شروع بکار بازرسان ساختمانی در کنار مجریان ذی ‌صلاح و مهندسان ناظر معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی تهران بیان داشت:

شروع بکار بازرسان ساختمانی در کنار مجریان ذی ‌صلاح و مهندسان ناظر

معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر این که اعزام بازرس به پروژه‌ها به معنی این نیست که شان مهندسان ناظر و مجریان ذیصلاح رعایت نگردد، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید در صدور پروانه به مهندسان ناظر نظارت عالیه داشته باشد.

کد خبر: 970708029 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ مهر ۹۷ - ۶:۱۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر این که اعزام بازرس به پروژه‌ها به معنی این نیست که شان مهندسان ناظر و مجریان ذیصلاح رعایت نگردد، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید در صدور پروانه به مهندسان ناظر نظارت عالیه داشته باشد.

شروع بکار بازرسان ساختمانی در کنار مجریان ذی ‌صلاح و مهندسان ناظر

شروع بکار بازرسان ساختمانی در کنار مجریان ذی ‌صلاح و مهندسان ناظر

شروع بکار بازرسان ساختمانی در کنار مجریان ذی  ‌صلاح و مهندسان ناظر 

حسین احمدی امروز در مانور بازرسی سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر این که در مقررات ملی ساختمان بر روی اطمینان از ایمنی و بهداشت در جهت حمایت از مردم تاکید گردیده است، ادامه داد: در جهت حمایت از محصول نهایی که همانا ساختمان با کیفیت است، باید بدون کم فروشی مردم را راضی نگه داشت، پس بنابراین مانور بازرسی سازمان نظام مهندسی ساختمان در همین راستا است.
احمدی با اشاره به این که در مانور بازرسی قرار نیست، جانشین ناظر و یا مجریان ذی‌ صلاح شویم، افزود: شان ناظر و مجریان ذی صلاح ساختمان در کارگاه ‌های ساختمان مشخص است، بنابراین بازرسان بعنوان مکمل ناظر و مجری ذی صلاح در کارگاه حضور خواهد یافت.
معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به این که بازرسی از ساختمان‌ ها نقش مؤثری در پیشگیری از حوادث و سوانح دارد، گفت: قطعا بازرسی ‌ها دو جنبه دارد که به نکات فنی و ایمنی می‌ پردازد، بنابراین طبق بند پنج ماده دو قانون نظام مهندسی و بند پانزده که جزو وظایف هیأت مدیره است، به مسئله مهم حسن انجام خدمات فنی و مهندسی تاکید شده است.
احمدی عنوان داشت: قطعا این بازرسی ‌ها می‌ تواند نسبت به برخی شکایات و تخلفات که مردم نسبت به برخی مهندسان در کارگاه ‌ها دارند، کمک و این تخلفات را تا حدودی کاهش دهد.
وی با اشاره به این که در سه جنبه می ‌توانیم بازرسی را انجام دهیم، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی نسبت به صدور پروانه به مهندسان ناظر نظارت عالیه داشته باشد.
معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی تهران گفت: قطعا این برنامه ‌ها می ‌تواند سبب ارتقاء کیفی شرایط باشد و می‌ تواند منشا تخلفات و کم‌ فروشی‌ها در خدمات فنی و مهندسی را کاهش دهد.
به گفته احمدی، مهندسان باید نسبت به یک دیگر احساس مسئولیت کنند و اگر با تخلفی در کارگاه ساختمانی روبرو شدیم، قطعا گزارش خواهد شد.
در این مانور تعدادی از بازرسان به برخی از نقاط مختلف شهر تهران که پرونده ساخت و ساز دارند، مراجعه کردند.
در این مانور نیما مهران‌نیا _ بازرس ژئوتکنیک در باره مراجعه به پروژه ساختمانی پیش از تخریب، افزود: نخستین مرحله از ساخت ساختمان بازرسی ژئوتکنیک است که دیتاهای مربوط به زمین و خاک و مقاومت آن را در اختیار مهندس طراح قرار می‌ دهد.

شروع بکار بازرسان ساختمانی در کنار مجریان ذی ‌صلاح و مهندسان ناظر

مهران نیا تصریح کرد: این اقدام سبب می‌ شود تا ابعاد ساختمان و این که رفتار ساختمان در هنگام زمین لرزه چگونه خواهد بود را به طراح ساختمان نشان می ‌دهد.
وی یاد آور شد: اگر مطالعات ژئوتکنیک بدرستی انجام نگردد سازه ناپایدار خواهد بود، بنابراین هدف کار امروز با مراجعه به پروژه‌ای که قرار است تخریب گردد، اینست که پیش از تخریب ساختمان با استفاده از حفاری‌ های ماشینی و دستی نمونه خاک از زمین دریافت و به آزمایشگاه ژئوتکنیک ارسال می گردد، تا پارامترهای مقاومت خاک و یا نفوذپذیری خاک مشخص گردد.
معران نیا با اشاره به این که این پارامترها جزء پارامترهای مهم برای طراحی ساختمان است،‌ افزود: با ضربه‌ هایی که به خاک زده می ‌شود (آزمایش‌ های برجا) مقاومت خاک اندازه‌گیری می گردد.
مهران نیا یاد آور شد: این آزمایش سال ‌ها بود که برای ساختمان ‌های بلند مرتبه انجام می‌ شد، ولی چند سالی است که برای حتی ساختمان ‌های چهار طبقه نیز انجام می گردد.

منبع : خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ مهر ۹۷
916 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0