پل‌دختر ۷ ماه بعد از سیل گلایه سیل‌زدگان

پل‌دختر ۷ ماه بعد از سیل

کمبود تسهیلات پرداختی، دریافت هزینه‌های بالا از طرف نظام مهندسی برای صدور پروانه ساخت و عدم اختصاص زمین مناسب برای ساخت واحدهای تجاری از جمله مشکلات مناطق سیل‌زده پل‌دختر است.

کد خبر: 191013007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸ - ۱:۰۰ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،کمبود تسهیلات پرداختی، دریافت هزینه‌های بالا از طرف نظام مهندسی برای صدور پروانه ساخت و عدم اختصاص زمین مناسب برای ساخت واحدهای تجاری از جمله مشکلات مناطق سیل‌زده پل‌دختر است.

پل‌دختر ۷ ماه بعد از سیل

پل‌دختر ۷ ماه بعد از سیل

پل‌دختر هفت ماه بعد از  سیل/گلایه سیل‌زدگان ازنظام مهندسی و کمبود تسهیلات

وقوع سیلاب در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم‌آباد مرکز لرستان گرفته تا پل‌دختر، دلفان، کوه‌دشت، دورود، چگنی و … را درگیر کرد. براساس آخرین آمار اعلام‌شده از طرف متولیان امر در جریان دو سیل رخ‌داده طی فروردین ‌ماه سال جاری شش هزار واحد تجاری و سی و پنج هزار واحد مسکونی لرستان خسارت دیده است.

در جریان سیل حدود ۸ هزار میلیارد تومان خسارت در حوزه زیرساخت ‌ها به استان لرستان وارد شد و همین میزان بالای خسارات، سیل لرستان را منحصر به ‌فرد کرده است به‌ طوری ‌که در شهرستان پل‌دختر در روزهای ابتدایی سیل هیچ ‌گونه زیرساختی در بخش‌ های مختلف اعم از آب، برق، ارتباطات، راه دسترسی، گاز و … وجود نداشت.

در سیل لرستان هجده شهر و هزار و دویست روستا درگیر سیلاب و سی و پنج هزار خانوار دچار مشکل شدند، راه هشتصد و هفتاد روستا، برق هزار و صد و چهل و پنج روستا، ارتباط تلفنی سیصد و شصت روستا و ده شهر، گاز صد و هشتاد و دو روستا و آب هشتصد روستا قطع شد.

از کمبود تسهیلات تا اخذ هزینه ‌های بالا از طرف نظام مهندسی

هم‌چنین در این حادثه به سیصد قنات، دویست و شصت حلقه چاه و هزار و هشتصد کیلومتر جاده بین مزارع این استان آسیب وارد شد. هم‌چنین شصت هکتار زمین زراعی از بین رفت، هزار هکتار زمین به‌طور کامل نابود و تبدیل به مسیل رودخانه شد، بیست و یک هزار مترمکعب از مزارع پرورش ماهی و پانصد ایستگاه پمپاژ از بین رفته و در مجموع سیل پنجم و ۱۲ فروردین ‌ماه سال جاری بالغ‌ بر ۱ هزار و پانصد و شصت میلیارد تومان به زیربخش‌ های کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد.

بیش ترین خسارات سیلاب استان لرستان، در شهرستان پل‌دختر، برآورد شده است به‌ طوری‌ که نماینده این شهرستان از خسارت ۵ هزار میلیاردی در جریان وقوع سیل به پل‌دختر خبر داده است.

الان بیش از شش ماه از وقوع سیل ویران‌گر در لرستان می‌ گذرد، زیرساخت ‌های شهری، پل‌ها، ابنیه، جاده‌های مواصلاتی و راه ‌های روستایی خسارات فراوانی دیده‌اند و اما روند بازسازی این زیرساخت‌ ها در این استان به‌کندی جلو می‌ رود.

هنوز مشکلات فراوانی در زمینه مسکن، کشاورزی، باغات، بهداشت، مدارس، کسب‌وکار و… پیش روی مردم است و سبب نگرانی و دغدغه سیل‌زدگان شده و رفع آن‌ ها نیاز به توجه بیش تر دارد.

