نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند کوسه غراوی با اشاره به اختلاف بین سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی گفت؛

یک ‌نهاد خصوصی توانایی مبارزه با یک ارگان دولتی را ندارد

عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور با غیرقانونی خواندن اخذ پنج درصد دستمزد مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌ های نظام مهندسی، بیان کرد

کد خبر: 961204002 تاریخ انتشار: جمعه ۴ اسفند ۹۶ - ۲:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور با غیرقانونی خواندن اخذ پنج درصد دستمزد مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌ های نظام مهندسی، بیان کرد:

یک ‌نهاد خصوصی توانایی مبارزه با یک ارگان دولتی را ندارد

یک ‌نهاد خصوصی توانایی مبارزه با یک ارگان دولتی را ندارد

یک‌ نهاد خصوصی  توانایی مبارزه با یک ارگان دولتی را ندارد.

وی، با اشاره به دستورالعمل اخیر آخوندی، افزود: درحالی طبق دستور آخوندی از دهم بهمن سال جاری اخذ پنج درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمانهای نظام مهندسی لغو میگردد که سازمان نظام مهندسی ساختمان این کار را غیرقانونی اعلام کرد و آنرا سبب ضعف یک نهاد کاملا خصوصی میداند.
غراوی با اشاره به این که عباس آخوندی مهندس راه و ساختمان است و مانند اکثر مهندسان ایرانی در این رشته، سازمان نظام ‌مهندسی در جغرافیای ذهنی او جایگاهی بسیار خاص دارد، افزود: متأسفانه از همان ابتدای ورود او به برج بلند وزارت مسکن و شهرسازی، برنامه‌ های وی برای نظام‌ مهندسی به عاملی برای بروز اختلاف بین وزارت راه و سازمان نظام‌مهندسی بدل شد، امضا فروشی، سیاست ‌گذاری‌ ها و نحوه نظارت سازمان نظام ‌مهندسی برساخت و ساز و موارد بسیار دیگر بر دامنه این اختلافات افزوده است.
وزارت راه و شهرسازی هر روز بدنبال ایجاد اختلاف جدید با سازمان نظام مهندسی است
عضو شورای مرکزی سازمان نظام ‌مهندسی کشور با اعلام مطلب فوق، ادامه داد: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی هرروز بدنبال کلید واژه جدیدی برای ایجاد اختلاف جدید با این سازمان است.
وی، خاطر نشان کرد: هم اینک این اختلاف‌ ها با تغییر آیین ‌نامه کنترل ساختمان و حذف سازمان نظام‌ مهندسی از چرخه نظارت بر ساختمان و بجای آن ایجاد مفهوم بازرسی ساختمان از طرف شهرداری و هم چنین امکان انتخاب مهندس ناظر و مجری ذی‌ صلاح در پروژه ‌های ساخت ‌و ساز از طرف مالک پروژه، به نقطه اوج خود رسید.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با عنوان این که بخش نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت حذف رویه گذشته مبنی بر کسر پنج درصد از درآمد مهندسان ناظر بابت حق نظارت بر ساخت و ساز از طرف نظام‌ مهندسی جدی‌ ترین پروژه وزارت راه و شهرسازی علیه سازمان نظام‌مهندسی است، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی به‌ جای حل مشکلات حمل‌ و نقل و شهرسازی و حتی اشتغال هرازگاهی از یک موضوع برای ایجاد اختلاف میان این دو ارگان رونمایی می ‌کند.
غراوی، با عنوان این که حمله‌ های متعدد به سازمان نظام‌مهندسی زیبنده وزارت راه و شهرسازی نیست، یاد آور شد: یک ‌نهاد خصوصی توانایی مبارزه با یک ارگان دولتی را ندارد، متأسفانه در کشور ما به ‌جای حمایت از یک ارگان خصوصی هرروز چالش جدیدی برای این نهادها ایجاد می‌ کنند.
وزیر راه باید پیش از ارایه طرحها با چند نفر از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی مشورت میکرد
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به این که بخش ‌نامه جدید وزیر راه (پنج درصد کسری) اثرات مطلوبی برای سازمان، اشتغال و کشور ندارد، مطرح کرد: آیا وزیر راه تدابیری برای درآمد سه هزار نفری کارمندان سازمان نظام‌ مهندسی اندیشیده است؟

یک ‌نهاد خصوصی توانایی مبارزه با یک ارگان دولتی را ندارد

غراوی ابراز کرد: شایسته بود آخوندی پیش از ارائه این طرح‌ ها با چند تن از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام ‌مهندسی جلسه ای برای تحلیل اثرات مثبت و منفی این طرح داشته باشد.
وی تاکید کرد: آن چه مهم است با این بخش نامه استقلال سازمان‌ های نظام ‌مهندسی که یک شخصیت حقوقی مستقل با هیئت‌ مدیره و مجمع عمومی سالانه مستقل هستند، زیر سؤال می ‌رود. نظام ‌مهندسی یک اداره زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست که وزیر برای آن تعیین تکلیف می‌ کند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، گفت: مدیران دولتی ما باید بیاموزند که به استقلال نهادهای مردم ‌نهاد و غیردولتی احترام بگذارند به‌ خصوص سازمان‌ های نظام‌ مهندسی که قانون جداگانه ‌ای برای خود دارند.
وی ادامه داد: این که ریاست جمهوری برای ریاست سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان کشور حکم صادر می‌ کند، تأکید بر همین استقلال آن ‌ها ست.
هفتم اسفندماه؛ زمان جلسه مشترک عضوهای سازمان نظام مهندسی با وزیر راه
وی، با اعلام این که مقرر گردیده در هفتم اسفند ماه امسال ، آخوندی، مهمان شورای مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی گردد، گفت: کاش این جلسه پیش از رسانه ‌ای شدن تمام این چالش ‌ها بود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، هم چنین افزود: در این جلسه بدنبال مطالبه گری حق مهندسان، مردم و سازمان نظام ‌مهندسی خواهیم بود.
وی در پایان گفت: ارتباط منسجم و مستقیم وزارت راه و شهرسازی با ارکان سازمان ‌های نظام‌مهندسی ساختمان در کل کشور امری مفید و بسیار موثر است.

منبع : خانه ملت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت برق

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۶
857 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0