پاسخ به پرسش های مکرر در مورد ثبت نام در سامانه الکترونیکی قابل توجه همه اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

پاسخ به پرسش های مکرر در مورد ثبت نام در سامانه الکترونیکی ثبت اطلاعات فردی (سانما) و سامانه ارجاع کار نظارت

با توجه به استقبال اعضای سازمان و پرسشهای مکرر این عزیزان در مورد شرایط و ضوابط حول ثبت نام و بروز رسانی اطلاعات در سامانه سانما، و اطلاعات مربوط به سامانه ارجاع نظارت درصدد برآمدیم، مهمترین و مکررترین پرسش های اعضای محترم را  بهمراه پاسخ آن به اطلاع اعضای گرامی برسانیم.

کد خبر: 190802006 تاریخ انتشار: جمعه ۱۱ مرداد ۹۸ - ۳:۲۶ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،با توجه به استقبال اعضای سازمان و پرسشهای مکرر این عزیزان در مورد شرایط و ضوابط حول ثبت نام و بروز رسانی اطلاعات در سامانه سانما، و اطلاعات مربوط به سامانه ارجاع نظارت درصدد برآمدیم، مهمترین و مکررترین پرسش های اعضای محترم را  بهمراه پاسخ آن به اطلاع اعضای گرامی برسانیم.

پاسخ به پرسش های مکرر در مورد ثبت نام در سامانه الکترونیکی

پاسخ به پرسش های مکرر در مورد ثبت نام در سامانه الکترونیکی

پاسخ به پرسش های مکرر در  مورد ثبت نام در سامانه الکترونیکی ثبت اطلاعات فردی (سانما) و سامانه ارجاع کار نظارت

۱-    آیا امضای تعهد نامه عدم اشتغال بکار برای کلیه اشخاص ضروری است؟

خیر، امضای فرم تعهد عدم اشتغال اختیاری است. امضای این فرم بدین معنی است که شخص متقاضی فقط در حرفه ارایه خدمات مهندسی از طریق سازمان سازمان نظام مهندسی ساختمان امرار معاش میکند و در جای دیگری مشغول بکار نیست.

۲-    آیا اعضای فاقد پروانه نیز لازم است، نسبت به ثبت اطلاعات فردی شان در سامانه سانما اقدام کند یا ثبت نام فقط ویژه اعضای داری پروانه اشتغال بکار نظارت است؟

کلیه اعضای سازمان که دارای کد عضویت سازمان هستند، فارغ از دارا بودن هر گونه پروانه اشتغال بکار، میبایست اطلاعات خود را در این سامانه بروز رسانی کنند، در صورت عدم ثبت نام و بروز رسانی اطلاعات کارتابل ایشان غیر فعال خواهد شد.

۳-    اخذ تعهد نامه عدم اشتغال به چه منظور انجام می گیرد؟

در الگوریتم ارجاع جدید برای کسانیکه خدمات مهندسی و نظارت شغل اصلی آن ها بوده و نزد هیچ کارفرمایی استخدام نبوده و هیچ‌گونه بیمه کارمندی و یا کارگری از سمت هیچ کارفرمایی (بجز شرکتها و دفاتر خدمات مهندسی ساختمان) برای آن ها پرداخت نمی گردد، میتوانند با تکمیل یک فرم خوداظهاری از ضریب عملکرد حرفه ای نسبت به سایر مهندسان در اولویت ارجاع برخوردار گردند.

۴-    علل ثبت نام در سامانه ارجاع نظارت چیست؟

بنا به تکلیف و تاکید وزارت راه و شهرسازی و براساس قانون کلیه کارهای نظارت میبایست از طریق سامانه ارجاع کار نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان  به اشخاص ارایه گردد و بعد از این تمامی کارهای نظارت، بدون محدودیت و به تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق این سامانه  ارجاع خواهد شد.

هم‌چنین قابل ذکر است براساس آیین نامه اجرایی ماده سی و سه، قرار گرفتن کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در صف ارجاع نظارت منوط به اعلام تمایل رسمی و کتبی ایشان خواهد بود.

