اظهارات خلاف قانون افشانی، شهردار تهران انتقاد متخصصان ازعدم پذیرش مسئولیت ‌های قانونی شهرداری:

اظهارات خلاف قانون افشانی، شهردار تهران

بسیاری از شهرسازان و مهندسان بر این باور هستند که صدور بی‌ضابطه پروانه ساختمان سبب شده که شهر تهران جنگلی از ساختمان باشد و مقصر اصلی این اتفاق را هم مدیریت شهری می ‌دانند. از طرف دیگر شهردار تهران به تازگی اعلام کرده که مسئولیت کنترل ساختمان بعهده مدیریت شهری نیست و استقبال سازمان نظام مهندسی ساختمان، شرایط گریز مسئولیت را برای شهرداری فراهم آورده؛ هم چنین یکی از مدیران شهری به بهانه نداشتن امکانات بازرسی شهرداری را فارغ از انجام این مسئولیت می ‌داند، اما وظیفه کنترل را انکار نمی ‌کند. ولی سئوال اصلی اینست که آیا شهرداری ‌ها مسئولیتی در زمینه کنترل و نظارت بر عملیات ساختمانی ندارند

کد خبر: 970321009 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷ - ۵:۳۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، بسیاری از شهرسازان و مهندسان بر این باور هستند که صدور بی‌ضابطه پروانه ساختمان سبب شده که شهر تهران جنگلی از ساختمان باشد و مقصر اصلی این اتفاق را هم مدیریت شهری می ‌دانند. از طرف دیگر شهردار تهران به تازگی اعلام کرده که مسئولیت کنترل ساختمان بعهده مدیریت شهری نیست و استقبال سازمان نظام مهندسی ساختمان، شرایط گریز مسئولیت را برای شهرداری فراهم آورده؛ هم چنین یکی از مدیران شهری به بهانه نداشتن امکانات بازرسی شهرداری را فارغ از انجام این مسئولیت می ‌داند، اما وظیفه کنترل را انکار نمی ‌کند. ولی سئوال اصلی اینست که آیا شهرداری ‌ها مسئولیتی در زمینه کنترل و نظارت بر عملیات ساختمانی ندارند؟

