مبحث مجریان ذیصلاح از اصلی ‌ترین مطالبات مهندسان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مبحث “مجریان ذیصلاح” از اصلی ‌ترین مطالبات مهندسان

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بیان کرد: سیل فروکش کرده است ولی خسارات و مسایل پساسیل هم‌چنان ادامه دارد و ممکن است 1 یا 2 سال آینده مسایل سیلاب در خوزستان در بحث کنترل ساختمان‌ ها و مقاوم سازی آن‌ ها ادامه داشته باشد.

کد خبر: 980316001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ خرداد ۹۸ - ۱۲:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بیان کرد: سیل فروکش کرده است ولی خسارات و مسایل پساسیل هم‌چنان ادامه دارد و ممکن است ۱ یا ۲ سال آینده مسایل سیلاب در خوزستان در بحث کنترل ساختمان‌ ها و مقاوم سازی آن‌ ها ادامه داشته باشد.

مبحث مجریان ذیصلاح از اصلی ‌ترین مطالبات مهندسان

مبحث مجریان ذیصلاح از اصلی ‌ترین مطالبات مهندسان

مبحث “مجریان ذیصلاح” از اصلی ‌ترین  مطالبات مهندسان / نظارت بر ساخت‌وساز منازل آسیب‌دیده در سیل

 

کمال دویده، با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته از طرف سازمان نظام مهندسی در ارائه خدمات در سیل خوزستان، گفت: سازمان نظام مهندسی براساس ماده دوازده بند پانزده قانون نظام مهندسی که به سازمان ‌ها اجازه داده است تا در بحث بلایای طبیعی ورود کند، نسبت به ارائه خدمات رسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان اقدام نموده است.

دویده ادامه داد: این قانون در مورد بحث زمین لرزه است ولی از آن جا که مساله سیل بسیاری از مناطق کشور را تحت شعاع خود قرار داد، اجازه فعالیت برای ارائه خدمات به سازمان‌ های نظام مهندسی داده شد تا در این زمینه ورود و نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به این که مجموعه نظام‌مهندسی یک مجموعه غیر انتفاعی است و نمی‌ تواند بدون مجوز هزینه‌ هایی را انجام دهد. بعد از اجازه شورای مرکزی نظام مهندسی در بحث سیل ورود کردیم و یک کمیته بحران در همان روزهای ابتدایی سیل در درون سازمان تشکیل دادیم تا در مورد ارائه خدمات در مناطق سیل‌زده تصمیمگیری کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمان وقوع سیلاب

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: نمایندگان سازمان نظام مهندسی در زمان سیلاب در شهرستان‌ های معین که برای خدمات‌رسانی انتخاب شده بودند، حضور پیدا کردند و با هماهنگی با ستادهای مدیریت بحران آن شهرستان ‌ها اقدامات لازم را در قالب خدمات مشاوره‌ای و خدمات فنی‌مهندسی انجام دادند.

دویده با اشاره به خدمات ارائه‌شده در زمینه احداث سیل‌بندها و دایک ‌ها در زمان وقوع سیلاب، تصریح کرد: هم‌چنین کمک‌ هایی در بحث نقدی از طرف سازمان نظام مهندسی انجام گرفت. در این زمینه با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان و استانداری خوزستان، یک شماره حساب اعلام و نسبت به جمع‌آوری کمک ‌های مالی اقدام گردید.

دویده اظهار داشت: امیدوار هستیم با شناسایی مناطق آسیب‌دیده و افراد نیازمند، این مبالغ جمع‌آوری شده را به آن‌ ها اختصاص دهیم و بتوانیم نسبت به ارائه خدمات لازم به آن ‌ها اقدام کنیم و در این راستا گام‌ های موثری را برداریم.

نظارت بر ساخت‌وساز واحدهای آسیب‌دیده در سیلاب

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن خوزستان، گفت: یک تفاهم‌نامه میان این سازمان و بنیاد مسکن استان منعقد گردیده است، تا سازمان نظام مهندسی خوزستان در بحث نظارت بر کار بازسازی، نوسازی و تعمیرات ساختمان ‌هایی که در سیلاب آسیب دیده‌اند ورود کند.

مبحث مجریان ذیصلاح از اصلی ‌ترین مطالبات مهندسان

دویده گفت: طبق این اساس مهندسانی که مایل هستند تا در این امر خیر شرکت کنند و کار نظارت بر ساخت و ساز منازل آسیب‌دیده را به عهده داشته باشند، از تخفیف‌ هایی در زمینه‌ های مختلف بهره‌مند خواهند شد. سیل فروکش کرده است ولی خسارات و مسایل پساسیل هم‌چنان ادامه دارد و ممکن است ۱ یا ۲ سال آینده مسایل سیلاب در خوزستان در بحث کنترل ساختمان ‌ها و مقاوم‌سازی آن‌ها ادامه داشته باشد.

