سپرده‌گذاری دویست و هشتاد و شش هزار نفر در حساب صندوق پس‌انداز یکم معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

سپرده‌گذاری دویست و هشتاد و شش هزار نفر در حساب صندوق پس‌انداز یکم

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح برنامه دولت در بخش مسکن از اجرای سیاست مقاوم‌ سازی و تولید مسکن در بافت‌ های درونی شهرها خبر داد و افزود: با چهار آیتمِ تعداد مبایعه‌ نامه‌ها، مبلغ، قیمت مسکن و تعداد پروانه‌ های ساختمانی، می‌ توانیم بگوییم که در حال خروج از رکود در بخش مسکن هستیم.

کد خبر: 961104007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶ - ۸:۲۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح برنامه دولت در بخش مسکن از اجرای سیاست مقاوم‌ سازی و تولید مسکن در بافت‌ های درونی شهرها خبر داد و افزود: با چهار آیتمِ تعداد مبایعه‌ نامه‌ها، مبلغ، قیمت مسکن و تعداد پروانه‌ های ساختمانی، می‌ توانیم بگوییم که در حال خروج از رکود در بخش مسکن هستیم.سپرده‌گذاری دویست و هشتاد و شش هزار نفر در حساب صندوق پس‌انداز یکم

سپرده‌گذاری دویست و هشتاد و شش هزار نفر در حساب صندوق پس‌انداز یکم

سپرده‌گذاری دویست و هشتاد و شش هزار نفر در حساب صندوق پس‌انداز یکم

سپرده‌گذاری دویست و هشتاد و شش هزار نفر در  حساب صندوق پس‌انداز یکم

حامد مظاهریان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که هرروزه بازار املاک را در سامانه منظمی که وجود دارد، رصد می ‌کند، به ارایه گزارشی از وضعیت افزایش قیمت مسکن پرداخت و ادامه داد: آمار ده ماهه سال نود و شش نسبت بمدت مشابه سال قبل نشان می ‌دهد که تعداد مبایعه‌ نامه ‌های مبادله‌ شده بین مردم ۱۲.۵ درصد، قیمت متوسط یک متر مربع واحد مسکونی ۸.۲ درصد، ارزش ریالی مبایعه نامه ها حدود سی درصد و تعداد پروانه ‌های ساختمانی صادره ۵.۴ درصد ، افزایش یافت.
افزایش ۸.۲ درصدی قیمت مسکن در ده ماه اول سال نود و شش نسبت به نود و پنج
وی گفت: در آذرماه امسال افزایش قیمتی بالاتر را نرخ تورم را داشتیم. همه به این فکر می ‌کردیم که آیا این افزایش قیمت برای یک ماه خاص است یا این که تداوم می ‌یابد. دی ‌ماه نشان داد که رونق مسکن آغاز شده است.
وی ادامه داد: در دی‌ ماه در تهران نوزده هزار معامله مسکن صورت گرفت. هم چنین طبق آمار، در دی ماه امسال  نسبت به دی‌ماه سال نود و پنج، قیمت مسکن پانزده درصد افزایش یافت. ولی در ده ماهه اول امسال  نسبت به ده ماه سال نود و پنج، حدود نرخ تورم یعنی ۸.۲ درصد افزایش قیمت داشتیم که این آمار قابل ‌اطمینان و اتکا است.
مظاهریان با اشاره به این که سیستم برنامه ‌ریزی مسکن کشور طبق فراگیری است، ادامه داد: در ارایه آمار، ما تمامی مناطق بیست و دو گانه تهران را در شهر تهران، ملاک‌ عمل برای ارایه آمار قلمداد می ‌کنیم.
وی ضمن تاکید بر رقابتی بودن بازار مسکن و نقش پر رنگ بخش خصوصی در آن اظهار داشت: نقش دولت در طی سه دهه  گذشته در بازار مسکن بین نیم تا سه درصد بوده است. این نشان می‌ دهد که بازار، متکی بر سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی و فرآیندهای متکی بر بازار است و دولت نقش برنامه ریز، ناظر و هدایتگری دارد و  تنها در جاهایی که تعادل در حال برهم خوردن است دخالت میکند، که نمونه آن وقتی است که تامین مسکن برای اقشار آسیب‌ پذیر دچار مشکل می گردد.
معاونت وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که افزایش قیمت ‌های مسکن به نوسانات سایر بازارها هم چون بانک، بورس و طلا، مرتبط است، افزود: سرمایه ‌گذار خود تصمیم می‌ گیرد که سرمایه ‌اش را در بازار مسکن، یا در بانک، با در بورس و یا در خرید طلا سرمایه ‌گذاری کند. چون بازه سود سرمایه ‌گذاری نوساناتی دارد، مردم سرمایه‌ های خود را در بخش‌ های سودآور، سرمایه‌ گذاری می ‌کنند.
مظاهریان خاطر نشان کرد: در فاصله سال‌ های هشتاد و شش تا نود و دو بازار مسکن حاشیه سود فراوانی داشت و بهمین علت، بی شماری به این بازار روی آوردند تا در آن سرمایه ‌گذاری کنند. در فاصله آن سال‌ ها به مسکن نه بعنوان کالای تولیدی و صاحب خانه شدن بلکه به دید کالای اقتصادی دیده می ‌شد.
وی عنوان داشت:  هدف تمام دولت ‌ها در دنیا این است که مسکن را از سفته‌ بازی خارج کنند. یعنی مسکن یک کالای مصرفی باشد که افراد تنها برای نیاز خود به آن مراجعه کنند.
وی یاد آور شد: هم‌ اکنون تقاضا برای آپارتمان‌ های پنجاه تا هفتاد متری بالا است. این نشان می ‌دهد که سرمایه  ‌گذار نباید در چنین شرایطی بدنبال آپارتمان‌ های صد متر به بالا برود زیرا تقاضای اصلی آنجا نیست. هم چنین خانه اولیها و کسانیکه تازه خانواده تشکیل داده اند بدنبال مسکن حداقلی در وسع مالی خود هستند. بنابراین سرمایه گذار باید بدنبال سرمایه‌ گذاری در مکانهایی باشد که تقاضا وجود دارد. در عین حال اگر در بازار واقعی تقاضا، افزایش قیمتی صورت گیرد با ورود سرمایه که سود بیش تری دارد بازار متعادل خواهد شد.
وجود بالغ بر سی هزار خانه خالی در منطقه یک پایتخت
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که در منطقه یک، بالغ بر سی هزار خانه خالی وجود دارد که هیچ کدام به فروش نمی‌ روند، گفت: سرمایه سرمایه ‌گذاران در حال حاضر در منطقه یک حبس شده است و براساس برنامه‌ ریزی ‌هایی که سرمایه گذار قبلا داشته، واحدها به فروش نمی ‌روند. بهمین علت نیز سرمایه بجایی می‌ رود که تقاضا وجود دارد و تلاش می ‌کند آن را متعادل کند.
مظاهریان ادامه داد: سیستم بازار در حالت عادی خود خود را متعادل می‌ کند و دولت بعنوان نهاد ناظر و سیاست گذار باید رصد کند. اگر بی تعادلی ایجاد گردد آن جاست که دولت دخالت می‌ کند تا تعادل را برگرداند.

