گفتگویی با سعید بارانی در مورد مشکلات و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان لرستان گفتگویی با سعید بارانی در مورد مشکلات و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان لرستان

گفتگویی با سعید بارانی در مورد مشکلات و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان لرستان

گفتگویی با سعید بارانی در مورد مشکلات و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان لرستان ، داشتیم که با هم می خوانیم. زمانی که هیئت‌مدیره هشتم شروع به کار کرد با چالش‌ هایی مواجه بودیم

کد خبر: 991004008 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ دی ۹۹ - ۸:۱۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گفتگویی با سعید بارانی در مورد مشکلات و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان لرستان ، داشتیم که با هم می خوانیم. زمانی که هیئت‌مدیره هشتم شروع به کار کرد با چالش‌ هایی مواجه بودیم

گفتگویی با سعید بارانی در مورد مشکلات و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان لرستان

گفتگویی با سعید بارانی در مورد مشکلات و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان لرستان
در گفتگو با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان مطرح شد:
مشکلات، چالش ها و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی تشریح گردید.
گفتگویی داشتیم با سعید بارانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان در مورد مشکلات، چالشها و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان لرستان که مشروح این گفتگو را در زیر میخوانیم:
در مورد وضعیت گذشته و برنامه‌های حال و آینده سازمان توضیح دهید؟
اگر بخواهیم در باره سازمان و برنامه‌های آن صحبت کنیم باید به ۲ سال پیش برگردیم، زمانی که هیئت‌مدیره هشتم آغاز به کار کرد که چه وضعیتی سازمان در ۲ سال پیش داشته و با چه فرازوفرودهایی به اینجا رسیده‌ایم تا هم مهندسین سازمان و هم شهروندانی که با سازمان سروکار دارند از وضعیت آن مطلع شوند.
زمانی که هیئت‌مدیره هشتم شروع به کار کرد با چالش‌ هایی مواجه بودیم یکی از این چالش‌ ها بحث ‌هایی بود که در زمان وزیر اسبق راه و شهرسازی پیش‌آمده بود آن‌هم موضوع نظارت و انتخاب ناظر توسط مالکین بود، مسئله‌ای که شاید به‌زعم خیلی ‌ها بر روی کاغذ خوب بود ولی وقتی به عمل می‌ رسیدیم، مالکین انتخابی نداشتند و سیستم واسطه‌گری و یا به‌عبارت‌ دیگر دلالی را رونق بیشتری می‌ داد، علت آن‌هم به خاطر این بود که سازمان ‌ها زیرساخت ‌های لازم را نداشتند و فرهنگ‌ سازی خاصی در این زمینه نشده بود، به آن حد و جایگاه نرسیده بودیم که شهروندان ما بدانند که چطور ناظر مناسب را انتخاب و از این مسئله بهتر بهره‌گیری کنند همین چالش شده سبب شده بود که عملاً نقش نظارت و سازمان ضعیف شود و اعتبار دو دهه‌ای سازمان مورد خدشه قرار گیرد.
خوشبختانه با اتفاقاتی که افتاد با آمدن وزیر جدید و مجموعه جدید و خواسته‌ های به‌حق سازمان و پیگیری‌هایی که در سطح کلان و خرد و استان‌ها داشتند، اکثر بخش‌نامه‌های وزیر اسبق لغو گردید و بحث نظارت دوباره به سازمان برگشت که شامل: تعیین ناظر توسط سازمان و بعد به ترتیب بحث راه‌اندازی مجدد دفاتر، بحث درآمدها، بودجه و سهم سازمان نیز حل و دیگر مسائل به‌مرور حل شدند.
وضعیت توزیع کار در سازمان چگونه است؟
تصمیمی که شاید اکثر هیئت‌مدیره به‌نوعی نقشه راه هیئت‌مدیره هشتم شد، این بود که شفافیت و ارجاع کار را به نوع دیگری با توجه به تجربه‌ای که داشتند ارائه دهند و سازمان به سمت خدمات یک‌پارچه استانی پیش برود و یک سامانه یک‌پارچه در استان ایجاد کنیم، خوشبختانه در حال حاضر در وضعیتی هستیم که ما یک سامانه استانی داریم و این سامانه توزیع کار استان یکی از بهترین سامانه‌های توزیع کار در سطح کشور است.
