گزارشی از اهم فعاليتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اهم فعاليتهای سازمان

گزارشی از اهم فعاليتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ۶ ماه گذشته

در اواخر فروردین ماه امسال با برکناری ریاست وقت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران وقفه‌ای در امور جاری ایجاد شد که بعد از انتخاب احمد خرم در تاریخ ۵ اردیبشت ماه سال نود و هفت و از جانب هیأت مدیره محترم کم کم فعالیتهای سازمان روند عادی خود را در پیش گرفت که متاسفانه در مرداد ماه به علت تعدادی تخلف و برداشتهای غیر معمول ازحساب ‌های بانکی مجدداً سازمان دستخوش تشنجات جدیدی شد که این امر با درایت ریاست و هیأت رئیسه محترم و حمایت‌ های بی‌شائبه هیأت مدیره خدوم با برکناری خزانه‌دار و مدیرمالی وقت و یکی ازکارشناسان امورمالی پایان یافت. لیکن به علت این برکناری نزدیک ۱ ماه تا انتصاب خزانه‌دار و معرفی امضاء‌های جدید و هم چنین مدیر امورمالی، فعالیت‌ های مالی سازمان را با رکود روبرو ساخت و بطور کلی پرداخت‌ های حق‌الزحمه‌ مهندسین و یا سایر مطالبات افراد متوقف شد.

کد خبر: 970815021 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷ - ۳:۲۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی۱- مدیریت بحران: در اواخر فروردین ماه امسال با برکناری ریاست وقت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران وقفه‌ای در امور جاری ایجاد شد که بعد از انتخاب احمد خرم در تاریخ ۵ اردیبشت ماه سال نود و هفت و از جانب هیأت مدیره محترم کم کم فعالیتهای سازمان روند عادی خود را در پیش گرفت که متاسفانه در مرداد ماه به علت تعدادی تخلف و برداشتهای غیر معمول ازحساب ‌های بانکی مجدداً سازمان دستخوش تشنجات جدیدی شد که این امر با درایت ریاست و هیأت رئیسه محترم و حمایت‌ های بی‌شائبه هیأت مدیره خدوم با برکناری خزانه‌دار و مدیرمالی وقت و یکی ازکارشناسان امورمالی پایان یافت. لیکن به علت این برکناری نزدیک ۱ ماه تا انتصاب خزانه‌دار و معرفی امضاء‌های جدید و هم چنین مدیر امورمالی، فعالیت‌ های مالی سازمان را با رکود روبرو ساخت و بطور کلی پرداخت‌ های حق‌الزحمه‌ مهندسین و یا سایر مطالبات افراد متوقف شد.

گزارشی از اهم فعاليتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

گزارشی از اهم فعاليتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

گزارشی از اهم فعاليتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان  استان تهران در ۶ ماه گذشته

تا حدی که مراجعات مکرر و اجتماع ذی نفعان موجبات نارضایتی و بعضا برخوردهای غیرمتعارف تعدادی از مراجعین که خود را محق دریافت وجوه متعلقه میدانستند، را پدید آورد و در این شرایط خطیر با یاری خداوند متعال و تدبیر مسئولین، با قبول مسئولیت توسط نائب‌رئیس محترم دوم به عنوان خزانه‌دار و دعوت از چند نیروی مجرب و با تجربه ازخارج سازمان، با تلاش بی وقفه نیروهای جدید وهمکاران محترم کم کم روند پرداخت‌ها شدت گرفت و با گذر زمان به روال عادی خود برگشت و با برنامه ریزی‌ها و اصلاح روش‌ ها، پرداخت‌ها با سرعت بیش تری انجام گرفت به نحوی که زودتر از موعد مقرر حق‌الزحمه‌ها به حساب مهندسین محترم واریز شد و درنهایت با پرداخت معوقات موجبات برقراری آرامش درسازمان فراهم شد.
۲- اصلاح روش پرداخت ‌ها
پرداخت ‌های حق‌الزحمه طی سنوات متمادی با تاخیر زمانی به علت استفاده از روش‌های دستی و روند کند رسیدگی به مدارک و مستندات و غالبا تا دریافت وجه بالغ بر پنجاه تا شصت روز زمان می‌برده که یکی ازمشکلات عمده سازمان محسوب و سبب نارضایتی در میان اعضای سازمان شده بود. حسب دستور ریاست به معاونت‌های خدمات مهندسی، مالی پشتیبانی، برنامه‌ریزی وسیستم‌ ها ومدیریت امورمالی در مورد ایجاد راهکارهای لازم به جهت حذف امور غیر ضروری وموازی وپیشنهاد لازم توسط کارگروه محترم به اعضائ محترم هیئت رئیسه انجام گرفت و با تصویب آن به حالت اجرائی اقدامات موثری درکاهش زمان و تسریع در پرداخت‌ها وپیش گیری ازسوءاستفاده‌های احتمالی به عمل آمد:
الف: مرحله رسیدگی اولیه حق الزحمه ها که حدود پنجاه روز زمان می ‌برد حذف شده به نحوی که به محض وصول درخواست وتائید صحت آن به دستورپرداخت تبدیل می شود.
ب: دستور پرداخت ازطریق سیستم مکانیزه BIBبه صورت گروهی و بوسیله توکن به بانک عامل ارسال و ظرف چند ساعت درحساب ذی نفعان منظور می شود. برای اجرای این روش مدت لازم برای پرداخت حق الزحمه‌ها به سه تا چهار روز تقلیل یافته است.
ج- هم چنین بمنظور تسریع در سایر پرداخت‌ ها سیستم تکمیلی دیگری در دست بررسی است که با اجرائی شدن آن حقوق و دستمزد و سایر پرداخت‌ها بدون استفاده از چک از طریق سیستم مکانیزه بانکی انجام خواهد شد.
۳- شفاف سازی
وجوه در اختیار سازمان نظام مهندسی متعلق به مالکین و سپس ناظران محترم می ‌باشد و فقط پنج درصد آن سهم سازمان بوده لیکن کلیه وجوه در یک حساب نگهداری می ‌شد که خود سبب عدم شفافیت درآمد و هزینه سازمان می شد. در جهت تفکیک حساب‌ ها و مشخص شدن سهم هر یک، همچنین سودهای متعلق به آن طرحی تهیه و به تصویب هیأت رئیسه محترم دوره هفتم رسید که با اجرای آن هر یک از حسابهای مالکین، نود و پنج درصد سهم ناظران و پنج درصد سهم سازمان به تفکیک نگهداری می ‌شود که هر یک در جای خود قرار داشته و هزینه هر حساب منحصرا از محل وجوه مربوطه تامین می شود و در آینده نیز امید است با همکاری بانک ‌های عامل و توسعه امکانات نرم‌افزاری بتوان وجوه مربوط به هر پروژه ای را به تفکیک فوق نگهداری کرد. در این راستا با دعوت عمومی از تمامی بانک های کشور به زودی از طریق بانک ‌هایی که توانایی و امکانات نرم افزاری لازم را داشته باشند این مورد هم عملی خواهد شد.
۴- تامین رفاه اعضا

