تبدیل شدن سازمان نظام مهندسی به یک بنگاه تجاری سازمان نظام مهندسی یک بنگاه تجاری

تبدیل شدن سازمان نظام مهندسی به یک بنگاه تجاری

در حال حاضر اگر مهندسی در کل کشور بخواهد درست کار کند، مالک، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری جلویش می‌ایستند.

کد خبر: 960903001 تاریخ انتشار: جمعه ۳ آذر ۹۶ - ۷:۵۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، در حال حاضر اگر مهندسی در کل کشور بخواهد درست کار کند، مالک، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری جلویش می‌ایستند.تبدیل شدن سازمان نظام مهندسی به یک بنگاه تجاری

تبدیل شدن سازمان نظام مهندسی به یک بنگاه تجاری

تبدیل شدن سازمان نظام مهندسی به یک بنگاه تجاری

تبدیل شدن سازمان نظام مهندسی به یک  بنگاه تجاری

بنا به ادعای کارشناسین، برنامه ‌ریزی برای کاهش هزینه‌ های احداث از متری ششصد هزار تومان به سیصد هزار تومان و کاهش نرخ نظارت از متری بیست و چهار هزار تومان به متری سه هزار تومان از علل کاهش تاب آوری واحدهای مسکن مهر بوده که اثر خود را حداقل در چهار زلزله اخیر نشان داده است.
آخرین آمارهای رسمی میگوید چهارصد و هفتاد و چهار نفر در زلزله استان کرمانشاه جان خود را از دست دادند. البته بنا به گفته امام جمعه پاوه، این تعداد کشته افرادی هستند که گواهی فوت برای آن ها صادر گردیده و تعدادی از افرادیکه در روستاها جان باختند، بدون گواهی فوت دفن شدند. با این حساب میتوان نتیجه گرفت تعداد جان باختگان بیش از اعلام‌ های رسمی است. ولی نکته غم انگیز حادثه اینست که آمار قربانیان میتوانست کم تر از یک دهم این تعداد باشد؛ اگر ایمنی ساخت و ساز رعایت می ‌شد.
در شرایطی که برخی تلاش می کنند بقبولانند عواملی هم چون شدت زلزله ۷.۳ ریشتری و سطح بالای آب ‌های زیرزمینی عامل تخریب واحدهای مسکونی بوده، کارشناسان می‌ گویند اگر استانداردهای حداقلی در ساخت و سازها رعایت می ‌شد، میزان تلفات به کم تر از پنجاه نفر می‌ رسید. گفته می‌ شود تنها در مسکن مهر (احتمالا خودمالکی) سرپل ذهاب صد نفر جان خود را از دست داده ‌اند. چنین فاصله معناداری بین آن چه اتفاق افتاده و آن چه باید اتفاق می‌ افتاد، اگر ناشی از قصور در انجام وظایف مهندسی، بی ‌توجهی به کیفیت و کاهلی در نظارت نیست چه دلیل دیگری می‌ تواند داشته باشد؟!
کیفیت پایین بلوک‌ های مسکن مهر
طبق یافته ‌های بدست آمده از مطالعات میدانی محققان در استان کرمانشاه، بیش ترین خرابی ساختمان‌ ها در مسکن مهر گزارش شده که این تجربه در زلزله وزرقان هم وجود داشته است. به ‌نظر می ‌رسد ساختمان ‌هایی که حداقل ‌های مهندسی را رعایت کرده بودند، سالم مانده یا آسیب کمی دیده ‌اند.
گسترش خرابی‌ ها به ‌ویژه در مسکن مهر سرپل ذهاب و سایر ساختمان‌ های تازه ‌ساز به علت کیفیت بد احداث این بناها دیده می‌ شود. این سازه‌ ها علاوه بر این که در معرض یک زلزله شدید با بزرگی ۷.۳ و در نزدیکی پهنه گسل اصلی واقع شده اند، با کیفیت بد سازه نیز روبرو هستند.
مهدی زارع ـ استاد پژوهشگاه بین ‌المللی زلزله و مهندسی زلزله ـ با ابراز تأسف از این که کیفیت بد مسکن مهر دوباره خود را در زلزله کرمانشاه نشان داد، گفت: “در زلزله ‌های سال‌ های نود و یک و نود و سه ورزقان نیز دو تجربه تلخ قبلی ما از عملکرد واحدهای مسکن مهر بوده ‌اند.”
به گفته زارع، حدود صد نفر از دویست و پنجاه کشته‌ شده شهر سرپل ذهاب، مربوط به ساکنان مسکن مهر است و بقیه در سایر بناهای بعضا نوساز ویران‌ شده جان خود را از دست داده ‌اند

