برگزاری جلسه کمیته مدل سازی اطلاعات ساختمان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

برگزاری جلسه کمیته مدل سازی اطلاعات ساختمان

جلسه کمیته مدل سازی اطلاعات ساختمان با حضور محمد طاهری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.

کد خبر: 190930004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ مهر ۹۸ - ۶:۰۵ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران،جلسه کمیته مدل سازی اطلاعات ساختمان با حضور محمد طاهری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.

برگزاری جلسه کمیته مدل سازی اطلاعات ساختمان

برگزاری جلسه کمیته مدل سازی اطلاعات ساختمان

جلسه کمیته مدل سازی اطلاعات  ساختمان برگزار گردید

در اين جلسه طاهری گفت: هدف ما از تشکیل این نشست آن است که بتوانیم کیفیت ساخت و ساز و هم‌چنین آموزش در این حوزه را ارتقا دهیم.

رییس سازمان استان با عنوان این که آموزش و ارائه تکالیف در این حوزه زمینه ساز افزایش کیفیت ساخت و ساز می‌ شود، تصریح کرد: مدل سازی اطلاعات پایه ساختمان دارای ۵ بعد است که زمینه ساز افزایش اطلاعات پایه‌ای و شناسنامه‌ای ساختمان می ‌شود.

وی تصریح کرد: این مدل سازی علاوه بر آن که اطلاعات کل ساختمان را می‌ دهد زمینه ساز اجرای ۲ برنامه مهم ساختمانی از جمله تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و مبحث بیست و دوم قانون مقررات ملی ساختمان می‌ شود.

وی گفت: مدل سازی این اطلاعات دارای نگاه ۵ بعدی است که از زمان آغاز یک ساختمان تا پایان عمر آن را بررسی می ‌کند و ما می ‌توانیم با استفاده از این مدل سازی زمینه ساز کیفیت ساخت و ساز‌ها هم شویم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان همه اطلاعات یک واحد مسکونی را بصورت کامل در اختیار بهره برداران قرار می ‌دهد، ولی متاسفانه بعد از گذشت چندین سال نتوانسته‌ایم به این شناسنامه دست یابیم.

وی به مغفول ماندن مبحث بیست و دوم قانون مقررات ملی ساختمان هم اشاره کرد و افرود: این مبحث مربوط به تعمیر و نگهداری ساختمان است که متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم به این حوزه دست یابیم و این یکی از اصلی ‌ترین وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

در ادامه بیژن خطیبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هم عنوان کرد: ما بخش جامع نظام مهندسی کشور هستیم و یکی از اصلی‌ ترین وظایف ما گرداوری مقررات ملی ساختمان است بنابراین باید همه دستگاه‌ ها و حوزه ‌ها بصورت جزیره‌ای برنامه ‌های خود را در زمینه افزایش کیفیت ساخت و ساز از طریق مدل سازی ارائه دهند تا شاید شاهد افزایش کیفیت در این بخش شویم.

در ادامه این برنامه نماینده وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که از سال نود و ‌چهار استارت کار مدل سازی اطلاعات ساختمان زده شد، افزود: این شروع منجر به تهیه کتابچه‌ای در بخش گرداوری و مقررات ملی ساختمان شد این در حالی است که باید تا افق ۱۴۰۴ بر روی مدل سازی اطلاعات ساختمان کار شود.

برگزاری جلسه کمیته مدل سازی اطلاعات ساختمان

وی گفت: در سال نود و شش، نخستین کنفرانس مدل سازی اطلاعات ساختمان برگزار گردید و در سال نود و هفت، عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی دستور تهیه کامل مدل سازی اطلاعات ساختمان را داد که آن دستور منجر به تصویب مصوبه‌ای در این بخش شد.

در ادامه راهب نماینده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: در اجرای مدل سازی اطلاعات ساختمان چندین نگرانی و چالش وجود دارد که باید بتوانیم با بررسی دقیق ‌تر، این چالش ‌ها را از بین ببریم.

راهب ادامه داد: در این حوزه چند حلقه گمشده وجود دارد که باید با همکاری همه حوزه ‌ها و دستگاه ‌ها بتوانیم آن‌ ها را تکمیل کنیم.

کنفرانس مدل سازی اطلاعات با حضور فرج الله رجبی، ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی کشور و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی سازمان برنامه و بودجه، استانداری تهران، شورای شهر تهران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اعضای هیئت عامل در ساختمان سازمان نظام مهندسی استان تهران برگزار گردید.

منبع: سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ مهر ۹۸
471 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0