بنده منکر نقاط ضعف و خطاهای سامانه نیستم، هدف ما فقط بحث توزیع و نظارت نبوده، سامانه دارای زیرسیستم‌های متنوع است چند تا از موارد آن‌هم فعال‌شده، باز پی‌گیریم که این زیرسیستم‌ ها به‌مرور در سازمان جا بیفتند، بعضی از این زیرسیستم‌ها زمان‌بر هستند و با توجه به وضعیتی که ما داشتیم و به اینجا رسیدیم مسائلی وجود دارد که چه به ‌صورت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، نیروی انسانی و فرهنگی که جا افتادن آن خودبه‌خود زمان‌بر هستند.
در مورد سامانه الکترونیکی سازمان توضیحاتی بفرمایید؟
در این سامانه می ‌خواهیم بحث دفاتر، مجریان را حل کنیم، بحث شناسنامه فنی و آموزش نیز کلید خورده و بحث مهم گزارشات مرحله‌ای که پی‌گیری صورت گرفته اما متأسفانه شهرداری مرکز استان هنوز پای‌کار نیست این موضوع مسئله خیلی مهمی است و یکی از کارهای مهم این هیئت‌مدیره است که باید به نتیجه برسانیم، با شهرداری‌های دیگر استان در حال رایزنی بوده و هستیم که بتوانیم لینک دوطرفه‌ای برای ارسال گزارشات مرحله‌ای عملیاتی کنیم.
هدف دیگر این سامانه بحث کنترل نقشه الکترونیکی است و حتی پی‌گیری زیرسیستم پروانه اشتغال که اگر راه و شهرسازی استان مساعدت نماید و لینک برقرار گردد، جهت تغییر روش سنتی تمدید پروانه اشتغال، تمام این مسائل مرهون این است که بتوانیم مسائل رو به‌مرور جا بیندازیم، ولی کلاً تقویت سیستم‌ های الکترونیکی و خدمات غیرحضوری یکی از اهداف هیئت‌مدیره است و به امید خدا در سال پایانی هم با تمام قوا پیش خواهیم رفت.
آیا برای معضل دو نقشه‌ای که یکی از چالش‌های مهم معماری و شهرسازی است برنامه‌ای دارید؟
یکی از چالش ‌های اصلی ما نه در سطح استان بلکه در سطح کشور بحث دو نقشه‌ای است که حتی بی‌نقشه‌ای هم گفته می‌شود چون این مسئله آن‌قدر لوث شده که از کنترل خارج‌شده است و نقشه و دیتیل اجرایی در کارگاه‌های ساختمانی وجود نداشته و تصمیم‌گیرنده به‌نوعی طنزآلود اکیپ ‌های کاری هستند، با توجه به این که طراح و محاسب ازیک‌طرف نمی‌تواند نقشه دوم را تائید کند و از یک‌ طرف ناظر نقشه جهت انطباق و کنترل می‌ خواهد، عملاً ناظر با ساختمان ‌های یا پروژه‌هایی روبرو است که عملاً نقشه ندارند و با تجربیاتی که کسب کرده است، این مسئولیت گریز ناپذیر را انجام می ‌دهد و به عبارت بهتر همه در برزخی گرفتار شده‌اند که نه راه پس و نه راه پیش دارند.
تا کنون هیئت‌مدیره هشتم پیشنهادهای مختلفی داشت، دو پیشنهاد اصلی به معاون عمرانی، مجموعه مدیریت شهری، راه و شهرسازی استان ارائه دادند، یکی از بحث هم‌جواری تبعیت می ‌کرد و دیگری که مهم ‌ترین و اولویت کار شهرداری‌ها است بحث توقف کار در زمان تخلف مالک در آغاز کاراست، طی ۲ سال گذشته هر دو موضوع را پیش بردیم ولی تا الان نتیجه لازم را نگرفتیم و در کل اصل آن عدم عنایت ویژه مسئولین امر بوده است.
