برگزاری آئین تقدیر هیأت رئیسه سازمان استان مازندران از بانوان همکار  مازندران

تقابل معماری بوم گرا و سنتی در گردشگری مازندران

ساخت هتلهایی که در بطن معماری نوین به معماری بوم گرا و زمینه گرا متناسب با منطقه مورد نظر میپردازند قطعا نه تنها گردشگران داخلی که گردشگران خارجی را نیز برای اقامت بیش تر در آن منطقه وسوسه میکند.

کد خبر: 10070 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ فروردین ۹۶ - ۶:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،ساخت هتلهایی که در بطن معماری نوین به معماری بوم گرا و زمینه گرا متناسب با منطقه مورد نظر میپردازند قطعا نه تنها گردشگران داخلی که گردشگران خارجی را نیز برای اقامت بیش تر در آن منطقه وسوسه میکند.تقابل معماری بوم گرا و سنتی در گردشگری مازندران

تقابل معماری بوم گرا و سنتی در گردشگری مازندران

سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران

تقابل معماری بوم گرا و سنتی در گردشگری مازندران

ساخت امکانات رفاهی و هتلها در نقاط بکر بهمراه بازسازی و به سازی روستاها در کنار اشاعه فرهنگ غنی استان مازندران در این نقاط، عاملی اساسی در جذب گردشگر و جلوگیری از نابودی الگوهای سنتی است اما بسیاری از الگوهای سنتی امروزه در زیر چرخهای تکنیکهای نوین شهرسازی و ساخت بنا به خصوص در ساخت امکانات رفاهی هم چون هتلها در حال له شدن است و سبکهای معماری بسیاری از مکانهای تفریحی و توریستی در استان هیچ سنخیتی با فرهنگ مردم های این دیار ندارد.

سودابه مهری، مدرس حوزه معماری در دانشگاه و عضو هییت رئیسه سازمان نظام مهندسی استان مازندران در گفت وگو گفت: معماری مکمل بسیاری از آیتمهای دیگر چون اقتصاد، فرهنگ و سیاست میتواند نقشی اساسی در رشد صنعت توریسم داشته باشد اما نکته ای که در امر معماری امکانات رفاهی و جذب گردشگر دارای اهمیت است  و باید به آن توجه داشت این است که  همواره صنعت هتل داری و بخش تفریحی اقامتی یکی از مهمترین زیرساختهای گردشگری است.

وی ادامه داد: در طول سالهای گذشته  تا کنون  این حوزه تضمین کننده رفاه گردشگران بوده است و ضعف در این سیستم میتواند موجبات کم شدن گردشگران راموجب گردد.

سودابه مهری افزود: تنها پیشینه کهن شهر، میراثهای گرانبهای تاریخی و فرهنگی  برای توسعه گردشگری کافی نیست بلکه  تمام شهرهای استان مازندران نیازمند زیرساختهای مناسب شهری منبطق با فرهنگ آن شهر، آگاهی بشرایط گردشگران و تامین خواسته های آنها است.

مهری با اشاره به این که معماری هتلها و خدمات رفاهی  مازندران جز زیرساختهای مهم  گردشگری است و باید در خدمت جذب گردشگر باشد، عنوان کرد: اگر با دیدی همه جانبه بموضوع نگاه کنیم پتانسیلهای گردشگری در شرق و غرب استان مازندران باهم تفاوت دارد، در غرب مازندران بدلیل ورود بیش تر مسافران ظرفیتها و قدرت مانور بیشتری در بخش امکانات رفاهی و تفریحی میطلبد.

مدرس حوزه معماری ادامه داد: در مازندران یک سری گردشگر خاص با درآمدهای اقتصادی مشخص وجود ندارد، اگر بخواهیم توجه همه قشرها چه گردشگران داخلی و چه خارجی  را به مازندران جلب کنیم باید از اسکانهای موقت، هتلهایی با درجات متوسط و بالا و متلها با سبک و معماری لوکس و درعین حال مطابق با سنت و فرهنگ مازندران بهره بگیریم.

ایشان افزودند: میتوان  اسکانهایی موقت با توجه به نوع طبیعت هر شهر و با هزینه های کم  برای گردشگران گذاشت تا گردشگران ضمن بهره بردن از طبیعت بکر از لحاظ اسکان و امکانات رفاهی بمشکلی برنخورند.

وی یادآور شد: آمیزش معماری مدرن با معماری سنتی میتواند بنایی را خلق کند که هم فرهنگ یک ملت را در خود دارد هم مطابق با نیاز روز است.

مهری عنوان کرد: ساخت هتلهایی که در بطن معماری نوین به معماری بوم گرا و زمینه گرا متناسب با منطقه مورد نظر میپردازند قطعا نتنها گردشگران داخلی که گردشگران خارجی را نیز برای اقامت بیشتر در آن منطقه وسوسه میکند.

وی در مورد این سوال که چگونه از لحاظ زیرساختی  و امکانات تفریحی-توریستی خود را آماده توسعه صنعت گردشگری کنیم تا به طبیعت صدمه ای وارد نشود،گفت: بسیاری از فضاهای تفریحی-توریستی و پروژه های در حال اجرا در استان مازندران در حال حاضر با این هدف کلید خورده اند. از آن جا که طراحی فضای توریستی-تفریحی و موافقت اصولی آن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

سودابه مهری خاطر نشان کرد: باید این ارگان با دقت مکانهایی را برای ساخت این فضاها در نظر بگیرد که به محیط زیست آسیبی  وارد نشود و باید ساخت بناها با تکیه بر الگوهای سنتی منطقه صورت گیرد.

ایشان ادامه دادند: فضاهای تفریحی  نباید بفضای شهری بسنده شود بلکه در جهت احیای فرهنگ روستا و به سازی آن نیز اقدامات اصولی انجام گردد. جلوی تخریب جنگلها نیز هرچند برای ساخت زیرساختها باشد، باید گرفت و نباید چیزی را فدای چیز دیگری کرد باید تعامل بین طبیعت و زیرساختها برقرارگردد.

منبع:ایسنا

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ فروردین ۹۶
1584 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0