بمنظور حمایت از اعضای محترم سازمان طرح‌ های بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان بشرح زیر بررسی شد و به مراحل نهایی رسیده است.
الف- در جهت تحت پوشش قرار گرفتن اعضایی که مایل به بیمه خود و خانواده باشند با سازمان محترم تامین اجتماعی تفاهم حاصل شده که طبق آن اعضا میتوانند با پرداخت حق بیمه ماهانه از تاریخ دریافت پروانه اشتغال بمدت ۱۰ سال سوابق خود را معتبر کرده و در دوران اشتغال تا بازنشسته شدن و بعد از بازنشستگی نیز از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

گزارشی از اهم فعاليتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

ب- در جهت پوشش هزینه‌های درمانی طرح بیمه تکمیلی اعضاء با مزایای خیلی بالا و پرداخت حق بیمه جزئی تهیه و آماده شده است که بعد از برگزاری مناقصه به زودی اجرائی خواهد شد.
۵- حمایت از توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات در راستای چابک سازی و شفاف سازی
در عصر حاضر فناوری اطلاعات و جایگاه آن در تعریف قدرت سازمانها، نقش کلیدی پیدا کرده است. از این رو در دو دهه گذشته سازمانهای پیشرفته و صاحب فناوری، به فناوری اطلاعات بعنوان محور بنیادین توسعه، توجه پیدا کرده اند بطوری که هر یک از سازمانها به نوبه خود طرحهای جامع ویژه ای را برای توسعه این فناوری اجرا کرده اند که با توجه و تمرکز فعالیتها در این عرصه میتوان گفت این سازمان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
همانطور که در جهان بسیاری از سازمانها برای کوچک سازی خود که کاهش خیلی محسوس هزینه ها و هم چنین افزایش بهره وری، تحرک و چابکی را در ارائه خدمت و پاسخگویی به ذینفعان بدنبال خواهد داشت، به سرمایه گذاری هرچه بیش تر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تمایل پیدا کرده اند. نیم نگاهی به وضعیت شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران حاکی از پیشرفتهای مناسب در این حوزه در طی دوره هفتم میباشد که از آن جمله میتوان به تامین اعتبار برای خرید تجهیزات، اجرا و بهره برداری از مرکز داده جدید سازمان اشاره کرد که نشان از عزم اعضای هیات مدیره و بویژه هیات رئیسه سازمان برای پیشبرد اهداف در این حوزه دارد.
با توجه به برنامه ریزی برای ارائه خدمات غیر حضوری و رشد کمی و کیفی سامانه های سازمان نظام مهندسی، راه اندازی و بکارگیری مرکز داده و تجهیزات جدید با قابلیتهای مناسب و استاندارد در سال نود و هفت از مهم ترین اقدامات سازمان و نشان از توجه و حمایت اعضای هیات مدیره محترم برای ایجاد بستر پاسخگویی مناسب تر و ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات میباشد.
۶- ارتباط نزدیک با رسانه ها
در طی مدت ریاست احمد خرم بر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ارتباط نزدیکی میان سازمان و رسانه های جمعی بر قرار شد و در راستای شفاف سازی برای عموم مخاطبین سازمان هرگونه اقدام و فعالیت سازمان علاوه بر اطلاع رسانی از طریق ابزارهای در اختیار سازمان نظیر وب سایت رسمی و شبکه های اجتماعی، از طریق رسانه های جمعی به اطلاع عموم می‌ رسید. به عنوان مثال در جریان تخلف مالی صورت گرفته در سازمان بلافاصله و در کم ترین زمان ممکن در شهریور ماه خبر نگاران و تصویر برداران مطبوعات، خبر گزاری ها و صدا و سیما به سازمان دعوت و رییس سازمان به عنوان نخستین نفر در مقابل اصحاب رسانه حاضر و از این تخلف پرده برداشت.
طبق همین رویه و ارتباط نزدیک رسانه ای بود که در چهاردهمین سمپوزیوم بین الملی روابط عمومی که در تاریخ سی ام مهر ماه امسال با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاههای اجرایی کشور برگزار شده، ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران به عنوان مدیر ارشد ارتباط گستر و شفاف مدار معرفی و روابط عمومی سازمان نیز در بخش اطلاع رسانی به عنوان روابط عمومی برتر شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ آبان ۹۷
857 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0