اما و اگرهای احداث هشت هزار مسکن ارزان قیمت  ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

اما و اگرهای احداث هشت هزار مسکن ارزان قیمت 

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی بیان کرد: سودهایی که به تسهیلات بانکی ارزان قیمت مسکن تعلق می ‌گیرد باید 2 درصدی باشد تا متقاضی بتواند با یک پرداخت ده درصدی صاحب خانه گردند و بجای این که بیایند و اجاره بهاء پرداخت کند اقساط منزل شخصیش را پرداخت کند.

کد خبر: 190925001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ مهر ۹۸ - ۳:۴۸ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی بیان کرد: سودهایی که به تسهیلات بانکی ارزان قیمت مسکن تعلق می ‌گیرد باید ۲ درصدی باشد تا متقاضی بتواند با یک پرداخت ده درصدی صاحب خانه گردند و بجای این که بیایند و اجاره بهاء پرداخت کند اقساط منزل شخصیش را پرداخت کند.

اما و اگرهای احداث هشت هزار مسکن ارزان قیمت 

اما و اگرهای احداث هشت هزار مسکن ارزان قیمت

جانمایی بلوار توس و رسالت و مناطق گل‌شهر و پنج تن برای احداث مسکن ارزان مشهد/زمین رایگان و وام کم بهره شرط فروش واحدهای دولتی

مسکن ارزان قیمت

بعد از شکست طرح مسکن مهر و عدم استقبال از آن سال جاری، دولت در برای ایجاد رونق ساخت و ساز در تدارک است که با احداث چهارصد هزار مسکن ارزان قیمت در کشور که هشت هزار واحد آن سهم خراسان رضوی است و قرار است با این تعداد مشکلات مسکن مردم حل گردد. اما این که با وجود تورم آیا این طرح اجرایی است؟ این که چه کسانی قادر خواهند بود از این واحدها استفاده کنند؟ آیا با وجود سود بالای بیست درصد بانک‌ ها مردم توان استفاده از تسهیلات بانک‌ها را دارند؟ و پرسش های دیگر که در گفتگو با ۲ نفر از دست اندکاران حوزه ساخت و ساز جویا شده‌ایم.

مشکل فنی در خراسان نداریم

در همین مورد، حسین شرکاء، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در تعریف مسکن ارزان قیمت، اظهار داشت: مسکن ارزان قیمت مسکنی است که از حمایت دولت برخوردار باشد و ما در حال حاضر مسکن ارزان قیمت نخواهیم داشت مگر این که از حمایت دولت و موسسات اقتصادی وابسته به دولت برای استفاده از تسهیلات بانکی برخوردار گردد.

شرکا گفت: همان‌طور که می ‌دانید طرح مسکن مهر در سال‌های گذشته دقیقا به علت این که زیر ساخت ‌ها فراهم نبود نتوانست موفق باشد و از آنجایی که به تعداد ازدواج در هر سال که با توجه به تخمین اداره آمار بین هشتصد هزار تا یک میلیون نفر است نیاز مسکن ما بر این اساس به تعداد ازدواج‌هایی است که صورت می‌ گیرد اما متاسفانه این خلاء عرضه و تقاضا هنوز پر نشده است. این خلاء حمایت مالی دولت از سمت بانک‌ها بعنوان وام برای خریدار هنوز پر نشده است. اگر دولت هزینه زمین را از خریدار اخذ نکرد، انبوه ساز ساخت و وام چشم‌گیری هم با توجه به میزان درامد خریدار در اختیارش قرار داده شد میشود به اجرایی شدن این طرح امیدوار بود در غیر اینصورت به هیچ عنوان این طرح اجرایی نخواهد شد. البته این اتفاق در همه دنیا می ‌افتد و کسی پیشاپیش پولی از خریدار دریافت نمی ‌کند و در واقع این بانک‌ها هستند که پشت قضیه قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که سودی که به این تسهیلات تعلق می ‌گیرد باید چند درصد باشد تا اقساط از میزان دستمزد خریدار بالاتر نباشد، بیان کرد: سودهایی که به این‌گونه تسهیلات تعلق می ‌گیرد باید ۲ درصدی باشد تا متقاضیان بتواند با یک پرداخت ده درصدی صاحب خانه شوند و بجای این که بیایند و اجاره بهاء پرداخت کند اقساط منزل شخصیش را پرداخت کند. مشکل ما الان تعداد مسکن نیست ما در مشهد هم ظرفیت این حجم ساخت و ساز را داریم و هم بستر مناسب برای این کار فراهم است اما اصل نتیجه است. فرض کنید الان این هشت هزار مسکن احداث گردید، چه کسی می‌خواهد آن‌ ها را خریداری کند. میدانید این که در شهرهای جدید متاسفانه از این طرح‌ها چندان استقبالی نشد چه بود؟ چون در همه جای دنیا برای ایجاد یک شهر جدید اول باید بسترهای لازم فراهم گردد و دسترسی ‌های مردم به همه نیازهایشان تدارک دیده شود بعد مبادرت به احداث مسکن بکنند در حالی‌که مثلا در همین گل‌بهار این اتفاق نیفتاده است. مترویی که الان در حال ساخت است باید خیلی قبل تر از ساخت شهر راه اندازی می‌شد. اگر در شهری مثل گلبهار اول مترو راه اندازی می‌شد مطمئنا حمایت بیش تری از مسکن‌ های احداث شده در این شهر انجام می‌گرفت.

