پیشنهاداتی برای کارآمدسازی قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی پیشنهاداتی برای کارآمدسازی قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

پیشنهاداتی برای کارآمدسازی قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

پیشنهاداتی برای کارآمدسازی قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ، بعد از گذشت حدود هجده سال از تصویب قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، بنظر می ‎رسد بازنگری در این قانون لازم و ضروری باشد

کد خبر: 990722002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹ - ۸:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پیشنهاداتی برای کارآمدسازی قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ، بعد از گذشت حدود هجده سال از تصویب قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، بنظر می ‎رسد بازنگری در این قانون لازم و ضروری باشد

پیشنهاداتی برای کارآمدسازی قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

پیشنهاداتی برای کارآمدسازی قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
محمد قربانی در یادداشت زیر به این بررسی این موضوع پرداخته است.
پس از گذشت حدود ۱۸ سال از تصویب قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، به نظر می‎رسد بازنگری در این قانون لازم و ضروری باشد. اگرچه حدود ۳-۴ سال قبل، پیش‌نویس اصلاح و بازنگری قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با مشارکت شوراهای نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان‎های مختلف تنظیم شد اما هنوز اطلاعاتی راجع به نسخه نهایی بازنگری شده و موقعیت آن در اتاق انتظار مجلس شورای اسلامی منتشرنشده است تا استان‎ها از طریق نمایندگان خود و به‌ویژه رایزنی با کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی برای تصویب آن تلاش‎هایی را داشته باشند. اما ورای این‎که نسخه نهایی قانون بازنگری شده در چه مرحله‎ای از تصویب درون‎سازمانی یا در قوه قانون‎گذاری باشد، ورای همه مسئله‎های دیگر موجود در قانون تأسیس، در قانون شش مسئله جدی مانع تحرک، کارآمدی و ارتقای تعالی سازمانی وجود دارد که باید مدیریت شوند و در فرایند تصویب نهایی به جد موردتوجه قرار گیرند: شمولیت نظام‌مهندسی به محیط‌زیست در قانون موجود اثری از عضویت دانش‎آموخته‎های محیط‌زیست دانشکده‎های منابع طبیعی و محیط‌زیست نیست. به همین دلیل لازم است قانون نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به قانون نظام‎مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‎زیست و یا قانون نظام‎مهندسی کشاورزی و منابع زیستی تغییر یابد تا همه دانش‎آموخته‎ها را در بر گیرد. تعیین سهمیه برای عضویت متخصصین رشته‎های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‎زیست در شورای سازمان‎های نظام‌مهندسی بر اساس آیین‎نامه اجرایی موجود هر کسی که دارای مدرک کشاورزی و منابع طبیعی باشد می‎تواند با دارا بودن شرایط عمومی در انتخابات شورای نظام‌مهندسی ثبت‎نام نماید و در صورت انتخاب به عضویت شورای نظام‌مهندسی در آید که ممکن است به انباشت یک یا چند رشته خاص در شورای نظام‌مهندسی منجر شود. این در حالی است که شورای نظام‌مهندسی یک‌نهاد کاملاً تخصصی است و باید متشکل از متخصصین رشته‎های مختلف باشد تا بتوانند راجع به موضوعات مختلف اظهارنظر تخصصی داشته و تصمیم‎گیری‎های دقیق و منتج به نتیجه با حداکثر کارایی و اثربخشی داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‎شود نظام انتخابات شورای مرکزی به‎گونه‎ای مدیریت شود که بر اساس فراوانی اعضای نظام‌مهندسی، سهمیه‎ای به هر یک از رشته‎ها و یا در برخی از رشته‎ها به هر دو یا چند رشته اختصاص یابد تا در فرایند انتخابات مشخص باشد و این اطمینان حاصل شود که درنهایت افرادی از رشته‎های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‎زیست در شورای مرکزی حضور خواهند یافت. به‎عنوان پیشنهاد، گروه کشاورزی دارای ۵ عضو انتخابی و گروه منابع طبیعی و محیط‎زیست دارای ۲ عضو انتخابی باشند. به‌بیان‌دیگر، سهمیه رشته‎های زراعت، علف‎های هرز و بیوتکنولوژی یک عضو، علوم دامی و آبیاری یک عضو، رشته‎های اقتصاد کشاورزی و خاکشناسی یک عضو، گیاه‌پزشکی و صنایع غذایی یک عضو و مهندسی بیوسیستم، مکانیزاسیون و علوم باغبانی یک عضو و در گروه رشته‎های منابع طبیعی یک عضو و گروه رشته‎های محیط‌زیست نیز یک عضو باشد. انتخاب رئیس سازمان نظام‌مهندسی در قانون مصوب ۱۳۸۰، رئیس سازمان