مراقب باشید دلالان طرح بازآفرینی شهری را به حاشیه نکشند عضو نظام مهندسی کشور

مراقب باشید؛ دلالان ، طرح بازآفرینی شهری را به حاشیه نکشند

طرح بازآفرینی شهری مستلزم بررسی کلیه ابعاد آن توسط کارشناسان است و با توجه به اهمیت مهندسی در ساختمان و بازسازی موجود در این طرح ما به سراغ کارشناس این حوزه رفته ایم تا چالش ‌های پیش روی مهندسی این طرح را برای ما بازگو کند که مفصل در زیر میخوانید

کد خبر: 970126007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷ - ۲:۰۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، طرح بازآفرینی شهری مستلزم بررسی کلیه ابعاد آن توسط کارشناسان است و با توجه به اهمیت مهندسی در ساختمان و بازسازی موجود در این طرح ما به سراغ کارشناس این حوزه رفته ایم تا چالش ‌های پیش روی مهندسی این طرح را برای ما بازگو کند که مفصل در زیر میخوانید:

مراقب باشید دلالان طرح بازآفرینی شهری را به حاشیه نکشند

مراقب باشید دلالان طرح بازآفرینی شهری را به حاشیه نکشند

مراقب باشید؛ دلالان ، طرح بازآفرینی شهری  را به حاشیه نکشند

عبدالخالق لطیفی، عضونظام مهندسی کشور و مدرس دانشگاه، در مورد مشکلات مهندسی در طرح بازآفرینی شهری گفت: علت وجود نظام مهندسی به مشکلاتی که وجود داشت بر میگردد  تا نهایتا در مقطعی نظامی درست شد تا نظارت صحیح و درست را اجرا کند.
وی ادامه داد: از جهت این که فارغ التحصیل زیادی هم بعنوان مهندس وجود داشت، این حرکت مهندسان موجب شد تا هم کار تقسیم گردد و هم نظارت‌ ها کنترل گردند که بنظر با وجود کاستی ‌هایی که دارد حرکت خیلی خوبی در حوزه نظام مهندسی است.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با اجرای دستور جدید وزیر راه در مورد جامعه مهندسی، به گذشته بر خواهیم گشت زیرا مهندسانی داریم که از جرگه مهندسی خارج هستند و به جرات می ‌توان گفت مهندسان با مدرک مهندسی و حق امضا سر پروژه ها حاضر نمیشوند زیرا پیمانکار یا کارفرما این افراد را می ‌خواهند برای نظارت نکردن و این ضربه بزرگی به ساختمان و ساخت و ساز است.
وی اظهار داشت: نمونه بارز کنترل نکردن نظارت ساختمانی در زلزله کرمانشاه مشهود است؛ باید در این زمینه اتاق فکر تشکیل داد و به تعمق پرداخت، به گذشته نگاه بیندازند تا بتوانیم به آن چه میخواهیم برسیم.
لطیفی با عنوان اینکه روی دادن این اتفاقات موجب عوض کردن اخلاق مهندسی می‌ شود و نگاه به سمت امضا فروشی می ‌رود؛ در واقع کارفرما می ‌خواهد مهندس را به سمت امضا فروشی سوق دهد و تا خود به سبک گذشته بدون نظارت مهندس بتواند کار خود را انجام دهد.
وی گفت: پس لازمه نظارت درست نظارت و کنترل سازمان بر کار مهندس و پیمانکار است زیرا اختیار دادن به کار فرما برای تعیین مهندس کاری خطا است و قطعا باید نظام مهندسی در این زمینه نظارت به مهندس ناظر داشته باشد.
عضو سازمان نظام مهندسی در مورد واگذاری طرح بازآفرینی شهری به پیمانکاران و مهندسان مطرح کرد: در این زمینه ضوابط خاصی تعریف شده است ولی هنوز اجرایی نگردیده است و حتی دستوالعمل ابلاغی توسط سازمانهای دولتی نیز اجرا نشده است زیرا هنوز بین وزارت راه و سازمان نظام مهندسی بر سر قوانین موجود اختلافاتی وجود دارد.
لطیفی ابراز داشت: در حال حاضر با اجرای دستور وزیر راه جامعه مهندسی ما ضربه بزرگی خواهد خورد و عملا نظارت این سازمان لغو می گردد.
وی تاکید کرد: در لایحه اعلامی وزارت راه کارمندان شهرداری حق امضا نقشه را ندارند با وجود اینکه در گذشته در این زمینه قانونی وجود نداشت ولی این مورد اجرایی شده است.
این کارشناس با اشاره بوجود افراد واسطه گر خارج از سازمان‌ ها، خاطر نشان کرد: ولی افرادی واسطه گر مخل اجرای شدن این طرح می ‌شوند و مشتریان شهرداری را توسط  همین واسطه گران کم  می گردد که این رانت  ضربه به جامعه مهندسان است.
لطیفی گفت: در نتیجه وقتی یک ابلاغیه قانونی در این زمینه وضع گردد، کنترل کردن این واسطه گران سخت می ‌شود و زمینه مهندسی صحیح کمرنگ می ‌شود که تبعات جبران ناپذیری را برای قشرمهندسان خواهد داشت.
عضو  سازمان نظام مهندسی با تاکید بر این که قدرت مهندسی ما به اجرایی کردن طرح بازآفرینی می‌ چربد، خاطر نشان کرد: جامعه مهندسی ما براحتی از پس اجرای این موضوع بر می آید و با نظارت سازمان نظام مهندسی بر مهندسان ناظر، قدرت عمل بیش تری را به مهندسین می ‌دهد به نحوی که گزارش نظارت باید به تایید برسد و همین اهمیت موضوع را به ما نشان میدهد.