وی در بیان برنامه ‌های دولت برای ایجاد رونق متوازن بازار مسکن، مطرح کرد: در طی سه سال گذشته و بویژه ابتدای دولت یازدهم، بازار مسکن در حالت رکود شدید بسر میبرد. انتظار این بود که دولت دخالت کند و سرمایه ‌گذاری ‌های گسترده‌ای در این بازار انجام دهد با این هدف که بازار از رکود خارج گردد. ولی، همه تحلیل ما این بود که این کار به ضرر است. برای این که در یک دوره‌ هایی سرمایه‌ گذاری ‌های غیرمنطق در بازار مسکن ایجاد شد و با همان سرمایه ‌گذاری غیرمنطقی هم ‌اکنون شاهد هستیم که در سراسر کشور بیش از دو میلیون و ششصد هزار خانه خالی داریم. هم چنین در تهران چهارصد و نود هزار خانه خالی وجود دارد.
مظاهریان تصریح کرد:  اگر هر خانه را با متوسط چهار نفر در نظر بگیریم مدیریت شهری وقت تهران تقریبا ظرفیت جمعیت ‌پذیری شهر را دو میلیون نفر، خارج از همه برنامه ریزیها افزایش داده است.
وی ابراز کرد: این دو میلیون و ششصد خانه خالی عموما خانه های شخصی ساز هستند و از کیفیت خوبی برخوردار هستند و این ها همه تحت عنوان خانه های لوکس طبقه بندی میشوند و طبق برآوردهای سرمایه حبس شده در این خانه های خالی در حدود دویست میلیارد دلار با بهره اقتصادی صفر است.
براساس چهار آیتمِ تعداد مبایعه‌ نامه‌ ها، مبلغ، قیمت مسکن و پروانه‌ های ساختمانی در حال خروج از رکود مسکن هستیم
معاون راه و شهرسازی گفت: بنابراین تحلیل ما این بود که هرگونه سرمایه ‌گذاری غیرمنطقی در بازار مسکن این موجودی را افزایش می ‌دهد و رکود را عمیق ‌تر خواهد کرد. خوشبختانه در دو ماهه ما پیش‌ رونق را داشتیم. در ۲ ماه گذشته به علت تداومی که بازار داشته می‌ توانیم با ۴ آیتمِ تعداد مبایعه ‌نامه‌ ها، مبلغ، قیمت مسکن و تعداد پروانه ‌های ساختمانی، می ‌توانیم بگوییم که در حال خروج از رکود در بخش مسکن هستیم.
مظاهریان تاکید کرد: البته یک نگرانی وجود دارد و آنهم اینست که ممکن است تلاطم در بازارهای موازی دیگر این فرآیند را برهم بزند. آن وقت است که سرمایه‌ گذار سرمایه خود را به سمتی سوق میدهد که فکر میکند آن سرمایه سودآور است. امیدواریم که این اتفاق نیافتد و این بازار که حدود دوازده درصد در آن بطور سنتی مشغول بکار هستند بتواند روند آرام را داشته باشد و بازار در خدمت مصرف کننده و نه سفته‌ بازان، باشد.

