ملاحظه کاری در گزارش برخی ناظران معدن ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران بیان داشت؛

ملاحظه کاری در گزارش برخی ناظران معدن

هادی حمیدیان اظهار داشت: از صد و هفده معدن فعال مازندران، تنها هفتاد معدن مسئول فنی دارد.

کد خبر: 980203007 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ اردیبهشت ۹۸ - ۱۲:۴۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،هادی حمیدیان اظهار داشت: از صد و هفده معدن فعال مازندران، تنها هفتاد معدن مسئول فنی دارد.

ملاحظه کاری در گزارش برخی ناظران معدن

ملاحظه کاری در گزارش برخی ناظران معدن

ملاحظه کاری ‌هایی که در گزارش  برخی ناظران معدن می گردد!

وی با عنوان این که قانون ایجاد نظام مهندسی در سال هشتاد، توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، گفت: نظام مهندسی معدن رسماً از سال هشتاد و یک فعالیتش را شروع کرد و تا به حال ۶ دوره هیئت مدیره در این نهاد روی کار آمده‌اند.
حمیدیان، هدف نظام مهندسی را ارائه خدمات و ایمنی بخش به معادن معرفی کرد و افزود: کلیه فعالیت‌ های معدنی باید بر اساس خدمات مهندسی صورت گیرد چون نبود ایمنی در معادن سبب روز حوادث دلخراش و غیر قابل جبرانی می‌گردد که گاهی اوقات مانند اتفاق معدن یورت دامنه کشوری به خود می‌ گیرد.
وی با عنوان این که ذخایر معدنی تجدید ناپذیر، انفال و جزئی از بیت المال محسوب می گردند، بیان کرد: معدن دارانی که پروانه بهره برداری معدنی دارند در واقع مالک معدن نیستند بلکه این محدوده را از دولت اجاره کرده‌اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: معدن یکی از مشاغل کاملاً تخصصی است که فرآیند کشف تا استخراج باید طبق دستورالعمل‌ های فنی و مهندسی صورت گیرد از این رو نظام مهندسی معدن از طریق کارشناسان فنی که در معادن دارد بر نحوه فعالیت مهندسی معادن نظارت دارد.
* لزوم واگذاری نظارت و بازرسی معادن به نظام مهندسی معدن
حمیدیان با اشاره به این که وظیفه نظام مهندسی معدن نظارت بر عملکرد فعالیت مهندسی معادن از طریق کارشناسان فنی عضو سازمان است، ادامه داد: نظارت و بازرسی از معادن بطور کامل به نظام مهندسی معدن واگذار نگردیده است، تنها ابزار نظام مهندسی معدن کارشناسان فنی هستند که در معادن بر نحوه عملکرد مهندسی معدن نظارت دارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران با اشاره به ماده ۲ و ۴ قانون معادن قانون که نظارت و بازرسی از واحدهای معدنی را به وزارت صنعت و معدن واگذار کرده است، تصریح کرد: در ماده سی و چهار ذکر شد که وزارت صنعت و معدن می ‌توانند با عقد قراردادهایی فعالیت‌ های نظارتی و بازرسی خود را به نظام مهندسی ‌ها ارجاع دهند.
حمیدیان با عنوان این که در چند سالی که نظارت و بازرسی از معادن به نظام مهندسی واگذار گردید، حوادث کم تری رخ داد، گفت: طی دوره‌ای نظارت بر معادن به شرکت ‌های مشاور واگذار گردیده بود که عملکرد مناسبی مهندسی معادن نداشتند و سبب بروز حوادث متعددی در معادن شده بودند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران با تاکید بر این که مسئولان سازمان صنعت و معدن باید از توانایی نظام مهندسی معدن استفاده بیشتری ببرند، افزود: هزار و پانصد نفر از فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاهی رشته‌های اکتشاف، استخراج، مکانیک سنگ، زمین شناسی با گرایش ‌های مختلف، متالوژها و نقشه بردارها عضو نظام مهندسی معدن مازندران هستند که تا به حال به حدود چهارصد نفر با درجه بندی یک تا سه پروانه اشتغال اعطا شده است.
وی در ادامه با عنوان این که معادن بسته به بخشنامه وزارت صنعت و معدن و طبق ذخایر و استخراج سالانه به ۴ درجه تقسیم می ‌شوند، گفت: درجه کارشناسان فنی که در فرآیند اکتشاف تا بهره برداری معادن مشغول به فعالیت هستند باید بالاتر از درجه معدن محل مأموریت آن ها باشد.
وی با عنوان این که تعداد اعضای نظام مهندسی معدن در مازندران نسبت خوبی دارد به طوریکه بعنوان نظام درجه ۲ کشور شناخته می‌شود، ادامه داد: نظام مهندسی مازندران دارای بیشترین عضو با مدرک دکتری و کارشناسی ارشد بوده و از نظر جایگاه پروانه اشتغال جز استان‌ هایی قدیمی است چون معادن زغال سنگ مازندران جز نخستین معادن زغال سنگ کشور محسوب می ‌گردد.

