اما و اگرهای وعده وزیر راه و شهرسازی برای اصلاحات در نظام‌ مهندسی وعده وزیر راه و شهرسازی

اما و اگرهای وعده وزیر راه و شهرسازی برای اصلاحات در نظام‌ مهندسی

 اگر سال جدید از طرف مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است، از قرار معلوم آخوندی نیز دریک مقیاس کوچک تر، تلویحا سال جاری برای وزارت خانه متبوعش در حوزه مسکن و شهرسازی را سال اصلاحات در نظام‌ مهندسی نام گذاری کرده است .

کد خبر: 970120002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷ - ۸:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، اگر سال جدید از طرف مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است، از قرار معلوم آخوندی نیز دریک مقیاس کوچک تر، تلویحا سال جاری برای وزارت خانه متبوعش در حوزه مسکن و شهرسازی را سال اصلاحات در نظام‌ مهندسی نام گذاری کرده است .

اما و اگرهای وعده وزیر راه و شهرسازی برای اصلاحات در نظام‌ مهندسی

اما و اگرهای وعده وزیر راه و شهرسازی برای اصلاحات در نظام‌ مهندسی

اما و اگرهای وعده وزیر راه و شهرسازی برای اصلاحات  در نظام‌ مهندسی

آخوندی که سال پیش توانست خطر استیضاح را به ‌سلامت از سر گذراند، سال جاری را با نام سال اصلاح نظام‌ مهندسی ساختمان نام گذاری کرده است.
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سال نود و هفت با انتشار یادداشتی تحت عنوان “مهندسی و بازمهندسی آن” از قصد وزارت راه برای ایجاد اصلاحات در نظام ‌مهندسی رونمایی کرد.
در این یادداشت که با یک مقدمه افلاطونی آغاز شده است آخوندی در ابتدا شمایی از بازارخدمات مهندسی را تبیین کرده و با بیان کلماتی همچون نحیف، ناساز و فاسد به توصیف کلی از این بازار پرداخته است.
وی در اواسط این یادداشت سپس به سراغ موضوع خلط مبحث نظارت و بازرسی رفته است و با نقبی به بخش‌ هایی از قانون نظام‌ مهندسی به علل و ریشه ‌یابی این مساله پرداخته است.
ولی آخوندی، تمام این مقدمات را تبیین کرده است تا درنهایت پیام اصلی خود را به جامعه مهندسی برساند و آن هم این که امسال، سال اصلاح سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان است، تصمیمی که البته از چند سال پیش مقدمات آن فراهم شده و عباس آخوندی با سخنرانی‌ های مکرر و زمینه‌ سازی‌ های گسترده از مجاری مختلف، درنهایت در سال گذشته با صدور دو ابلاغیه وارد فاز اجرایی آن شد، هرچند که البته به علت مقاومت رئیس شورای مرکزی و برخی از نظام‌ مهندسی استان‌ ها این ابلاغیه‌ ها جنبه اجرایی سراسری پیدا نکرد و درنهایت با کش‌ و قوس‌ های فراوانی اجرای آن تحت ‌الشعاع تعطیلات نورزی قرار گرفت و در سال جاری نیز در سطحی بالاتر، وزیر كشور با ارسال ۲ نامه به عباس آخوندی خواستار تعلیق اجرای ابلاغیه‌ های وی تا زمان رفع مغایرت‌ های قانونی آن شد و البته وزیر راه فورا مكاتبات رحمانی فضلی را با محوریت این كه وزیر کشور نمی ‌تواند دستور وزیر دیگری را متوقف كند پاسخ داد و این داستان كماكان ادامه دارد.
ولی با همه این احوال با شروع سال جدید، آخوندی تاکید کرده است که امسال سال اصلاحات در نظام‌ مهندسی است، ذکر این نکته الزامی می ‌نماید طی سال‌ های اخیر اگرچه وزارت راه و شهرسازی سعی کرد که اصلاحات خود را با اقناع و تشریک مساعی جامعه مهندسی پیش ببرد ولی در عمل شاهد آن بودیم که نقاط اختلاف جامعه مهندسی و وزارت راه بر سر این جریان اصلاحی مرتفع نشد و بخشی از بدنه جامعه مهندسی کماکان از تصمیمات وزارت خانه راه و شهرسازی ناخرسند هستند ولی در مقابل واکنش وزارت راه به مخالفان همان پاسخ‌ های پیشین است.
در این بین یادآور می ‌شود علی ‌رغم تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اصلاح سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان در سال جاری، ولی نباید این نکته را از یاد برد که از یك سو اصلاح و رشد صنعت ساختمان به بهای تضعیف سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان چون سبب ناكارآمد سازی كاركرد اجتماعی و مدنی این تشكل بزرگ متخصصان خواهد شد خط مشیی است که به لحاظ کارکردی دارای ابهام است و از طرف دیگر اصلاح و تقویت سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان به بهای ناكارآمدی نظام كنترل ساختمان نیز ممکن است درعمل سبب لطمه جدی به صنعت ساختمان و تداوم اتلاف مصالح و نیروی كار و كاهش بازده سرمایه عظیم این بخش گردد.
با این اوصاف بنظر می‌ رسد که در این برهه زمانی به ‌موازات اصلاحات ارائه برنامه‌ هایی داری امتیاز مدیریتی و ملی كه بتوانند همزمان با اصلاح رژیم ساخت‌ و ساز در كشور پتانسیل‌ های موجود در سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان را به حداكثر رسانده و فعالیت ببخشند و اثر آن را در جهت توسعه جامعه مدنی نیز تقویت كند امری ضروری است چرا که ماحصل آن تقویت صنعت ساختمان است، ولی سوالی که در این بین وجود دارد اینست که آیا دستیابی به چنین هدفی تنها از طریق ابلاغیه‌ های دولتی میسر است یا علاوه بر آن نیازمند گفت‌ و گوهای بین بخشی و فرابخشی نیز می‌ باشد؟

اما و اگرهای وعده وزیر راه و شهرسازی برای اصلاحات در نظام‌ مهندسی

بنظر می‌ رسد که پاسخ این پرسش کاملا شفاف است و تجربه ابلاغیه‌های وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته نشان داد که ابلاغیه‌ های دولتی یکسویه به‌ تنهایی نمی‌ تواند اهداف موردنظر را تحقق بخشد همان ‌طور که مقاومت‌ های پیش بینی نشده نیز سبب می ‌شود که مسیر رسیدن به اصلاحات با کندی پیش برود، كه مصادیق بارز این ادعا مقاومت رئیس شورای مركزی نظام‌مهندسی كشور و هم چنین وزیر كشور در برابر ابلاغیه‌های وزیر راه بود. با این اوصاف بنظر میرسد در مسیر توفیق اصلاحات مدنظر نباید از تعاملات فرابخشی غفلت ورزید و ضرورت هم فکری و هماهنگی جهت نیل به گفتمان مشترک می‌ تواند راهگشا باشد

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ فروردین ۹۷
998 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0