وی در مورد توان فنی ساخت هم گفت: ما هیچ مشکل فنی برای ساخت این مسکن ‌ها در خراسان نداریم حتی میتوانیم برای احداث این خانه ها از فناوری‌ های نوین هم استفاده می‌ کنیم فقط باید کار به شکلی اجرایی گردد که نتیجه به نفع مردم تمام گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در مورد مناطق ساخت و ساز این مسکنها، تصریح کرد: این خانه ها قرار است در بافت ‌های فرسوده شهر مثل گل‌شهر، پنج‌تن، شهرک شهید رجایی  احداث گردد.

وی افزود: وقتی می‌گوییم مسکن ارزان قیمت به این معنا نیست بخواهیم کیفت را فدای کمیت کنیم. رعایت مقررات ملی جنس گران نمی ‌خواهد نهایت مصالح با کیفت می ‌خواهد مثلا سیمان، آهن، میلگرد خوب و …آن لاکچری شدن مثل در و پنجره فلان مربوط به آن جزء خدماتی است که داده می‌ شود. همان‌طور که گفتم میشود در احداث و ساز این خانه ها از فناوری ‌های نوین پیش ساخته استفاده گردد و خیلی سریع بسازند و حتی در مقابل زمین لرزه هم مقاوم سازی کنند این است که می‌گوییم مسکن ارزان قیمت ربطی به ارزان سازی ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی گفت: مطمئنا بالا رفتن تورم و گرانی مصالح ساختمان در ساخت این‌گونه مسکن‌ ها بی تاثیر نیست اما اگر هدف این است که مسکن اقشار نیازمند را تامین کنند باید به افراد در بحث هزینه ‌ها کمک گردد مثل دادن زمین رایگان به افراد، سود بانکی پایین و حمایت‌ های طویل المدت با سود کم که باید برای احداث این خانه ها اجرایی گردد که اگر همه این‌ ها در کنار هم جمع نشود من در همین جا صراحتا اعلام میکنم که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

یارانه تسهیلات به همه متقاضیان داده نمیشود

نعمت الله ظریف، دبیر انجمن انبوه سازان استان خراسان رضوی نیز در تعریف مسکن ارزان قیمت، عنوان داشت: مسکن ارزان قیمت در وضعیت کنونی کشور یعنی مسکنی که قیمت زمین در هزینه ساخت و ساز محاسبه نگردد. البته دولت می‌ تواند سیاستهایی را در این راستا بکار ببرد که این اتفاق بیفتد. چون زمین دست دولت است. ما الان در بحث تسهیلات مسکن فقط حداکثر حدود سی درصد تسهیلات را برای خانه دار شدن به یک خانواده ایرانی میدهیم.

اما و اگرهای احداث هشت هزار مسکن ارزان قیمت 

وی در مورد چگونگی اجرایی شدن مسکن ‌های ارزان قیمت با توجه به تورم موجود در بازار بیان کرد: مسکن مناسب قیمت که از قضا و البته ناچارا با توجه به قیمت روز محاسبه می گردد، شدنی نیست مگر این که دولت زمین رایگان در اختیار سازنده‌ها قرار دهد. چون مثلا اگر در حال حاضر مسکنی تمام شده‌اش متری پنج میلیون تومان باشد در عرضه قیمت باید به متری دو میلیون تومان برسد که این هم شدنی است مگر با چیزی که گفتم. اگر دولت بتواند چند عامل شامل حذف قیمت زمین، دادن تسهیلات بانکی تا جایی که حداقل به هفتاد درصد از قیمت تمام شده تسهیلات بدهد که اگر بتواند این‌ موارد را با یک‌دیگر پیش ببرد بله احداث اینگونه مسکن‌ ها شدنی است.

وی تصریح کرد: الان متوسط درآمد یک کارمند دولت سه میلیون تومان است تصور کنید اگر هر متر مربع مسکن در مثلا منطقه الهیه برای یک آپارتمان هشتاد متری دوخوابه پنج میلیون تومان باشد قیمت این واحد آپارتمان چهارصد میلیون تومان است و با این محاسبات یک کارمند دولت سالی چهل میلیون تومان درامد دارد که فرض کنید اگر هیچ خرج درطول یک سال نداشته باشد و بخواهد همه حقوقش را پس انداز کند حداقل ده سال طول میکشد تا بتواند این مبلغ را پس انداز کند تا بتواند برای خرید خانه اقدام کند. و تازه از این‌ها که بگذریم این تسهیلات فقط به خانوارهایی پرداخت می گردد که  صندوق پس انداز یکم داشته باشند در غیر اینصورت همان مبلغ شانزده میلیون تومان هم داده نمیشود. که بنظرم همین مقدار هم کفاف خرید مسکن را نمیدهد.

دبیر انجمن انبوه سازان استان خراسان رضوی، در پاسخ به این پرسش که آیا خراسان رضوی توانایی فنی احداث این تعداد مسکن را دارد و این که آیا استاندارهای لازم در احداث این مسکنها رعایت می گردد، بیان کرد: بله آمار نشان میدهد برای این که به یک عرضه و تقاضای یکسانی برسیم به حدود هفتاد هزار واحد در سال نیاز داریم که میتواند در بخشهای فرسوده، اطراف مشهد مثل مناطقی چون رسالت، توس و یا شهرهای جدید مثل بینالود، مهرگان و گلبهار احداث گردد. در مورد بخش دوم پرسشتان هم باید بگویم که نخیر مطمئنا اجازه نخواهیم داد که کمیت فدای کیفیت گردد.

منبع: قدس آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ مهر ۹۸
539 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0