همان‌طور که همکاران در جریان هستند مسئله دو نقشه‌ای یک مسئله یک‌روزه، چند ماهه، ۱ و ۲ ساله نیست این مسئله پیچیده و چندلایه است که ابعاد مختلفی ازجمله فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و فنی دارد. این ابعاد سبب می ‌شوند که مشکل سخت شود و راه‌حل ساده نباشد تا الان هم که ما موفق نشدیم، امیدوار هستم این چالش را بتوانیم زمانی حل کنیم و قرار نیست این مسئله یکباره حل گردد، می ‌توانیم به‌مرور و گام‌به‌گام به ‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با حضور پررنگ تمام عوامل تا این مسئله نیز حل گردد.
آیا برنامه‌ای برای کم کردن مسئله فساد در سیستم و نظارت بر نمایندگی ‌های شهرستان‌ها دارید؟
از دیگر مسائلی که شاید مهم باشد و باید بیشتر به آن توجه کنیم، بحث مفسده‌هایی است که در خدمات ما چه به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد، این مفسده‌ها در صورتی به وجود می‌آیند که ازیک‌طرف نظارت ما نظارتی ضعیف باشد و طرف دیگر به بحث‌ های بیرونی، نوع سیستم‌ها، نوع خدمات، نیروی انسانی، مهندسین و تمام کسانیکه به‌نوعی با خدمات ما در ارتباط هستند برمی‌گردد این موضوع یک بحث مهمی است که بازمی‌گردد به سیستمی کردن خدمات و اینکه چقدر ما بتوانیم خدمات را سیستمی کنیم، مطمئناً این مفسده‌ها و اشکالاتی که فسادپذیری دارند، کم‌تر و کم‌رنگ خواهد شد. نقش فرهنگ کار و اخلاق حرفه‌ای در این مقوله بسیار مهم مؤثر است.
اگر به وضعیت نمایندگی ‌های سازمان در دو سال پیش نگاه کنید که چه وضعیتی داشتند والان درجه وضعیتی هستند مسئله روشن‌تر خواهد شد این را همکاران در نمایندگی ‌ها باید قضاوت کنند، یک‌زمانی نمایندگی ‌ها سازمان حالتی داشتند که به اسم سازمان بودند ولی عملاً خیلی از خدمات و فعالیت آن ‌ها در اختیار خودشان بود و زیرپوست فعالیت و نمایندگان اتفاقات خوب بد و زشت فراوانی می‌افتاد اما در حال حاضر کنترل‌های سازمانی ما بیشتر شده است، این را می‌ توان گفت که خیلی بهتر شدیم و رشد خوبی نسبت به این مسئله داشته‌ایم، ولی هر چقدر هم سیستم ‌های ما درست باشد و روی سیستم‌ها نظارت، کنترل، بازرسی دوباره نباشد این مشکلات باز پابرجا خواهند بود و تمام تلاش این است که در این سال پایانی در هیئت‌مدیره هشتم این است که خطاها کمتر و مفسده‌ها کم‌رنگ‌تر گردند، البته با توجه به شرایط حاکم بر جامعه امروزی گمان می‌ کنم ما سازمانی‌تر شده‌ایم و باید بیشتر به سمت خود اصلاحی و خود بهبودی آن‌هم در کل سازمان برویم.
وضعیت اجرای طرح مجریان ذی‌صلاح در استان در چه مرحله‌ای است؟
در ۳ ‌ماهه اول سال نود و هشت، اتفاقات خوبی که در سازمان افتاد بعد از سال‌ها پی گیری و عدم نتیجه‌گیری بالاخره با همکاری مسئولین وقت استانی و شهری بحث مجریان ذی صلاح در ساختمان‌ های محدود و معینی در سطح استان شروع شد، بحث مجریان بحث جدید و خاصی است، هم نیرو و فرهنگ خاص خودش را می ‌خواهد و هم بحث‌های فنی، مدیریتی، بیمه‌ای و تجربه و کلاً بحث سنگینی است، می‌توان گفت بحث مجری یک‌طرف کار و بحث‌های خدماتی دیگر مثل طراحی و نظارت یک‌طرف کار دیگر است.
