آغاز فصلی جدید از تعامل و همکاریها برای ارائه خدمات مناسب ثاقبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی

آغاز فصلی جدید از تعامل و همکاریها برای ارائه خدمات مناسب

ثاقبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در جلسه با مدیرکل راه و شهرسازی بیان کرد: آغاز فصلی جدید از تعامل و همکاریها برای ارائه خدمات مناسب ***مرزبان، مدیر کل راه و شهرسازی بیان کرد: برای تحقق اهداف مشترک در کنار نظام مهندسی هستیم

کد خبر: 971002014 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ دی ۹۷ - ۵:۴۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان  مرکزی،​ثاقبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در جلسه با مدیرکل راه و شهرسازی بیان کرد: آغاز فصلی جدید از تعامل و همکاریها برای ارائه خدمات مناسب ***مرزبان، مدیر کل راه و شهرسازی بیان کرد: برای تحقق اهداف مشترک در کنار نظام مهندسی هستیم

آغاز فصلی جدید از تعامل و همکاریها برای ارائه خدمات مناسب

آغاز فصلی جدید از تعامل و همکاریها برای ارائه خدمات مناسب

آغاز فصلی جدید از تعامل و همکاریها برای  ارائه خدمات مناسب

با گذشت بیش از یک ماه از برگزاری هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی که معرفی اعضای جدید هیات مدیره و هم چنین ۵ عضو هیات رئیسه این سازمان را بهمراه داشت، برگزاری جلسات مشترک با مسئولان مربوطه و دستگاههایی که در حوزه انجام وظایف نظام مهندسی، نقش موثری دارند؛ یکی از برنامه های انجام شده طی این مدت بوده است.
بعد از جلسات مشترک با زندیه وکیلی، معاون عمرانی استاندار و شالی بیگ، سرپرست شهرداری اراک، در همین راستا نیز جلسه مشترک رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با مرزبان، مدیر کل راه و شهرسازی استان و معاونین، ۵ شنبه گذشته به میزبانی سازمان نظام مهندسی استان برگزار گردید که راهکارهای افزایش تعامل و ارتباط فی ما بین مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی هم برای رفع برخی از مشکلات موجود مطرح گردید.
*ثاقبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیان داشت: ارائه خدمات مطلوب در بخش ساخت و ساز، نیازمند همکاریهای مناسب است
ابتدا ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، هماهنگی و کار تیمی را در چرخه ساخت و ساز بسیار مهم دانست و افزود: امروز توسعه شهری نیازمند گسترش تعاملات و همکاریها بین دستگاههای مسئول و متولی این بخش همچون نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی است تا بعنوان هدف نهایی بتوانیم خدمات مطلوب و باکیفیت مناسبی را در بخش ساخت و ساز ارائه دهیم و به انتظارات پاسخ دهیم.
مجید ثاقبی با تاکید به این که نقش و جایگاه مجموعه راه و شهرسازی استان که بعنوان سیاستگذار محسوب می گردد، در این میان خیلی مهم است، تصریح کرد: هر تصمیمی که در سطح وزارتخانه و یا ادارات راه و شهرسازی استانها مربوط به بخش مسکن و ساخت و ساز اتخاذ می گردد، در عملکرد سطوح پایین تر موثر خواهد بود؛ قطعا اگر بخشنامه های ابلاغی کارشناسی باشند، تاثیرات مثبتی را نیز بدنبال خواهند داشت.
وی، سازمان نظام مهندسی را فرزند مجموعه راه و شهرسازی که اکنون در هشتمین دوره فعالیت به بلوغ رسیده، برشمرد و ابراز امیدواری کرد، فصلی جدید از تعامل با مجموعه راه و شهرسازی استان در دوره جدید فعالیت هیات مدیره این سازمان ایجاد گردد، در مورد بحث کاهش کیفیت خدمات مهندسی و برخی انتقادها در این مورد گفت: تعرفه خدمات مهندسی در ۳ سال گذشته هیچ تغییر و افزایشی نداشته و این در حالی است که با توجه به افزایش نرخ تورم، قیمت مسکن بطور متوسط ۲ برابر شده و هزینه های مربوط به ساخت و ساز هم افزایش قابل توجهی داشته است؛ بنابراین در چنین شرایطی نمیتوان تاثیرگذاری این مسئله بر کیفیت خدمات فنی و مهندسی را نادیده گرفت.