سپرده‌گذاری دویست و هشتاد و شش هزار نفر در حساب صندوق پس‌انداز یکم

وی افزود: در کشور بیست و چهار میلیون خانوار داریم و معادل آن بیست و هفت میلیون خانه داریم. منتها از تعداد بیست و هفت میلیون خانه، دو میلیون و ششصد هزار خانه خالی داریم که در بحث برنامه ریزی برای مسکن نیاید بشمار آیند.
هدف ‌گیری طرح جامع مسکن تا ۱۴۰۵
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: برنامه ‌ای که ما تحت ‌عنوان طرح جامع مسکن داریم تا ۱۴۰۵ را هدف‌ گیری کرده است. ما در حال حاضر، منهای خانه ‌های خالی، به ازای هر ثد خانه، صد و چهار خانوار داریم یعنی این میزان نیاز به خانه و ساخت آن وجود دارد. در عین ‌حال باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در زمینه تامین نیاز مسکن خانوارها، رشد مناسبی نسبت به اوایل انقلاب اسلامی داریم. ما در ابتدای انقلاب به ازای هر صد خانه صد و بیست و شش خانوار داشتیم.
وی ابراز داشت:  هدف مهم و بلند پروازانه  این است که تا پایان ۱۴۰۵ بتوانیم این آمار را به صد در برابر صد برسانیم. یعنی به ازاری هر صد خانوار صد خانه داشته باشیم. راه حال ما اینست که این سرمایه ‌گذاری باید در بافت ‌های درونی شهرها صورت بگیرد.
مظاهریان ادامه داد: این که ما در بیرون شهر و در بخش ‌های منفصل شهری سرمایه ‌گذاری انجام دهیم اگرچه بنظر می ‌رسد که چون زمین بیرون شهر است پس قیمت، ارزان‌ تر است بدین ‌معنا نیست که قیمت را پایین بیاورد. باید در نظر داشته باشیم که این گونه سرمایه‌ گذاری‌ها هیچ وقت به شهر متصل نمی ‌شود، این مسکن ‌ها هیچ وقت مانند مسکن ‌های درون شهرها، صاحب خدمات زیربنایی شهری هم چون آب، برق، فاضلاب، و هم چنین خدمات روبنایی هم چون مدرسه، مرکز خرید، ورزش، بهداشت و… نیستند.
وی تاکید کرد: از آن طرف ما درون شهرها، بافت ‌های هدف را داریم که اصطلاحا بافت‌ های فرسوده نامیده می ‌شوند. پیشنهاد ما اینست که اگر مشکل بافت‌ های فرسوده، فرسودگی، غیرمقاوم بودن در مقابل زلزله و ناپایداری است و این نیاز هم وجود دارد هریک واحدی را که در بافت ‌های فرسوده تبدیل به واحد نوساز کنیم با یک تیر دو نشان را زده‌ ایم. هم یک واحد جدیدی را می‌ توانیم اضافه کنیم و هم آن نا پایداری تبدیل به مقاوم‌ سازی شده است.
مظاهریان بیان کرد: بنابراین ما در وزارت راه و شهرسازی سیاست مقاوم‌ سازی و تولید مسکن را با هم ادغام می‌ کنیم.
مساحت بافت‌ های فرسوده کشور ۲ برابر مساحت تهران
وی با تاکید بر این که مساحت شهر تهران در حدود هفتاد هزار هکتار است، عنوان کرد: حدود صد و چهل هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرهایمان داریم. تهران در حدود هفتاد هزار هکتار است و رقم بافت ‌های ناپایدار سراسر کشور در حدود دو برابر مساحت تهران و بسیار هول انگیز است.
وی تاکید کرد: بافت‌ های فرسوده بافت ‌های میانی شهرها هستند که در دهه‌ های گذشته احداث شدند و این ها هم‌اکنون احتیاج دارند تا بهسازی و دوباره ‌سازی گردند و در نهایت زندگی به آن ها بازگردد. هم چنین است بافت‌ های حاشیه‌ ای که آن ها نیز بافت ‌های غیررسمی هستند. مجموع این ها این حجم مساحت است و با این توضیح دیگر ما احتیاجی نداریم که به سمت بیرون شهرها حرکت کنیم. ما همین که بتوانیم درون شهرها به نیاز مسکن پاسخ بدهیم، می ‌توانیم امیدوار باشیم که به تقاضای واقعی مسکن مردم پاسخ داده‌ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بافت‌ های دورن شهرها، جاهایی که هویت دارد و مردم به آن حس تعلق دارند. در عین حال دارای تمامی امکانات زیربنایی و روبنایی است.
