رسیدن به اهداف نظام مهندسی با فرهنگ سازی عمومی مقررات ملی ساختمان تاکید کارشناس و پژوهشگر حقوق مهندسی:

رسیدن به اهداف نظام مهندسی با فرهنگ سازی عمومی مقررات ملی ساختمان

سازمانها بايد تلاش كنند تا بعد از شناسايي دقيق مشكلات، آن ها را ريشه يابي كرده و راه حلهاي اصلاحي را ارائه نمايند

کد خبر: 961219012 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ اسفند ۹۶ - ۳:۵۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، سازمانها بايد تلاش كنند تا بعد از شناسايي دقيق مشكلات، آن ها را ريشه يابي كرده و راه حلهاي اصلاحي را ارائه نمايند

رسیدن به اهداف نظام مهندسی با فرهنگ سازی عمومی مقررات ملی ساختمان

رسیدن به اهداف نظام مهندسی با فرهنگ سازی عمومی مقررات ملی ساختمان

رسیدن به اهداف نظام مهندسی با فرهنگ سازی عمومی مقررات ملی ساختمان

زمین لرزه ی اخیر کرمانشاه با بزرگی ۷/۳ ریشتر، افزون بر تحمیل خسارات جبران‌ ناپذیر مانند از دست‌ دادن تعدادی از هموطنان و مجروح شدن چندین هزار نفر و هم چنین تخریب بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی، حاوی درس‌ ها و هشدارهای خیلی جدّی برای جامعه مهندسی کشور بود.
محمدرضا محمدیان کارشناس و پژوهش گر حقوق مهندسی که در کارگاه تخصصی گزارش نویسی حرفه ای – در جمع مهندسان عمران، معمار، مکانیک، برق و با حضور ریاست و تعدادی از عضوهای هیأت مدیره سازمان حضور یافته بود به تشریح شرح خدمات مهندسی مهندسان پرداخت.
محمدیان با اشاره به شرح خدمات مهندسی در گروههای ورشته های مختلف مهندسی در ساخت وساز مختلف، تعریف نظارت مهندس را كسب اطلاعات از طريق مشاهده و بررسي وضع موجود و تعيين پيشرفت كارها در مقايسه با وضع مطلوب ذکر کرد و افزود: تعریف کنترل و تعریف نظارت با هم مترادف است اما كنترل بمنظور باز گردانيدن سيستم اجرايي به شكل درست و مطلوب آن از طريق انجام كارهاي اصلاح كننده ميباشد كه يك فرايند اجرايي و عملياتي باشد. این فرآیند از طریق گزارشات مرحله ای به موقع مهندسان ناظر کامل میشود.
وی با اشاره به عملکرد سازمانهاي نظارتي، تصریح کرد این سازمانها بايد سعی كنند تا بعد از شناسايي دقيق مشكلات، آن ها را ريشه يابي كرده و راه حلهاي اصلاحي را ارائه کنند .
سازمانهاي نظام مهندسی ساختمان نوع تازه اي از روابط نظارتي خود كنترل را بوجود مي آورند هدفي كه در خود كنترلي دنبال ميشود، ايجاد حالتي در درون عضو سازمان است كه او را بدون اِعمال نظارت خارجي به انجام درست وظايف و مسئوليتهايش متمايل ميسازد.
وی ادامه داد: رسیدن به اين هدف جز از طريق كار فرهنگي ميسر نخواهد شد و خوشبختانه در جامعة ما به دلیل وجود زمينه هاي مساعد و مطلوب خود كنترلي از نظر اعتقادي، بهترين بستر رشد براي تحقق اين مهم وجود دارد.

رسیدن به اهداف نظام مهندسی با فرهنگ سازی عمومی مقررات ملی ساختمان

به گفته این مدرس دانشگاه، وظایف مهندسان ناظر جنبه كنترلي دارد و در صورت عدم انطباق كار در حال اجرا با نقشه ها و مشخصات مصوب ، الزامات قانوني ، مقررات ملي ساختمان و ساير ضوابط لازم الاجرا ، مكلف هستند ضمن تذكر كتبي به سازنده و صاحبكار، مراتب را بمرجع صدور پروانه ساختمان اعلام و حسب مورد، درخواست اصلاح يا توقف عمليات اجرائي و الزام سازنده و صاحبكار به رعايت ضوابط لازم الاجرا نمايند. هم چنين تصوير گزارش خود را به سازمان استان تحويل دهند. مهندسان ناظر راسا مجاز به اعمال تغييرات در نقشه ها و مشخصات فني نميباشند.
قابل ذکر است، در این کارگاه تخصصی که از طرف معاونت آموزش و پذیرش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهکیلویه وبویراحمد برگزار گردیده بود، و بمدت شش ساعت بطول انجامید.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران (نظارت)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ اسفند ۹۶
900 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0