افزایش سه برابری قیمت‌ مسکن در استان مازندران نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران بیان داشت:

افزایش سه برابری قیمت‌ مسکن در استان مازندران

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران اظهار کرد: قیمت ‌ها در بازار مسکن مازندران در مقایسه با سال نود و شش و پیش از شروع نوسانات ارزی در کشور، 2 تا 3 برابر افزایش پیدا کرده است.

کد خبر: 980131003 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ فروردین ۹۸ - ۱۲:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران اظهار کرد: قیمت ‌ها در بازار مسکن مازندران در مقایسه با سال نود و شش و پیش از شروع نوسانات ارزی در کشور، ۲ تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

افزایش سه برابری قیمت‌ مسکن در استان مازندران

افزایش سه برابری قیمت‌ مسکن در استان مازندران

افزایش سه برابری قیمت‌ مسکن در استان مازندران/ سرگردانی مسکن میان بازار، سازندگان و خریداران

سیف‌الله علی‌نیا، در مورد آخرین وضعیت مسکن طی سال نود و هشت و چشم انداز ساخت‌وساز در این سال، گفت: با رصد بازار، گرانی حداقل بیست درصدی مصالح ساختمانی دور از انتظار نیست و این در حالیست که در استان مازندران، هر ساله به علت حجم بالای تقاضا در مقایسه با عرضه، قیمت زمین چه در بخش مسکونی و چه در بخش زراعی، باغی و تجاری در حال افزایش است.
علی نیا ادامه داد: طی سال نود و هفت و سال‌جاری، در حالی که قیمت خرید مردم بالاتر نرفت، قیمت زمین و مسکن ۲ تا سه برابر شد و هنوز مردم به لحاظ روانی، گرانی مسکن را باور نکرده‌اند و قیمت ‌ها را غیر واقعی می‌ دانند.
وی ادامه داد: رفته رفته و با گذشت زمان، قیمت ‌ها برای مردم جا می‌افتد و کم کم عادت می‌ کنند که باید مسکن را گران بخرند، چرا که با رشد قیمت مصالح، زمین و قیمت تمام شده، در می‌یابند که این قیمت ‌ها، چندان هم غیرواقعی نیست.
نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران خاطرشان کرد: براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی در آیین جشن روز مهندس در برج میلاد، تقاضا در کشور در حوزه ساخت‌وساز این‌گونه است که در حال حاضر، ۲ میلیون واحد مسکونی نسبت به تقاضای بازار عقب هستیم.
علی نیا تصریح کرد: این بدان معنا است که اگر فرض کنیم طی پنج الی شش سال اخیر، اگر بنا بود هر ساله تعداد پانصد هزار مسکن برای پاسخ به نیاز کشور احداث گردد، این رقم خیلی پایین آمد و عملیاتی نشد؛ لذا به این‌جا رسیدیم که اکنون، ۲ میلیون واحد مسکونی نسبت به تقاضای کشور، عقب هستیم.
وی افزود: از طرفی دیگر، نکته‌ای که وجود دارد آثار قیمت مصالح ساختمانی بر خود ساخت‌وساز است که اثر مستقیمی داشته و فکر می ‌کنم با وجود آن که، تقاضای ۲ میلیونی در کشور برای بازار مسکن وجود دارد ولی قدرت خرید مردم بالا نیست.
وی با اشاره به این توضیح، گفت: لذا افرادی که می‌ خواهند در این عرصه، ساخت‌وساز کنند، جدا از تمام مشکلات پیش رو و گرانی‌ های روز افزون مواد اولیه، امید چندانی به فروش ندارند.

افزایش سه برابری قیمت‌ مسکن در استان مازندران

نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران اعلام کرد: از آن جا که در شرایط کنونی، با توجه به توضیحات ارائه شده، از یک طرف، قیمت تمام شده ساخت‌وساز برای فعالان این عرصه خیلی بالا است و از طرفی دیگر، این قیمت هنوز برای مردم جا نیفتاده و باور پذیر نشده است.
عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران افزود: بنظر می ‌رسد وضعیت ساخت‌وساز طی سال‌ جاری در مقایسه با سال نود و هفت، دورنمای بهتری را داشته باشیم چرا که با گذشت بیش از یک سال از نوسانات بازار، باور پذیری مردم بیش تر خواهد شد و قیمت‌ها کم کم در بازار و جامعه، جا می‌افتد.
وی گفت: قیمت‌ها در بازار مسکن مازندران در مقایسه با سال نود و شش و پیش از شروع نوسانات ارزی در کشور، ۲ تا سه برابر افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که قیمت مصالح ساختمانی، علی‌رغم رشد چندین برابری، باز هم در حال طی روند صعودی خود جتی با شیب ملایم است.
نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران درخاتمه گفت: در استان مازندران بیش از سی و پنج هزار عضو در نظام مهندسی ساختمان داریم که چهارده هزار نفر دارای پروانه هستند که می ‌توانند در هفت رشته ساختمانی، فعالیت داشته باشند.
کارفرما امروز با این مشکل روبرو شده که نمی‌داند مسکنی را که آغاز به ساخت آن کرده، اولا باید با چه قیمتی به بازار عرضه کند و به زبان ساده‌تر در حقیقت محاسبه بهای تمام شده برای سازندگان مشخص نیست و از طرفی دیگر، آیا این ساختمان با وضعیت کنونی بازار از افزایش قیمت تمام شده گرفته تا کاهش قدرت خرید مردم، به فروش می ‌رود یا خیر؟!
این سرگردانی از قیمت‌ ها در بازار شروع و در ادامه پس از عبور از دلهره بساز بفروش ‌ها از شروع ساخت‌وساز گرفته تا دل نگرانی از فروش مسکن، به خریدارانی می ‌رسد که کاسه چه کنم چه کنم در دست، میان زمین و آسمان، مانده‌اند و نمی ‌دانند خوابند یا بیدار…
منبع: بلاغ

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ فروردین ۹۸
543 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0