وی با بیان این که این اجماع هم اکنون در بین سیاستگذاران و سرمایه گذاران وجود دارد که سرمایه گذاری در حوزه مسکن را به بافتهای درون شهرها برگردانند، تصریح کرد: کار در بافت‌ های میانی شهرها، دشوارتر است. کسانی که در گیر امر ساخت و ساز هستند میدانند که سازندگان علاقه مندند تا زمینی دور از انسان و جنبده ای به آن ها داده شود و یک پروژه ای را به مرحله اجرا درآورند. اما این که در جایی که مردم حضور دارند و در آن مناطق بخواهید دخالت کنید مساله دشواری است و کار پیچیده خواهد بود.
وی ادامه داد: ایده‌ ای که وزارت راه و شهرسازی مطرح کرده، اینست که دخالت در بافت ‌های فرسوده درون شهرها و محله‌ های نابسامان باید محله محور باشد. بدین معنا محله باید محور باشد نه ساخت خانه. زیرا زندگی در محله جاری است. صحبت از احیای محله است. ایده این است که در این بافتها ما میانگین خدمات شهری را به میانگین شهر نزدیک‌شان نزدیک کنیم.
اجرای برنامه بازسازی سالیانه دویست و هفتاد محله
مظاهریان خاطر نشان کرد: دو هزار و هفتصد محله مجموعه بافت ‌های فرسوده را شکل میدهد. براساس مصوبه ای که توسط مجلس تصویب شده، باید سالانه حدود دویست و هفتاد محله، بازسازی گردد. در اینصورت می‌ توانیم فرآیند تدریجی را داشته باشیم برای این که بتوانیم محلات را بازسازی کنیم.
وی اظهار کرد: پیشنهاد اینست که برای ایجاد ساخت و ساز باید محرکی داشته باشید تا سرمایه‌ گذار بتواند حرکت کند. چون خانه ها و صاحبان آن ها وجود دارند و باید با آن ها مذاکره کرد و متقاعدشان کرد که خانه ‌های فرسوده، نوسازی گردند. هدف این نیست که مردم ساکن در محلات به حاشیه رانده نشوند بلکه در محل خود باقی خواهند ماند.
مظاهریان یاد آور شد: بنابراین پیشنهاد این است که زمینی در اختیار  قرار بگیرد که سرمایه گذار بتواند در آن جا ساخت و ساز کند و مردم به آن جا منتقل شوند و بعد از آن که این انتقال انجام شد بافت فرسوده مجدد زمینی برای ساخت بعدی میشود. بنابراین فرآیند اقتصادی است و تنها یک محرک اولیه در محله می‌ خواهد که بشود این چرخه تولید را در محلات بافت فرسوده بحرکت درآورد.
مجموعه حاکمیت، زمین توسعه ‌گران را تامین می ‌کند
مظاهریان با تاکید بر این که سازنده، محرک را که زمین است احتیاج دارد، افزود: مجموعه حاکمیت زمین را تامین خواهد کرد. توسعه ‌گر همان انبوه‌ سازی است که مردم می ‌شناسند و در دنیا تحت‌عنوان Developer  شناخته می‌ شود. توسعه‌ گر وظایف متعددی  از مذاکره با مردم و متقاعد کردن آن ها تا تامین مالی پروژه را بعهده دارد.
منبع : وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود سوالات آزمون نظام مهندسی طراحی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ بهمن ۹۶
882 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0