نگاهي به مشکلات معدنکاران استان خراسان رضوي

نگاهي به مشکلات معدنکاران استان خراسان رضوي

کد خبر: 970613013 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷ - ۲:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبارنظام مهندسی کشور،خراسان رضوي با حدود هفتصد و شصت معدن و چهل و شش نوع ماده معدني از نظر تعداد معادن رتبه سوم کشور را دارد با اين حال فعالان بخش معدن و معدنکاران اين استان با مشکلات متعدد دست به گريبان هستند که اين گزارش به بخشي از اين مشکلات پرداخته است.

نگاهي به مشکلات معدنکاران استان خراسان رضوي

نگاهي به مشکلات معدنکاران استان خراسان رضوي

نگاهي به مشکلات معدنکاران استان   خراسان رضوي

* نبود سرمايه گذاري و ساختار مناسب
ریاست سازمان نظام مهندسي معدن استان خراسان رضوي در اين مورد، بیان کرد: کشور ما در زنجيره ارزش معدن نتوانسته است در جايگاه واقعي خود نسبت به کشورهاي داراي ذخيره معدني مشابه قرار گيرد که يکي از مهم ترين اين دلایل `نبود سرمايه گذاري مناسب` است.
حبيب الله ترشيزيان گفت: سهم معدن در توليد ناخالص داخلي ايران کم تر از ۱ درصد است در حاليکه در کشورهايي مانند استراليا، کانادا، پرو، شيلي و آفريقاي جنوبي اين شاخص بيش از ۸ درصد ميباشد.
ترشیزیان ادامه داد: در ايران بر روي معادن پر شمار کوچک که بيش تر در اختيار بخش خصوصي هستند سرمايه گذاري اصولي و براساس ميزان ذخيره انجام نشده و روند اکتشاف در اين معادن ناقص است.
ریاست سازمان نظام مهندسي معدن استان خراسان رضوي افزود: اين معادن در کشاکش تغييرات ارزش ريال در برابر دلار خیلی آسيب پذير ميشوند و در نهايت بنظر ميرسد ايجاد وزارت مستقل معدن و صنايع معدني ضروري است.
وی تصریح کرد: اگر چنين ساختار متمرکزي شکل بگيرد ميتواند با حمايت از معدنکاران و ايجاد زنجيره فراوري با هدف کسب بيش ترين ارزش افزوده از بخش معدن اقدامات اساسي انجام دهد و حتي ميتوان معدن و بخش معدن کشور را جايگزين نفت کرد.
* بوروکراسي اداري و ضرورت اخذ استعلام براي کار معدني
بنظر میرسد تنها ايجاد ساختار نميتواند مشکل بخش معدن را حل کند زيرا حسين نکاحي _ ریاست سابق سازمان نظام مهندسي معدن استان خراسان رضوي، دو سال پيش در مصاحبه اي تشکيل نشدن `خانه معدن` در اين استان را از مشکلات بزرگ پيش روي فعالان بخش خصوصي در اين خطه عنوان کرده بود ولی با وجود راه اندازي خانه معدن در اين استان معدنکاران هم چنان با مشکلات خاص خود درگير هستند.
وی که در حال حاضر خزانه دار سازمان نظام مهندسي معدن خراسان رضوي است معتقد است يکي از عمده‌ ترين مشکلات معدنکاران فعال در بخش خصوصي انبوه استعلامها و موانع اداري است که براي شروع فعاليت معدني و ادامه آن بايد تهيه گردد.
* نبود شرکت هاي بزرگ در بخش معدن خراسان رضوي
ریاست کميسيون معدن و صنايع معدني اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي نيز معتقد است براي گره ‌گشايي بهتر از مشکلات حوزه معدن استان، بايد شرکت هاي بزرگ در اين بخش شکل بگيرد.
علي اصغر پور فتح الله افزود: تعداد شرکت هاي بزرگ در بخش معدن خراسان رضوي اندک است در حاليکه شرکتهاي بزرگ توان بهتري براي حل و فصل مشکلات خود دارند و بيش تر چالش ها گريبانگير معادن کوچک استان است.
ریاست انجمن تخصصي مواد معدني خراسان رضوي نيز با تاييد اين مطلب بیان کرد: معادن اين استان از نظر کمي و صدور پروانه هاي بهره برداري توسعه يافته ولی از نظر کيفيت دچار آسيب شده است لذا بهتر بود بجاي هشتصد معدن متوسط و کوچک هشتاد معدن بزرگ در استان وجود داشت که همه آن ها ملزم به رعايت قوانين و ضوابط بودند.

نگاهي به مشکلات معدنکاران استان خراسان رضوي

حسين حسين زاده ادامه داد: قوانيني که در حوزه معادن گرداوری و تصويب مي گردد متاثر از نگاه قانونگذار به معادن بزرگ کشور است بعنوان مثال اتفاقي در معدن مس سرچشمه مي افتد و سبب تصويب قانوني براي کل معادن کشور ميشود ولی اين قانون براي همه معادن، کارايي ندارد زيرا شرايط معادن هر منطقه با منطقه ديگر متفاوت است.
حسین زاده افزود: نود درصد معادن خراسان رضوي کوچک و متوسط هستند و قانونگذاران در تصميم گيري هاي خود اين واقعيت را در نظر نميگيرند.
* ضعف در ارائه طرح هاي بخش معدن به سرمايه گذاران خارجي
ریاست کميسيون معدن و صنايع معدني اتاق بازرگاني خراسان رضوي، تاکید کرد: اگر بسترها فراهم گردد و شرکت هاي بزرگ در خراسان رضوي تشکيل شوند ميتوانند در ارتباط با شرکت هاي خارجي قرار گرفته و تعاملات مناسبي را در بخش هاي تجاري رقم بزنند.
پورفتح الله گفت: بطور مثال خراسان رضوي ظرفيت مناسب براي تعاملات معدني در افغانستان دارد که براي تحقق و عملياتي کردن آن ها به شکل ‌گيري شرکت هاي چند جانبه هم در افغانستان و هم در ايران نياز است.
پورفتح الله عنوان کرد: ضعف در ارائه، بيان و عرضه توانمندي هاي سرمايه‌ گذاري در ايران يکي از مهم ترين نقطه ضعفهاي فعالان بخش معدن است که در کنار کاغذ بازي اداري و تشريفات متعدد براي دریافت مجوزهاي لازم جهت فعاليت در اين حوزه سبب شده است سرمايه ‌گذاران خارجي رغبتي براي ورود به صنايع معدني ايران نشان ندهند.
علاوه بر موارد ياد شده، کم توجهي به نيروي تخصصي بخش معدن، فرسودگي ماشين آلات، شفاف نبودن قوانين و مقررات، وجود قوانين متضاد، ناهماهنگي دستگاه هاي اجرايي مرتبط با بخش معدن، اجرا نشدن کامل يا با تاخير قوانين و توجه اندک به صدور گواهي اکتشاف را نيز ميتوان به ليست مشکلات معدنکاران خراسان رضوي افزود که پرداختن به آن ها در مجال اين گزارش نيست.
منبع : خبرگزاری آریا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ شهریور ۹۷
1184 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0