است که ابلاغ گردیده است. در وهله اول خواهش من از همه شما مدیران کل راه و شهرسازی استان ‌ها اینست که جزو نخستین عمل ‌کنندگان به این ابلاغیه ‌ها باشید.
این مقام مسئول در دولت دوازدهم عنوان داشت: در مرحله بعد بحث اصلی نظارت کامل بر اجرای کار است و در این مورد برای اجرای دستورالعمل‌ ها ضمانت‌ های اجرایی کامل وجود دارد. بهمین خاطر هرکس در مورد دستور وزارت خانه تخلفی داشته باشد اقدام به لغو پروانه خواهیم کرد. این اختیار قانونی وزارت خانه است و ماده بیست و سه آیین‌ نامه نظام ‌مهندسی به آن اشاره دارد. خاطر هیچ تعارفی نداریم و قطعاً ماده بیست و سه را عمل کرده و برای ما کارمند وزارتخانه یا هر بخش دیگری در مورد تخلف فرقی ندارد.
وی ادامه داد: با قاطعیت ماده بیست و سه را اعمال خواهیم کرد و شما همکاران هم هرکجا تخلفی صورت گرفت خیلی سریع آنرا گزارش دهید تا اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد. حرف تئوریک بودن نیست چون ما بدنبال این هستیم که یک اصلاح در حوزه مهندسی در ایران صورت بگیرد و بهمین خاطر بازهم روی مسئله نظارت از طرف آقایان مظاهری و رستمی ‌تأکید دارم.
آخوندی ادامه داد: اینکار باید صورت گرفته و با متخلفان برخورد گردد. هیچ تعارفی نداریم و بنظرم تمام نامه‌ نگاری‌ هایی که انجام گرفت هیچ‌ کدام مبنای قانونی نداشت. حمل بر صحت می‌ کنم و بنظرم این نامه‌ ها به‌ صورت بوروکراتیک اجراشده و هیچ برنامه از پیش تعیین ‌شده ‌ای نبوده است. بنابراین وقتی دوستان متوجه می ‌شوند موضوع از چه قرار است خودشان اقدام به اصلاح این خواهند کرد و در مسیر درست کردن آن پیش می‌ روند. این مسائل قطعا گرفتاری بخاطر مقاومت خواهد داشت ولی در نهایت بدون شک منجر به رستگاری می‌ شود.
پول ‌های رد و بدل شده در آئین‌ نامه قبلی مبنا و اصالت ندارد
وی با عنوان این که انجام آئین ‌نامه جدید نظام‌ مهندسی خلاقیت ایجاد خواهد کرد، گفت: البته این گرفتاری موقتی است و در این میان اما کم ‌پولی رد و بدل نمی‌ شود. ۵ درصد حق طراحی و نظارت، دریافت رقمی ‌برای صدور شناسنامه فنی و مبلغی برای مجریان که کلی پول در این میان رد و بدل می‌ شود. پولی که هیچ مبنایی نداشته و از بیخ و بن فاقد مبنا و اصالت است. به‌ هیچ ‌وجه زیر بار این بحث‌ ها نخواهم رفت و فکر می ‌کنم به ‌محض شروع اینکار خلاقیت در مهندسی ایجاد می‌ شود. مهندس کسی است که باید خلق ارزش‌ افزوده داشته باشد تا آن‌ وقت مالک باجان و دل سراغ او برود.
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: قدیم می ‌گفتند دفاتر و بنگاه ‌ها دو دفتری هستند که یکی حساب ‌و کتاب خودشان را می ‌نویسند و یکی را به ممیز مالیاتی می‌ دهند و مهندسی هم چنین شرایطی پیدا کرده است. مالک یک مهندس می ‌گیرد که برایش طراحی انجام دهد و یک پول هم بدهد به کسی که امضا می ‌کند. وقتی این دو را یکی کنیم قاعدتاً از آن خلاقیت، رشد مهندسی و بحث‌ های معماری خارج می‌ گردد. واقعاً نفری که امضا می ‌کند و می ‌رود چه نگرانی و چه زحمتی بابت معماری می کشد. اگر در این قصه یک سازمان فسادی شکل ‌گرفته باشد هرچقدر هم پرزور باشد جلوی آن می ‌ایستیم و هیچ باکی برای مبارزه و مواجه شدن با این سازمان‌ ها نداریم و برخورد خواهیم کرد.
هدف آئین ‌نامه جدید نظام‌ مهندسی احیای آن است نه نابودی
وزیر راه و شهرسازی با گسترده دانستن فضای فعالیت مهندسی و برنامه‌ های وزارت خانه برای احیای این امر گفت: بحث سازمان نظام‌ مهندسی بخش کوچکی از این مقوله است. فعالیت مهندسی کار بزرگی است و این اقدام صورت گرفته در مورد نظام‌ مهندسی برای احیای مهندسی بوده و برای از بین بردن آن نیست و قطعاً کار انجام‌ شده فعلی کار مهندسی را از بین برده است.