کمبود تسهیلات پرداختی، اخذ هزینه های بالا از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان برای صدور پروانه ساخت، عدم اختصاص زمین مناسب برای ساخت واحدهای تجاری و … از جمله مشکلات موجود در مناطق سیل زده پل‌دختر است.

اعلام آخرین وضعیت سایت روستای «بابازید»

جواهری، مسئول سایت روستای «بابازید» پل‌دختر در اظهاراتی با اشاره به روند ساخت خانه های روستایی که در جریان سیلاب تخریب شدند، گفت: سایت پیش بینی شده در این رابطه در کنار خود روستای «بابازید» در دستور کار قرار گرفته است.

جواهری تصریح کرد: در حال حاضر بیست و دو واحد مسکونی در قالب این سایت در دست اجرا است.

مسئول سایت روستای «بابازید»، گفت: عملیات آرماتور بندی، بتن ریزی کف و اسکلت‌های بیست و دو واحد مسکونی این سایت آماده است.

اعلام وضعیت سایت ۴ هکتاری پل‌دختر

یعقوبی، مسئول سایت ۴ هکتاری شهرستان پل‌دختر نیز در اظهاراتی، ادامه داد: در قالب این سایت، احداث تعداد پنجاه و چهار واحد مسکونی از سیل زدگان پلدختر که در حریم رودخانه بودند و خانه های آن ها تخریب گردید در دستور کار قرار گرفته است.

یعقوبی با عنوان این که به این افراد زمین معوض داده شد تا خانه های خود را بسازند، گفت: تا کنون کار اجرای اسکلت هفده واحد عملیاتی شده است.

وی گفت: هم‌چنین عملیات اجرایی حدود سی واحد انجام شده است و برخی واحدها نیز در حال اجرای عملیات آرماتور بندی هستند.

اخذ هزینه ‌های بالا توسط نظام مهندسی از سیل‌زدگان

علی‌رغم سرعت در ساخت و ساز واحدهای مسکونی، ولی هم‌چنان گره هایی در روند ساخت واحدهای احداثی در برخی مناطق دیده میشود.

یکی از اهالی پل‌دختر در اظهاراتی با عنوان این که ما در کنار پل فلزی شهر، ۷ مغازه داشتیم که بصورت صددرصد تخریب شدند، تصریح کرد: در طول ۷# ماه گذشته، از مسئولان خواسته ایم که زمین معوض برای ساخت مغازه ها به ما بدهند.

وی با عنوان این که زمین جایگزینی که در اختیار ما قرار میدهند در آخر شهر است، افزود: از این منطقه نمی‌توان بعنوان محل کسب استفاده کرد و ما بلاتکلیف مانده ایم.

یکی دیگر از اهالی شهرستان پلدختر با طرح این سوال که مگر قرار نبود که هزینه صدور پروانه رایگان باشد؟ بیان کرد: چرا سازمان نظام مهندسی بابت صدور پروانه یک ساختمان ۲ طبقه از ما ۵ میلیون و دویست هزار تومان هزینه میگیرد؟

پل‌دختر ۷ ماه بعد از سیل

یکی دیگر از سیل زدگان پلدختر در سخنانی بیان کرد: در جریان سیلاب ساختمان مغازه لوازم التحریر من تخریب گردید که هفتاد میلیون تومان قرض کردم و آن را احداث کرده ام.

وی، ادامه داد: برای ساخت مغازه پانزده میلیون تومان تسهیلات به ما میدهند و این در حالی است که این میزان برای ساخت، خیلی کم است.

پیشرفت پنجاه درصدی ساخت واحدها

جعفری، مسئول ستاد بازسازی معین اصفهان در مناطق سیل زده پل‌دختر نیز در اظهاراتی با عنوان این که عملیات اجرایی حدود هشتاد درصد از واحدها شروع شده است، افزود: آواربرداری تعدادی از واحدها نیز باقی مانده است.

جعفری ادامه داد: هم‌چنین تعدادی از واحدها در مرحله صدور پروانه و مجوزهای ساخت هستند که طی ده روز آینده عملیات اجرایی در آن ها شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به این که عملیات تکمیلی ساختمانها منوط به پولی بوده که خود صاحبان خانه ها تامین میکنند، میزان پیشرفت فیزیکی واحدها حدود پنجاه درصد است.

منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ مهر ۹۸
576 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0