مدیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه

رئیس نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه :تعداد مهندسین ساختمان کشور طی ۶ سال اخیر ۴ برابر شده است

مدیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به تعداد بالای مهندسین ساختمان کشور , بیان کرد : طی شش سال اخیر تعداد مهندس‌های ساختمان کشور‌ایران چهار برابر شده‌است .

کد خبر: 8775 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۵ اسفند ۹۵ - ۱:۵۸ ب.ظ

 

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،مدیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به تعداد بالای مهندسین ساختمان کشور , بیان کرد : طی شش سال اخیر تعداد مهندس‌های ساختمان کشور‌ایران چهار برابر شده‌است .تعداد مهندسین ساختمان کشور طی ۶ سال اخیر ۴ برابر

تعداد مهندسین ساختمان کشور طی 6 سال اخیر 4 برابر

تعداد مهندسین ساختمان کشور طی ۶ سال اخیر ۴ برابر

علی اصغر همتی به مناسبت روز مهندس ( پنجم اسفند )  با اشاره به تاریخچه تاسیس نظام مهندسی کرمانشاه , بیان کرد : این تشکل از سال ۶۸ یا ۶۹ و قبل از این که نظام مهندسی قانون تصویب شده داشته باشد کار خویش را آغاز کرد تا کانونی برای مهندسان شهر باشد و برنامه و نظمی به ساخت و سازهای شهر بدهد .

او ادامه داد : فعالیت این تشکل تا سال ۷۴ که قانون نظام مهندسی ساختمان ثبت شد به همین صورت ادامه داشت و بعد از آن با همیاری مسکن و شهرسازی برای آن آیین‌نامه وشیوه‌نامه تهیه شد تا در نهایت ساخت و ساز شهری در کرمانشاه با نظم بیشتری انجام شود .

۱۲ هزار نفر عضو نظام مهندسی کرمانشاه می باشند

مدیریت نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تعداد کنونی اعضای این تشکل را ۱۲ هزار نفر اعلام‌کرد که در هفت تیم مهندسی عمران , معماری , برق , مکانیک , نقشه‌برداری , ترافیک و شهرسازی که مرتبط با ساخت و ساز است , فعالیت دارند .

به گفته همتی , مهندسین عمران با بیش تر از پنج هزار نفر بیشترین اعضا را به خویش اختصاص می دهند و بعداز آن مهندسین برق با ۲۸۰۰ نفر , مهندسین معماری با ۲۳۰۰ نفر , مهندسین مکانیک با ۱۲۸۰ نفر , مهندسین نقشه‌برداری با ۱۵۲ نفر , مهندسین شهرسازی با ۹۶ نفر و مهندسین ترافیک با هشت نفر عضو این تشکل می باشند .

او متذکر شد : از این تعداد ۵۳۰۰ نفر دارنده پروانه میباشند و می توانند کار نمایند و ۶۶۰۰ نفر هم هنوز پروانه نگرفته و وارد فن نشده‌اند , ولی عضو نظام مهندسی می‌باشند .

مدیریت نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تصریح کرد : به علاوه ۳۳۰ شرکت مجری حقوقی و ۲۲ نفر مجری حقیقی و واقعی هم در ساخت و ساز ساختمان با ما کار می‌نمایند .

همتی در خصوص شیوه کار به چنگ آوردن اعضا هم اعلام‌کرد : ۶۶۰۰ نفری که هنوز پروانه ندارند قابلیت کار کردن ندارند , برای مابقی هم بستگی به تعداد ساخت و سازی که وجود داشته باشد کار موجود است و طبیعتا اکنون که ساخت و سازها کم شده برای بخش اعظمی از آن‌ها نیز کار نیست .

 

او با اشاره به سطح‌بندی مهندسین در سه بخش شالوده یک , دو و سه در دو بخش طراحی و بررسی , اعلام‌کرد : مهندسین پایه یک میتوانند تمامی دسته ساخت و سازی را پباده سازی نمایند و انجام دهند , البته برای مهندسین پایه دو و سه محدودیت‌هایی هست و منجر می شود گهگاه کار برای انها وجود نداشته باشد .

 

مدیریت نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه معتقد است , کسانی که عضو نظام مهندسی ساختمان میباشند تحت عنوان شغل عضو این تشکل نشده‌اند , بلکه بسیاری از آنان در خیلی از شغل ها مدنی در حالا کار میباشند .

 

همتی متذکر شد : ولی چنانچه بخواهیم در خصوص بیشترین بیکاران در هفت تیم مهندسی صحبت کنیم , مهندسین عمران چون بیشترین تعداد را دارا‌هستند با تعداد بیشتر بیکاران هم روبرو هستند .

 

او تاکید کرد : اشخاص سه سال بعداز این‌که لیسانس خویش را بگیرند و عضو نظام مهندسی شوند , می توانند پروانه بگیرند .

تعداد مهندس‌های ساختمان کشور چهار برابر شده‌است

مدیر نظام مهندسی سپس به عدم هماهنگی عرضه و تقاضا در فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی ساختمان در کشور اشاره نمود و ادامه داد : متاسفانه رابطه قابل قبولی بین صنعت ساخت و ساز و فارغ‌التحصیلان فن مهندسی نیست و فارغ از اعتنا به تقاضایی که بازار دارد , شاهد سیل عظیم فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی ساختمان هستیم .

همتی معتقد است , تعداد مهندسین کشور طی شش سال اخیر نسبتاً چهار برابر شده‌است , به گونه‌ای که از حدود ۱۲۰ هزار مهندس در سال‌های ۸۹ و ۹۰ اکنون به حدود ۵۰۰ هزار مهندس ساختمان در مرزو بوم رسیده است .

او اعلام کرد : در استان کرمانشاه هم در هر سال دو بار آزمون ورود به حرفه برگزار میکنیم که هر بار نسبتاً ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر وارد رشته مهندسی ساختمان می گردند .

به گفته مدیریت نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه , چون برای این اشخاص بازار کار نیست , مبتلا آسیب و سرخوردگی میگردند .

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تمام کیفیت ساختمان‌ها وابسته به مهندسین نیست، تاکید کرد: کیفیت مصالح، تجربه و دانش کارگر، شیوه کار کارگران و البته نظارت مهندس بر روی همه این موارد، در کیفیت ساختمان موثر است.

 

همتی افزود: در گذشته هر فردی برای خود بساز و بفروش بود، اما اکنون مجریان پای کار آمده اند که توسط راه و شهرسازی ارزیابی می‌شوند و از طبقه و متراژ خاصی به بالا، کار ساخت و ساز باید به آنها سپرده شود.

منبع: ایسنا

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۵
1236 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0