نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند غلام حسین عسگری

نبود مهندس ناظر

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی دیدن عکس‌ های ساختمان ‌ها بعد از زلزله، کاملاً اوضاع ساختمان سازی را روشن می ‌کند. واحدهای مسکن مهر دیوارهایشان فروریخته ولی سقف و اسکلت ساختمان محکم بوده و سالم مانده است. از این نگاه می ‌توان گفت که اسکلت ساختمان مقاومت بهتری نسبت به دیوارها داشته است. ولی وقتی عکس این ساختمان ‌ها را با ساختمان‌ های مجاور مقایسه می ‌کنیم، در این جاست که تفاوت ساختمان ‌سازی خود را نشان می‌ دهد. خانه‌ های شخصی ساز، مهندس ناظر داشته و سختگیری‌ هایی برای ساخت آن وجود داشته است. ولی در مسکن مهر چنین چیزی نبود. فقط تلاش کردند ارزان و با کم ترین قیمت ممکن ساختمان را بسازند.

کد خبر: 960824006 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶ - ۷:۵۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، نایب رئیس سازمان نظام مهندسی دیدن عکس‌ های ساختمان ‌ها بعد از زلزله، کاملاً اوضاع ساختمان سازی را روشن می ‌کند. واحدهای مسکن مهر دیوارهایشان فروریخته ولی سقف و اسکلت ساختمان محکم بوده و سالم مانده است. از این نگاه می ‌توان گفت که اسکلت ساختمان مقاومت بهتری نسبت به دیوارها داشته است. ولی وقتی عکس این ساختمان ‌ها را با ساختمان‌ های مجاور مقایسه می ‌کنیم، در این جاست که تفاوت ساختمان ‌سازی خود را نشان می‌ دهد. خانه‌ های شخصی ساز، مهندس ناظر داشته و سختگیری‌ هایی برای ساخت آن وجود داشته است. ولی در مسکن مهر چنین چیزی نبود. فقط تلاش کردند ارزان و با کم ترین قیمت ممکن ساختمان را بسازند.نبود مهندس ناظر

نبود مهندس ناظر

نبود مهندس ناظر

نبود مهندس  ناظر

سازندگانش به هیچ وجه حرفه ‌ای نبودند. مشکل ما نه فقط در مسکن مهر، بلکه در تمام بخش‌ های کشور همین است که سازندگان حرفه ای مسکن نمی ‌سازند، هرکسی می‌ آید و آغاز به ساخت و ساز می ‌کند. اگر چنین نبود، ساخت خانه‌ های مقاوم در مقابل زلزله چندان هم سخت و پیچیده نبود. زلزله، خطری است که شهرها را تهدید می ‌کند. آیین ‌نامه ‌ها و قوانین خوبی هم برای احداث خانه ‌های مقاوم در برابر زلزله داریم، ولی به علت آن که سازندگان حرفه ای و مجریان ذی صلاح مسکن نمیسازند، در مقابل زلزله خیلی آسیب پذیریم. البته در احداث مسکن مهر هم در سراسر کشور به یک شکل عمل نشد. در برخی نقاط کشور مانند کاشان مسکن‌ های نمونه ‌ای احداث شد و مصالح خوبی هم داشت ولی در همه جا اینطور نبود. مصالح مشابه در کل کشور بکار نرفت و نظارت‌ ها به یک شکل صورت نگرفت.وقتی بخواهید با متری دویست و نود هزار تومان یک خانه بسازید، همین می‌ شود.

نبود مهندس ناظر

ما برای این که صرفاً آمار ساخت را بالا ببریم و اعلام کنیم که واحد های خیلی زیادی در کشور احداث شده است، از ارزان‌ ترین مصالح بدون هیچ نظارتی استفاده می‌ کنیم. انبوه ‌سازی این میزان مسکن بدون مطالعه در مدت زمان محدود کار صحیحی نبوده است. ما کیفیت را قربانی سرعت و تعداد کردیم. حالا هم نتیجه سوء کار را می‌ بینیم.
منبع : ایران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۶
1281 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0