وضعیت خطرساز بازار اراک و دو پاساژ پرتردد مرکزشهر ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی

وضعیت خطرساز بازار اراک و دو پاساژ پرتردد مرکزشهر/ بهسازی الزامی است

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: برمبنای ارزیابی نظام مهندسی، وضعیت بازار تاریخی اراک و ۲ پاساژ پرتردد مرکز این شهر به موجب فرسودگی سازه و تاسیسات موجود، خطر آفرین است.

کد خبر: 970613012 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷ - ۱:۴۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نبوز _  مرکز اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: برمبنای ارزیابی نظام مهندسی، وضعیت بازار تاریخی اراک و ۲ پاساژ پرتردد مرکز این شهر به موجب فرسودگی سازه و تاسیسات موجود، خطر آفرین است.

وضعیت خطرساز بازار اراک و دو پاساژ پرتردد مرکزشهر

وضعیت خطرساز بازار اراک و دو پاساژ پرتردد مرکزشهر

وضعیت خطرساز بازار اراک و دو پاساژ پرتردد  مرکزشهر/ بهسازی الزامی است

سعید گازرانی، با اشاره به لزوم مقاوم سازی و بهسازی مجتمعهای عمومی و تجاری فرسوده هم چون پاساژها و… به علت تردد بالا در این مکانها، ادامه داد: در رابطه با مقاوم سازی مراکز تجاری و پاساژها ضرورت دارد که هیات امنای این مجتمعها همکاری لازم را داشته باشند، چرا که اگر حادثه ای به دلیل فرسودگی این ساختمانها رخ دهد یا بر اثر حوادث غیر مترقبه دچار تخریب گردد، مسئولیت به عهده هیات امنا است.
وی با اشاره به وضعیت مجتمعهای تجاری اراک، تصریح کرد: بازدیدهایی توسط نظام مهندسی ساختمان از این مراکز صورت گرفته و در باره بازار تاریخی اراک و ۲ پاساژ بزرگ و پرتردد مرکز شهر، موارد خطر تذکر داده شده که باید هر چه زودتر رفع گردد.
تاسیسات مراکز تجاری قدیمی دچار فرسودگی است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، گفت: در مراکز مذکور با مشکلات حادثه آفرینی هم چون فرسودگی بیش از حد تاسیسات برق، آب و گازرسانی یا قرارگیری لوله ها و سیمها در مسیرهای پرخطر روبرو هستیم و از نظر مقاومت در برابر زلزله نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارند.
در مراکز مذکور با مشکلاتی هم چون فرسودگی تاسیسات برق یا قرارگیری لوله ها و سیمها در مسیرهای پرخطر روبرو هستیم و از نظر مقاومت در مقابل زلزله نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارند.
گازرانی تصریح کرد: در اماکن یاد شده باید زیرساختهای انتقال برق، آب و گاز و انشعابهای غیراصولی، سیستم اطفای حریق، سیستم تهویه و موارد مشابه اصلاح گردد تا امکان بروز خطر به حداقل کاهش یابد.

وضعیت خطرساز بازار اراک و دو پاساژ پرتردد مرکزشهر

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی خاطرنشان ساخت: اعلام تذکر برای رسیدگی به این مشکلات و رفع آن ها در مراکز تجاری متاسفانه هیچ گونه متولی خاصی برمبنای قانون ندارد، ولی بعنوان نظام مهندسی موظفیم بر اجرای مقررات ملی ساختمان در مراکز تجاری و ساختمانهای مسکونی در حال ساخت نظارت داشته باشیم.
نظارتهای نظام مهندسی عمدتا با مقاومت مواجه است
گازرانی در رابطه با وضعیت منازل مناطق حاشیه نشین اراک، گفت: آن چه در کل مشخص است این که در ساخت و ساز خانه های سکونت گاههای غیر رسمی از استاندارد پیروی نشده و در صورت بروز زمین لرزه خطر آفرین هستند، ولی تا به حال هیچ ارگانی در استان خواستار بررسی نظام مهندسی ساختمان در باره وضعیت این خانه ها نشده تا بتوانیم به آن اقدام کنیم، چرا که عمدتا در مقابل بازدیدها از طرف صاحبان منازل، مقاومت شدید و عدم همکاری وجود دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، یاد آور شد: در رابطه با بازار اراک و مجتمعهای تجاری قدیمی مرکز شهر، نظام مهندسی استان به درخواست مرجع قضایی و سازمانهای مرتبط بازرسی و ارزیابی لازم را انجام داده، ما گزارشات خود را به مراجع مربوطه از جمله دادستانی و شورای تامین استان در باره وضعیت موجود مراکز تجاری ارائه داده ایم و پی گیری سایر مباحث این حوزه نیاز به برنامه ریزی دستگاههای مسئول بمنظور رفع مشکلات این مراکز دارد.

منبع : خبرگزاری اقتصادی ایران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ شهریور ۹۷
1040 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0