مشکلاتی در این مسیر وجود دارد تمام تلاشمان این است که به روش‌ های مختلف بتوانیم این مشکلات، خطاها و اشتباهات یا حتی نگرانی ‌هایی که در این زمینه وجود دارد کمتر کنیم، خدمات مجریان ذی‌صلاح مثل نوزادی می ‌ماند که فعلاً باید تر و خشک شود از بدو کار این قضیه رو ساده نگرفتیم چه در بحث قراردادی، مدیریتی، کنترلی همه این ‌ها را در نظر گرفتیم ولی باید جلوتر رفت هنوز خیلی کارداریم که به شرایط مطلوب برسیم.
انتظار که از همکارانی که در این بخش کارمی کنند این است که در مطالعات و کار خود بروز و خیلی دقت داشته باشند، منتظر پیشنهادات مفید این همکاران هستیم، هر چقدر بتوانیم بهتر کارکنیم بحث مجریان ذی‌صلاح به ‌عنوان خدمات اصیل و اصلی در سازمان جا خواهد افتاد، ولی اگر مشکلات آن بیشتر شود و نتوانیم حل کنیم و نارضایتی به وجود بیاید کار سخت می ‌شود و آن‌وقت پشیمانی سودی ندارد.
مسئله مجریان ذی‌صلاح یکی از مسائل مهمی است که در هیئت‌مدیره هشتم جان گرفت و به امید خدا تمام تلاش ما این است که با تمام ظرفیت‌ ها به‌صورت ویژه ببینیم و این ویژه دیدن سبب شود که به‌روزی بحث مجریان در کل ساختمان ‌های استان نهادینه گردد و فقط بحث مدیریت پیمان نباشد و بخش‌ های دیگر هم فعال گردند؛ و در کل کشور هم به سمتی برویم که مجریان تأسیساتی و نقشه‌بردار کلید بخورد.
خدمات خاصی که سازمان می ‌خواهد ارائه دهد چه هستند؟
خدمات خاصی که داریم در بحث ‌های بازرسی دوره‌ای لوله‌کشی گاز و آسانسور که همکاران در رشته مکانیک پیش می‌برند بحث‌ های خاصی هستند که باید به‌نوعی به نتیجه برسانیم که همه این‌ها شروعی باشد برای جا انداختن آرام‌آرام مبحث بیست و دوم که تمام رشته‌ها به‌مرور و در یک افق پیش رو فعال گردند و این مسئله در سطح کشور و شورای مرکزی و وزارت هم در حال پیگیری است که می‌تواند خدمات جدید ما را رونق افزون دهد.
خدمت جدیدی دیگر که تعریف کردیم با توجه به مشکلاتی که در بحث ساخت‌وساز مخصوصاً ساختمان ‌های قدیمی بنایی ۱ طبقه ۲ طبقه است که عملاً یا شناژ دارند یا ندارند یا ستون وسط هستند که دوستان سازه و معماری بیشتر در جریان هستند و تمام هدف ما این است که به‌ صورت مقاوم‌سازی طبق نشریات لازم پیش رود و این مهم راه‌اندازی گردد که اضافه اشکوب ‌ها بخصوص با تمهیدات ویژه‌ای مقاوم‌سازی تعریف‌شده‌ای احداث گردند و حتی شهروندان هم از آن استقبال نمایند.
مشکلات و ضعف ‌های مهمی که در حال حاضر وجود دارد چیست؟
یکی از مشکلات ما در حال حاضر ضعف ما در بانک اطلاعات حرفه‌ای اعضا چه عادی و چه پروانه داراست، مشکلات اعضای پروانه دار با توجه به وجود سامانه آفاق کم‌تر است، اما هنوز دقیقاً آمار اعضای عادی سازمان در یک شهر را نداریم، فقط بحث تعداد اعضا و آمار نیست، خیلی از مسائل باید در این سامانه تعریف شود که ما بتوانیم از این آمار استفاده کنیم و وضعیتمان را در بحث آموزش، شناخت اعضای شاغل و غیر شاغل، تکمیل و ویژگی ‌های گوناگون را در این بانک اطلاعاتی تعریف کنیم.