ملاحظه کاری در گزارش برخی ناظران معدن

حمیدیان با عنوان این که قانون تکلیف کرده که حقوق مسئول فنی معدن توسط بهره بردار پرداخت گردد، گفت: این اقدام به نفع نظارت درست بر معادن نیست؛ وقتی حقوق کارشناس فنی که باید بر فعالیت معدن نظارت داشته باشد بر عهده بهره بردار است یقیناً کارشناس فنی را بر اعمال دستورالعمل‌ ها سردرگم می ‌کند و سبب نارضایتی آن ها شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران، در مورد مشکلات مسئولان فنی معادن بیان کرد: در شرح وظایف نظام مهندسی معدن عنوان شده که تمامی اموری که در یک معدن انجام می ‌شود براساس شرح وظایف مسئول فنی است و باید پاسخگو باشد ولی باید دستمزدش را از بهره بردار دریافت کند.
حمیدیان ادامه داد: اگر مسئول فنی متوجه مشکلی در فعالیت مهندسی معدن گردد به علت این که حقوقش را از بهره بردار می ‌گیرد ناچار است در گزارش به نظام مهندسی ملاحظه کاری کند جالب این‌جاست که معادن علاقه‌ای به کارشناس فنی ندارند و دنبال بهانه هستند تا عذر کارشناس فنی را بخواهند.
وی، در زمینه معضلات مسئولان فنی عنوان کرد: نظام مهندسی کشور دستورالعملی مبنی بر آن که «بهره بردار دستمزد کارشناس فنی را به نظام مهندسی معدن پرداخت کرده و هنگامیکه کارشناس گزارش خود را اعلام کرد حقوقش را از نظام مهندسی اخذ کند» مطرح کردند که وزارت صنعت و معدن مانع اجرای این طرح گردید چون بهره برداران برای تعلیق این طرح به وزارت خانه فشار وارد کردند، در عین حال بدنبال پرداخت حقوق مسئولان فنی از نظام مهندسی معدن هستیم تا آنها در کیفیت کارشان مؤثر باشد.
فارغ التحصیلان معدن نیازمند توجه معدن داران
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران، با اشاره به این که نظام مهندسی معدن هزار و پانصد عضو دارد در حالی که دویست و چهل و هشت معدن در مازندران فعال است، گفت: با توجه به تعداد تحصیل کنندگان معدن و نیز تعداد معادن، اگر هر معدنی ۵ مهندس معدن را جذب کند کل مهندسان معادن مشغول بکار می ‌شوند ولی معدن داران نسبت به جذب نیروی متخصص بی توجه هستند.
حمیدیان با عنوان این که اگر بخشی از فعالیت‌های معادن را به فارغ التحصیلان رشته‌های مربوط به معدن ارائه گردد برای سیصد نفر اشتغال زایی خواهد شد، خاطر نشان ساخت: بسیاری از این معادن می ‌توانند در بخش فنی از فارغ التحصیلان رشته‌های مربوط به معدن استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران با اشاره به اینکه بهره برداران معادن شن و ماسه، مسئولان فنی را از روی ناچاری نگه داشته‌اند و به مسائل فنی و ایمنی توجهی ندارند و مسئول فنی را مزاحم می‌دانند، اظهار کرد: از ۱۱۷ معدن فعال استان ۷۰ معدن مسئول فنی دارند. عدم جذب مهندسان معدن موجب شده تا رشته مهندسی معدن نیز از دور خارج شود به طوری‌که دانشگاه‌های آزاد و غیر انتفاعی به مدت ۴ سال است که در رشته معدن پذیرش دانشجو نداشته‌اند و با ادامه این روند یقیناً در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان معدن در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

حمیدیان با بیان اینکه تعداد معادن تولید کننده شن و ماسه استاندارد در مازندران بسیار اندک است و این معادن هم به دلیل عدم نظارت پیوسته در بیشتر مواقع، تولیدات غیراستاندارد دارند، اظهار کرد: باید در ارتباط با استانداردسازی مصالح ساختمانی در سطح معاونت عمرانی استانداری جلساتی برگزار شود تا وظیفه هر بخشی مشخص شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران، استانداردسازی مصالح ساختمانی به خصوص شن و ماسه را یکی از مهم‌ترین مشکلات ساخت و ساز استان دانست و تاکید کرد: طی سال‌های گذشته پیگیری‌های فراوانی انجام شد تا استاندارد سازی مواد معدنی در مصالح ساختمانی به طور واقعی و تخصصی انجام شود

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اردیبهشت ۹۸
741 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0