اظهارات خلاف قانون افشانی، شهردار تهران

اظهارات خلاف قانون افشانی، شهردار تهران

اظهارات خلاف قانون افشانی، شهردار  تهران

افشانی، شهردار تهران بیان کرده که مدیریت شهری در بحث کنترل نظارت هیچ ‌گونه مداخله‌ای نخواهد داشت.قانون می ‌گوید: شهرداری ‌ها مسئول کنترل و نظارت بوده‌ اند و صدور پروانه ساختمانی مشروط به بر عهده گرفتن انجام این فعل از سوی شهرداری و مرجع صدور پروانه ساختمان است.
یکی از متخصصان حوزه مهندسی بر این باورست که شهرداری باید نظام جامع شهرسازی را کنترل کند ولی متاسفانه انجام نمی ‌دهد.
عضو گروه شهرسازی جامعه مهندسان کشور صحبت‌ های شهردار تهران را خلاف قانون دانست.
محمدعلی افشانی، شهردار تهران در نخستین روزهای فعالیت خود بنا را بر بی‌توجهی به اجرا قانون گذاشته و در ملاقاتی با فرج‌اله رجبی، ریاست شورا مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرده که شهرداری تهران در بحث کنترل ساختمان هیچ‌ گونه مداخله‌ای نخواهد داشت که البته این امر مورد تایید برخی از تصمیم‌گیران و سیاست ‌گذران جامعه مهندسی قرار گرفته است، ولی  این توافقات در حالی است که طبق نص صریح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شهرداری موظف به کنترل ساختمان‌ ها است.
ماده سی و چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاکید دارد که شهرداری ‌ها و سایر مراجع صدور پروانه، کنترل و نظارت بر اجرا ساختمان و امور شهرسازی و هم چنین مجریان ساختمان‌ ها و تاسیسات دولتی و عمومی، صاحبان حرفه‌ های مهندسی ساختمان و شهرسازی و مالکان و کارفرمایان در شهرها، شهرک ‌ها و شهرستان ‌ها و سایر نقاط واقع در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی مکلف هستند که مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند و یادآوری می ‌کند که عدم رعایت مقررات یاد شده و ضوابط و مقررات شهرسازی، تخلف از این قانون محسوب می گردد.
ماده سی همان قانون هم به شهرداری ‌ها و مراجع صدور پروانه ساختمانی زمانی اجازه صدور پروانه و سایر مجوزها را داده که اولا تنها نقشه ‌هایی را بپذیرند که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده پروانه اشتغال به‌ کار و در حدود صلاحیت مربوطه امضا شده باشد و دوم این‌ که برای انجام فعالیت ‌های « کنترل و نظارت» از خدمات این اشخاص در حدود صلاحیت مربوط استفاده کنند.
به این ترتیب علاوه بر آن ‌که شهرداری ‌ها را مسئول کنترل و نظارت معرفی کرده، صدور پروانه ساختمان را مشروط به  بر عهده گرفتن انجام این فعل از سوی شهرداری و مرجع صدور پروانه ساختمان کرده است.
در سال هشتاد و چهار در ماده اول قانون تعاریف محدوده و حریم شهر ها، عنوان شد که شهرداری ‌ها علاوه بر اجرا طرح‌ های عمرانی از جمله ساخت و توسعه معابر و تامین خدمات شهری و تاسیسات زیربنایی در چارچوب وظایف قانونی خود، « کنترل و نظارت» بر ساخت هرگونه ساختمان، تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر را نیز بعهده دارند. این همان « کنترل و نظارتی» بود که مجلس در سال هفتاد و پنج در ماده سی قانون نظام مهندسی به آن اشاره و این‌‌ جا تاکید مکرر کرده بود.
۲ ماده اخیر روی هم حکم می‌ کنند که شرط انجام عملیات ساختمانی نه تنها گرفتن اجازه یعنی پروانه ساختمانی از شهرداری است بلکه ادامه آن مستلزم نظارت و کنترل بلا وقفه مرجع صدور پروانه بر انجام عملیات مذکور است و با قطع این «کنترل و نظارت» انجام عملیات به حال تعلیق در می‌آید تا زمان برقراری دوباره این « کنترل و نظارت».
شهرداری چه چیزی را کنترل می‌ کند؟
در همین رابطه یکی از کارشناسان حوزه مهندسی ضمن اشاره به این‌ که شهر تهران جنگلی از ساختمان شده و  صدور پروانه ساخت، بی‌ضابطه و بدون حساب ‌و کتاب انجام می‌ شود، بیان کرد:  اگر شهرداری  کیفیت ساختمان‌ ها را کنترل نمی‌ کند اعلام کند که چه چیزی را کنترل می‌ کند.
منوچهر ملکیانی ‌فرد، عضو هیات مدیره سندیکا شرکت ‌های ساختمانی با انتقاد از این ‌که  شهرداری باید نظام جامع شهرسازی را کنترل کند ولی متاسفانه انجام نمی ‌دهد، گفت: آیا این میزان برج ‌سازی که شهر را به ویرانه تبدیل کرده طبق طرح جامع بوده؟ قطعا این شکل از برج ‌سازی برای شهروندان خسارت جانی و مالی به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر کنترل بر کار سازمان نظام مهندسی ساختمان لازم است.
شهرداری ‌ها در ساختمان، اجراکننده مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری هستند. در یک دوره‌ای و طبق خواسته مهندسان شهرداری کنترل مضاعفی بر ساختمان‌ ها انجام می‌ داد و در حقیقت  شرکت ‌های حقوقی طبق قراردادی با شهرداری ساختمان ‌ها را کنترل مضاعف می ‌کردند که تجربه خیلی خوبی هم بود.
وی با طرح این سوال که حیطه وظایف شهرداری چیست؟ ادامه داد: اگر شهرداری کنترل مظاعف نمی‌ کند، وزارت راه و شهرسازی یا سازمان نظام مهندسی می ‌تواند این کار را انجام دهد، وزیر راه و شهرسازی ( وزاتخانه) بعنوان ریاست شورای عالی  شهرسازی و معماری می‌ تواند این مسئولیت را بپذیرد.
شهرداری تهران مسئولیت‌ سنگین کنترل ساختمان را به دوش سازمان می ‌اندازد
مهرداد هاشم ‌زاده‌ همایونی، عضو گروه شهرسازی جامعه مهندسان کشور، اظهارات شهردار تهران را خلاف قانون دانست و افزود: طبق قوانین متعدد از جمله قانون شهرداری ‌ها و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، کنترل مضاعف ساختمان وظیفه شهرداری است.
خطر بزرگی سازمان ‌های نظام مهندسی  ساختمان را تهدید می ‌کند و ریاست شورا مرکزی هم متوجه این تهدید نیست. شهرداری تهران مسئولیت‌ سنگین  کنترل ساختمان را به دوش سازمان نظام مهندسی ساختمان می ‌اندازد، در صورتیکه سازمان امکان و قانون پذیرش این مسئولیت را ندارد و در واقع شهردار تهران فرافکنی می‌ کند.

اظهارات خلاف قانون افشانی، شهردار تهران

اگر اظهارات شهرداری در مورد عدم پذیرش مسئولیت کنترل ساختمان صحیح است، پس  مدیریت شهری مرحله صدور پروانه و پایانکار را هم به سازمان نظام مهندسی ساختمان بسپارد.
صدور پروانه و پایانکار بعهده شهرداری است و در حقیقت تنسیق امور مهندسان و اجرا صحیح وظایشان در پروسه ساخت ‌و ساز بعهده سازمان نظام مهندسی ساختمان و بحث  کنترل ساختمان  وظیفه قانونی شهرداری است.
لازم به ذکر است که شهرداری می‌ خواهد رفع مسئولیت بکند و زیربار این وظیفه نرود تا در صورت بروز حادثه پاسخگو نباشد، در پایان هم هزینه بی‌ مسئولیتی شهرداری را مهندسان باید بپردازند؛ همانند حادثه پلاسکو که شهرداری مسئولیت آن را نپذیرفته است.

منبع : اسکان نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی عمران (اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ خرداد ۹۷
918 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0