حتی نیاز است وضعیت اعضا از لحاظ سن، تحصیلات و غیره، در رشته‌های مختلف، در اختیار باشد تا بتوانیم بهتر برنامه‌ریزی کنیم، متأسفانه از این لحاظ ضعف وجود دارد و باید این را حل کنیم و تمام تلاش ما این است که در این سال این مسئله را به شکل مناسبی پیش ببریم و بانک اطلاعات حرفه‌ای اعضا به سروسامانی برسد از و زیرسیستم‌های سامانه‌ موجود که در اختیارداریم به نحو مطلوبی بهره ببریم.
در زمینهٔ نیروی انسانی هم مشکل ‌داریم گمان کنم از نظر نیروی استانی (کارکنان سازمان) آخرین باشیم. نیروهای استانی موجود تمام بار سازمان را به دوش کشیده و می‌ کشند، اگر نمایندگی ‌ها را یک نفر می ‌چرخاند در مرکز استان که حجم بیشتری کار وجود دارد و کل استان را نیز باید پوشش دهد بیست و ‌سه نفر مشغول خدمت هستند که بسیار اندک هستند با توجه به خدمات و گستردگی خدمات سازمان، خوشبختانه هیئت‌مدیره به این نتیجه رسیده است و باید به فکر راه چاره در این زمینه بود.
در مورپ رفاه هیات مهندسان چه اقداماتی صورت گرفته و چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟
بحث تعاونی مسکن اعضاست که چندماهه کلید خورده است، تعاونی مسکنی از گذشته داشتیم، در حال حاضر با مسئولین امر در قسمت رفاه و تعاون صحبت ‌هایی شده، جلساتی برگزار شده و پیگیری‌هایی صورت گرفته است، در بحث اساس‌نامه تغییراتی داریم که بعد از برگزاری مجمع ان شاالله تعاونی عضو می‌گیرد و تعاونی مسکن شروع به فعالیت خواهد کرد.
بحث دیگری که کلید خورده صندوق رفاه است که صندوق حمایت از حرفه مندان و پیشکسوتان سازمان است که به امید خدا طی روزهای آینده همکاران جزئیات آن را آماده می‌ کنند و کلیات آن در مجامع و هیئت‌مدیره هشتم مصوب شده و در صورت حل‌وفصل شدن جزئیات، این صندوق به سمتی خواهد رفت که اعضا هم بتوانند از این صندوق هم حمایت وهم استفاده کنند.
در ماه‌ها و سنوات گذشته درزمینهٔ ورزش مهندسان کم‌وبیش راضی بودند ولی مهندسان انتظارات به‌حق دیگری دارند که گاهی اوقات با فرازوفرود در سازمان شکل‌گرفته، خدمات رفاهی، مسافرتی، همایش و جشن‌ها که درگذشته داشته‌ایم که با توجه به ویروس کرونا در ابتدا محدودیت در این زمینه متأسفانه خوب پیش نرفته‌ایم، این در حالی است که کمیته رفاه و ورزش در سازمان شکل‌گرفته و برنامه‌های خود را قبلاً ارائه داده است. امید داریم با رفتن ویروس کرونا مسیر بازتر شود اما بنظرم دست هم‌روی دست نباید گذاشت و به شکل و محتوای دیگر و روش ‌های دیگر ورود پیدا کرد.
در مورد آموزش مهندسان چه اقداماتی انجام‌ شده است و چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
با اینکه نیروی انسانی بسیار محدودی در آموزش سازمان داریم اما از نظر تمدید و ارتقا رتبه خوبی در کشور داریم چه به‌ صورت حضوری چه غیرحضوری و مجازی، اما در زمینهٔ بازآموزی در سطح متوسطی هستیم که نیاز است روی آن بیشتر کار شود با توجه به مشکلات امروزی موضوع وبینار تقویت کنیم تا در این حوزه هم فعالیت مثبت و تأثیرگذاری داشته باشیم در هر صورت به‌حق آموزش جای کار بسیار دارد و راه مقصد در این زمینه دراز است و هر چقدر کار کنیم زیاد نیست.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ دی ۹۹
622 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0