نظام‌مهندسی در سطح استان‎ها و کل کشور از بین اعضای شورا انتخاب می‎شود. به‌بیان‌دیگر، یک عضو شورا، با رأی اعضای شورا به‌عنوان رئیس شورا انتخاب می‎شود که هم رئیس شورا است و هم رئیس سازمان اجرایی نظام‌مهندسی و جالب این‌که اعضای شورا باید بر عملکرد وی نظارت داشته باشند. این فرایند چند اشکال دارد: اول، این‌که رئیس انتخابی ممکن است هیچ‌گونه سابقه مدیریتی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی نداشته باشد که خود به دلیل عدم شناخت از بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تعامل‎های نهادی، مانع از کارآمدی سازمانی خواهد شد، دوم، به دلیل اختلاف‎های داخلی بین اعضای شورا ممکن است فردی انتخاب شود که اساساً سابقه مدیریتی نداشته باشد و یا این‌که به کارکردهای شورایی اعتقادی نداشته باشد. سوم، ممکن است در فرایند انتخاب رئیس سازمان، سهم‎خواهی در هیئت‌رئیسه شورا اتفاق بیفتد که برای کارکردهای شورا آفت محسوب می‎شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‎شود اولاً در قانون برای انتخاب رئیس شورا شرایطی اختصاصی تعیین شود و ثانیاً رئیس انتخابی سازمان نظام‌مهندسی فردی خارج از اعضای شورا باشد تا شورا بتواند کارکردهای راهبردی، نظارتی و مشورتی خود را داشته باشد و رئیس سازمان نیز کارکردهای اجرایی و عملیاتی خود را. حکم انتصاب رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان اگرچه در شرایط موجود به جهت
تباربخشی، حکم روسای سازمان نظام‌مهندسی استان‎ها توسط وزیر جهادکشاورزی صادر می‎شود اما پیشنهاد می‎شود به جهت اعتباربخشی به جایگاه حقوقی رئیس سازمان نظام‌مهندسی کل کشور و رعایت سلسله‌مراتب مدیریتی و ارتقای تعالی سازمانی، احکام روسای سازمان‎های نظام‌مهندسی استان‎ها توسط رئیس سازمان نظام‌مهندسی کل کشور صادر شود تا بتواند رأساً با توجه به رأی اعضای شورای استان‎ها انتصاب و عزل را داشته باشد و روسای استان‎ها نسبت به رئیس سازمان نظام‌مهندسی کل کشور پاسخگو باشند و انتصاب و عزل‎ها وارد فرایندهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی نشود زیرا سازمان نظام‌مهندسی، سازمانی با ماهیت حقوقی جدای از وزارت جهاد کشاورزی است و فرایند موجود هزینه‎های زیادی بر ساختار نظام‌مهندسی وارد می‎کند. متغیر بودن اعضای انتخابی شورای استان‎ها به‌منظور افزایش تحرک سازمان‎های نظام‌مهندسی در سطح استان‎ها لازم است فرایند متناسب‎سازی تعداد اعضای انتخابی شورای نظام‌مهندسی استان‎ها با تعداد اعضای فعال آن‎ها موردتوجه قرار گیرد. به‌بیان‌دیگر، تعداد اعضای شورای استان‎ها با توجه به تعداد اعضای فعال‎ آن‎ها متغیر باشد که در این رابطه می‎تواند با توجه به تعداد اعضای فعال، جدولی را تهیه کرد که در آن به تعداد اعضا اشاره شود. به‌عنوان‌مثال، دارا بودن ۳۵ درصدی اعضای ثبت‌نام‌شده به‎عنوان عضو فعال معادل ۵ نفر، ۵۰ درصدی معادل ۷ نفر، ۷۵ درصدی ۹ نفر و بالای ۷۵ درصد معادل ۱۱ نفر می‎تواند مبنای متناسب‎سازی قرار گیرد. این فرایند می‎تواند به افزایش کارایی سازمان‎های استان‎ها و درنتیجه تلاش برای افزایش مشارکت‎دهی دانش‎آموخته‎های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‎زیست و درنتیجه تلاش برای افزایش تحرک در جهت اشتغال‎زایی و حضور عملیاتی‎تر در صحنه میدانی بخش کشاورزی منجر شود. دامنه زمانی هیئت‌رئیسه نظام‌مهندسی به‌منظور کارآمدسازی ساختار شورای نظام‌مهندسی در سطح استان‎ها و شورای مرکزی، جلوگیری از سکون در عملکردهای آن‎ها و استفاده حداکثری از همه ظرفیت‎ها، لازم است انتخاب هیئت‎رئیسه به‌استثنای رئیس نظام‌مهندسی که فرایند خاص خود را دارد، به‌صورت یک‎ساله باشد (دارای محدوده زمانی باشد) تا در پایان هر سال با توجه به ارزیابی اعضای شورا، بتوان نایب‌رئیس، خزانه‎دار و دبیر شورای نظام‌مهندسی را تغییر داد. در فرایند تغییر، انتخاب مجدد افراد بلامانع است. استیضاح هیئت‌رئیسه قبل از یک سال همچنان به قوت خود باقی است و تابع دستورالعمل داخلی نظام‌مهندسی خواهد بود. امید این‎که توجه به پیشنهادهای پیش‎گفته بتواند به ارتقای کارکردهای سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای دستیابی به اهداف ترسیم‌شده در قانون نظام‌مهندسی کمک کند و درنهایت به افزایش نفوذ دانش در بخش کشاورزی و ارتقای کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی منجر شود. یادداشت دکتر محمد قربانی
منبع خبر: سایت خبری شعار سال

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ مهر ۹۹
567 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0