دستاورد کمیته مجریان ذی صلاح استان خراسان جنوبی از ضروریات قانونی دستاورد کمیته مجریان ذی صلاح استان

دستاورد کمیته مجریان ذی صلاح استان خراسان جنوبی از ضروریات قانونی تا شرایط اجرایی

طبق بند ماده هفت مبحث دوم مقررات ملی ساختان و آئین نامه ماده سی و سوم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان استفاده از مجریان ذی صلاح در پروژه های ساختمانی الزامی و اجباری است و لیکن به علت نبود زیر ساختمانهای اجرایی موضوع این قانون و هم‌چنین عدم هماهنگی دستگاههای اجرایی اعم از دولتی و غیر انتفاعی منجمله استانداریها، ادارات کل و شهرداریها در همین راستا و نبود فرهنگ استفاده از مهندسین متخصص در بین عامه مردم، اجرایی این قانون سالیان متمادی به تعویق افتاده است.

کد خبر: 190802007 تاریخ انتشار: جمعه ۱۱ مرداد ۹۸ - ۳:۴۰ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،طبق بند ماده هفت مبحث دوم مقررات ملی ساختان و آئین نامه ماده سی و سوم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان استفاده از مجریان ذی صلاح در پروژه های ساختمانی الزامی و اجباری است و لیکن به علت نبود زیر ساختمانهای اجرایی موضوع این قانون و هم‌چنین عدم هماهنگی دستگاههای اجرایی اعم از دولتی و غیر انتفاعی منجمله استانداریها، ادارات کل و شهرداریها در همین راستا و نبود فرهنگ استفاده از مهندسین متخصص در بین عامه مردم، اجرایی این قانون سالیان متمادی به تعویق افتاده است.

دستاورد کمیته مجریان ذی صلاح استان خراسان جنوبی از ضروریات قانونی

دستاورد کمیته مجریان ذی صلاح استان خراسان جنوبی از ضروریات قانونی

دستاورد کمیته مجریان ذی صلاح  استان خراسان جنوبی از ضروریات قانونی تا شرایط اجرایی

در اجرای بند دوم نامه شماره ذ ۰۲/۱۰۰/۲۷۲۶۴مورخه سی ام آبان ماه هشتاد. و چهار، وزیر مسکن و شهر سازی نهایتاً در تاریخ بیست و دوم شهریور ماه هشتاد و پنج، با تصویب هیئت ۱۴ نفره نسبت به الزام حضور مجریان ذی صلاح در پروژه های بازیر بنای هشتصد متر مربع و یا پنج سقف به بالا در استان خراسان جنوبی، نسبت به سازماندهی آن دسته از مهندسان دارای پروانه نظام مهندسی که تمایل به اجرای ساختمان داشته اند به عنوان مجریان حقیقی و حقوقی اقدامات و برنامه ریزیهای هماهنگی از طرف اداره کل راه و شهرسازی و سازمانئ نظام مهندسی استان صورت گرفت، در ابتدای امر مهندسین متقاضی با حضور در سازمان نظام مهندسی، انصراف خود را از وظایف نظارتی به صورت کتبی اعلام داشته و درخواست تشکیل پرونده مجری ذی صلاح را ارائه کرده و بعد از معرفی به مجموعه راه و شهرسازی نسبت به تشکیل پرونده اقدام داشته اند. با صدور پروانه های فعالیت مجریان ذی صلاح و درجه بندی های مربوطه با توجه به توان شرکت ها و افراد متقاضی، گروه بندی میزان کار و متراژ مجاز فعالیت مجریان ذی صلاح نیز برابر قانون مشخص و لیست مجریان ذی صلاح دارای پروانه فعالیت از طریق اداره راه و شهرسازی در اختیار سازمان نظام مهندسی و سپس مالکین مربوطه قرار گرفت. جهت بررسی مشکلات این مجموعه تازه تأسیس و هم‌چنین تقویت بنیه علمی و اجرایی مجریان نخستین کمیته مجریان ذی صلاح استان خراسان جنوبی از بین متقاضیان و با تشخیص کمیته ای متشکل از هیئت مدیره وقت و مسئولین اداره کل راه و شهرسازی در سال نود و یک با پنج عضو تشکیل شد و از نخستین و مهم‌ترین دست آوردهای این کمیته به کار گیری آیین نامه ارزیابی عملکرد مجریان ذی صلاح در هفت ماده و دو تبصره  بوده است.
در این آیین نامه ضمن دسته بندی وظایف و اختیارات مجریان نسبت به امتیاز دهی عملکرد مجری در پروژه با درج اهمیت هر فعالیت و هم‌چنین مشخص کردن اعضا گروه نظارت بر عملکرد مجریان تعیین تکلیف صورت گرفته است.