آخوندی ابراز کرد: مدام می‌ گویند که بنده با سازمان نظام‌ مهندسی مخالف هستم در صورتی‌ که اتفاقاً طرفدار نظام‌ مهندسی بود و اگر به مواد آن در قانون نگاه کنید در یکی از مواد آن هیچ‌ کدام از این کارها نیست. در این مدت بیست سال کل موضوع را از مرجع خودش خارج کردند و قرار نبود این اتفاقات بیفتد. قرار نبود جایی درست کنیم برای توزیع کار بین افرادی که در واقع قرار است هیچ ارزش ‌افزوده‌ ای نداشته باشند و فقط پول بگیرند. واقعاً مردم چه گناهی کرده ‌اند که باید چنین جرائمی‌ پرداخت کنند.
طرح بازآفرینی ایجاد کار برای مهندسان است
آخوندی با تأکید بر این که شیوه‌ نامه جدید برای مهندسان ایجاد کار خواهد کرد، افزود: بحث مثبت در کنار این بحث اصلاحی که بدنبال ایجاد آن هستیم این است که کل بحث بازآفرینی شهری کار برای مهندسان است. البته برای مهندسی که کار کند نه مهندسی که امضا می‌ کند. کاری که البته هرکس وارد آن می ‌شود باید خلق یک ارزش‌ افزوده داشته باشد. در این سیستم دیگر نقشه تیپ خاصیتی ندارد که هر مراجعه کننده ‌ای آمد یک امضا کنند و او را به سمت شهرداری بفرستند. دیگر هر ساختمان یک طراحی، محاسبات و معماری دارد و درواقع به این شیوه هم کار ایجاد می ‌کنیم و هم خلق ارزش ‌افزوده برای مالک و جامعه را بهمراه خواهد داشت که می ‌تواند از آن استفاده کند.
آخوندیب ادامه داد: پیشنهاد من به همه مدیران کل این است که نشستت های بسیار خوب و مثبت و گرمی ‌با نظام‌ مهندسی داشته باشند و در این نشستها طرح بازآفرینی شهری را برای آن ‌ها توضیح دهند تا متوجه شوند بدنبال ایجاد کار برای آن ‌ها هستید. بدنبال این هستیم که مهندسان، کار همراه با ارزش افزوده داشته باشند و در این مسیر دنبال دعوا و مناقشه نیستیم. حرف اینست که با امضا فروشی مخالفتی نداریم و با کار مهندسی صد در صد موافق هستیم و اگر دنبال بحث بازآفرینی شهری برویم هزاران کار مهندسی وجود خواهد داشت. دیگر هر ساختمانی یک کار مهندسی است و نقشه تیپ خاصیتی نداشته و همه نیاز به طراحی ویژه دارند.
وی ابراز کرد: در حوزه شهرسازی و هم حوزه معماری با متخلفان سرشاخ می ‌شویم و نه با نظام‌ مهندسی و پیشنهاد اینست که رابطه با نظام ‌مهندسی یک رابطه خوب بوده و نشست هایی را هم با آن‌ ها داشته باشیم. البته نه یک نشست بلکه چندین نشست که همراه با گفتگو و نشست ها، عمومی ‌صورت بگیرد چون تمام بحث اینست که بدنه مهندسی، ابزار کار بوده و بازوی اصلی وزارت راه و شهرسازی هستند. یک عده این وسط یک حائل میان وزارتخانه و مهندسان و هم چنین مالکان و بهره‌ برداران و مهندسان ایجاد کردند که ما می‌ خواهیم این حائل را برداریم و برای مهندسان بیش ترین کار را ایجاد کنیم. امیدوار هستم این نشست ها، تشکیل و صورت ‌جلسات را برای خود بنده بفرستید و در این میان مهم اصول است که درست انتخاب‌ شده و اگر اشتباهی در روش ‌های اجرایی وجود دارد یا پیشنهادی هم هست حتماً به ‌صورت مکتوب اعلام گردد تا مورد بررسی قرار بگیرد.
