ریاست شورای اسلامی شهر قم بیان کرد:

توسعه فضای سبز شهر قم، نیازمند طرحهای پژوهشی

عبدالله جلالی بیان داشت: توسعه فضای سبز این شهر با توجه به اقلیم گرم و خشک آن با محدودیتهایی روبرو است، از این رو طرحهای پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی نقش مهمی در شناسایی گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی خاص قم دارد.

کد خبر: 971205007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ اسفند ۹۷ - ۹:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عبدالله جلالی بیان داشت: توسعه فضای سبز این شهر با توجه به اقلیم گرم و خشک آن با محدودیتهایی روبرو است، از این رو طرحهای پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی نقش مهمی در شناسایی گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی خاص قم دارد.
توسعه فضای سبز شهر قم نیازمند طرحهای پژوهشی است

توسعه فضای سبز شهر قم، نیازمند طرحهای پژوهشی

توسعه فضای سبز  شهر قم، نیازمند طرحهای پژوهشی

وی در نشست تجلیل از مهندسان و تبیین نقش علوم و مهندسی کشاورزی در تالار امام جواد (علیه السلام) استانداری، گفت: مدیریت شهری قم از طرح‌هایی که در این زمینه توسط کارشناسان تهیه و ارائه می گردد، استقبال میکند.
جلالی، تعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری قم با سازمان نظام مهندسی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: شناسایی گونه های کم آب بر جهت استفاده در فضای سبز شهری قم اهمیت زیادی دارد، از این رو اگر نظر تحقیقاتی در این مورد است، در اختیار شورای شهر و شهرداری قرار داده شود.
سرانه فضای سبز شهر قم ۱۸٫۵ مترمربع به ازای هر شهروند است که سرانه جنگلی ۱۴٫۲۶ مترمربع و سرانه شهری ۴٫۲۳ مترمربع، سرانه بوستانی دو میلیون و هفتصد و هشتاد هزار مترمربع و سرانه تفرجگاهی ۲٫۳۱ مترمربع است.
** نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به مسائل زیست محیطی قم، تصریح کرد: مشکلاتی از قبیل نفوذ ریز گردها از مکانهایی مانند دریاچه حوض سلطان از دغدغه های زیست محیطی است که علاوه بر قم، استانهای هم جوار را نیز در معرض خود قرار داده است.
دریاچه حوض‎سلطان در چهل کیلومتری شمال شهرستان قم و هشتاد و پنج کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران – قم قرار دارد.
این دریاچه در شمال شرق شهرستان قم واقع گردیده و رشته کوه‌های البرز در شمال آن قرار دارد. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است.
حسن بختیاری، هم‌چنین وجود شهرکهای صنعتی و صنایع آلاینده را نیز از مشکلات قابل توجه قم ذکر و بیان کرد: باید با مشارکت و هم فکری دستگاههای مختلف و پشتیبانی استانداری بصورت جدی تری به آن پرداخته گردد تا سطح فاجعه ای که ایجاد شده را تعدیل کنیم.
استان قم دارای بیش از دو هزار و دویستآ واحد صنعتی و تولیدی، ۵ شهرک صنعتی، پنج ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.
عضو هیات رئیسه شورای شهر قم گفت: مسائل زیست محیطی الزاما بصورت دفعی نیست و آثار ماندگاری دارد که نسلهای بعدی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
** کارشناس محیط زیست نظام مهندسی کشاورزی قم نیز در این نشست بیان کرد: براساس بررسیهای صورت گرفته بیش از ۱ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی این استان با پساب غیر استاندارد آبیاری می گردد.
کل اراضی قابل کشت قم معادل صد و پنج هزار هکتار است که این رقم چهل و شش صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور و میانگین تولید محصولات زراعی و باغی در سطح استان چهارصد و بیست و پنج هزار تن است.
حامد تقوی اظهار داشت: قم در مقایسه با استانهایی که وسعت بیش تری دارند، در آبیاری زمین با این نوع از پسابها دارای رتبه تک رقمی است.
تقوی با اشاره به ۴ منطقه ای که زمینهای کشاورزی آن به این شکل غیراستاندارد آبیاری میشود، خاطر نشان کرد: دهستان قمرود در بخش مرکزی قم یکی از مهم‌ترین این مناطق است، که زمینهای گندم، جو، ذرت و یونجه و بسیاری از زمینهای دیگر که غیر مثمر نیز هستند، آبیاری آن با پساب تصفیه خانه های فوری و اضطراری و جامع و هم‌چنین فاضلاب خام سطحی منطقه چهار شهرداری صورت میگیرد.

توسعه فضای سبز شهر قم، نیازمند طرحهای پژوهشی

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: در این منطقه باغهای اناری نیز وجود دارد که آبیاری آن با این فاضلاب غیراستاندارد در حال انجام است.
وی هم‌چنین ابتدای جاده جعفریه را نیز دیگر منطقه شناسایی شده دانست و افزود: حدود چهارصد هکتار از زمینهای کشاورزی این منطقه از تجمیع فاضلابهای مناطق دو و شش شهرداری و آب چاه شیخ آباد آبیاری می گردد.
وی یاد آور شد: صد هکتار زمین که با فاضلاب سطحی شهرداری منطقه پنج آبیاری می گردد، نیز شناسایی شده است.
تقوی ادامه داد: در حالیکه رقیق کردن فاضلاب با آب چاه اقدامی غیرقانونی است، اما آب چهار حلقه چاه به این فاضلاب وارد می گردد.
نشست تجلیل از مهندسان و تبیین نقش علوم و مهندسی کشاورزی با حضور مسئولان، مهندسان و کارشناسان حوزه کشاورزی استان برگزار گردید.
هم‌چنین در خاتمه این نشست، بمناسب ۵ اسفند روز بزرگداشت مقام مهندس ۸ تن از کارشناسان کشاورزی قم در رشته های آب و خاک، زراعت و اصلاح نباتات، فروشندگی سموم و دفع آفات، محیط زیست و دام و طیور تجلیل شدند.
۵ اسفند روز تولید خواجه نصرالدین طوسی روز مهندس نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۷
826 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0