مراقب باشید دلالان طرح بازآفرینی شهری را به حاشیه نکشند

لطیفی در خاتمه به اهمیت مسئله نظارت پرداخت و یاد آور شد: نظارت از پایین ‌ترین سطح ساخت تا فروش ساختمان خیلی مهم تلقی می گردد و امنیت ساختمان  با این حرکت تضمین می‌ شود؛ پس برای اجرای هر دستوری باید به تبعات خوب و بد آن قضیه نگاه کنیم و صرف درست بودن یک تصمیم را مد نظر نداشته باشیم.
برنامه بازآفرینی شهری سال گذشته، با دستور مستقیم ریاست جمهوری در هفت استان منتخب شروع شد. حسن روحانی، ریاست جمهوری طی آیینی در محل وزارت راه و شهرسازی، از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس دستور آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در استان‌ های منتخب بوشهر، آذربایجانشرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان را صادر کرد. طرحی که قرارست در یک برنامه پنج ساله، مقدمات احیا و بازآفرینی هزار و سیصد و سی و چهار محله از بافت‌ های فرسوده و ناکارآمد شهری در کل کشور را فراهم آورد، به‌ گونه‌ ای که در هر محله، علاوه بر نوسازی و مقاوم‌ سازی واحدهای مسکونی، تمامی امکانات روبنایی و زیربنایی، اعم از فضاهای فرهنگی، شهری، اجتماعی و اقتصادی در هر محله، متناسب با وضعیت این امکانات در دیگر محله‌های شهر ارتقا یابد. کاهش فقر شهری، ارتقای تاب آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و افزایش حکمرانی محلی از اهداف کلان محلی است.
برنامه ‌ای که با تعریف ‌های صورت گرفته از آن در برگیرنده رویکرد و سیاستی جامع و یک پارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهر‌ها در جهت پاسخگویی به چالش ‌های برآمده از تغییرات و نیاز‌های نسل جدید است، به گونه‌ ای که در نهایت ضمن پیشگیری و حل مشکلات شهری به یک پیشرفت و بهبود پایدار کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی در مناطق ناکارآمد منجر گردد.

منبع : عصر اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ فروردین ۹۷
845 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0