ثاقبی خاطر نشان کرد: تعلیق یک ساله مجری ذی صلاح به علت اختلاف نظرها هم عامل دیگری است که در کاهش کیفیت خدمات موثر بود و موجب افزایش آمار حوادث مربوطه شد. البته معتقدم اگر افزایش تعرفه ها سالانه انجام میشد، سیاست مناسب تری بود.
*افزایش کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرا در اولویت برنامه ها
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، در بخش دیگری از اظهارات خود با عنوان این که یکی از اصلی ترین وظایف و اهداف سازمان نظام مهندسی، افزایش کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای آن است، گفت: هیئت مدیره و هئیت رئیسه هشتمین دوره فعالیت نظام مهندسی، برنامه های مد نظر خود را تماما طبق قانون انجام میدهد. البته هیئت مدیره دوره های سابق نیز زحمات زیادی کشیده اند که امید است هئیت مدیره فعلی در تقویت این زحمات قدم های مناسبی بردارد.
وی افزود: به رغم همه مشکلات، طی یک سال گذشته سازمان نظام مهندسی استان مرکزی ارتباطات گسترده ای را با شهرداری اراک، اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری مرکزی داشته است و یکی از برنامه های اولویت دار در دوره جدید نیز تداوم و افزایش میزان همکاریها برای دستیابی به اهداف مشترک مورد نظر است.
ثاقبی در بخش پایانی اظهارات خود، با عنوان این که ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه در این بخش از اولویتهای مهم سازمان است، اظهار داشت: شش هزار نفر در ۷ رشته ساختمان و معماری، برق، مکانیک، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند که بیش ترین تعداد این اعضا در بخش ساختمان مشغول به فعالیت هستند.
*مرزبان، مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: برای تحقق اهداف مشترک، در کنار مجموعه نظام مهندسی استان خواهیم بود
در ادامه مدیر کل جدید راه و شهرسازی استان ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای هیئت مدیره جدید نظام مهندسی استان بیان داشت: مجموعه راه و شهرسازی استان همواره در کنار این سازمان خواهد بود و هدف ما تحقق اهداف و برنامه های مشترکی است که در این حوزه بایست انجام گردد که لازمه آن ارتباط و تعامل بیش از گذشته است.
وی در مورد مشکلاتی که در زمینه تمدید و یا صدور مجوز دفاتر طراحی مهندسی وجود دارد و ضیغمی، نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی استان به آن اشاره داشت، با عنوان این که پیگیریهایی از طریق مراجع بالادستی در این مورد انجام شده، تصریح کرد: برای این که موضوع به طور کلی تعیین تکلیف و دستورالعمل مربوطه ابلاغ گردد، نیازمند گذشت زمان کمی بیشتری است و باید صبر کرد .
مرزبان در ارتباط با مشکل طولانی شدن پروسه اعلام نمرات و صدور گواهینامه ها در برگزاری دوره های آموزشی مختلف که سبب نارضایتی مهندسین عضو سازمان شده » که توسط جمشیدی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی مطرح گردید، گفت: این انتظار که بعد از برگزاری آزمون، روند صدور گواهی آموزشی تمدید یا ارتقا کوتاه تر باشد، منطقی و لازم است از زمان برگزاری تا تصحیح و امضای نهایی، بیش از ده روز زمان سپری نگردد. در مورد مجوز برگزاری دوره ها و تغییر طرف قرارداد با سازمان هم ابتدا باید دانشگاه اراک تعیین تکلیف گردد که مشکل قانونی وجود نداشته باشد؛ البته در صورت اخذ مجوزهای لازم، میتوانیم برگزاری ده دوره را بصورت آزمایشی بعهده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بگذاریم.