جامعه مهندسی کار خود را در سیلاب خوزستان بخوبی انجام داد

دویده گفت: مشارکت مهندسان از ابتدای وقوع سیلاب در خوزستان بسیار خوب بود و پس از گذشت چند روز این مشارکت افزایش پیدا کرد. جامعه مهندسی کار خود را در سیلاب خوزستان بصورت خودجوش به خوبی انجام داد و در این زمینه عملکرد مطلوبی داشت.

وی در مورد بحث استحکام‌سنجی خانه‌هایی که در سیلاب آب وارد آن‌ها شد، افزود: باید از ساختمان ‌هایی که در سیلاب خوزستان آب وارد آن ‌ها شده است بازدید کرد و در این زمینه کارهای کارشناسی انجام داد تا بتوان در مورد استحکام آن ساختمان ‌ها اظهارنظر کرد.

ارائه طرحی برای مقاوم‌سازی منازل آسیب‌دیده از سیلاب خوزستان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با عنوان این که در چند ماه آینده می‌ توان گزارشات کامل‌تری در مورد استحکام منازل ارائه داد، ادامه داد: این کار یک کار فنی و تخصصی است و با حضور کارشناسان فنی این مساله بررسی خواهد شد. در این زمینه بدنبال ارائه یک طرح برای مقاوم‌سازی منازل آسیب‌دیده از سیلاب خوزستان هستیم تا در صورت نیاز نسبت به مقاوم سازی، بازسازی و یا بازسازی منازل و ساختمان ‌ها اقدام گردد.

وی با اشاره به این که حجم خسارات سیلاب در خوزستان آن قدر بالا است که جبران آن‌ ها نیازمند یک عزم ملی است، گفت: ظرفیت‌ هایی به لحاظ قانونی برای نظام مهندسی وجود ندارد تا بتواند در بحث ساخت و ساز منازل آسیب‌دیده در سیل ورود کند و در این زمینه نسبت به ارائه خدمات نظارتی و فنی مشاوره‌ای اقدام خواهد کرد.

مبحث “مجریان ذیصلاح” از اصلی ‌ترین مطالبات مهندسان

دویده با اشاره به این که بحث “مجریان ذیصلاح” یکی از اصلی‌ ترین مطالبات مهندسان است، خاطر نشان ساخت: این مساله یکی از مطالباتی است که به جد می ‌تواند بسیاری از مسایل در بحث ساخت و ساز مسکن را در استان خوزستان حل کند. بسیاری از مشکلاتی که اکنون در بحث ساخت و ساز مسکن عنوان می‌ گردد، در صورتیکه مجریان ذیصلاح وجود داشته باشند، حل خواهند شد.

نظارت بر نمای شهری باید توسط سازمان نظام مهندسی انجام بگیرد

دویده گفت: بحث مجریان ذیصلاح، صدور شناسنامه فنی-ملکی، فرار ظرفیت‌ ها و… را با معاونت شهرسازی مطرح کرده‌ایم و قرار است تا این موضوعات پی‌گیری گردند. هم‌چنین خواهان بحث کنترل سیما و نمای شهری از طرف سازمان نظام مهندسی هستیم و در این زمینه نباید از طرف نهادی دیگر بر این مساله نظارت گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: این مسایل بر بحث ارتقای کیفیت ساخت و ساز در استان کمک شایانی خواهد کرد و امیدوار هستیم خواسته‌های سازمان نظام مهندسی مورد توجه قرا بگیرند و به آن ‌ها عمل گردد.

بیش از هجده هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی خوزستان هستند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: قوانین و مقررات ملی ساختمان که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اجرا می ‌گردد، مجموعه مقرراتی است که قواعد فنی ساخت و ساز در تمامی حوزه‌های مسکونی، تجاری، تولیدی، صنعتی و … در تمامی مناطق استان اعم از شهرها، شهرک‌ها، بخشداری‌ ها و … را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: این سازمان در حال حاضر با بیش از هجده هزار عضو در هفت رشته و با بیست دفتر نمایندگی در شهرستان ‌های آبادان، اندیمشک، دزفول، شوش، امیدیه، بهبهان، شوشتر، خرمشهر، ماهشهر، ایذه، بندر امام خمینی(رحمه الله)، رامهرمز، لالی، مسجدسلیمان، گتوند، باغملک، دشت آزادگان، شادگان، باوی و کارون نظارتی مستمر بر ساخت و سازهای سراسر استان داشته و الزامات مقررات ملی را اعمال می ‌کند.

دویده یاد آور شد: گروه‌ های تخصصی، کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و گروه‌ های کاری متعدد در هر هفت رشته اصلی عمران، معماری، شهرسازی، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، نقشه‌برداری و ترافیک تشکیل و در حال فعالیت هستند.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ خرداد ۹۸
504 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0