از آن جا که در بسیاری از  موارد اشخاص به هر عللی تمایل و یا امکان ارایه خدمات نظارتی را در کوتاه یا بلند مدت ندارند، لذا سازمان بمنظور شناسایی اشخاصی که تمایل به ارایه خدمات نظارت و غیر آن در این دوره دارند، اقدام به فراخوان اشخاص حقیقی و حقوقی برای تشکیل بانک اطلاعاتی مورد نیاز کرده است.

۵-    اگر به هر علتی، شخصی در حال حاضر امکان و یا تمایل حضور در سازمان و به روز رسانی اطلاعات در سامانه سامنا در این مرحله را نداشته باشد، در صورت تغییر نظر و شرایط، چگونه میتواند در این مورد اقدام کند؟

اگر در زمان مقرر مراجعه نکنند، کارتابل مهندسی شان غیر فعال خواهد شد، شرایط و ضوابط حضور افراد ثبت نام نشده متعاقبا اعلام خواهد شد.

۶-    آیا اگر بیمه شخص بصورت اختیاری و یا خویش فرما باشد، مشمول امتیازات عدم اشتغال شیوه نامه( اولویت ضریب ارجاع) خواهد شد؟

بله، در حال حاضر ، در سامانه ارجاع نظارت، بیمه شدگان خویش فرما،  صاحب شغل دوم شناخته نمیشوند.

۷-    آیا عضویت در هیات علمی ( که براساس شیوه نامه وزارت شامل ممنوعیت در نظارت نبودند)، بعنوان شغل تمام وقت محسوب گردیده و این افراد از انجام کار نظارت منع میشوند؟

تاکید می گردد که هیچیک از مشاغل در شیوه نامه ارجاع کار نظارت، مشمول ممنوعیت کار نظارت نخواهند بود، و فقط امتیازاتی در اولویت ارجاع نظارت، برای افرادی که فقط در حرفه مهندسی ساختمان و از طریق کارهای ارجاع شده از  طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان فعالیت و امرار معاش میکنند، لحاظ خواهد شد.

۸-    آیا اعلام اشتغال تمام وقت در شغل دیگر، سبب کاهش تعداد یا متراژ کار ارجاعی نظارت از طرف سازمان خواهد شد؟

پاسخ به پرسش های مکرر در مورد ثبت نام در سامانه الکترونیکی

خیر، ضریب اولویت ارجاع ارتباط و تاثیری در تعداد کار مجاز سالانه (هشت کار) و یا متراژ کارهای ارجاعی نخواهد داشت و تنها رتبه اشخاص در صف ارجاع از آن متاثر خواهد شد.

۹-    اگر شخصی در یکی از رشته های ۴ گانه (عمران، معماری، برق و مکانیک) در سامانه سانما ثبت نام نکند، آیا از طرقی دیگری میتواند نسبت به اشتغال بکار خدمات مهندسی ساختمان اقدام کند؟

خیر، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی درای پروانه اشتغال در شاخه های طراحی، نظارت و…. تنها مشروط به ثبت نام در این سامانه و ارایه تعهد نامه های مربوطه میتواند نسبت به ارایه خدمات مهندسی اقدام کند و کلیه کارهای نظارت نیز فقط از طریق سامانه ارجاع نظارت و کارتابل قابل دسترسی خواهد بود. ضمن این که اگر اشخاص در زمان مقرر مراجعه نکنند، کارتابل مهندسی شان غیر فعال خواهد شد.

۱۰-    روزها و ساعات مراجعه به سازمان جهت به روز رسانی اطلاعات فردی و ثبت نام در سامانه ارجاع چگونه است؟

براساس جدول اعلام شده، اعضای محرتم در روزهای شنبه تا ۴ شنبه میتوانند در ساعات اداری سازمان و در روز ۵ شنبه از ساعت هشت الی چهارده، به طبقه دوم سازمان مراجعه کنند.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه نظام مهندسی ترافیک pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ مرداد ۹۸
753 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0