آغاز فصلی جدید از تعامل و همکاریها برای ارائه خدمات مناسب

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به پیشنهاد حمایت از فعالیت مجریان ذی صلاح پایه ۳ که توسط ضیغمی، نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی استان مطرح گردید، خاطر نشان ساخت: مهندسانی که پروانه اجرا دارند و به تازگی آغاز به فعالیت در این عرصه کرده اند و تنها منبع درآمدی آنها از نظام مهندسی است، قطعا انگیزه بیش تری برای فعالیت و دقت بیش تری در انجام درست کار دارند و تلاش میکنم در نخستین جلسه کمیته ۴ نفره، این پیشنهاد را عنوان کنم.
وی بر ضرورت تجدید نظر و کنترل فعالیت مجریان در انجام ساخت و سازها تاکید کرد و افزود: نظارت و کنترل همه مراحل ساخت و ساز از وظایف مهم مجریان است که متاسفانه در بسیاری از موارد، بدون حضور فیزیکی در محل اجرای پروژه، صرفا به امضا و تایید محدود شده و لازم است سیاستهای کنترلی در این مورد اعمال گردد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به این که اعضای هیات مدیره نظام مهندسی بایست بصورت یك تیم واحد و یكپارچه عمل کنند و شفاف سازی را سرلوحه انجام وظایف قرار دهند، بیان و عنوان داشت: با تعامل و همکاری با مدیریت شهری بویژه معاون عمرانی استانداری ، اداره كل راه و شهرسازی ، شهرداری ها ، شوراهای اسلامی شهرها و سایر ارگان های مرتبط ، می توان شاهد ارتقاء کیفیت ساخت و سازهای استان بود و پیشرفت بهتری را در این حوزه شاهد باشیم. هم چنین دقت در انتخاب افراد شایسته و صلاحیت دار جهت انجام امور نظام مهندسی شهرستانها و توجه به نظرات مقامعالی وزارت و بخشنامه های ابلاغی، ضروری است.
در این جلسه، محمد رضا ضیغمی، نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به مشکلات موجود برای تمدید و صدور پروانه فعالیت دفاتر طراحی و صدور گواهینامه ها بدون ضریب افزایش ظرفیت اشاره کرد که مغایرت با شیوه نامه ابلاغی موجب ایجاد مشکل در تصمیمگیری شده است.
ضیغمی در مورد استحکام بنا، از برنامه هیات مدیره سازمان برای برگزاری نشست های ماهیانه با شهرداری و شورا خبر داد و افزود: در ساختمانهایی که نیاز به استحکام بنا دارند، پیش از این اضافه بنا و تخلفات انجام شده در کمیسیون محاسبات بررسی و کنترل میشد، ولی با حذف این مرحله و ارجاع مستقیم پرونده ها از کمیسیون ماده ۱۰۰ به مهندسین ناظر و محاسب، مشکلاتی را در ارتباط با احتمال بروز تخلف بدنبال دارد.
وی به ۲ موضوع دیگر شامل عدم تغییر تعرفه های سازمان از سال نود و پنج تا به امروز و لزوم بررسی و تصمیم گیری در این مورد و هم چنین فراهم شدن امکان فعالیت مجریان پایه ۳ با کاهش سقف پروژه ها در نخستین نشست کمیته ۴ نفره اشاره و عنوان کرد: جمع زیادی از مهندسان جوان و با انگیزه ای که فقط پروانه اجرا دارند، به علت این مسئله از چرخه کار بیرون هستند.
ابوالفضل حسن زاده، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان نیز اجرای طرح بازآفرینی پایدار شهری را یکی از سیاستهای مهم وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و خواستار توجه بیش تر به این بخش شد و تصریح کرد: این مقوله میتواند حوزه عملکردی جدیدی هم برای نظام مهندسی باشد که انتظار ما توجه بیش تر در جهت رفع موانع و چالشهای موجود در اجرای این طرح است تا باب انجام پروژه های مربوط به این بخش باز شود.
محمد خسرو کندی، خزانه دار و عضو هیات رئیسه دوره هشتم سازمان نظام مهندسی استان هم در ادامه در مورد برخی نارضایتیها نسبت به افزایش تعرفه ها گفت: این تعرفه ها توسط شورای مرکزی سازمان و طبق دستورالعمل مشخصی تعیین و برای تایید به وزارتخانه ارسال می گردد، روال افزایش تعرفه ها قانونی بوده و در ۴ سال گذشته کمیته ۴ نفره، هیچ تغییری در تعرفه ها اعمال نکرده بود در حالیکه سایر استانهای کشور افزایش قابل توجهی را طی این سال ها داشته اند.
جمشیدی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هم با عنوان این که در برگزاری دوره های آموزشی مشکلاتی ایجاد و سبب نارضایتی شده است، گفت: با توجه به این که از اواخر سال نود و پنج، تصحیح و نظارت به بخش حراست اداره راه و شهرسازی واگذار گردیده، طولانی شدن روند اعلام نمرات و صدور گواهینامه ها موجب این نارضایتی شده است؛ در حالیکه این اقدام باید توسط مجری آموزشی که انتخاب و عقد قرارداد با آن بعهده سازمان نظام مهندسی است، انجام گردد. ضمن این که سازمان نیز از شرایط لازم برای برگزاری این دوره ها از مرحله ابتدایی تا انتها برخوردار است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ دی ۹۷
669 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0