آیین نامه مذکور بعد از بررسیهای فراوان و کسب تأیید به هیئت مدیره با طرح و تصویب در هیئت ۴ نفره استان مصوب و ابلاغ شد.

تنظیم قراردادهای اجرای کار فی مابین کارفرمایان و مجریان ذی صلاح در قالب، مدیریت مالی و اجرایی نیز از دیگر دست آوردهای کمیته مجریان ذی صلاح بوده است با تنظیم این قراردادهای تیپ امکان بررسی نحوه عملکرد مجریان در چهار چوب تعهدات مربوطه فراهم شد، ضمن این که از وجود اختلاف در قراردادها نیز جلوگیری شد. کمیته مجریان ذی صلاح استان خراسان جنوبی در طی دوره فعالیت نسبت به برگزاری نه دوره آموزشی و.کارگاه آموزشی و چهار نشست هم اندیشی  و هم‌چنین هشتاد و هشت نشست هماهنگی اقدام کرده است.

با توجه به تشکیل انجمن مجریان ذی صلاح استان و با توجه تبصره یک ذیل ماده چهار قانون نظام مهندسی  و با نظر مثبت کمیته مجریان ذی صلاح و تصویب هیئت مدیره مقرر شد، تا بخشی از امور مرتبط با مجریان منجمله ثبت و گزارش فعالیت‌های این گروه به سازمانهای ذی ربط از جمله دارایی و هم‌چنین برپایی نشست های سازش اولیه در صورت بروز اختلاف فی ما بین مجریان با کار فرمایان و همچنین مراحل کسب مدارک لازم و معرفی مجریان جهت اخذ و یا تمدید پروانه به اداره راه و شهرسازی به این مجموعه واگذار شود.

متعاقباً بازبینی قراردادهای موجود و اصلاح و به روز رسانی آن ها و گرداوری دو نمونه جدید قرارداد از جمله قرارداد اجرای کار به صورت دستمزدی و قرارداد اجرای کار در قالب قراردادهای متر مربع زیر بنایی نیز در دستور کار کمیته قرار گرفت. هم‌چنین کمیته مجریان ذی صلاح در راستای تهیه لیست نقشه های مورد نیاز پروژه ها با برگزاری جلسات متعدد با کمیته دفاتر طراحی، گروه تخصصی عمران – گروه تخصصی معماری گروه تخصصی برق –گروه تخصصی مکانیک به جمع بندی لازم رسیده و نهایتاً لیست نقشه های مورد نظر بعد از تصویب در هیئت مدیره به دفاتر طراحی ابلاغ شد.

از دیگر فعالیت‌های کمیته مجریان پی‌گیری در راستای ضرورت استفاده از نیروهای دارای کارت فنی در تمامی پروژه های اجرایی استان است. هر چند قانون‌گذار براساس ماده ۷-۴-۲ نسبت به این موضوع تأکید داشته است لیکن هنوز در اکثر زمینه ها نیروهای دوره دیده و دارای کارت مهارت فنی به تعداد کافی موجود نیست و عدم پی‌گیری مجریان، ناظرین و سایر مسئولین در این مورد، نیز موجبات عدم رغبت نیروها را نسبت به تأمین کارتهای مهارت را فراهم ساخته است فلذا جهت رفع این کمبود کمیته مجریان ذی صلاح با جلسات پی در پی و برگزاری نشست های متعدد با نمایندگان راه و شهرسازی – گروه تخصصی عمران –شهرسازی صنف صنعت ساختمان، سازمان فنی و حرفه ای استان و انجمن صنفی مجریان ذی صلاح و جمع بندی پیشنهادات مربوطه به مصوبات قابل وصولی در این راستا دست یافته است که با توجه به تأیید هیئت مدیره و در صورت کسب تأیید هیئت چهار نفره استان به مرحله اجرا در خواهد آمد.

دستاورد کمیته مجریان ذی صلاح استان خراسان جنوبی از ضروریات قانونی

کمیته مجریان ذی صلاح، هم‌چنین با در نظر گرفتن وضعیت مصالح مورد استفاده در پروژه های نسبت به ایجاد کار گروه بررسی مصالح و جلب پیشنهادات این کار گروه جهت پی‌گیری بهبود کیفی ساختمان‌ها اقدام کرده است.

از دیگر اقدامات کمیته مجریان بررسی مجدد آیین نامه ارزیابی عملکرد مجریان و به روز رسانی آن با توجه به کسب تجارت مفید نسبت به وضعیت امتیاز دهی و آیتمهای مورد اهمیت در فعالیت مجریان بوده است

و حال استان خراسان جنوبی به عنوان استان موفق در حوزه مجریان ذی صلاح توسط شورای مرکزی معرفی می شود.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ مرداد ۹۸
529 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0