هیچ ‌کس جز دولت و دیوان عدالت حق نقض دستورالعمل‌ ها را ندارد
آخوندی با تأکید بر این که هیچ‌ کس ‌جز دولت و دیوان عدالت اداری حق نقض دستورالعمل‌ های ابلاغی وزارتخانه را ندارد، افزود: شاید در بعضی نقاط به شهرداری ‌ها دستور خلاف داده باشند و دستورالعمل‌ ها اجرا نگردد. با قاطعیت می ‌گویم که هیچ ‌کس چنین حقی ندارد و با توجه به قانونی بودن آن‌ ها به ‌جز دولت و دیوان عدالت اداری حق نقض آنرا هیچ‌ کس ندارد. نقض یک دستورالعمل کشوری به هر طریقی نمی‌ تواند بدون آثار حقوقی باشد. مهندسان هم که براساس ماده بیست و سه در صورت نقض دستورالعمل‌ ها در هر سطحی که باشند با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بحث دیگر بحث بازآفرینی شهری است که در این باره به بحث قابلیت زندگی بر می‌ گردیم. جان‌ مایه این طرح اینست که در بخش مسکن و شهرسازی همواره دولت سیاستگذار بوده و ساخت و ساز در اختیار بخش خصوصی بوده و دولت تنها بدنبال برنامه ریزی در این زمینه است. هیچ ‌وقت دولت مجری پروژه نبوده است و خود افراد و ذی‌ نفعان مجری بودند. این انحراف استراتژیک در دولت نهم رخ داد که دولت را درگیر ساخت مسکن کرد.
وی تصریح کرد: تا قبل از این، درگیری دولت در حوزه مسکن خانه‌ های سازمانی برای کارمندان خاص بود و ما به ‌جز خانه‌ های سازمانی درگیری دیگری نداشتیم تا این که دولت نهم آمد و این درگیر شدن دولت در ساخت خانه را بوجود آورد. این نخستین انحراف بود که صورت گرفت و هزینه خیلی زیادی بابت آن انجام شد. پروژه‌ ها عظیم و گسترده بود و چون پوشش ملی داشت دچار یک پیام مضاعف و دو گانه متضاد در جامعه شدیم. از یک‌ طرف همه پیام ‌ها به سمت بخش خصوصی می‌ رود و از یک ‌طرف گفته می‌ شود دولت درگیر بخش مسکن بشود. وقتی می‌ گویند رشد مسکن یعنی دولت چند تا خانه می ‌سازد و آیا دولت برنامه دارد؟

با اجرای شیوه نامه جدید مهندسی بدنبال احیای نظام مهندسی ساختمان هستیم

دولت سیاست ‌گذار بحث مسکن است نه سازنده مسکن
آخوندی با اعلام طرح دولت برای اصلاح این درگیری بوجود آمده، خاطر نشان کرد: اصل برنامه دولت اینست که دولت هیچ مسکنی نسازد و خود مردم سازنده باشند. این ابهام و سوء تفاهم در سطح ملی در هفت، هشت سال بوجود آمد که برنامه مسکن معادل ساخت مسکن از طرف دولت است حال این که تمام شعار ما اینست که یک سیاست‌ گذاری است و کسیکه خانه می ‌سازد مردم هستند و دولت اصلاً نباید وارد ساخت ‌و ساز گردد. جا انداختن این مسئله در مراکز مختلف ازجمله دستگاه ‌های نظارتی، رسانه ‌ها و افکار عمومی ‌بسیار سخت است. هر جا که می ‌رویم نخستین پرسش اینست که برنامه شما چیست و قرار است چند خانه بسازید و خیلی سریع وارد این پروژه می‌ شوند و فکر می‌ کنند وزارت خانه باید یک پروژه را ایجاد کند.
آخوندی تصریح کرد: پاشنه آشیل برنامه مسکن این است که دولت در این دام بیفتد که اگر این اتفاق رخ دهد دیگر نمی ‌توان از آن خارج شد. به محض این که مسکن ساختید، تمام زندگی دولت به مشکل دوران بهره برداری اختصاص پیدا کرده و هیچ رضایت مندی هم ایجاد نمی ‌کند. تحلیل‌ ها و مطالعات جامعه ‌شناسی زیادی صورت گرفت که بعد از سیل ‌ها و زلزله ‌ها در جاهایی که دولت وارد ساخت ‌و ساز شد، آخر کار سانحه دیده‌ها از آن چیزی که به آن ‌ها ارائه ‌شد ناراضی بودند. مصالح و وسایلی و امکاناتی ک در اختیارشان گذاشته ‌شده راضی‌ کننده نبود چون سلیقه شخصی در میان است. اگر دولت به ‌جای ۸۰ میلیون خودش تصمیم بگیرد همان‌ جا پاشنه آشیل را شکسته است.
