اکتشاف، تمرکز اصلی وزارت صمت داریوش اسماعیلی

اکتشاف، تمرکز اصلی وزارت صمت

چرخه معدن و صنایع معدنی از اکتشاف شروع می‌شود با استخراج و فرآوری مواد معدنی ادامه ‌پیدا می‌کند و به صنایع معدنی نیز ختم می‌شود. این چرخه باید با اکتشاف شروع شود اگر در اکتشاف نتوانیم گام‌‌های موثری برداریم در گام‌های بعدی نیز نا کارآمد خواهیم بود. در کشور ما با توجه به موقعیت زمین‌شناسی که داریم و قرارگیری بر روی کمربند آلپ – هیمالیا، می‌توانیم ذخایر معدنی بسیار ارزشمندی داشته باشیم. آنچه که امروز به عنوان معدن داریم به اعتقاد من بخش بسیار کوچکی از ظرفیت‌های کشف شده معدنی کشور است. دلیل آن نیز این است که هیچ‌وقت موضوع اکتشاف مورد توجه جدی قرار نگرفته‌‌است به خصوص در اکتشافات عمقی که منبع آن ژئوفیزیک هوایی است، فعالیت چندانی صورت نگرفته است.

کد خبر: 971219006 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷ - ۱۰:۴۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،چرخه معدن و صنایع معدنی از اکتشاف شروع می‌شود با استخراج و فرآوری مواد معدنی ادامه ‌پیدا می‌کند و به صنایع معدنی نیز ختم می‌شود. این چرخه باید با اکتشاف شروع شود اگر در اکتشاف نتوانیم گام‌‌های موثری برداریم در گام‌های بعدی نیز نا کارآمد خواهیم بود. در کشور ما با توجه به موقعیت زمین‌شناسی که داریم و قرارگیری بر روی کمربند آلپ – هیمالیا، می‌توانیم ذخایر معدنی بسیار ارزشمندی داشته باشیم. آنچه که امروز به عنوان معدن داریم به اعتقاد من بخش بسیار کوچکی از ظرفیت‌های کشف شده معدنی کشور است. دلیل آن نیز این است که هیچ‌وقت موضوع اکتشاف مورد توجه جدی قرار نگرفته‌‌است به خصوص در اکتشافات عمقی که منبع آن ژئوفیزیک هوایی است، فعالیت چندانی صورت نگرفته است.

اکتشاف، تمرکز اصلی وزارت صمت

اکتشاف، تمرکز اصلی وزارت صمت

میزان سرمایه‌گذاری  اکتشاف بسیار پایین است

daryoushesmaiili.jpg

ما بعنوان سازمان مهندسی زمین‌شناسی ایران و هم بعنوان کمیته معدن مجلس اعتقاد داریم تمرکز اصلی وزارت صمت باید بر روی اکتشاف باشد. در نقشه راه معدن و صنایع معدنی نیز بندی در این راستا آوره شده است که سی درصد بند « پ» ماده چهل و سه، بیست درصد منابع داخلی ایمیدرو و سی درصد منابع داخلی سازمان زمین‌شناسی باید صرف اکتشاف گردد.
تمرکز اصلی وزارت صمت باید بر روی اکتشاف باشد
این موضوع بعنوان نقشه راه در بیست و پنجم شهریور نود و هفت، به وسیله وزیر وقت وزارت صمت ابلاغ گردید و رحمانی بعنوان وزیر جدید صمت نیز این موضوع را بعنوان برنامه به مجلس ارائه نمود و هم در موقعیت ‌های مختلف این موضوع را بیان کرد.
نسبت به شرایط فعلی اکتشاف رضایت نداریم
امیدوار هستیم در ارتباط با اکتشاف توجه و اقدامات جدی انجام گردد ولی ما نسبت به شرایط فعلی اکتشاف رضایت نداریم چرا که هیچیک از این برنامه‌های اکتشاف در سال نود و هفت عملی نشد. امیدوار هستیم در سال نود و هشت این برنامه‌ها اجرایی گردد.
در برنامه ششم لایحه‌ای تصویب گردید که تمام درآمدهای بخش معدن در یک حساب ویژه‌ای در خزانه‌داری واریز گردد و از خزانه برای انجام پروژه‌ها به وزارت صمت و از آن جا به بخش ‌های معدنی سرازیر گردد و صرف نیاز‌های بخش معدن و صنایع معدنی شود. در بودجه سال نود و هفت و نود و هشت مبالغ خوبی تصویب گردید. سال پیش هزار میلیارد تومان بودجه از نظر قانونی تصویب گردید این که چه میزان از بودجه تصویب شده به اکتشاف تخصیص پیدا کند در سازمان برنامه ‌و بودجه مشخص می‌ گردد.

اکتشاف، تمرکز اصلی وزارت صمت

از نظر قانونی اعتبارات خوبی برای وزارت صمت تخصیص یافته و اگر براساس قانون اعمال گردد مشکلات مربوط به معدن و مواد معدنی و اکتشاف حل خواهد شد.
چه میزان از این ۱ هزار میلیارد تومان بودجه تصویب شده به بخش سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی اکتشاف هزینه می‌ گردد؟
میزان سرمایه‌گذاری خیلی پایین است. با توجه به کمبودی که در زمینه اکتشاف است و صاحبان صنایع معدنی اعتراض دارند، این موضوع باید از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت پی‌گیری گردد و سازمان بازرسی باید آن را بررسی کند.
از نظر قانونی مشکلی وجود ندارد، آن چه که باید در مجلس تصویب گردد، تصویب شده است. آن چه که ما می‌ دانیم اینست که در عدد، رقم خوبی تصویب شده است و باید عملیاتی گردد. سال نود و هفت، یک هزار میلیارد تومان حقوق دولتی وارد خزانه ایران گردید که باید به وزارت صمت بازمی ‌‌گشت و در صنعت معدن و تجارت در معدن و صنایع معدنی صرف پروژه‌های مختلف می ‌شده است.
منبع: گسترش

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ اسفند ۹۷
705 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0