تبدیل شدن سازمان نظام مهندسی به یک بنگاه تجاری


مروری بر زمین لرزه های قبل هم نشان می ‌دهد که واحد های مسکن مهر نسبت به سایر واحد ها که استاندارد های حداقلی را رعایت کرده ‌اند، دچار تخریب بیش تری شده است. در زلزله مرداد نود ویک ورزقان در آذربایجانشرقی به واحدهای در حال احداث مسکن مهر خسارت وارد شد. در زلزله مرداد نود و سه مورموری در آبدانان، بسیاری از سازه های مسکن مهر دچار آسیب جدی شدند. در زلزله نود و دو بستک در هرمزگان، مجتمع مسکن مهر دویست واحدی آفتاب و مسکن مهر چهارصد واحدی آشیانه خسارت دیدند. در زلزله اخیر بجنورد در اردی بهشت نود و پنج هم ساختمانهای مسکن مهر آسیب جدید دیده و غیرقابل سکونت گردیدند.
کاهش هزینه یعنی پایین آمدن کیفیت
بنظر میرسد سرنخ اصلی عدم تاب آوری واحدهای مسکن مهر به سعی برای کاهش هزینه‌ها یا به قول یکی از کارشناسان، “مستضعف نوازی” می‌ رسد.
محمدرضا حبیبی ـ عضو نظام مهندسی کرمانشاه ـ در این رابطه عنوان کرد: “زمان آغاز احداث مسکن مهر در جلسه‌ای که در کرمانشاه با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت برگزار گردید وی در آن نشست مطرح کرد بخاطر کاهش هزینه‌ های مسکن مهر، مجریان ذیصلاح در سراسر کشور از این پروژه‌ ها حذف می‌ شوند؛ در حالیکه مجری ذی ‌صلاح یکی از کنترل ‌کننده‌ های اصلی و نماینده دائم کارفرما در ساختمان‌ سازی است.”
بنا به ادعای حبیبی، هزینه نرخ نظارت از متری بیست و چهار هزار تومان به متری سه هزار تومان و هزینه ساخت از متری ششصد هزار تومان به سیصد هزار تومان در مسکن مهر کاهش یافت.
رد پای خصولتیها در مسکن مهر
ولی ظاهرا رد پای زد و بند در دولت های قبل هم دیده میشود. مجید نیک نژاد ـ نایب رییس انجمن انبوه سازان کرمانشاه ـ در مورد شروع بکار چهل و نه هزار واحد مسکن مهر استان کرمانشاه در دولت قبل یادآور میشود: “پیمان کاران در جوانرود با گرفتن وام های مراحل اولیه و انجام قسمتی از کار، فعالیت را ول کردند و یک پروژه هم در کرمانشاه هنوز در مرحله فوندانسیون و اسکلت، بلاتکلیف است. فقط چند پروژه محدود را به انجمن پیمان کاران عمرانی و یک پروژه هزار و سیصد و پنجاه واحدی هم در کرمانشاه به انبوه سازان استان دادند که به هر صورت این ۲ نهاد بر اساس قانون، پاسخ گو هستند. بقیه از کانال های غیرمتعارف به شرکت های خصولتی و تعاونی ‌ها داده شد.”
نهاد دیگری که تلاش دارد پای خود را از زمین لرزه کرمانشاه بیرون بکشد سازمان نظام مهندسی است که ادعا میکند در مسکن مهر دخالتی نداشته است. ولی کارشناسین، عکس آنرا میگویند.
به گفته آنها تمام مسکن مهر کرمانشاه تحت پوشش نظارت و طراحی سازمان های نظام مهندسی بودند اما مشکل اساسی این بوده که در دولت قبل، پروژه ها را بجای این که به تعاونیهای تولید یا انبوه‌ سازان بدهند، تحویل تعاونی ‌های تامین دادند؛ در حالیکه تعاونی های تامین صلاحیت این کار را ندارند. خودشان زمین دادند و نقشه را پی گیری کردند.
یک کارشناس: سازمان نظام مهندسی بنگاه تجاری است
احمدرضا سرحدی ـ عضو سازمان نظام مهندسی ـ با انتقاد از عملکرد این سازمان گفت: “سازمان نظام مهندسی به بنگاه تجاری تبدیل شده است. در حال حاضر اگر مهندسی در سراسر کشور بخواهد درست کار کند، مالک، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری جلویش می ‌ایستند. شهرداری مهندسین متعهد را به کمیسیونی به نام “کمیسیون امن” می ‌برد که هیچ جایگاه قانونی ندارد. آنجا یا وادارش می ‌کنند نظر مالک را تامین کند یا پرونده‌اش را به شورای انتظامی می ‌فرستند. شورای انتظامی هم که در خدمت مالک است؛ لذا مهندسی می‌ تواند کار زیاد بگیرد که موی دماغ مالک و سازمان نظام مهندسی نباشد، چون نظام مهندسی دنبال درآمد است. بهمین علت ۵ درصد عوارض و کل پول حق نظارت را که هزاران میلیارد تومان است می ‌گیرند و بلوکه می‌ کند؛ بعد بصورت قطره چکانی هر ۳ ماه یا ۶ ماه بنا به پیشرفت کار ده درصد را آزاد می ‌کنند.”
دلیل پایین بودن تلفات زلزله کرمانشاه نسبت به بم
بعضی افراد با مقایسه تعداد کشته شدگان زلزله کرمانشاه و زلزله بم معتقد هستند آمار تلفات کرمانشاه، پایین بوده و دلیل این موضوع را کیفیت بناها ذکر میکنند. ولی در این مورد باید گفت پیش لرزه ۴.۶ ریشتری که بعنوان هشدار زلزله عمل کرده در کاهش تلفات موثر بوده است؛ چرا که این پیش لرزه که پیش از زلزله ۷.۳ ریشتری آمده سبب شد تا مردم در روستاها و شهرها به بیرون از ساختمان ها بروند و همین دلیل سبب کاهش تلفات شده است.
شروع ساخت و سازها در مناطق زلزله ‌زده
اکنون بعد از پایان عملیات آواربرداری، مسئولین بنیاد مسکن از بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌ دیده در مناطق زلزله‌ زده در روزهای آتی خبر می‌ دهند. هرچند که شنیدن این خبر در نگاه نخست حس بازگشت زندگی بمناطق زلزله ‌زده غرب ایران را زنده می ‌کند اما پرسش مهمی هم مطرح است که آیا بازسازی و ساخت و سازهای جدید باز هم به روال سابق ادامه خواهد یافت یا این که قرارست به مبحث ایمنی هم توجهی شود؟ آیا زد و بندهای مالی برای احداث، خرید امضا و نظایر آن قرار است باز هم تکرار گردد؟
منبع : تجارت امروز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی کردستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ آذر ۹۶
920 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0