در بازآفرینی ملی بدنبال برنامه محوری هستیم نه پروژه محوری
عضو کابینه دولت دوازدهم با عنوان این که در طرح بازآفرینی ملی برنامه محور بودن اهمیت ویژه ‌ای دارد، خاطر نشان کرد: در بحث بازآفرینی ملی، سیاست اینست که به سمت پروژه محوری نرویم و کار سمت برنامه محوری باشد تا پروژه‌ ها را مردم اجرا کنند. سیاستمان اینست که به ‌اندازه کافی مشوق باشد تا مردم درگیر ساخت‌ و ساز گردند و حداکثر درگیری ما در چند پروژه الگو باشد که با مشارکت بخش خصوصی انجام بگیرد. این حرف کلی است ولی صحبت جزئی اینست که هر محله‌ ای که انتخاب می‌ کنیم ارتقای کیفیت زندگی آن محله موضوع اصلی است. یک بخش به زیرساخت مثل برق، آب و گاز و شبکه‌ های آن ‌ها بر می‌ گردد و بخش دیگر روبناها مانند مدرسه، مسجد، درمانگاه و… است.
آخوندی تاکید کرد: بخش دیگری هم عوامل فیزیکی است ولی عوامل ذهنی هم در ارتقای کیفیت زندگی مثل معماری، فضاهای عمومی، بحث تعامل مردم که در آخر در زندگی از این محله لذت می‌ برند هم دخیل هستند و علت این که بحث محله محوری را مطرح می ‌کنیم همین بحث شاخص ‌های فیزیکی و عینی و هم شاخص ‌های ذهنی است.
وی اظهار داشت: عمده کاری که ما می ‌توانیم انجام بدهیم ارائه نمونه‌ های موفق است. این نمونه ‌ها فقط در کار عمومی ‌نبوده و در بخش خصوصی هم وجود دارد. یک کاری که مدیران کل راه و شهرسازی با نظام ‌مهندسی در استان ‌ها می ‌توانند داشته باشد معرفی یک نمونه خوب معماری و مهندس آن در استان است و این که آنرا مورد تحلیل قرار دهند. برای گیرا شدن نشست ها باید به سمتی برویم که تمامی ‌ارکان استان مثل استاندار، اعضای شورای شهر در کنار یک دیگر در نشست ها حضور داشته باشند و به سمتی برویم که نمونه‌ های موفق در اجتماع بصورت گسترده معرفی گردند.
راه و شهرسازی‌ های استان‌ ها دبیرخانه و دفتر فنی توسعه استان ‌ها باشند
آخوندی با تأکید بر روی عامل ذهنی در کنار عامل عینی در بحث بازآفرینی شهری بیان داشت: به‌ جز عامل عینی در اقدامات صورت گرفته باید به عامل ذهنی هم توجه گردد. بخش اعظم مباحث در بحث بازآفرینی مسائل ذهنی است چون به ‌طور مستقیم وارد سبک زندگی مردم می ‌شویم. در همین باره معتقد هستم باید شبکه ‌ای برای به نمایش گذاشتن اقدامات صورت گرفته در استان ‌ها فعال گردد تا نمونه‌ های موفق در همه ابعاد به نمایش گذاشته و در معرض دید مردم قرار بگیرد. هر استانی که این مسئله را شروع کند قطعاً مورد حمایت بنده و وزارت خانه قرار دارد و در صورت استقبال از آن در سطح ملی بهره ‌برداری خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: نکته دیگر در باره این بحث، تصویری است که مدیران کل از راه و شهرسازی استان خودشان دارند. بنظر من باید پروژه‌ ها را در صورتی‌ که مربوط به راهداری استان است به خود راهداری داد و ادارات کل در حکم یک دبیرخانه توسعه استان باشند چون هیچ اداره کلی هم چون شما نمی ‌تواند در بخش توسعه کار کند. شما نگاه کنید برق را اداره برق و آب را هم اداره آب وصل می ‌کند ولی این اداره کل راه و شهرسازی است که به علت شبکه حمل ‌و نقل می ‌تواند راجع به ‌کل استان فکر کند. به ‌جز این ادارات کل می‌ توانند دفاتر فنی استان باشند که می ‌توانند با یک ایده منسجم نسبت به توسعه استان اقدام کنند. هم اکنون تمام شهرهای ما طرح جامع داشته و حتی در برخی مراکز هم طرح دوم و سوم هم دارند. شرایط دیگر مثل پنجاه سال گذشته نبوده و این جاست که ادارات کل می ‌توانند به ‌عنوان دفتر فنی استان مسائل را حل کنند. از سال پنجاه و دو تا به حال با گذشت چهل و هفت سال در جا زده ‌ایم و اینست که می ‌گویم ادارات کل ما باید تبدیل به دفتر فنی توسعه شهرها گردند و در نشست های بعدی مفصل در این مورد صحبت خواهد شد.
منبع :فصل اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ فروردین ۹۷
835 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0